Keliakia korvaus palaa lapsille mutta aikuiset jäävät ilman
Perustellaan sillä että lapsille keliakia on pahempi ongelma kun taas aikuisilla on ollut aikaa hoitaa keliakiansa kuntoon:
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Kenenkään ei ole mikään pakko syödä leipää, olipa se gluteenitonta tai gluteenillista. Se ei vaan ole välttämätöntä. Päin vastoin, leivästä tulee aivan liikaa suolaa ruokavalioon.
Ja hiilihydraatteja jotka hajoavat elimistössä sokeriksi ja varastoituu rasvana ja painona vyötärölle. Laihuuden ja terveyden salaisuus on se että ei syö leipää ja pullaa.
mailman kusi-päisin/idiootein kansa = suomalaiset
Vierailija kirjoitti:
mjoo.. vertaapaas huviksesi mitä gl jauho maksaa
Mihin helvettiin niitä tarvitaan??? Ei mihinkään välttämättömään, kuten ei gluteenillisiakaan jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha korvaus. Muutakin ruokaa on kuin vehnä, ohra ja ruis.
Nimenomaan on muuta ruokaa mutta tämä muu ruoka on kalliimpaa kuten tattari, kvinoa yms.
Vierailija kirjoitti:
No, mulle riittäisi sekin että kaikkiin elintarvikkeisiin merkkitäisiin sisältääkö vai ei ne gluteenia. Yllättävän moneen muuhunkin gluteenipohjaisia aineita käytetään kuin leipään. esimerkkinä karamellit ja ihan perus elintarvikkeet.
Mihin muka ei merkata? Se kuitenkin on ihan lakivaatimuskin.
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutalella on ongelma. Eikö tuon pääsisi helpommalla jos jättää vain pois ne elintarvikkeet joissa on gluteenia? Esimerkiksi maitoallergiset eivät käytä maitotuotteita, kala-allergiset eivät käytä kalaa, diabeetikot eivät käytä sokeripitoisia tuotteita, ja kasvissyöjät eivät syö lihaa.
Nimenomaan keliaakikko jättää gluteeniviljat pois. Vaihtoehtoiset viljat ovat kuitenkin kalliimpia ja siksi korvaus.
Juu. Ei todellakaan tarvitse ainakaan aikuinen tuollaista korvausta. Moni muukin vaivainen joutuu ihan itse maksamaan elämänsä ja esim. silmälasinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutalella on ongelma. Eikö tuon pääsisi helpommalla jos jättää vain pois ne elintarvikkeet joissa on gluteenia? Esimerkiksi maitoallergiset eivät käytä maitotuotteita, kala-allergiset eivät käytä kalaa, diabeetikot eivät käytä sokeripitoisia tuotteita, ja kasvissyöjät eivät syö lihaa.
Nimenomaan keliaakikko jättää gluteeniviljat pois. Vaihtoehtoiset viljat ovat kuitenkin kalliimpia ja siksi korvaus.
Vaihtoehtona voi käyttää muutakin ruokaa kuin viljat. Mikä ihme fetissi teillä on viljoihin?
Vierailija kirjoitti:
mailman kusi-päisin/idiootein kansa = suomalaiset
Sanoo ääliö rysätrolli. Syö kaalisoppaa.
Tämänkin ketjun pilasi taas joku vähähiilihydraattinen fanaatikko. Oikea päätös oli tuoda korvaus takaisin lapsille, tietenkin. Gluteenittomat viljat on kalliimpia ja kehotan kaikkia elämään vaikka viikkokin niin, että ei saa käyttää gluteenituotteita ja leivotte itse sitten mukamas halvalla ja helposti ne gluteenittomat leivonnaiset. Ihan huvikseen kokeilkaa. Tulee vähän perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun pilasi taas joku vähähiilihydraattinen fanaatikko. Oikea päätös oli tuoda korvaus takaisin lapsille, tietenkin. Gluteenittomat viljat on kalliimpia ja kehotan kaikkia elämään vaikka viikkokin niin, että ei saa käyttää gluteenituotteita ja leivotte itse sitten mukamas halvalla ja helposti ne gluteenittomat leivonnaiset. Ihan huvikseen kokeilkaa. Tulee vähän perspektiiviä.
Oikea päätös on se, että sitä korvausta ei palauteta, vaan keliakiaa sairastat ottaisivat itse vastuun syömisistään. Lopettaisivat tuollaisen höpötyksen välttämättömistä erikoistuotteista. Gluteenitonta ruokaa on kaupan hyllyt täyteen.
Keliaakikot ovat kuin pikkulapsia, vinkuvat, että: "Mäkin haluan leipää kun tuo naapurikin saa"
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt vhh:ta tähän sekoita.
Aikuinen pystyy päättämään mitä suuhunsa pistää ja milloin. Lapsen ruokailut on taas pääosin aikuisen armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen pystyy päättämään mitä suuhunsa pistää ja milloin. Lapsen ruokailut on taas pääosin aikuisen armoilla.
Joka paikassa on tarjolla gluteenitonta. Päiväkodissa, koulussa, ravintolassa ja jos vanhempi on sellainen kuin pitää, niin myös kodissa.
Mihin se lapsi sitä korvausta tarvitsee, kun gluteenitonta on tarjolla sekä päikkärissä että koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha korvaus. Muutakin ruokaa on kuin vehnä, ohra ja ruis.
Nimenomaan on muuta ruokaa mutta tämä muu ruoka on kalliimpaa kuten tattari, kvinoa yms.
Ei niitäkään mihinkään tarvita. Viljoja kun ei tarvitse korvata muilla viljoilla. Voi syödä muuta, mikä on myös terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen vertaus, että diabeetikot eivät käytä sokeripitoisia tuotteita, kyllä käyttävät, Luuletko, että diabetes johtuu sokerinkäytöstä?
Vielä käsittämättömpi on tuo vertaus kasvissyöntiin, mikä on ihan oma valinta, eikä mikään allergia. Liha-allergia on myös olemassa ja sitä levittää ilmeisesti joku punkkien levittämä tauti, ehkä, mutta harvinainen se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen vertaus, että diabeetikot eivät käytä sokeripitoisia tuotteita, kyllä käyttävät, Luuletko, että diabetes johtuu sokerinkäytöstä?
Vielä käsittämättömpi on tuo vertaus kasvissyöntiin, mikä on ihan oma valinta, eikä mikään allergia. Liha-allergia on myös olemassa ja sitä levittää ilmeisesti joku punkkien levittämä tauti, ehkä, mutta harvinainen se on?
Valitettavasti Suomessa diabeetikot käyttävät sokeria, jopa Diabetesliiton ohjeissa sokeria suositaan. On sitten diabeetikon oman harkinnan paikka, haluaako sairauttaan noin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Leipoo itse eikä hinta päätä pakota
Kyllä pakottaa. Gluteenittomat jauhot maksavat 8x tavallisiin verrattuna.
Lapsille ei muutenkaan pitäisi kauheasti leipää syöttää, vaan lapsen pitäisi saada energiaa paremmista läheistä...