Keliakia korvaus palaa lapsille mutta aikuiset jäävät ilman
Perustellaan sillä että lapsille keliakia on pahempi ongelma kun taas aikuisilla on ollut aikaa hoitaa keliakiansa kuntoon:
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän diabeetikotkaaan mitään kelan tukia saa.
Saavat. Nimittäin lääkkeiden kelakorvauksena. Keliaakikolle gluteeniton ruoka on ainoa mahdollinen lääke.
Ja silloin kannattaa syödä sairauden mukaan ilman vinkumista erikoistuotteisiin, kun gluteenitonta ruokaa löytyy muutenkin.
Muistan ajan, kun "gluttaus" oli muotia. Söin gluteenitonta leipää, kun tuttu alkoi kertoa, kuinka on itse syönyt nyt muutaman viikon OIKEASTI gluteenittomasti, eli "ei tuollaista korvikehöttöä".
Keskustelun jatkuessa nousi esiin, että pitsalla oli käyty tuossa yksi ilta, kun oli ollut niin kiire ja nälkä. Ja siinä keskustellessa ne kahvipöydän gluteenikeksit maistuivat.
Vierailija kirjoitti:
On muuten mielenkiintoista; miksi toiset saa sairautensa takia kelakorvausta, ja toiset eivät?
Suurin osa saa sairauksistaan kelakorvausta, nimittäin lääkkeiden muodossa. Keliakiaan ei vaan ole lääkkeitä ja korvaus tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten mielenkiintoista; miksi toiset saa sairautensa takia kelakorvausta, ja toiset eivät?
Suurin osa saa sairauksistaan kelakorvausta, nimittäin lääkkeiden muodossa. Keliakiaan ei vaan ole lääkkeitä ja korvaus tulee tilille.
Keliakiaa voi hoitaa syömällä luontaisesti gluteenittomia tuotteita, joita valtaosa ihmisistä syö muutenkin. Mutta mitä vahvasti likinäköinen voisi käyttää silmälasien sijasta? Niistä ei saa senttiäkään korvausta ja itse ainakin olen invalidi ilman laseja.
Voi-hyvä-luoja, hallitukselta lapsen logiikkaa!
Esim keliaakikko työtön ei saa mistään leipäjonoista ruokaa, koska lähes kaikessa on gluteenia
Vierailija kirjoitti:
Maitoallergiset ja laktoosittomat voivat käyttää maidon sijaan vettä.
Kala-allergiset voivat syödä kalan sijaan vaikkapa perunoita ja porkkanoita.
Ja keliaakikot voivat syödä leivän ja jauhojen sijaan vaikkapa kesäkurpitsaa tai munakoisoa.
Ei voi jos on allerginen. Monet on keliakian lisäksi allergisiakin.
Ihmisten ymmärtämättömyys on välillä tyrmäävää.
Työpaikan tilaisuudessa muille oli useampaa sorttia pullaa ja kakkua tarjolla. Keliaakikolle tarjottiin tomaattia, juustoa ja pieni kuivanut leipäpala. Vaikka kyseisessä talossa oli ruokalakin ja keittiöalan ammattilaiset töissä.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ei todellakaan tarvitse ainakaan aikuinen tuollaista korvausta. Moni muukin vaivainen joutuu ihan itse maksamaan elämänsä ja esim. silmälasinsa.
Niin no. Itse olen kerännyt hyvän sarjan. Eli likinäkö ja operoitu silmä, eli näöntarkastuksen saa tehdä vain silmälääkäri huimalla hinnalla. Päälle sitten tarvitsen vähän väliä sopivat silmälasit (viimeksi sangat alehyllystä edullisimmasta päästä, silti hinta kaikkineen liki 400e). Ilman laseja olen täysin toimtakyvytön.
Ja minulla on keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Voi-hyvä-luoja, hallitukselta lapsen logiikkaa!
Esim keliaakikko työtön ei saa mistään leipäjonoista ruokaa, koska lähes kaikessa on gluteenia
Keliaakikon ei kannata olla työtön eikä työttömän keliaakikkoa. Ja jos on työtön niin ei ole varaa nirsoilla ja valittaa ruoasta vaan syö sitä mihin on varaa ja mitä saa.
Kummallinen päätös. Pitäisi koskea kaikkia tasapuolisesti kenellä todettu keliakia. Mitäs sitten kun ne lapset kasvaa tai jonkun varallisuus kasvaa....niin.