Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tavallaan tajua grillaamista

Vierailija
28.05.2024 |

Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.

Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.

Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.

Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää. 

Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.

En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.

Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää grillata, koska kaikki kaatuu aina mun niskaan. Siksipä mulle riittäisi ihan makkara ja jotain salaattia, mutta muu väki haluaa lihaa ja täytettyjä herkkusieniä ja ties mitä. Taloyhtiön grilliin ei mahdu kerralla kaikki, jos syöjiä on enemmän kuin kolme. Muut syövät sitä mukaa kuin safkaa valmistuu ja mä sitten itse viimeisenä syön niitä jäähtyneitä safkoja, jos niitä nyt edes on jäljellä, meillä on teinilauma. Olen sanonut, että tänä kesänä suostun grillaamaan vain, jos apuja tulee ja ilman nurinoita.

Näinhän sen pitää ollakin, että homma ei kaadu yhden päälle. Mutta eihän tämä nyt kai mitenkään liity pelkästään grillaamiseen. En minä teinitalossa tavallisia ruokiakaan ala kokata yksin; muksuilla on omat vuoronsa ja usein tehdään yhdessä.

Meillä ei vuoroja ole, eikä johdu vähiten siitä, että yhdellä lapsella on sekä autismi, että syömishäiriö. Mä teen ja mielessäni rukoilen, että lapsi syö. Osallistuu kyllä välillä ruoanlaittoon, mutta ei syö, jos ei jostain syystä ole sopivaa, vaikka olisi itse tehnyt. Tykkää grilliruoista, mutta vain tietyistä ja niitä pitää aina olla, vaikka itse söisin vain makkaraa ja salaattia. Miesystävä haluaa yleensä lihaa. 

Kuten sanottua, niin nyt tähän passaamiseen tulee loppu. Asiassa on sekin puoli, että taloyhtiön grilli on kodassa, joka ei näillä helteillä ole mikään mukava paikka, yksin siellä huhkin ja muut lepuuttelevat pihalla. Se siitä seurustelusta sitten mun osalta. Saapa nähdä tapahtuuko mitään muutosta.

Vierailija
122/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vtuttaa tuo jatkuva höpötys grillaamisesta. Toukokuun alussa alkaa telkku ja lehtien mainokset huutamaan grilliherkuista ja grillaamisesta. Niin epähauskaa ja rasittavan tyhmän tylsää touhua. Meillä ei onneksi kumpikaan osapuoli halua, eikä tykkää grillata. Siitä ei tule mitään lisäarvoa ruoanvalmistukseen, kun se grillataan, aikaa vaan tuhraantuu. Sitten nämä suvun ja tuttavien grillaukset on että "vois grillata" ja siihen monen tonnin grilliin laitetaan muutama kyrsä käristymään. En tykkää makkarastakaan. Voihan sillä grillillä tehdä mitä vaan muutakin kuin makkaraa, mutta ei kiinnosta siltikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo kyllä kylään menty "suoraan pöytään" mentaliteetilla. Kyllä siinä on ensin seurusteltu jokunen tovi ja ruokia isäntäväki viimeistellyt.

En ymmärrä. Kun on kutsuttu syömään ja isäntä iloisena ohjaa pöytään, niin pitäisikö olla menemättä? Eihän kukaan vieras sitä aikataulua määrää. Luulitko että joku menee suömään ja istuutuu itse pöytään ennen kuin on pyydetty? 

Vierailija
124/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vtuttaa tuo jatkuva höpötys grillaamisesta. Toukokuun alussa alkaa telkku ja lehtien mainokset huutamaan grilliherkuista ja grillaamisesta. Niin epähauskaa ja rasittavan tyhmän tylsää touhua. Meillä ei onneksi kumpikaan osapuoli halua, eikä tykkää grillata. Siitä ei tule mitään lisäarvoa ruoanvalmistukseen, kun se grillataan, aikaa vaan tuhraantuu. Sitten nämä suvun ja tuttavien grillaukset on että "vois grillata" ja siihen monen tonnin grilliin laitetaan muutama kyrsä käristymään. En tykkää makkarastakaan. Voihan sillä grillillä tehdä mitä vaan muutakin kuin makkaraa, mutta ei kiinnosta siltikään.

Joo onhan koko tää grillibuumi tietoisesti aikaansaatu. Isolla rahalla markkinoitu ja mielikuvia ja ostohimoa myös intensiivisesti ylläpidetään. Vielä 15 vuotta sitten ihmiset kykenivät pysymään hengissä kokonaisen kesän ilman jatkuvaa grillijuhlaa... Nyt tuntuu olevan epävarmaa.

Vierailija
125/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ymmärrä minäkään. Tai joskus ihan kiva, mutta ei se tosiaan niin ihmeellistä ole. Mutta jokin hohto siinä ihmisille on. Muutettiin vuosikymmenien kerrostaloasumisen jälkeen kotiin, jossa pikkuinen pihake. Ihmisten kommentit: ihanaa, nyt tekin voitte kesäisin grillailla. Se on selkeästi se suomalaisen elämän suuri onni :D Oma piha, kesä, grilli!

Vierailija
126/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan koko tää grillibuumi tietoisesti aikaansaatu. Isolla rahalla markkinoitu ja mielikuvia ja ostohimoa myös intensiivisesti ylläpidetään. Vielä 15 vuotta sitten ihmiset kykenivät pysymään hengissä kokonaisen kesän ilman jatkuvaa grillijuhlaa... Nyt tuntuu olevan

Tota noi.

Avotulella valmistaminen on keksitty joskus 80 000 vuotta sitten. Grillaaminen on siis ensimmäinen ruoan kypsennystapa. Se on ollut aina suosiossa siitä lähtien, vaikka teknologian myötä keksittiinkin ensin tulisijat, sitten talot, sitten taloihin tulisijat ja ihan viime pieraisulla tulisijaan laitettiin tulen sijaan sähkövastus. Ei sitä nyt oikein mitenkään uudeksi muoti-ilmiöksi pysty miltään kantilta katsoen mieltämään. 

Eikä grillauksessa oleellinen ole muuttunut. Tottakai nykyaikana on kalliita ja teknisiä grillejä niille joilla on joka aamu vaikeuksia päättää minne tänään ylimääräiset setelipinkkansa saisi rahdattua. Oleellista on kuitenkin ihan perusjuttu eli avotuli/hiillos ja sen loimussa kypsentäminen. Grillaus ei tarkoita hifistelyä sen enempää kuin musiikin kuuntelu tai autoilu. Kaikissa asioissa on aina hifistelijämarginaalit joilla homma lähtee käsistä ja jutut ampuu yli, mutta ne on aina myös oma kuplansa. Grillata voi hyvinkin tavanomaisesti ja vaatimattomasti samoin kuin musiikkia voi kuunnella ilman kultaisia liittimiä ja tuhansien wattien subbareita akustoidussa studiossa. 

Vierailija
127/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli on vatsaelinsairauksien lekuri eikä suostu syömään grillattua tai notskilla paistettua ruokaa. 

Tekeekös muutenkaan mitään "normaalia?  Sukulaismies on johtava lääkäri, niin ei kyllä normaaleissa asioissa ole tältä planeetalta.

Vierailija
128/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teitä narisijoita pakottaa grillaamaan? Vaikka sitä mainoksissa hehkutetaan niin ei kai se mikään pakko ole?

Itse lähes asun kesällä takapihalla, joten tulee ruokakin samalla siinä grillattua. 

Vierailija
129/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota noi.

Avotulella valmistaminen on keksitty joskus 80 000 vuotta sitten. Grillaaminen on siis ensimmäinen ruoan kypsennystapa. Se on ollut aina suosiossa siitä lähtien, vaikka teknologian myötä keksittiinkin ensin tulisijat, sitten talot, sitten taloihin tulisijat ja ihan viime pieraisulla tulisijaan laitettiin tulen sijaan sähkövastus. Ei sitä nyt oikein mitenkään uudeksi muoti-ilmiöksi pysty miltään kantilta katsoen mieltämään. 

Jjjoo. Mutta kyllä se on tarkkaan suunniteltu ja ylläpidetty bisnes: koneet, erikoisvälineet, tuotteet, kastikkeet jne jne jne.

Ei se ole sattumaa että nyt nimenomaan sillä suurella taisteluvaunulla grillataan sitä varten räätälöityjä elintarvikkeita. Jotlut hampaat irvessä kantavat sitä panssarivaunua katoksen alle sateen suojaan ja taas pihalle jne.

Olen ehkä sinua paljonkin vanhempi ja muistan selkeästi Suomen, jossa grillaaminen ei dominoinut mökkeilyä ja kesäviikonloppuja joka pihalla. Grillaus kuului kesään, mutta vain yhtenä aktiviteettina muiden joukossa.

Kyllä grillauskulttuurissa kuin myös sen markkinoinnissa liikkuu erittäin paljon rahaa.

Vierailija
130/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillataan vain meille kahdelle, ettei keittiö kuumene kokkailusta. Ei kulu kuin hetki kun kaasugrilli on kuuma ja toinen hetki kun ruoka on valmis.

Vierailija
131/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoo ap:t juntiksi, kun grillikulttuuri ei ole rakas.

Voi olla yksinkertainen, mut ei kyl millään mittarilla juntti. Kyllä grillaus on junttiuden ytimessä. Juntit grillaa, seuraa lätkää, pöhisee autoista, palvoo aurinkoa and all that. 

Vierailija
132/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan koko tää grillibuumi tietoisesti aikaansaatu. Isolla rahalla markkinoitu ja mielikuvia ja ostohimoa myös intensiivisesti ylläpidetään. Vielä 15 vuotta sitten ihmiset kykenivät pysymään hengissä kokonaisen kesän ilman jatkuvaa grillijuhlaa... Nyt tuntuu olevan

Kyllä mä muistan, että meillä 90-luvulla mökillä grillattiin jatkuvasti. Päivällä oli vähän paremmat grillieväät ja illalla saunan jälkeen notskimakkarat.

Vierailija
133/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pihvejä voi sisällä paistaa, niistähän lähtee aivan älytön savu

Vierailija
134/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään syöpää ja hiiligrilli kyllä pitäisi kieltää kokonaan kerrostalon, rivitalon ja omakotitalolähiössä. Hengittäkööt ne myrkkysavuja, jotka asuvat korvessa.

Vierailija
135/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillataan vain meille kahdelle, ettei keittiö kuumene kokkailusta. Ei kulu kuin hetki kun kaasugrilli on kuuma ja toinen hetki kun ruoka on valmis.

Kyllähän grilliruoka voi ola pikaruokaakin. Grillikioskit, anyone?

Vierailija
136/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota noi.

Jjjoo. Mutta kyllä se on tarkkaan suunniteltu ja ylläpidetty bisnes: koneet, erikoisvälineet, tuotteet, kastikkeet jne jne jne.

Ei se ole sattumaa että nyt nimenomaan sillä suurella taisteluvaunulla grillataan sitä varten räätälöityjä elintarvikkeita. Jotlut hampaat irvessä kantavat sitä panssarivaunua katoksen alle sateen suojaan ja taas pihalle jne.

Olen ehkä sinua palj

Ei kaikkeen hömppään tarvitse hurahtaa. Voi grillata perinteisesti maltilla ja järjellä ja nauttia siitä. Kastikkeet sun muut voi tehdä helposti ja halvalla itse tai olla ilman.

Vierailija
137/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin "oikeastaan" kuin "tavallaan"

Vierailija
138/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte ei hurahtaa mut moni on hurahtanut ja kovaa. Ja yyyyhtäään ei oo intensiivinen markkinointi (suora ja sit journalismiksi naamioitu) tietenkään vaikuttanu keneenkään.

Vierailija
139/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>>>Kyllä mä muistan, että meillä 90-luvulla mökillä grillattiin jatkuvasti. Päivällä oli vähän paremmat grillieväät ja illalla saunan jälkeen notskimakkarat.

...

Joo ihan varmasti näin. Mut ihan täydellisesti pärjäsitte ilman noita taisteluvaunuja ja muita grillihömpötyksiä. Nyt mitenkään ei kykene ellei pihalla ole rautaa kuin Parolan varikolla.

Vierailija
140/173 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Eksäni oli juuri se joka järjesti omasta grillaamisestaan performanssin. Vain hänen kärventämänsä vartaat olivat maailman parhaita, ja niitä piti ihailla kuorossa. Emännän tekemät lisukkeet, salaatit ja jälkiruuat olivat itsestäänselvyyksiä ja sivuseikkoja.

Grillaamisessa on tietenkin se pointti että ruokaa voi tehdä kesällä ulkoilmassa, mutta en todellakaan kaipaa sitä aikaa jolloin kaikki pyöri grillin ympärillä.