Silloin kun olit lapsi, mitä ruokia isäsi kokkasi perheelle?
Itselleni mieleen on jäänyt keitetyt perunat ja ruskea kastike sekä letut.
Mitä ruokia muistat isäsi laittaneen silloin kun olit lapsi?
Kommentit (488)
Keittoja ainakin ja makaronilaatikkoa ja grillasi kaikkea.
Lisäksi siivosi perjantaina jos pääsi pekkasilta ja tietysti muutenkin, niin kaikki siivoukset ei jäänyt mutsille ja mulle.
Monitoimimies, vm -48.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo osannut, tai halunnut keittää edes vettä, saati kahvia. Kaikki ruoka piti valmistaa hänen haluamallaan tavalla, eikä äiti saanut tehdä sellaista ruokaa, joka ei ollut hänen makuunsa, vaikka toiset olisivat pitäneet.
Sama meillä 70-luvulla. Lisäksi kalaa ei suostunut syömään, äiti valmisti kalaruokaa joskus vain itselleen ja meille lapsille, isälle eri ruoka. Toisaalta ehkä ymmärrän kalakammon, isäni isä oli alkoholisti, perhe köyhä, itse ongitut kalat saattoi olla ainoa lihantapainen syötävä pitkiin aikoihin. Ja ilmainen.
Joo siis itse asiassa mun isä söi ihan kaikkea, paitsi tästä samasta syystä ei saanut haukea alas.
Persilja-persikka-herkkusieni-salami pastaa
Isa tekki meile errtain hyva halal-lamas peruna ja homous & matbuha kokko perrhe rakkasta siita hyve vikonloppua kaikkile insallah
Vierailija kirjoitti:
Persilja-persikka-herkkusieni-salami pastaa
Ai, teidänkin faija tyhjensi kaapista kaikki säilykkeet kattilaan ja laittoi makaronia sekaan.
Makaronivelliä, pannukakkua, paistettua kananmunaa paistinpottujen kera, uunilohta. Myös grillaus oli isän heiniä.
Nuotiolla makkaraa. Tämä oli 70-80 -luvuilla.
Savusti kalaa ja grillasi makkaraa kesäisin. Muuten äiti hoiti ruoanlaiton.
Savustettua kalaa. Parhaiten on mieleen jäänyt Hesarista esiin kaivettu savustettu kampela. Se oli lapsuuden herkku, jota vielä kuusikymppisenäkin kaipaan.
Nakkisoppaa ja grillaukset näin kesäisin
Nakkikeittoa (nakkeja ja valmis tomaattikeitto), pastaa johon tuli fetaa ja tomaatteja ja pestoa. Joskus makaronilaatikkoa, harvoin jotain lehtipihviä. Sen lisäksi isä käytti pitsalla.
Isä keitti välillä aamu-/iltapuuroa ja teki paljon salaatteja. Hän keitti meillä aina perunat ruualle.
Kaurapuuroa ja lettuja. Äiti oli 60-luvulla ulkomaanmatkalla. Söimme siis noita edellä mainittuja ruokia. Kävimme äidin loman aikana maalla sukulaisvierailulla ja siellä saatiin vähän monipuolisempaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla isä keitti meille lapsille sika-nauta purkkilihaa ja perunoita, kokkaustaidot siis olemattomat. Tomaatteja sai aina paljon joltain kasvihuoneen omaavalta asiakkaaltaan (oli yrittäjä) joten niitä lisukkeeksi. Voita perunojen päälle jos ei ihan kuivana halunnut syödä.
Muistan että oikeastaan oli oikein hyvää ja olen aikuisenakin tehnyt tuota nostalgiamielessä.
Lisäyksenä että tuossa ei mitään mausteita ollut, pelkkään veteen siis purkkiliha ja perunat ja siitä suoraan lautaselle.
Tuohan on suunnilleen armeijan kenttäkeittiöiden klassikko noppasoppa. Nimi tulee siitä, että se säilykeliha oli sellaisina suunnilleen arpakuution kokoisina paloina.
Eivätkö ne nopat olleet niitä kuivattuja perunoita?
Mun isä oli käytännössä viikonloppuisä, vaikka virallisesti vanhemmat naimisissa olikin. Isän työt oli muualla ja ura kovin tärkeä (no menestynyt hänestä tulikin). En muista isän juuri koskaan laittaneen ruokaa, muuta kuin jostain eines/puolivalmistejutuista. Oli kyllä kotona ollessaan muuten osallistuva ja paljon meidän lasten kanssa, mutta jälkeenpäin asiaa ajateltuna oli just semmoinen "rusinat pullasta"-isä, joka teki kaikkea kivaa ja äiti hoiti sen käytännön arjen.
Isäni syntyi 1914 ja ei tehnyt mitään kotitöitä koskaan, vaikka oli leipätyössään ahkera.