En tavallaan tajua grillaamista
Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.
Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.
Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.
Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää.
Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.
En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.
Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää grillata, koska kaikki kaatuu aina mun niskaan. Siksipä mulle riittäisi ihan makkara ja jotain salaattia, mutta muu väki haluaa lihaa ja täytettyjä herkkusieniä ja ties mitä. Taloyhtiön grilliin ei mahdu kerralla kaikki, jos syöjiä on enemmän kuin kolme. Muut syövät sitä mukaa kuin safkaa valmistuu ja mä sitten itse viimeisenä syön niitä jäähtyneitä safkoja, jos niitä nyt edes on jäljellä, meillä on teinilauma. Olen sanonut, että tänä kesänä suostun grillaamaan vain, jos apuja tulee ja ilman nurinoita.
Näinhän sen pitää ollakin, että homma ei kaadu yhden päälle. Mutta eihän tämä nyt kai mitenkään liity pelkästään grillaamiseen. En minä teinitalossa tavallisia ruokiakaan ala kokata yksin; muksuilla on omat vuoronsa ja usein tehdään yhdessä.
Tyypillinen suomalainen grillaaja: A-luokan grilli, B-luokan grillattavat C-luokan grillaustaidot.
Etkö sinä kyllästy sitten muuhunkin ruokaan, kun kerran olet sitäkin syönyt ja tiedät miltä se maistuu?
Mitä autisteja täällä taas forumi täynnä?
Grillaamisen pointti ei ole se ruoka vaan se seurustelun mahdollistava prosessi, yhteinen hengailu kun samalla valmistetaan ruokaa. Parhaassa tapauksessa jengi saa itse valita mitä kukin haluaa grillattavan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä autisteja täällä taas forumi täynnä?
Grillaamisen pointti ei ole se ruoka vaan se seurustelun mahdollistava prosessi, yhteinen hengailu kun samalla valmistetaan ruokaa. Parhaassa tapauksessa jengi saa itse valita mitä kukin haluaa grillattavan.
Eli kannattaa mennä kylläisenä "grillibileisiin".
Vierailija kirjoitti:
Kaasugrilli jossa on vielä jotain folioalustaa tai välinettä ruoan alla, on ruoan lämmittämistä, ei grillaamista!
Folion käyttäminen syötävän ruoan ympärillä grillissä aiheuttaa Alzheimeriä, grilliruoka taas yleisesti syöpää. Suosin uuniruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasugrilli jossa on vielä jotain folioalustaa tai välinettä ruoan alla, on ruoan lämmittämistä, ei grillaamista!
Folion käyttäminen syötävän ruoan ympärillä grillissä aiheuttaa Alzheimeriä, grilliruoka taas yleisesti syöpää. Suosin uuniruokia.
Sinunkaltaisillesi suosittelisin pilttiä pillistä imien makuupussissa kellarissa. Ei vaan mitään riskeä ole sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkaltaisillesi suosittelisin pilttiä pillistä imien makuupussissa kellarissa. Ei vaan mitään riskeä ole sitten.
Miksi ihmeessä? Vältän vaan grillissä käristettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Vältän vaan grillissä käristettyä.
No sitten et ole kiinnostunut terveysriskeistä vaan vältät jostain muusta syystä ja käytät vain tekosyynä noita seikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.
En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.
Ensimmäinen asia, mikä sinun tulisi ymmärtää, on se ettei tämä ole kilpailu.
Itelläni on tiilistä kyhätty grillinhökötys. Se ei ole suuri, se ei ole hieno, mutta osaan joten kuten sitä briketeillä täyttää ja käyttää.
Minulta sinun avotulinuotiopaikka ei ole millään tavalla pois. Söisin varmasti mielelläsi jonkun osaavan tuolla lailla laittamaa ruokaa. Myöskään valtavat kaasugrilliasemat eivät ole minulta pois. Niilläkin laitettua ruokaa syön mielelläni.
Mikä sinua grilleissä risoo ja mistä mielipahasi kumpuaa?
Mikä mielipaha? Ei tossa ollu mitään mielipahaa. Tarkoitti minusta sitä, että grillit usein kalliita täynnä ihmeominaisuuksia ja moni nimenomaan pätee ja kilpailee niillä. Ei kaikki, mutta moni. Ja juuri pahoittavat mielensä ja loukkaantuvat, jos ei osoita asianmukaista ihailua tai sitten vielä kovempaa tietotaitoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vai saa valittaja valittajan kohtalon. Itse oon keski-ikään ehtineenä, johtoasemassa työskentelevänä oppinut, että nimenomaan valittajaa kannattaa kuunnella. Valittajalla on aina joku syy ja aika usein hän on huomannut epäkohdan, jota itse en ole huomannut. Sen saattaminen mun tietooni auttaa mua johtamaan paremmin.
Myös jos kuuntelet valittajaa, oli vaimo tai työpaikalla joku, otat tosissasi ja kuulet hänen asiansa, teet hänet onnelliseksi. Pettynyt ihminen, jonka pettymys on otettu vastaan, muuttuu iloiseksi ja lojaaliksi.
Yleensä valittajalla on pointti. Jotkut ammattivalittavat kaikesta, mutta sekin loppuu, kun kerran kunnolla kuuntelet.
Valitus ei lopu vi...lemalla tai silläettei kuuntele.
Meillä menestytään tällä reseptillä. Miten teillä?
se vaatii terveen itsetunnon, että pystyy ottamaan kriittisen palautteen vastaan eikä ota sitä itseensä. Kaikki ei siihen pysty. Valittajalla on aina joku syy mielipahaansa ja niin kauan kuin hön on valmis kertomaan sen, mitään ei ole menetetty ja asiasta voidaan oppia jotain oikeesti hyödyllistä.
Mun veli on vatsaelinsairauksien lekuri eikä suostu syömään grillattua tai notskilla paistettua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Grillauksen idea on että voi jatkuvalla syötöllä tehdä ruokaa,jota syödään sitä mukaa kun sitä tulee. Aina tuoretta,aina herkullista. Olettaen tietenkin että se ei pala!
Eli ei eroa normaalista keittiökokkailusta mitenkään. Tuoretta ja herkullista tulee ja syödä sopii sitä mukaa kun valmistuu. Olettaen tietenkin että tietää mitä tekee.
Grillin tehoja ei keittiöstä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa verrata illalliskutsuja ja grillausta keskenään. Jos kesällä joku kutsuu syömään, niin oletan että kyseessä on grillibileet jollei tapahtumana ole häät, rippijuhlat tai joku vastaava mikä taas ilmenee kutsusta. Oletukseni saattaa johtua siitä että kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat ok-taloissa ja niissä nyt vaan on tapana grillata. Kuka nyt haluaisi istua kesällä kauniilla ilmalla sisätiloissa syömässä? Ehkäpä kerrostaloeläjille on normaalia syödä sisällä kesällä, en tiedä.
Hahhahah, raikas nauru sinulle, korskea ystävä siellä. Me suurkaupunkilaiset emme kaipaa teidän takapihojanne. Itse en voi käsittää, miten kukaan valitsisi suomalaisen omakotitalon (varsinkaan ruman uuden) jos voi asua Pariisin tai Helsingin kantakaupungissa.
Ulkoilmaan pääsee oikein hyvin syömään kaupungissa, mutta itse vältän viimeiseen asti rahvaanomaist
Siinä toinen korskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa verrata illalliskutsuja ja grillausta keskenään. Jos kesällä joku kutsuu syömään, niin oletan että kyseessä on grillibileet jollei tapahtumana ole häät, rippijuhlat tai joku vastaava mikä taas ilmenee kutsusta. Oletukseni saattaa johtua siitä että kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat ok-taloissa ja niissä nyt vaan on tapana grillata. Kuka nyt haluaisi istua kesällä kauniilla ilmalla sisätiloissa syömässä? Ehkäpä kerrostaloeläjille on normaalia syödä sisällä kesällä, en tiedä.
Hahhahah, raikas nauru sinulle, korskea ystävä siellä. Me suurkaupunkilaiset emme kaipaa teidän takapihojanne. Itse en voi käsittää, miten kukaan valitsisi suomalaisen omakotitalon (varsinkaan ruman uuden) jos voi asua Pariisin tai Helsingin kantakaupungissa.
Ulkoilmaan pääsee oikein hyvin syömään kaupungiss
Nuo on niitä "minunpa iskä on vielä vahvempi kuin sinun iskä" -tyyppejä. Jääneet päiväkotilaisen asteelle, kun aina pitää nokittaa.
Ap:n kuvailemat grillijuhlat kuulostavat kyllä sietämättömiltä. Kaikki missä minä olen ollut niin tunti max menee grillaamisessa eikä ole tullut vastaan tuollaisia esiintyjiä ja mahtailijoita. Onhan se grilliruoka hyvää, varsinkin jos ulkona syödään ja on hieman nälkä. Mutta ei se mitään maailman parasta gourmet-ruokaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillauksen idea on että voi jatkuvalla syötöllä tehdä ruokaa,jota syödään sitä mukaa kun sitä tulee. Aina tuoretta,aina herkullista. Olettaen tietenkin että se ei pala!
Eli ei eroa normaalista keittiökokkailusta mitenkään. Tuoretta ja herkullista tulee ja syödä sopii sitä mukaa kun valmistuu. Olettaen tietenkin että tietää mitä tekee.
Grillin tehoja ei keittiöstä löydy.
Voihan keittiössä olla aidolla tulella toimiva grilli. Mutta sitten keittiössäkin vaan grillataan. Grillissä on myös omat piirteensä, kuten säteilylämmön hyödyntäminen siinä missä keittiössä on vain konvektio. Toimii eri lailla. Henkilökohtaisesti myös grillatun pieni savuisuus on oleellinen seikka. Pullosta kaadettu savuaromi ei anna samaa lopputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on vatsaelinsairauksien lekuri eikä suostu syömään grillattua tai notskilla paistettua ruokaa.
Juoko vodkaa?
Grillaaminen kuuluu ehdottomasti kesään! Monet omista kavereistani ja sukulaisistani asuvat itse kaupungissa, ja haluavat ainai grillata kun tulevat kesäaikaan kylään.
Meillä on sekä kaasu- että hiiligrilli, ja jos porukkaa on paljon ovat molemmat käytössä.
Tulevana viikonloppuna tulee taas yli 10 hengen porukka. Tiedän ettei joukossa ole kasvissyöjiä, mutta silti grillaamme lihan lisäksi kasviksia, ja tarjolla on myös useampia salaatteja. Mielestäni on ihan normaalia että ruoat valmistuvat eri aikaan ja eri määrillä kun grillataan, siksi menu on suunniteltu siten ettei siitä ole haittaa, vaan toimii hiukan kuin buffet-pöytä.
Minusta grillaaminen on sen vuoksi kivaa, että mies hoitaa sen. Myös grillin putsaaminen on hänen vastuullaan. Arjessa minä teen pääasiassa kaikki ruoat ja kesän tullen olen jo aivan kyllästynyt vääntämään kastikkeita, laatikoita ja patoja.
Kesällä teen vaan salaatin ja ehkä jotain perunalisäkettä. Ihanan siistiä ja kevyttä. Kaikki käryt ja roiskeet jää pihalle. Simppeli ruoka ulkona maistuukin niin hyvälle. En kaipaa yhtään niitä kastikkeita, mitä muun ajan vuodesta on ruoan kyljessä.