En tavallaan tajua grillaamista
Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.
Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.
Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.
Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää.
Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.
En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.
Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.
Kommentit (173)
Tässä kohden tarkkana. Voi olla pitkäänkin seurustellut naisen kanssa, olkoon kuinka koulutettu ja tatuoimaton tahansa, niin tämä paljastaa ettei yhden sukupolven aikana tehdä ei sitten niin minkäänlaista tason nostoa. Jos siis päätyy tuon tuhon lähettiläänä toimivan naisen vanhempien luokse grillijihliin ja pihalla on kaasugrilli, kannattaa muistella tai sitten viimeistään siinä vaiheessa selvittää vanhempien ja isovanhempien koulutustausta ynnä taso. Jos sieltä alkaa löytymään ammatillisen kurssikeskuksen 2-vuotista puuseppä, asentaja, keittäjä, ym amislinjaa, olet tekemisissä itsekeskeisten nousukkaiden kanssa, sillä 2-vuotisella koneenkorjaaja- tai ompelijalinjalla voi käytännössä yltää Bilteman pallogrilliin. On toki parempi kuin ei mitään, mutta kaaugrilliin ei amispohjalta yksinkertaisesti yllä, ellei akateeminen tytär ole grilliä isänsä kotiin hankkinut. On teoriassa mahdollista että kaasugrilliin yltää amk- ja yamk-koulutuksilla, mutta näistä on nyky-Suomessa tullut valitettavasti suorittavan portaan ihmisiä, jotka siis käytännössä kaikki joutuvat tyytymään pallogrilliin sekä S-ryhmän puolalaisiin tarjoushiiliin. Vävykandidaattina olet siis hankkiutumassa appivanhempiesi kynnysmatoksi osallistumalla heidän grillijuhliinsa tuon seireenityttären kutsumana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte ei hurahtaa mut moni on hurahtanut ja kovaa. Ja yyyyhtäään ei oo intensiivinen markkinointi (suora ja sit journalismiksi naamioitu) tietenkään vaikuttanu keneenkään.
Mitä sitten? Miksi stressaat muiden tekemisistä? Anna hurahtaa ja tee omat ratkaisusi. Mua ei häiritse yhtään esim. äänentoisto-hifismiin hurahtaneet pöljät jotka täyttää olohuonettaan tuhansien eurojen arvoisilla kuutioilla eivätkä silti ymmärrä MUSiIKKIA. Antaa heidän nauttia siitä mitä tekevät. Itse kuuntelen kännykästä ja autoradiosta ja saan irti silti musiikista riittävästi koska en kuuntele erottelua ja toistotarkkuutta signaalissa vaan sisältöä, viestiä. Sama grillaamisessa. Keskityn tavoitteeseen eli hyvään ruokaan ja toissijaisesti prosessiin eli esim. seurusteluun. Onnistuu alkeellisillakin vehkeillä. Mutta taas kerran ei mua haittaa jos joku ostaa kymppitonnilla kiiltävää kokolehmägrilliä lisälaitteineen terassin laajennusosankin täyteen. Antaa mennä vaan jos on nappulaa ja intoa.
Onneksi omassa perhe- ja kaveripiirissä on tolkun ihmisiä, joilla ei ole tarvetta tuollaisille rituaaleille. Ruokaa on tehty porukalla ja pöytään saatu monenelaista hyvää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte ei hurahtaa mut moni on hurahtanut ja kovaa. Ja yyyyhtäään ei oo intensiivinen markkinointi (suora ja sit journalismiksi naamioitu) tietenkään vaikuttanu keneenkään.
Mitä sitten? Miksi stressaat muiden tekemisistä? Anna hurahtaa ja tee omat ratkaisusi. Mua ei häiritse yhtään esim. äänentoisto-hifismiin hurahtaneet pöljät jotka täyttää olohuonettaan tuhansien eurojen arvoisilla kuutioilla eivätkä silti ymmärrä MUSiIKKIA. Antaa heidän nauttia siitä mitä tekevät. Itse kuuntelen kännykästä ja autoradiosta ja saan irti silti musiikista riittävästi koska en kuuntele erottelua ja toistotarkkuutta signaalissa vaan sisältöä, viestiä. Sama grillaamisessa. Keskityn tavoitteeseen eli hyvään ruokaan ja toissijaisesti prosessiin eli esim. seurusteluun. Onnistuu alkeellisillakin vehkeillä. Mutta taas kerran ei mua haittaa jos joku ostaa kymppitonnilla kiiltävää kok
No mun tuttaviin kuuluu ihmisiä, jotka marisee et liian vähän rahaa ja siinä selän takana on se uusi auton kokoinen grilli kun entinen olikin 2 v vanha. Samoin ostetty pihtejä sun muita tykötarpeita koko ajan niihin. Selkeesti ei olis ollu järkevää ostaa sitä uutta tankkia.
(Naurattaa hirveesti, et ketjussa puhutaan taisteluvaunuista ja panssarivaunuista, on ne melkoisia tankkeja.)
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohden tarkkana. Voi olla pitkäänkin seurustellut naisen kanssa, olkoon kuinka koulutettu ja tatuoimaton tahansa, niin tämä paljastaa ettei yhden sukupolven aikana tehdä ei sitten niin minkäänlaista tason nostoa. Jos siis päätyy tuon tuhon lähettiläänä toimivan naisen vanhempien luokse grillijihliin ja pihalla on kaasugrilli, kannattaa muistella tai sitten viimeistään siinä vaiheessa selvittää vanhempien ja isovanhempien koulutustausta ynnä taso. Jos sieltä alkaa löytymään ammatillisen kurssikeskuksen 2-vuotista puuseppä, asentaja, keittäjä, ym amislinjaa, olet tekemisissä itsekeskeisten nousukkaiden kanssa, sillä 2-vuotisella koneenkorjaaja- tai ompelijalinjalla voi käytännössä yltää Bilteman pallogrilliin. On toki parempi kuin ei mitään, mutta kaaugrilliin ei amispohjalta yksinkertaisesti yllä, ellei akateeminen tytär ole grilliä isänsä kotiin hankkinut. On teoriassa mahdollista että kaasugrilliin yltää amk- ja yamk-koulutuksilla
Sinähän vitsin murjaisit, sillä hiiligrillillä ne oikeat grilliruoat grillataan. Kaasugrilli on makuaistittomille urpoille - vähän kuin hellalla lämmittelisi. Mikäli pihalla on hiiligrilli ja savustin niin tietää että on saavuttu kulinaristien tontille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus! Eksäni oli juuri se joka järjesti omasta grillaamisestaan performanssin. Vain hänen kärventämänsä vartaat olivat maailman parhaita, ja niitä piti ihailla kuorossa. Emännän tekemät lisukkeet, salaatit ja jälkiruuat olivat itsestäänselvyyksiä ja sivuseikkoja.
Juuri tällaista minäkin olen kokenut. Vaimo tehnyt ihania jälkiruokia, niin äijä suuttui että ei ne kuule nyt mahdu siihen eikä nuo mehutkaan, viet sisään, ihmiset voi ottaa lähtiessään! No, vaimo kantoi ne sitten sisään, jossa istui lopulta enemmän porukkaa kuin ulkona, sillä hänen tekemänsä juomat, salaatit ja jälkiruoat olivat taivaallisia. Kuka sitä lihaa haluaa koko iltaa syödä. Mies pilasi kaikilta bileet tiuskimalla, itseltään varsinkin. Oli igan tyytyväinen, että joku pyylevä setä paasasi pitkään miehelle, miten hänellä on parempi grilli ja myös grillikintaat. Mies pihisi kiukusta.
no tällainen on kyllä harvinaista. Oon toisaalta nöhnyt monen myös arvostavan niitä lisukkeita ja muita tarjoiluja. Tuo ukko oli ikävä ihminen, kävi sääliksi se perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus! Eksäni oli juuri se joka järjesti omasta grillaamisestaan performanssin. Vain hänen kärventämänsä vartaat olivat maailman parhaita, ja niitä piti ihailla kuorossa. Emännän tekemät lisukkeet, salaatit ja jälkiruuat olivat itsestäänselvyyksiä ja sivuseikkoja.
Juuri tällaista minäkin olen kokenut. Vaimo tehnyt ihania jälkiruokia, niin äijä suuttui että ei ne kuule nyt mahdu siihen eikä nuo mehutkaan, viet sisään, ihmiset voi ottaa lähtiessään! No, vaimo kantoi ne sitten sisään, jossa istui lopulta enemmän porukkaa kuin ulkona, sillä hänen tekemänsä juomat, salaatit ja jälkiruoat olivat taivaallisia. Kuka sitä lihaa haluaa koko iltaa syödä. Mies pilasi kaikilta bileet tiuskimalla, itseltään varsinkin. Oli igan tyytyväinen, että joku pyylevä setä paasasi pitkään miehelle, miten hänellä on parempi grilli ja myös grillikintaat.
Hoh hoijaa mitä keksittyä paskaa taas :D Parempi grilli ja grillikintaat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Miksi stressaat muiden tekemisistä? Anna hurahtaa ja tee omat ratkaisusi. Mua ei häiritse yhtään esim. äänentoisto-hifismiin hurahtaneet pöljät jotka täyttää olohuonettaan tuhansien eurojen arvoisilla kuutioilla eivätkä silti ymmärrä MUSiIKKIA. Antaa heidän nauttia siitä mitä tekevät. Itse kuuntelen kännykästä ja autoradiosta ja saan irti silti musiikista riittävästi koska en kuuntele erottelua ja toistotarkkuutta signaalissa vaan sisältöä, viestiä. Sama grillaamisessa. Keskityn tavoitteeseen eli hyvään ruokaan ja toissijaisesti prosessiin eli esim. seurusteluun. Onnistuu alkeellisillakin vehkeillä. Mutta taas kerran ei mua ha
No mun tuttaviin kuuluu ihmisiä, jotka marisee et liian vähän rahaa ja siinä selän takana on se uusi auton kokoinen grilli kun entinen olikin 2 v vanha. Samoin ostetty pihtejä sun muita tykötarpeita koko ajan niihin. Selkeesti ei olis ollu järkevää ostaa sitä uutta tankkia.
Niin no aina on harkintakyvyttömiä ihmisiä. Keskiössä on heidän harkintakyvyttömyytensä eikä esim. subjekti, tässä tapauksessa grillaus. Näiden tapausten ihmettely kuuluu johonkin taloudenhallintatumpelointiketjuun eikä grillausta käsittelevään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Miksi stressaat muiden tekemisistä? Anna hurahtaa ja tee omat ratkaisusi. Mua ei häiritse yhtään esim. äänentoisto-hifismiin hurahtaneet pöljät jotka täyttää olohuonettaan tuhansien eurojen arvoisilla kuutioilla eivätkä silti ymmärrä MUSiIKKIA. Antaa heidän nauttia siitä mitä tekevät. Itse kuuntelen kännykästä ja autoradiosta ja saan irti silti musiikista riittävästi koska en kuuntele erottelua ja toistotarkkuutta signaalissa vaan sisältöä, viestiä. Sama grillaamisessa. Keskityn tavoitteeseen eli hyvään ruokaan ja toissijaisesti prosessiin eli esim. seurusteluun. Onnistuu alkeellisillakin vehkeillä. Mutta taas kerran ei mua ha
No mun tuttaviin kuuluu ihmisiä, jotka marisee et liian vähän rahaa ja siinä selän takana on se uusi auton kokoinen grilli kun entinen olikin 2 v vanha. Samoin ostetty pihtejä
Tässä ketjussahan on tarkoitus vain mollata grillaajia kun oletetaan heidän olevan miehiä.
Kavereiden kanssa grillailtaessa se yhdessäolo on yleensä se pointti. Siinä nyt vaan sattuu olemaan myös ruokailua. Tuntuu hassulta, että jollekin se grilliateria on niin koko homman pääasia, että kaikki ennen sitä ja sen jälkeen on turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän vitsin murjaisit, sillä hiiligrillillä ne oikeat grilliruoat grillataan. Kaasugrilli on makuaistittomille urpoille - vähän kuin hellalla lämmittelisi. Mikäli pihalla on hiiligrilli ja savustin niin tietää että on saavuttu kulinaristien tontille.
Kaasugrilli on sellainen grillauksen mikroaaltouuni. Kyllä sellainen liki joka keittiöstäkin löytyy ja on sillä asemansa ruoanlaitossa. Se kuitenkin kertoo jotain, jos keittiössä on pelkästään mikroaaltouuni.
Ehkä olen eri sukupolvea tai jotain mutta tuttavapiirissä ei erikseen mitään grillijuhlia ole pidetty. Yhdessäoloa vaan ja kyläilyä Siihen sitten usein kuuluu grillaaminen. On joskus illanviettoa suunnitellessa mainittu että voidaa grillata tai savustaa kalaa ym. Ainakin itse tulee syötyä kunnolla ennen kyläilyä ettei heti tule nälkä. Ei olla totuttu menemään kylään vain syömään. Jos sen ruuan perässä vaan menee niin kannattaa myös tankata etukäteen ettei tarvi nälässä olla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen eri sukupolvea tai jotain mutta tuttavapiirissä ei erikseen mitään grillijuhlia ole pidetty. Yhdessäoloa vaan ja kyläilyä Siihen sitten usein kuuluu grillaaminen. On joskus illanviettoa suunnitellessa mainittu että voidaa grillata tai savustaa kalaa ym. Ainakin itse tulee syötyä kunnolla ennen kyläilyä ettei heti tule nälkä. Ei olla totuttu menemään kylään vain syömään. Jos sen ruuan perässä vaan menee niin kannattaa myös tankata etukäteen ettei tarvi nälässä olla.
Fiksu isäntä/emäntä laittaisi ne ribsit savustumaan 6 tuntia etukäteen niin ei tarvitse vieraiden maailman tappiin asti odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoo ap:t juntiksi, kun grillikulttuuri ei ole rakas.
Voi olla yksinkertainen, mut ei kyl millään mittarilla juntti. Kyllä grillaus on junttiuden ytimessä. Juntit grillaa, seuraa lätkää, pöhisee autoista, palvoo aurinkoa and all that.
Totta! Ny rillataan röhö öö öö! Hifki! tapparaaa örf!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoo ap:t juntiksi, kun grillikulttuuri ei ole rakas.
Voi olla yksinkertainen, mut ei kyl millään mittarilla juntti. Kyllä grillaus on junttiuden ytimessä. Juntit grillaa, seuraa lätkää, pöhisee autoista, palvoo aurinkoa and all that.
Totta! Ny rillataan röhö öö öö! Hifki! tapparaaa örf!
Siellä taisi todellinen juntti paljastaa itsensä. Eikö ole rahaa grilliin vai puuttuuko perämetsästä lätkäjoukkuekin :D
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on selkeästi kaltaisensa lähipiiri. En jaksanut lukea jaarittelua kokonaan kun se oli kuolettavan tylsä.
Jotkut osaa organisoida ja toiset ei. Jotkut tekevät ja toiset istuvat tumput suorina odottamassa mässyä.
Vois kokeilla ajanvietettä siinä odotellessa, vaikka keskustelua tai jotain peliä.
Lol mikä kevyt kesäidiootti siellä sitten voimissaan.
Oli kyse siitä, että on kutsuttu syömään, mutta ruokaa ei tule. Mieti kun oot vaikka pienten lasten kanssa kutsuttuna, lapsilla sudennölkä, itselläkin, mut sä oot sen isäntäväen varassa etkä omassa kodissas tai ravintolassa. Sä siis "tekijänä" lähdet siitä kauppaan tai isäntäväen ruokakaapille vai? Idiootti. Se se koko ongelma on jos on kutsuttu syömäN kuudeksi ja safkaa tulee vaikka joskus puoli kympiltä.
Suuri oikea nuotio ja lohen loimutus laudoissa ympärillä. Siinä paras "grillaus" mitä olen nähnyt ja syönyt tuttujen mökillä.
Ei palellutkaan siinä vieressä odotella se hetki eikä ollut hyttysiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on selkeästi kaltaisensa lähipiiri. En jaksanut lukea jaarittelua kokonaan kun se oli kuolettavan tylsä.
Jotkut osaa organisoida ja toiset ei. Jotkut tekevät ja toiset istuvat tumput suorina odottamassa mässyä.
Vois kokeilla ajanvietettä siinä odotellessa, vaikka keskustelua tai jotain peliä.
Lol mikä kevyt kesäidiootti siellä sitten voimissaan.
Oli kyse siitä, että on kutsuttu syömään, mutta ruokaa ei tule. Mieti kun oot vaikka pienten lasten kanssa kutsuttuna, lapsilla sudennölkä, itselläkin, mut sä oot sen isäntäväen varassa etkä omassa kodissas tai ravintolassa. Sä siis "tekijänä" lähdet siitä kauppaan tai isäntäväen ruokakaapille vai? Idiootti. Se se koko ongelma on jos on kutsuttu syömäN kuudeksi ja safkaa tulee vaikka joskus puoli kympiltä.
Ruoan valmistaminen tulella on oikukasta eikä ole aina arvioitavissa koska se on valmista. Taidat olla kunnon lokki kun lähdet perheen kanssa kylään tyhjin vatsoin. "Älkää nyt lapset syökö mitään kun kylässä saa ruokaa - ja rahaakin säästyy!" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaista minäkin olen kokenut. Vaimo tehnyt ihania jälkiruokia, niin äijä suuttui että ei ne kuule nyt mahdu siihen eikä nuo mehutkaan, viet sisään, ihmiset voi ottaa lähtiessään! No, vaimo kantoi ne sitten sisään, jossa istui lopulta enemmän porukkaa kuin ulkona, sillä hänen tekemänsä juomat, salaatit ja jälkiruoat olivat taivaallisia. Kuka sitä lihaa haluaa koko iltaa syödä. Mies pilasi kaikilta bileet tiuskimalla, itseltään varsinkin. Oli igan tyytyväinen, että joku pyylevä setä paasasi pitkään miehelle, miten
Etkö oikeesti ole muka ikinä kuullut kenenkään keulivan omilla grilleillään toisilleen? Yleensä se tehdäN hienovaraisemmin mutta ina niitä löytyy just sukujuhlista niitä hieman outoja enoja jotka töksäyttää ihan suoraan ja ihan hyvin mä pystyn kuvittelemaan jonkun brassailevan jopa kintaillaan, että ne pitää olla juuri tietyt. Se on uskomatonta millaisia pakkomielteitä joillakin on jostakin välineistä ja detaljeista. Onneks se porukka on sentään harvinaisempaa.