Silloin kun olit lapsi, mitä ruokia isäsi kokkasi perheelle?
Itselleni mieleen on jäänyt keitetyt perunat ja ruskea kastike sekä letut.
Mitä ruokia muistat isäsi laittaneen silloin kun olit lapsi?
Kommentit (488)
En muista muuta kuin makkarakeiton. Se oli kyllä hyvää. Nykyään kyllä kokkailee kaikennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa kun luen näin isien laittamia ruokia. Miten lihavia te olette nykyään.
Laihduttakaa!
Taidat itse olla laihduttamisen tarpeessa? Itse en ainakaan ole sillä painan 54 kiloa ja pituuteeni (177cm) se on hyvä.
Ei mitään, ei sitten yhtään mitään. Isä teki niska limassa töitä saadakseen elannon 11 kakaralle ja vaimolleen (siis meijän äidille) sekä itselleen. Iskä tienasi, äiskä hoiti kodin ja kersat. Me kersat sitten isompina autoimme äitiä ja myös iskää, eli kesätöissä oltiin jo 12 v ikäisenä. Ei ois halunneet meijän tienistejä, mutta yhteiseen pottiin laitoimme joka pennin ja markan. Yhteinen ilo oli mukavaa.
En muista että isä olisi koskaan laittanut mitään, ehkä jotain yksittäisiä tapauksia joissa äiti on ollut poissa. Isä oli myöhempään töissä kuin äiti, joten äiti teki ruuan sitä silmällä pitäen että päästiin kaikki syömään heti kun isä tuli. Viikonloppuisinkin oli kaikille parempi että äiti tekee kuin että isä tekee jotain ihan perusjuttua. Ei siinä mitään ongelmaa ollut.
Minun lapsuudenperheessä isäni teki lähes kaikki ruuat. Hän oli kiinnostunut ruuanlaitosta ja teki todella hyviä ruokia. Ei paljon ravintolankaan ruuat maistuneet kun kotona sai parempaa.
E muista olin pieni kun jouduin lastenkotiin ja isä kuoli nuorena sepelvaltimo tautiin.
Mm. kaalikääryleitä, pottuja ja ruskeaa kastiketta tai nakkikastiketta sekä kasviksia, kesäkeittoa, kaurapuuroa, pyttipannua, paistettua kalaa ja grilliruokia. Iskä osasi tehdä ihan hyvin ruokaa ollessaan meidän lasten kanssa kotona, kun äiti teki uraa.
Semmosta pitkään muhinutta kaalimössöä missä oli mitä millonki kaapista löyty, pannulla. Kerran innostu kokeilemaan marenkeja.
Isä kaiveli kaapista sekalaisia asioita ja yhdisti ne 😁 monesti oli tomaattisose+tonnikala+niitä satunnaisia asioita, esim oliiveja. Joskus oli hyvää, joskus ei.
Mulla ei ollu lapsena isää ollenkaan,mut kun täytin 15 niin mutsi raahas kotiin yhen miehen ja se jäi siihen asumaan kun se oli saanu häädön sen kämpästä. Se kyl sit kokkaili sellasta pataa mis oli jauhelihaa ja makaroonia. Siihen se laitto aina ketsuppia aika paljon kastikkeeks ja ihan hyvää se oli. Parempaa ku mutsin ostama maksalaatikko tai hernari. Ranskalaisii ja pätkittyy hk sinist se kokkaili aika usein myös. Välil ne vähän kärähti kun se nukahti sohval, mut kyl se muuten hyvä kokki oli. Mä teen nykyään lapsillekki aika usein noit lapsuuteni ruokii ja kyl ne niist tykkää.
Meillä isä teki kalaruokia (äiti ei edes pakastekalaan tahtonut koskea) eli seitikeitto ja kalakeitto ylipäätään oli aina isän tekemää. Samoin uunilohi ja paistettu kala. Silakkapihvit uunissa ja muusia yleensä kaveriksi. Sen muusin teki yleensä äiti, mutta isältäkin se sujui.
Ja sitten tietysti kesällä kotona ja varsinkin mökillä grillasi lihat ja makkarat (tuolloin ei kasviksia grillailtu) sekä mökillä itse kalastettua kalaa syötiin paljon ja loimulohi ja hiillosahvenet oli niitä mökkiherkkuja.
Meillä äiti oli kotona lasten kanssa ja huolehti kodista kunnes nuorinkin meistä meni 3.luokalle kun isäni teki pitkää päivää töissä ja huolehti perheen taloudellisesta puolesta. Sitten kun äitikin oli taas työelämässä niin kumpikin teki enää ihan tavallista työaikaa eli isäkin oli aiempaa enemmän kotona iltaisin ja viikonloppuisin.
N49
Savusti kaloja ja teki voi leipiä. Nykyisin ei saa edes tehdä voileipiään itse.
Vierailija kirjoitti:
E muista olin pieni kun jouduin lastenkotiin ja isä kuoli nuorena sepelvaltimo tautiin.
Mulla iskä kuoli yliannostukseen, mut se oli tavallaan hyvä koska sillo mutsikin lopetti kaikki aineet. Meil syötii aika paljo eineksii niinku hyvii jalostajan pitsoi ja sit oli italian pataa. Joskus syötiin perunoit voilla kun ei ollu oikee muuta. Mut ihan kiva lapsuus mul oli kuitenki.
Olen syntynyt v.1974. Mun isä ei osannut tehdä mitään ruokia, meillä oli perinteiset roolit että naisen hommia on ruoanlaitto ja sisäkotityöt, miehen remontti- ja autohommat, ruohonleikkuu yms.
Kun me lapset jo oltiin koulussa, ennen kotiäitinä ollut äiti päätti lähteä töihin. Sitten tulikin ongelma, kun oli äiti töissä mutta isä kesälomalla, isän piti huolehtia lounas 3:lle lapselle. Tuli syötyä kuukausi joka päivä keitettyä perunaa ja silliä purkista :D Ei se edes kovin paljoa vatuttanut, koska isä toisaalta antoi syödä karkkia ja jätskiä vapaasti, toisin kuin äiti.
En muista yhtään ruokaa tehneen koskaan. Itselleen keitti munia, jos muita ei ollut paikalla. Näin 60-70-80- luvulla.
Isäni ei kyllä kokkaillut.
Hyvä isä silti. Oli sotaveteraani, 5,5v komennuksella !!
Isäni arvosti ruoanlaittotaitoja, mutta.. piirakat hälle piti paistaa melko tummiksi, ettenkö sanoisi palaneiksi.
Oli monenmoista luottotehtävää, ja tarjoilut siellä sen mukaiset.
Koskaan hän ei valittanut, mistään tarjoiluista tai niiden puuttumisesta.
Isä ei oikein osannut kokata eikä harvemmin sitä tehnyt, mutta silloin kun teki, niin paistoi kananmunia ja teki kastikkeita jotka oli ihan hyvää safkaa. Itseäni vaan ärsyttää kun muistan teini-iän kynnyksellä kun nuorempi veli ja siskoni alkoivat haukkua äidin kokkauksia (äiti kokkasi tosi hyvää ruokaa ja oli se pääkokki meidän perheessä) ja kertoivat kuinka isän ruoat on paljon parempia, mikä aina satutti äidin tunteita :( He vain halusivat satuttaa ja keksivät jotain jos äiti kielsi heiltä jotain ym. Sitä kesti vuosia.