En tavallaan tajua grillaamista
Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.
Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.
Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.
Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää.
Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.
En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.
Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista"
--> Siis jos kutsutaan klo 18, tulet paikalle tasan klo 18 (et hetkeäkään ennen etkä jälkeen) ja istut pöytään, jossa höyryävä annos pastaa on täydellisen al dentenä edessäsi. Haarukallinen safkaa suussasi ennen kuin kello lyö 18.01.
En ikinä haluaisi tuollaisella kiireellä käydä kylässä kenenkään luona. Ei tietenkään kyläilykutsun kellonaika tarkoita ruuan valmistumisaikaa - HALOO!
Eihän vieras päätä, miten vierailu etenee. Vaan isäntäväki. Jos isäntäväki kutsuu heti pöytään, joka on upeasti katettuna ja jossa aloitellaan aperitiivein ennen kuin alkuruoka haetaan, niin minunko pitäisi kieltäytyä ja mennä olkkariin heilumaan ja heittään jotain läpändeerosta?
Isäntä/emäntäväkihän sen päättää, milloin vieraat tulevat ja milloin syödään, herranjumala.
<
Alaston kokki siis teillä :D
Mäkin inhosin grillaamista ensimmäisen aviomiehen kanssa, koska hänen käsityksensä työnjaosta oli se, että hän ottaa olutta ja kääntelee lihaa ja minä teen kaiken muun. Me ei onneksi grillattu yhdessä kuin jokunen vuosi nuorena. Toisen aviomiehen kanssa hommat ovat jakaantuneet paljon reilummin muutenkin, joten grillaaminenkin on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu."
Kyllä, olet tylsimys. Kun kerran syöt uuniruokaa/kotiruokaa/ranskalaista ruokaa/italialaista ruokaa/..., tiedät, miltä se maistuu. Mahtaa elämäsi olla harmaata.
Hänhän ei kirjoittanut noin. Sinä lisäsit nuo ihan itse. Lisäksi ap voi olla vähän asperger, ei tarvitse olla ilkeä. Sillä onhan se totta, että grillaus on hieman älytöntä. Vaivalloisempaa kuin tehdä keittiössä. Minun autismikirjon ystäväni ajattelee suht samalla tavalla. Hän ei ymmärrä joitakin suosittuja asioita, koska ne eivät ole kauhean loogisia. Hän miettisi, miksi ihmiset laittavat paljon rahaa ja vaivaa grilliinsä, kun heillä on jo keittiö, monilla kaksikin, kun mökilläkin kunnon keittiö.
Niin, minustakin ootte ilkeitä ap:lle.
Ja katkaisit hänen tekstinsä ehkä vähän tarkoitushakuisesti, sillä tuosta hän jatkoi ihan ystävällisesti, että tiedät mille se maistuu eli yleensä oikein hyvälle.
Hänhän EI väitä, että ehdottomasti on kuulkaas niin että grillaus on huono homma vaan että hän itse ei jotenkin ymmärrä sitä ja ehkä teillä muilla on erilaista.
Mutta oon huomannut, että jotkut provosoituvat ihmisestä, joka pyrkii keslusteluun ja kertoo, miten on itse tullut johonkin tulokseen ja on kiinnostunut kuulemaan toisten kokemuksia = eli on ystävällinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu."
Kyllä, olet tylsimys. Kun kerran syöt uuniruokaa/kotiruokaa/ranskalaista ruokaa/italialaista ruokaa/..., tiedät, miltä se maistuu. Mahtaa elämäsi olla harmaata.
Hänhän ei kirjoittanut noin. Sinä lisäsit nuo ihan itse. Lisäksi ap voi olla vähän asperger, ei tarvitse olla ilkeä. Sillä onhan se totta, että grillaus on hieman älytöntä. Vaivalloisempaa kuin tehdä keittiössä. Minun autismikirjon ystäväni ajattelee suht samalla tavalla. Hän ei ymmärrä joitakin suosittuja asioita, koska ne eivät ole kauhean loogisia. Hän miettisi, miksi ihmiset laittavat paljon rahaa ja vaivaa grilliinsä, kun heillä on jo keittiö, monilla kaksikin, kun mökilläkin kunnon keittiö.Niin, minustakin ootte ilkeitä
ap:lle.
Ja katkaisit hänen tekstinsä ehkä vähän tarkoitushakuisesti, sillä tuosta hän jatkoi ihan ystävällisesti, että tiedät mille se maistuu eli yleensä oikein hyvälle.
Hänhän EI väitä, että ehdottomasti on kuulkaas niin että grillaus on huono homma vaan että hän itse ei jotenkin ymmärrä sitä ja ehkä teillä muilla on erilaista.
Mutta oon huomannut, että jotkut provosoituvat ihmisestä, joka pyrkii keslusteluun ja kertoo, miten on itse tullut johonkin tulokseen ja on kiinnostunut kuulemaan toisten kokemuksia = eli on ystävällinen ihminen.
Valittaja saa valittajan kohtalon.
Junttia touhua. Ei ole perinteistä suomalaista ruokakulttuuria kyllä vaan tuontitavaraa.
Muistatteko sen Solsidanin jakson, jossa Freddellä lähtee grillifanaattisuus aivan käsistä? Ja Mickan saa primitiiviraivarin jotain sellaista, että yhtäkään hiton glaseerausta ja marinadia ja varsinkaan uutta grilliä ei täällä enää nähdä tai se on avioero? En muista sanatarkkaan.
Kuinka moni samastui Mickaniin siinä kohtaa? 😆😆 Täällä yksi...
Grillaaminen on mukavaa yksin tai niin pienellä porukalla että kaikki grillattava mahtuu kerralla grilliin. Isolla porukalla se on lähinnä työlästä ja ärsyttävää.
Vai saa valittaja valittajan kohtalon. Itse oon keski-ikään ehtineenä, johtoasemassa työskentelevänä oppinut, että nimenomaan valittajaa kannattaa kuunnella. Valittajalla on aina joku syy ja aika usein hän on huomannut epäkohdan, jota itse en ole huomannut. Sen saattaminen mun tietooni auttaa mua johtamaan paremmin.
Myös jos kuuntelet valittajaa, oli vaimo tai työpaikalla joku, otat tosissasi ja kuulet hänen asiansa, teet hänet onnelliseksi. Pettynyt ihminen, jonka pettymys on otettu vastaan, muuttuu iloiseksi ja lojaaliksi.
Yleensä valittajalla on pointti. Jotkut ammattivalittavat kaikesta, mutta sekin loppuu, kun kerran kunnolla kuuntelet.
Valitus ei lopu vi...lemalla tai silläettei kuuntele.
Meillä menestytään tällä reseptillä. Miten teillä?
Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.
En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.
En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.
Tämä! <3
Pallogrilleissä poltettiin makkaraa mustaksi viimeksi joskus 70-80-luvuilla.
Mitäkö viimeksi itse grillasin?
Sivukeittimessä porisi uudet perunat, parilalla oli parsaa ja ritilällä kanafilettä. Lisäksi tehtiin maissia koska se on pirun hyvää voin ja suolan kera. Ja tietenkin piti olla silliä perunan kaveriksi ja salaattia.
Tulkaa tekin ketjun grilliluddiitit tänne 2020-luvulle.
Mitähän iloa grillijuhlien järjestäjälle olisi siitä, että hän grillaa porukalle ruuat valmiiksi, ja vieraat sitten ahmivat ne napaansa heti kun saapuvat paikalle.
Ap:llä on nyt todella pahasti grillihommien tarkoitus hukassa. Niin syvää junttiutta taas ettei tahdo jaksaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Grillaaminen ei ole mun juttu sillä muurikalla saa parempaa.
Tämä! Ei käryä, ei rasvan tippumista, ei niin paljon karsinogeeneja, mikään ei tipu hiilille, lihat jne. pysyy mehevämpänä etc.
Vierailija kirjoitti:
Junttia touhua. Ei ole perinteistä suomalaista ruokakulttuuria kyllä vaan tuontitavaraa.
Jos tuontitavaraksi luetaan 70-luvun alku, jolloin söin ensimmäistä kertaa talon isännän ulkoterassilla grillissä grillaamia ruokia ja tajusin, että kuinka hyvää se voi olla. Hän oli konsernin johtaja ja tarkka mm. etiketeistä.
Grillaaminen on kivaa. Ei siinä varsinainen pääpointti edes ole se syöminen, vaikka toki grilliruoka usein myös maistuu hyvältä, koska minusta kaikki maistuu ulkona paremmalta kuin sisällä. Grillaamisen idea on nimenomaan se ulkoilmasta nauttiminen ja seurueen kanssa juttelu ja seurustelu. Ruoanlaitto toimii siinä yhteisenä puuhasteuna ja tuoksuva, hitaasti kypsyvä ruoka antaa touhulle puitteet ja jotain mitä odottaa.
Grillaan tai kokkaan nuotiolla yksinänikin, koska nautin siitä ulkona oleilemisesta. Sisällä ehtii istua talvella ihan riittävästi ja sitä talveahan täällä riittää. Olen nainen eli ei tämä grillailuvillitys pelkästään miesten juttu ole, vaikka monet miehetkin kyllä grillaavat mielellään.
Kyllä mä olen ollut kutsuttuna mökille, missä isäntä grillasi kertoen ärtyneenä koko ajan kuinka kallista on raahata sitä kaasua sinne saareen ja miten vaivalloista puhdistaa grilliä jne. En mitenkään ollut pyytänyt päästä sinne mökille enkä pyytänyt grilliruokaa, olin myös etukäteen kysynyt mitä toisin mukanani ja tuonut pyydetyt Stockan Herkusta ostettuina. Olin myös tarjoutunut maksamaan osan aika pitkästä matkasta sinne, kutsu sisälsi kyydin heidän autossaan ja veneessään. Lisäksi olin ottanut omat puhtaat lakanat ja pyyhkeen mukaan (sitä emäntä arvosti, koska pesukonetta mökillä ei ollut.)
Tuntui tukalalta, tunsin että minusta on vaivaa ja kulua. En tuntenut tämän läheisen työkaverini miestä entuudestaan. En enää ota vastaan mökkimatkakutsuja ellen tunne kaikkia asianosaisia hyvin, varsinkin nyt kun on lapsia.
Tää avaus on taas jotain ihme hämäläisluterilaista vaatimattomuuden ja kurjuuden maksimointia tehokkuusmielessä. Syödään vaan pikaryynivelliä ja sekin vetisenä ja tulikuumana kun ei ole aikaa hauduttaa maukkaaksi ja jäähdyttää. Ruokailu jopa kutsuttuna nähdään kehon tankkauksena jotta jaksetaan taas raataa ja voivotella. Minkäänlainen ylimääräisyys ja hauskuus ei kuulu asiaan koska suorittaa pitää ja kärsiä.
Grillata voi tietysti ruoat palvelukokkiperiaatteella valmiiksi siihen hetkeen kun vieraat saapuvat, mutta yleensä grillauksen idea on myös se ruoan valmistus ajan kanssa ja ehkä yhdessä. Siinä on aikaa sosialiseerata. Jos valmistus kestää pitkään, isäntäväki/grillaaja huomioi tämän varaamalla jotain alkunaposteltavaa odotusajaksi tai grillaa ensin nopeat valmistellut aloitusruoat ennen pitkän kaavan grillausta. Lisäksi isomman seurueen kohdalla on vapaamuotoisemmissa pihagrillajaisissa ihan ok että kaikki eivät saa annostaan yhdellä kertaa vaan niitä hampurilaisia tulee liukuhihnalta yksitellen tai pienissä erissä kullekin vuorollaan.