Paljonko sinun asunnon arvo on laskenut?
Itse ostin minun 45 neliön asunnon vuonna 2012 ja maksoin tästä 80t. Tähän on tullut sen jälkeen remontti joka maksoi 11t.
Nyt on myynnissä samassa taloyhtiössä asunto hintaan 68t euroa.
Aika reilusti laskenu arvo mutta ei minua toi oikein ahdista edes, velkaa vielä jäljellä 30t minulla.
Korot kun oli nollissa niin asuntojen hinnat nousi, oman ostin juuri nollakorko aikana.
M33
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua sitä että vaikka asunnon arvo laskee 100 000 eurosta 50 000 euroon 10 vuodessa niin jos olisit tuon 10 vuotta asunut vuokralla keskimäärin 500e/kk niin tuossa 10 vuoden aikana olisit maksanut vuokria 60 000e.
Muistathan laskea myös omistusasunnon kuukausikulut, ei siinä asunnossa ilmaiseksi asuta. Hukkaan menevät vuokran tavoin korot, vastikkeet, mahdolliset remontit, kodinkoneiden uusimiset. Vuokralla asuminen olisi tässä esimerkissäsi tullut halvemmaksi.
Vuokralla asuminen on aina kalliimpaa. Vuokraa kun maksat niin et hyödy siitä itse muuta kuin että saat asua siinä asunnossa.
Asuntolainaa kun lyhennät niin maksat itsellesi sitä.
Asuntojen hintojen noususta on jo viitteitä, viimeistään syksyllä lähtee nousuun. Jos on ostamassa, niin nyt on ehkä oikea aika.
Itse olen asuntut tässä asunnossa 30 vuotta, enkä ole tästä ennen mihinkään lähdössä. En siis ole noita "arvoja" erityisemmin seurannut. Tämä on hyvin hoidettu taloyhtiö ja kaikki remontit on tehty suositelluilla aikaväleillä, yleensä joka vuosi on joku remontti, joten sen maksaminen ei ole ollut suurikaan sijoitus rahallisesti.
Asuntojen hintojen lasku on kääntynyt pieneen nousuun sekä maalis- että huhtikuussa. Kovin suuresta noususta ei vielä ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hintojen noususta on jo viitteitä, viimeistään syksyllä lähtee nousuun. Jos on ostamassa, niin nyt on ehkä oikea aika.
Itse olen asuntut tässä asunnossa 30 vuotta, enkä ole tästä ennen mihinkään lähdössä. En siis ole noita "arvoja" erityisemmin seurannut. Tämä on hyvin hoidettu taloyhtiö ja kaikki remontit on tehty suositelluilla aikaväleillä, yleensä joka vuosi on joku remontti, joten sen maksaminen ei ole ollut suurikaan sijoitus rahallisesti.
Joka vuosi remonttia? Onko kyseinen talo niin surkeassa kunnossa vai?
Tosiaan vaikea sanoa. PIenkerrostalosta ei ole myyty yhtään asuntoa vuosiin, ja viimeisin asunto myytiin tutunkauppana.
Sanoisin että kun asuntoon laitettiin 400 000 niin se on parhaimmillaan ollut yli 800 000 ja nyt sitten jotain tuolta väliltä. Ei ole mitään kiirettä myydä.
"Tilastojen mukaan maksukykyinen asiakaskunta muuttaa pois Helsingistä ja korvaava sakki on pientuloista, joiden asumistukia on nyt leikattu."
Asumistuella elävät ei osta asuntoja nyt tai tulevaisuudessa. Joten se on aika epäoleennaista. Vuokra-asunnot on oma markkinansa.
Eikä kannata unohtaa ihan yleistä elintason kasvua. Ylipäätään kaikkien tulot ja varallisuus kasvaa. Se jo pelkästään riittää luomaan painetta hintojen kasvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvosta häviää jatkuvasti arvoa remonttien verran. Myyntihinnat ovat lähes jatkuvasti samalla tasolla. Mikäli haluaisi optimoida, möisi kämpän muutama vuosi ennen putkiremonttia. Ei kiinnosta.
Ostaja huomioi tulevan putkiremontin hinnassa. Teoriassa ei ole väliä myykö ennen vai jälkeen remontin. Sen remontin vaikutus heijastuu myyntihintaan.
Ei muuten huomioi. Ihmiset ovat melko typeriä.
Yleensä olen myynyt aina reilusti tappiolla, mutta viimeinen liiketila oli huippu, kun kaupungissa sijaitsevasta, putkiremontit tehtyä ei tahtonut saada ketään ottamaan edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Tilastojen mukaan maksukykyinen asiakaskunta muuttaa pois Helsingistä ja korvaava sakki on pientuloista, joiden asumistukia on nyt leikattu."
Asumistuella elävät ei osta asuntoja nyt tai tulevaisuudessa. Joten se on aika epäoleennaista. Vuokra-asunnot on oma markkinansa.
Eikä kannata unohtaa ihan yleistä elintason kasvua. Ylipäätään kaikkien tulot ja varallisuus kasvaa. Se jo pelkästään riittää luomaan painetta hintojen kasvulle.
Kyllä vuokra-asunnoilla on merkitystä asuntojen hintatasoon, mikäli sijoittajat pistävät ne myyntiin. Voi olla hyvinkin suuri merkitys kun vuokralaiset eivät lähde ostamaan asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua sitä että vaikka asunnon arvo laskee 100 000 eurosta 50 000 euroon 10 vuodessa niin jos olisit tuon 10 vuotta asunut vuokralla keskimäärin 500e/kk niin tuossa 10 vuoden aikana olisit maksanut vuokria 60 000e.
Muistathan laskea myös omistusasunnon kuukausikulut, ei siinä asunnossa ilmaiseksi asuta. Hukkaan menevät vuokran tavoin korot, vastikkeet, mahdolliset remontit, kodinkoneiden uusimiset. Vuokralla asuminen olisi tässä esimerkissäsi tullut halvemmaksi.
Vuokralla asuminen on aina kalliimpaa. Vuokraa kun maksat niin et hyödy siitä itse muuta kuin että saat asua siinä asunnossa.
Vuokralla asuminen voi olla halvempaa jos vuokra on syysta tai toisesta "väärin hinnoiteltu". Esimerkiksi kunnan vuokra-asunnot on usein liian edullisia. Sellaisessa voi olla kannattavaa asua, rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvosta häviää jatkuvasti arvoa remonttien verran. Myyntihinnat ovat lähes jatkuvasti samalla tasolla. Mikäli haluaisi optimoida, möisi kämpän muutama vuosi ennen putkiremonttia. Ei kiinnosta.
Ostaja huomioi tulevan putkiremontin hinnassa. Teoriassa ei ole väliä myykö ennen vai jälkeen remontin. Sen remontin vaikutus heijastuu myyntihintaan.
Siksi se on vain teoriassa. Oikeassa elämässä ihmiset pelkää ihan hysteerisesti putkiremontteja.
Ei aavistustakaan, saattaa olla noussutkin. Omakotitalo Pirkanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuokra-asunnoilla on merkitystä asuntojen hintatasoon, mikäli sijoittajat pistävät ne myyntiin. Voi olla hyvinkin suuri merkitys kun vuokralaiset eivät lähde ostamaan asuntoja.
Miksi sijoittajat laittaisi tuottavia vuokra-asuntoja tappiolla myyntiin? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Mutta joo olet oikeassa, että se voisi häiritä asuntokaupan hintatasoa. Jos valtavasti tulisi pakkomyyntiin asuntoja hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asuntoni vuonna 2014, silloin maksoi 485 000. Viime vuonna yhtiöstä myytiin samankokoinen ja samalla pohjalla mutta kerrosta ylempää hintaan 635 000.
Nyt on myynnissä samankokoinen ja samalla pohjalla, hintapyyntö on 549 000. Mutta se on huonommalla paikalla kuin minun asuntoni. Joten jos lähtisin myymään niin varmaan laittaisin hintapyynnöksi noin 560 000. Mutta sehän on sitten arvoitus mitä oikeasti saisi.
No onneksi ei ole mitään tarvetta myydä. Uskon että hinnat taas jossain vaiheessa nousevat.
Ai niin, näiden vuosien aikana taloyhtiössä on tehty yksi pienehkö remontti joka asuntoni kohdalla maksoi noin 4000 euroa. Suuria remonttitarpeita ei ole seuraavaan viiteen vuoteen.
Maksoit 485t mutta lainan korkojen kera maksat asunnosta jotain 600t?
Mitä pidempi maksu aika asuntolainaan on niin sitä enemmän korkoja makselet siitä. Tämän takia asuntolaina kannattaa maksaa mahdollisimman äkkiä pois.
Noussut 12 vuodessa lähemmäs 15 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen voi olla halvempaa jos vuokra on syysta tai toisest
Miksi asuntosijoittaja vuokraisi asuntoa siten että se tekee tappiota sillä? Vuokraa maksaessasi maksat vuokraa sen verran että asuntosijoittaja saa siitä voittoa kulujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi se on vain teoriassa. Oikeassa elämässä ihmiset pelkää ihan hysteerisesti putkiremontteja.
Hysteerikot ostavat uusia asuntoja. Vanhojen asuntojen ostajat taas eivät ymmärrä rakenteiden tekinisiä käyttöikiä.
Tästä jos tekisi postinumerojen perusteella vertailun niin huomaisit mistä he muuttavat pois. Eivät näistä parhaista, kalliimmista postinumeroista. Keskituloiset perheelliset häipyvät, ei eliitti.