Keliakia korvaus palaa lapsille mutta aikuiset jäävät ilman
Perustellaan sillä että lapsille keliakia on pahempi ongelma kun taas aikuisilla on ollut aikaa hoitaa keliakiansa kuntoon:
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun pilasi taas joku vähähiilihydraattinen fanaatikko. Oikea päätös oli tuoda korvaus takaisin lapsille, tietenkin. Gluteenittomat viljat on kalliimpia ja kehotan kaikkia elämään vaikka viikkokin niin, että ei saa käyttää gluteenituotteita ja leivotte itse sitten mukamas halvalla ja helposti ne gluteenittomat leivonnaiset. Ihan huvikseen kokeilkaa. Tulee vähän perspektiiviä.
Oikea päätös on se, että sitä korvausta ei palauteta, vaan keliakiaa sairastat ottaisivat itse vastuun syömisistään. Lopettaisivat tuollaisen höpötyksen välttämättömistä erikoistuotteista. Gluteenitonta ruokaa on kaupan hyllyt täyteen.
Keliaakikot ovat kuin pikkulapsia, vinkuvat, että: "Mäkin haluan leipää kun tuo naapurikin saa"
Toivottavasti sulla todetaan keliakia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Leipoo itse eikä hinta päätä pakota
Kyllä pakottaa. Gluteenittomat jauhot maksavat 8x tavallisiin verrattuna.
Eikö siinä tapauksessa kannata jo jättää ne jauhot kokonaan pois ja käyttää jotain muuta tai olla ilman?
Ihan yhtä lailla aikuisella lapsettomalla menee rahaa gluteenittomaan ruokaan kuin aikuisella, jonka lapsella on keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Eikö siinä tapauksessa kannata jo jättää ne jauhot kokonaan pois ja käyttää jotain muuta tai olla ilman?
Gluteeniton ruokavalio on jo valmiiksi enemmän rahaa ja aikaa vievää kuin tavallinen ruokavalio. Ehkä keliaakikotkin haluaisivat välillä syödä jotain valmista ja helppoa, kuten leipää. Ilman että se leipää pitää itse ensin valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruokavalio on jo valmiiksi enemmän rahaa ja aikaa vievää kuin tavallinen ruokavalio. Ehkä keliaakikotkin haluaisivat välillä syödä jotain valmista ja helppoa, kuten leipää. Ilman että se leipää pitää itse ensin valmistaa.
Niinpä, tuolla yksi jo totesikin keliaakikon olevan kuin pikkulapsia. "Mä haluun ku toikin saa" Lapsellista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruokavalio on jo valmiiksi enemmän rahaa ja aikaa vievää kuin tavallinen ruokavalio. Ehkä keliaakikotkin haluaisivat välillä syödä jotain valmista ja helppoa, kuten leipää. Ilman että se
Oikeus syömiseen ei ole lapsellista. Ruoka ei ole mikään luksustuote. Toivottavasti lääkärisi pystyy jotenkin hoitamaan aivovammaasi.
Taasko pitäisi saada Kelasta lisää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen pystyy päättämään mitä suuhunsa pistää ja milloin. Lapsen ruokailut on taas pääosin aikuisen armoilla.
Joka paikassa on tarjolla gluteenitonta. Päiväkodissa, koulussa, ravintolassa ja jos vanhempi on sellainen kuin pitää, niin myös kodissa.
En sanoisi, että joka paikassa on tarjolla OIKEASTI gluteenitonta, kun samoissa tiloissa valmistetaan kuitenkin gluteenillisia tuotteita.
Eihän diabeetikotkaaan mitään kelan tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruokavalio on jo valmiiksi enemmän rahaa ja aikaa vievää kuin tavallinen ruokavalio. Ehkä keliaakikotkin haluaisivat välillä syödä jotain
Ei kukaan ole kieltänyt oikeutta syödä oman sairautensa mukaan. Keliakiaa voi hoitaa ilman kalliita erikoistuotteita. Eikä valinnanvarasta ole puutetta, kaupat pursuaa ruokaa.
Jos keliakia todetaan lapsena eikä perheessä ole ketään muuta jolla sitä olisi niin onhan se oma härdellinsä. Ei niinkään lapselle (hänhän syö mitä tarjotaan) vaan lapsen vanhemmille. Aikuisena sitten siihen on jo tottunut, tai jos todetaan aikuisena niin tarvitsee huolehtia vain omasta syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruokavalio on jo valmiiksi enemmän rahaa ja aikaa vievää kuin tavallinen ruokavalio. Ehkä keliaakikotkin haluaisivat välillä syödä jotain
Oikeus syömiseen koskee normaalia tavallista ruokaa, ei mitään lumihiutaleiden erikois-, trendi-, dietti- ja hispteriruokia.
Vierailija kirjoitti:
No, mulle riittäisi sekin että kaikkiin elintarvikkeisiin merkkitäisiin sisältääkö vai ei ne gluteenia. Yllättävän moneen muuhunkin gluteenipohjaisia aineita käytetään kuin leipään. esimerkkinä karamellit ja ihan perus elintarvikkeet.
Gluteenipitoisia peruselintarvikkeita on viljat (hiutaleet, ryynit, jauhot...). Muissa peruselitarvikkeissa ei gluteenia ole (maito, liha, kala, vihannekset, hedelmät). Älä kutsu teollisuuden sötkötyksiä peruselintarvikkeiksi, niitä ilman on ihan hyvä elää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän diabeetikotkaaan mitään kelan tukia saa.
Diabetes pysyy kurissa ihan normituotteilla
Kuinkahan moni tähän palstaan ymmärtää mikä on keliakia. Esimerkiksi täällä neuvotaan että leivän voi tehdä itse ja käyttää jauhon sijaan jotain muuta. Mutta kertokaa yt edes että mitä muuta sitten muka voi käyttää siihen leivän leipomiseen jos ei jauhoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasti voi syödä ilman kalliita erikoistuotteita. On vain omaa saamattomuutta ja laiskuutta, jos ei keksi mitään muuta ruokaa kuin viljaa, vaikka on sairaus, mikä estää gluteeniviljan syömisen.
jep, gluteenittomia teeleipiä pystyy tekemään n. 20 minuutissa eikä vaadi erityistaitoja, muuta kuin että osaa mitata ainesosat, sekoittaa ja laittaa pellille..ajastin soimaan ja ajoissa uunista ulos. Samalla uuninlämmityksellä voi tehdä itselleen kaurakeksejä, mutta tietty se ei ole niin spesiaalia kun ostaa kaupasta kalliita lisäaineiden kyllästämiä erikoistuotteita.
Leipiin ja kekseihin tarvitaan jauhoja. Kalliita nekin on.
Gluteenittomat mössöt eivät ole perus elintarvike ja eivätkä mikään ihmisoikeus vaan ne lasketaan luksustuotteiksi jo pelkän korkeamman hinnan ja pienemmän kysynnän takia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei muutenkaan pitäisi kauheasti leipää syöttää, vaan lapsen pitäisi saada energiaa paremmista läheistä...
Aikuinen voi omavalintaisesti hankkia energiaa paremmista lähteistä, samoin tarjota sitä kotiruokana lapsillekin, mutta muuten lasten pitäisi voida syödä mahdollisimman normaalisti. Keliakia rajoittaa muutenkin elämää niin valtavasti, että kukaan täysijärkinen ei edellytä lapsia vaikeuttamaan elämää vielä lisää. Mietipä asiaa vaikka siltä kantilta, että sisarukset saavat berliininmunkit ja yksi lapsi ei saa mitään. Harmittaisiko olla kyseinen lapsi? Mahtaisiko luonnostaan gluteeniton ravitseva ruoka lohduttaa siinä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne silti mitään hirveen kalliita ole etteikö niitä itse pystyisi ostamaan, hävetkää ulisijat.
Oletko tyhmä vai esitätkö sellaista?