Elin lapsuuteni lähinnä keitetyllä makaronilla& ruskealla kastikkeella. Mistä on lähtenyt uskomus että kasarilla kaikki mutsit oli muka jot
Jotain mestarikokkeja?
Sitten helpotti kun 91 meille tuli mikro ja kaupoissa alkoi olla mikroruokia.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvalla nykyään joka toinen on syntynyt 40 tai 50-luvulla? Ainakin näiden juttujen mitä ruokia tein 70-luvulla, perusteella...
Minä olin lapsi 70-luvulla eikä meillä tehty niitä ruokia, mitä sen ajan suosikkiruokina nykyään muistellaan. Ruoat äiti teki sen mukaan, mistä isä tykkäsi eli kaiken perusta oli kuoriperunat ja ruskea kastike. 80-luvulla äiti teki "risottoa" eli riisiä, jauhelihaa ja jotain pakastekasviksia. Tuo ruoka oli isälle liian eksoottista eikä hän suostunut sitä maistamaan. Kun koko laspuuden me oltiin saatu kuulla, että mikä tahansa ruoka olisi maistunut sota-aikana, niin isälle sanottuna hän sai huutoraivarin.
Meillä ei kastikkeita tunnettu! Ihan vaa makaronia,suolaa ja margariinia,sillä on kasvettu
Ai niin ne pussikeitot! 👍
Niitä syötiin leirintäalueilla, kun kierrettiin Suomea teltan ja henkilöauton voimin.
Mitä vikaa on makaroonissa ja ruskeassa kastikkeessa, senkin kiittämätön pikku riiviö!
Meillä tehtiin sianpäästä aladoopia, eli lihahyytelöä.
Kieltä keitettiin leikkeleeksi samoin sydäntä.
Munuaisia laitettiin usein karjalanpaistiin. Sinne ne jäi 70 luvulle. Hyviä ne silti oli.
Tämän päivän "kodinhengettäret" eivät edes osaa tehdä ruskeaa kastiketta.
Olen syntynyt 70-luvulla enkä ole elämässäni kovin montaa kertaa ruskeaa kastiketta syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvalla nykyään joka toinen on syntynyt 40 tai 50-luvulla? Ainakin näiden juttujen mitä ruokia tein 70-luvulla, perusteella...
Minä olin lapsi 70-luvulla eikä meillä tehty niitä ruokia, mitä sen ajan suosikkiruokina nykyään muistellaan. Ruoat äiti teki sen mukaan, mistä isä tykkäsi eli kaiken perusta oli kuoriperunat ja ruskea kastike. 80-luvulla äiti teki "risottoa" eli riisiä, jauhelihaa ja jotain pakastekasviksia. Tuo ruoka oli isälle liian eksoottista eikä hän suostunut sitä maistamaan. Kun koko laspuuden me oltiin saatu kuulla, että mikä tahansa ruoka olisi maistunut sota-aikana, niin isälle sanottuna hän sai huutoraivarin.
Mua sisäisesti naurattaa, kun mun äiti ja isäpuoli on meillä syömässä. Eivät kehtaa ääneen sanoa, että ruoka on pahaa. Meillä kun ei ole perunaa ja ruskeakastiketta ruuaksi, vaan tavallista lapsiperhe ruokaa. Viimeksi oli tikkuperunoita ja uunilohta ja oli liian eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla koulussa oli hyvät ruuat, sai syödä mahansa täyteen. Silloin oli jo myös lanseerattu legendaarinen liimaperunat, joissa kinder yllätys sisällä. Lasagne tuli kouluihin joskus 90-luvun alussa, oli herkkua. Kotona aika monipuolista ruokaa, maksalaatikkoa, kanankoipea, jauhelihakastiketta ja perunoita, kala- ja makkarakeittoa jne... Äiti osasi laittaa kaikenlaista, oltiin pienituloinen perhe alempaa keskiluokkaa, ravintoloissa ei koskaan käyty syömässä.
Mun mielestä kasarilla oli hyvät kouluruoat. Ysärin alussa, kun olin lukiossa, ruoat alko mennä huonoiksi. Positiivista oli, että yksittäispakatuista maidoista, mehuista ja pikkumargariinipurkeista luovuttiin.
Pelkkää ruskeaa kastiketta ei syöty 40-luvulla syntyneen äitini tykönä eikä myöskään 1910-luvulla syntyneiden mummojen luona. Aina oli jotain lihaa tai makkaraa joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan mutsi ollut mestarikokki, mutta ei meillä silti ruskeaa kastiketta syöty. Makaronilaatikkoa, spaghettia, kalakeittoa, pinaattilettuja, uunilohta, grillibroileria tms. Myös välillä valmisruokia, verilettuja, hernekeittoa, maksalaatikkoa tms.
Ette ole voineet syödä broileria -80-luvulla. Ei sitä ollut, kanaa kyllä oli.
Oli. Kaupoissa myytiin kaupassa vartaassa grillattua kokonaista broileria. Meidän perheessä ostettiin aina sellainen.
Oletko varma, ettei se ollut kana?
Totta kai se oli kana, broileri on kana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä söin teininä lähinnä pakasteranskalaisia ketsupilla ja leipää. Olin nirso, en tykännyt muusta. Silti olin terve, hoikka, kasvoin normaalisti ja jos jotain vitamiinipuutoksia oli, niin eipä se missään tuntunut.
Vanhempasihan tuossa on mokan tehneet. Ei normaalit vanhemmat anna teinin syödä pelkkiä pakasteranskalaisia ja ketsuppia. Normi vanhempi olisi ajatellut, että kun sille nälkä tulee, niin alkaa oikea ruokakin kelvata.
Höpönlöpön. Jos teini kasvaa ja voi hyvin, niin ihan turha ruoka-asioista järjestää jotain helvetillistä valtataistelua. Keskity niinin asioihin, mitkä ovat oikeasti tärkeitä ja anna turhien asioiden mennä omalla painollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kasarilla tili lähiömme pikkukaupassa ja sieltä sai ostaa vanhempien piikkiin koulusta tullessa välipalaa. Yleistä oli. Aika hyvin syötiin kasarilla. Välillä kavereiden kanssa käytiin hampurilaiselle tai Kebabilla, mutta aika harvoin. Tykkäsin kotiruoasta enemmän. Poikkeuksena se yksi salaatti-pizzapaikka, en nyt muista nimeä. Heillä oli törkeän hyvää merenelävä salaattia.
Missä on ollut kasarilla kebabia? En usko.
Ensimmäiset kebab-paikat tulivat Suomeen 80-luvun alussa, jopa tänne Poriin.
Makaroni/pasta on paskaa. Mieluummin syön perunaa
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän "kodinhengettäret" eivät edes osaa tehdä ruskeaa kastiketta.
Osaan tehdä mutta en tee koska maku ja ravintoarvo 0. Eikä ole tarvittu mun 64v elinvuoden aikana
Läskisoosia voisin tehdä ja maistaa jos vielä saisi oikeaa läskiä. Nykyinen sianluha on kuin muovia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli uunissa valmistettuja eineslihapullia, ranuja ja ketsuppia.
Tuollaista herkkua meillä sai korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, eli vappuna ja uutena vuotena. Tosin einespullia en ollut nähnyt, vaan niiden tilalla oli nakit.
Oliko einespullia tuolloin? Muistelen, että äitini sanoi, että hernekeitto oli ainoa valmisruoka, jota meidän kaupasta sai lapsuudessani.
T. 71
Kyllä oli eineslihapullia. Ja säilykelihapullia oli jo 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli uunissa valmistettuja eineslihapullia, ranuja ja ketsuppia.
Tuollaista herkkua meillä sai korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, eli vappuna ja uutena vuotena. Tosin einespullia en ollut nähnyt, vaan niiden tilalla oli nakit.
Oliko einespullia tuolloin? Muistelen, että äitini sanoi, että hernekeitto oli ainoa valmisruoka, jota meidän kaupasta sai lapsuudessani.
T. 71
Kyllä oli eineslihapullia. Ja säilykelihapullia oli jo 50-luvulla.
Jopa roiskeläppiä oli 80-luvulla. Lisäksi laatikoita oli eineksinä. Säilykkeitä oli paljon. Italian pata pussi oli nuorison suosikki,, siihen lisättiin jauheliha ja keitettiin makaronia. Kasarilla ei ollut niin takapajuista kuin moni luulee. Kaupan pitst olivat melko kalliita ja mauttomia.
Eivät kaikki ihmiset ole mestarikokkeja tänäkään päivänä. Päinvastoin valmisruokien kulutus on kasvanut hurjasti. Näkeehän noita onnettomia kokkeja Kaappaus keittiössä ohjelmassa.
Mun äiti oli tosi hyvä kokki, osasi perinneruokia kuten läskisoossia, silakkapihvejä, munuaisia ja keitettyä kieltä.