Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliakia korvaus palaa lapsille mutta aikuiset jäävät ilman

Vierailija
30.05.2024 |

Perustellaan sillä että lapsille keliakia on pahempi ongelma kun taas aikuisilla on ollut aikaa hoitaa keliakiansa kuntoon:

https://yle.fi/a/74-20090486

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän diabeetikotkaaan mitään kelan tukia saa.

Saavat. Nimittäin lääkkeiden kelakorvauksena. Keliaakikolle gluteeniton ruoka on ainoa mahdollinen lääke.

Vierailija
62/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.

Leipoo itse eikä hinta päätä pakota 

Kyllä pakottaa. Gluteenittomat jauhot maksavat 8x tavallisiin verrattuna. 

Eipä ne silti mitään hirveen kalliita ole etteikö niitä itse pystyisi ostamaan, hävetkää ulisijat.

Koita nyt päättää mitä mieltä olet. Onko se kallista vai ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei muutenkaan pitäisi kauheasti leipää syöttää, vaan lapsen pitäisi saada energiaa paremmista läheistä...

Aikuinen voi omavalintaisesti hankkia energiaa paremmista lähteistä, samoin tarjota sitä kotiruokana lapsillekin, mutta muuten lasten pitäisi voida syödä mahdollisimman normaalisti. Keliakia rajoittaa muutenkin elämää niin valtavasti, että kukaan täysijärkinen ei edellytä lapsia vaikeuttamaan elämää vielä lisää. Mietipä asiaa vaikka siltä kantilta, että sisarukset saavat berliininmunkit ja yksi lapsi ei saa mitään. Harmittaisiko olla kyseinen lapsi? Mahtaisiko luonnostaan gluteeniton ravitseva ruoka lohduttaa siinä tilanteessa?

Niin että lapsille energia berliinimunkista?  Oletko ihan järjissäs?

Vierailija
64/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei muutenkaan pitäisi kauheasti leipää syöttää, vaan lapsen pitäisi saada energiaa paremmista läheistä...

Aikuinen voi omavalintaisesti hankkia energiaa paremmista lähteistä, samoin tarjota sitä kotiruokana lapsillekin, mutta muuten lasten pitäisi voida syödä mahdollisimman normaalisti. Keliakia rajoittaa muutenkin elämää niin valtavasti, että kukaan täysijärkinen ei edellytä lapsia vaikeuttamaan elämää vielä lisää. Mietipä asiaa vaikka siltä kantilta, että sisarukset saavat berliininmunkit ja yksi lapsi ei saa mitään. Harmittaisiko olla kyseinen lapsi? Mahtaisiko luonnostaan gluteeniton ravitseva ruoka lohduttaa siinä tilanteessa?

Ei tietenkään. Berliininmunkki oli vain esimerkki niistä jutuista, missä lapselle on tarpeellista saada samaa kuin muutkin, ei ravinnon vuoksi vaan muista syistä. Voi se yhtä hyvin olla ravintolan pizzakin (lisämaksu gluteenittomuudesta 2-3 euroa), tai karjalanpiirakka.

Vierailija
65/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat. Nimittäin lääkkeiden kelakorvauksena. Keliaakikolle gluteeniton ruoka on ainoa mahdollinen lääke.

Ja silloin kannattaa syödä sairauden mukaan ilman vinkumista erikoistuotteisiin, kun gluteenitonta ruokaa löytyy muutenkin.

Vierailija
66/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ja vähävaraisille aikuisille rajaaminen on tässä taloustilanteessa hyvä kompromissi.

Vierailija
67/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin kannattaa syödä sairauden mukaan ilman vinkumista erikoistuotteisiin, kun gluteenitonta ruokaa löytyy muutenkin.

Väite oli, että diabeetikotkaan eivät saa kelan tukia. Kyllä saavat.

Vierailija
68/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni tähän palstaan ymmärtää mikä on keliakia. Esimerkiksi täällä neuvotaan että leivän voi tehdä itse ja käyttää jauhon sijaan jotain muuta. Mutta kertokaa yt edes että mitä muuta sitten muka voi käyttää siihen leivän leipomiseen jos ei jauhoja?

Mielestäni tuo yksi ikävään sävyyn jankkaava on yrittänyt selittää, että kukaan ei tarvitse välttämättä minkäänlaista leipää yhtään mihinkään. Monipuolisen ja terveellisen ruokavalion pystyy koostamaan aika helposti käyttämällä luontaisesti gluteenittomia tuotteita, kuten kasviksia, hedelmiä, lihaa ja kalaa. 

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että jos leipä on ollut omassa ruokavaliossa tärkeä osa, ja sitten joskus 20-40-vuotiaana kuuleekin kärsivänsä keliakiasta, tuntuu helpommalta, jos voi syödä edes jonkinlaista leipää. On sitten eri asia, pitäisikö yhteiskunnan osallistua sen kustannuksiin.

Vierailija
69/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni tähän palstaan ymmärtää mikä on keliakia. Esimerkiksi täällä neuvotaan että leivän voi tehdä itse ja käyttää jauhon sijaan jotain muuta. Mutta kertokaa yt edes että mitä muuta sitten muka voi käyttää siihen leivän leipomiseen jos ei jauhoja?

Mielestäni tuo yksi ikävään sävyyn jankkaava on yrittänyt selittää, että kukaan ei tarvitse välttämättä minkäänlaista leipää yhtään mihinkään. Monipuolisen ja terveellisen ruokavalion pystyy koostamaan aika helposti käyttämällä luontaisesti gluteenittomia tuotteita, kuten kasviksia, hedelmiä, lihaa ja kalaa. 

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että jos leipä on ollut omassa ruokavaliossa tärkeä osa, ja sitten joskus 20-40-vuotiaana kuuleekin kärsivänsä keliakiasta, tuntuu helpommalta, jos voi syödä edes jonkinlaista leipää. On sitten eri asia, pitäisikö yhteiskunnan osallistua sen kustann

Tapojaan ja tottumuksiaan pystyy muuttaman, varsinkin kun kyse on sairaudesta, joka sen vaatii. Ei ole mitään järkeä jämähtää paikoilleen. Saattaa jopa löytyä aivan uusia ruokaelämyksiä. (sopii elämässä moneenkin asiaan tuo kyky muuttaa asioita)

Vierailija
70/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että lapsille palaa. Aikuisena saan kyllä huolehdittua oman ruokavalioni, mutta olen sivusta nähnyt, miten kurja on olla ainoa keliaakikkolapsi perheessä, jos perheen aikuiset ovat uusavuttomia ruuanlaiton kanssa. Käytännössä kaikki muut perheessä söivät normaalia ruokaa, ja keliaakikkolapsen ruokavalio oli sitten tyyliin "jätetään pois". Ei keksitty mitään korvaavia ruokalajeja (saatikka sitten sellaisia gluteenittomia, jotka olisivat maistuneet koko perheelle), vaan gluteenillinen osio vain jätettiin pois keliaakikon lautaselta.

Ja vaikka kukaan ei tarvitse esimerkiksi kakkua elääkseen, niin kyllä sekin lapsen mielen pahoittaa, jos sisarusten synttäreillä kaikki muut syövät kakkua mutta keliaakikolle on tarjolla vain karkkia.

t: aikuinen keliaakikko, jonka oma äiti osasi kyllä laittaa gluteenitonta ruoka

Vierailija
71/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni syö gluteenitonta vainhifistelläkseen trendiruoalla. Todellisten keliaakikkojen määrä on paljon pienempi kuin tämänhetkinen gluteenittoomien tuotteiden kulutus.

Vierailija
72/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät tarvitse sen enempää berliininmunkkeja, lettuja, karkkeja, sipsejä, mehuja kuin limujakaan. Se mitä lapsi tarvitsee on terveellisiä vihanneksia ja kasviksia jotka ovat hyväksi lapselle.

Vierailija
73/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni syö gluteenitonta vainhifistelläkseen trendiruoalla. Todellisten keliaakikkojen määrä on paljon pienempi kuin tämänhetkinen gluteenittoomien tuotteiden kulutus.

No eipä tuota korvausta ikinä ole minkään hifistelyn takia saanut :D Jo silloin muinoin siihen tarvittiin tähystyksellä tehty diagnoosi, joten minä esimerkiksi en kyseistä korvausta ikinä saanut, vaikka minulla on ollut taaperosta asti keliakiadiagnoosi. Minun olisi tarvinnut syödä gluteenia ja tuhota suoliston nukka, jotta se olisi voitu todeta tähystyksessä.

Sinänsä minusta on ihan hienoa, että ihmiset "hifistelevät" gluteenittomalla ruualla, koska se parantaa gluteenittomien vaihtoehtojen saatavuutta ja laskee hintoja 👍

Vierailija
74/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergiset ja laktoosittomat voivat käyttää maidon sijaan vettä.

Kala-allergiset voivat syödä kalan sijaan vaikkapa perunoita ja porkkanoita.

Ja keliaakikot voivat syödä leivän ja jauhojen sijaan vaikkapa kesäkurpitsaa tai munakoisoa.

Vierailija
75/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja keliaakikot voivat syödä leivän ja jauhojen sijaan vaikkapa kesäkurpitsaa tai munakoisoa.

Luuletko oikeasti että kaikki maitotuotteet voi korvata pelkästään vedellä?

Muut saavat leipänsä päälle juustoa ja minä vain vettä?

Muut saavat juodakseen maitoa ja minä vain vettä?

Muut saavat syödäkseen viiliä ja minä vain vettä?

Ei taida tuollaisessa menettelyssä mennä nallekarkit tasan.

Vierailija
76/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että jos leipä on ollut omassa ruokavaliossa tärkeä osa, ja sitten joskus 20-40-vuotiaana kuuleekin kärsivänsä keliakiasta, tuntuu helpommalta, jos voi syödä edes jonkinlaista leipää. On sitten eri asia, pitäisikö yhteiskunnan osallistua sen kustann

Pelkkään leipään juuttuminen on älytöntä, kun gluteenia tulee vastaan niin monessa muussakin. Jos esimerkiksi tykkää syödä aamupalaksi kaurapuuroa, niin gluteeniton kaura on huomattavasti normaalia kalliimpaa. On myös joitakin ruokia/puolivalmisteita, missä halvemmassa versiossa on vehnää, kalliimpi on gluteeniton. Kavikset, hedelmät, liha ja kala on hyvä terveellisen ruokavalion perusta, mutta useimmat haluavat siihen kylkeen muutakin. Ja useimmat myös haluavat varsinkin arjessa oikaista vähän eikä tehdä kaikkea itse alusta lähtien.

Vierailija
77/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti että kaikki maitotuotteet voi korvata pelkästään vedellä?

Muut saavat leipänsä päälle juustoa ja minä vain vettä?

Muut saavat juodakseen maitoa ja minä vain vettä?

Muut saavat syödäkseen viiliä ja minä vain vettä?

Ei taida tuollaisessa menettelyssä mennä nallekarkit tasan.

En ole tuo kenelle vastaat, mutta minulla on sekä maitoallergia (ei siis laktoosi-intoleranssi, vaan olen maitoproteiinille allerginen) että keliakia, ja väitän kyllä, että maitoallergian kanssa on paljon helpompi elää. Gluteenia on paljon vaikeampi välttää, ja kyllä gluteeniton ruokavalio kalliimmaksikin tulee. (Ei, en toivo itselleni mitään korvauksia, kunhan vain mainitsin faktan.)

Maitotuotteita on helpompi välttää, mutta toisaalta, maitotuotteille on aika vaikea keksiä mitään kalliimpiakaan korvikkeita. Rakastin aiemmin juustoa, eikä sitä ole mitään mieltä korvata jollain vegaanijuustolla, kun se ei vaan maistu samalta eikä siinä ole edes normaalin juuston hyötyjä. Sama viilien ja jugurttien kanssa, ihan turha kokeilla mitään korvikkeita, kun en niistä tykkää eikä niissä ole samoja hyötyjä kuin oikeissa maitotuotteissa. Ruuanlaittoon ja esim. kahviin käytän kyllä kaurakermaa, eikä se ole normaalia kermaa kalliimpaa.

Vegaaniset jäätelöt sentään maistuvat nykyään parhaimmillaan ihan hyviltä, mutta se nyt ei ole tärkeää eikä sitä tule usein syötyä.

Vierailija
78/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jättää viljat syömättä. Mitä korvausta siihen tarvii?  Ruokaa riittää vaikka kuinka ilman viljoja. Ei pidä nirsoilla, vaan syödä niin kuin oma keho tarvitsee.

Keliakia on eri asia kuin vilja-allergia.

Vierailija
79/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on sama kuin ottaa kaikki lääkekorvaukset pois ihan sama kuinka monta sataa euroa niihin lääkkeisiin menee, oli sitten krooninen sairaus tai väliaikainen. Kikkelis kokkelis älä vingu vaan osta lääkkeesi. Kuinkahan monta miljoonaa euroa hallitus tällä säästäisikään? Minäpä menen kirjoittamaan Orpolle kirjeen.

Vierailija
80/88 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten mielenkiintoista; miksi toiset saa sairautensa takia kelakorvausta, ja toiset eivät?