En tavallaan tajua grillaamista
Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.
Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.
Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.
Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää.
Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.
En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.
Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.
Kommentit (173)
****Niin no aina on harkintakyvyttömiä ihmisiä. Keskiössä on heidän harkintakyvyttömyytensä eikä esim. subjekti, tässä tapauksessa grillaus. Näiden tapausten ihmettely kuuluu johonkin taloudenhallintatumpelointiketjuun eikä grillausta käsittelevään.
Kommentoin siis sitä, kun puhuttiin siitä, miten kansalle on nimenomaan myyty tää grillauspakkomielle kovalla markkinoinnilla. Että miten kaikki ei pysty vastustaan kiusausta kilpavarusteluun vaikka rahat ei ihan riittäis siihen. Multa se ei ole mitenkäN pois paitsi että joudun kuuntememaan sitä avautumista miten rahat ei riitäLintsin rannekkeisiin mut koko ajan grillataan ja ostellaan uusia grillejä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeesti ole muka ikinä kuullut kenenkään keulivan omilla grilleillään toisilleen? Yleensä se tehdäN hienovaraisemmin mutta ina niitä löytyy just sukujuhlista niitä hieman outoja enoja jotka töksäyttää ihan suoraan ja ihan hyvin mä pystyn kuvittelemaan jonkun brassailevan jopa kintaillaan, että ne pitää olla juuri tietyt. Se on uskomatonta millaisia pakkomielteitä joillakin on jostakin välineistä ja detaljeista. Onneks se porukka on sentään harvinaisempaa.No en ole. Kyllä keskustelu on ihan ollut sivistynyttä eri grillien ominaisuuksista jos sille linjalle on lähdetty. Kuka tahansa vähänkään grillannut tietää että tenemmän on kiinni kokista kuin välineestä. Sillä perus pallogrillillä pärjää todella pitkälle.
Kyllä. Minä kirjoitin siitä 'pyylevästä sedästä' niissä kauheissa vihaisen isännän bileissä. Se oli tosi kummallinen setä ja meinasin alkaa nauraa ääneen kun kuulin hänen luennoivan tiukkaan sävyyn jopa grillikintaistaan, että miten ne on paremmat kuin kaikki muut ikinä. En kuullut sitä perustelua. (Hän saattoi olla hieman jotenkin sairas vanhempi sukulainen, joka ei ollut ihan täysissä mielen voimissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeesti ole muka ikinä kuullut kenenkään keulivan omilla grilleillään toisilleen? Yleensä se tehdäN hienovaraisemmin mutta ina niitä löytyy just sukujuhlista niitä hieman outoja enoja jotka töksäyttää ihan suoraan ja ihan hyvin mä pystyn kuvittelemaan jonkun brassailevan jopa kintaillaan, että ne pitää olla juuri tietyt. Se on uskomatonta millaisia pakkomielteitä joillakin on jostakin välineistä ja detaljeista. Onneks se porukka on sentään harvinaisempaa.No en ole. Kyllä keskustelu on ihan ollut sivistynyttä eri grillien ominaisuuksista jos sille linjalle on lähdetty. Kuka tahansa vähänkään grillannut tietää että tenemmän on kiinni kokista kuin välineestä. Sillä perus pallogrillillä pärjää todella pitkälle.
Kyllä. Minä kirjoitin siitä 'pyylevästä sedästä' niissä kauheissa vihaisen isännän bileissä. Se oli tosi k
Kyllä tollaisia pyyleviä ja muunkin muotoisia setiä ja tätejä on. Omituista, jos joku ei kerta kaikkiaan ole koskaan törmännyt siihen ihmistyyppiin, joka pätee ja esitelmöi joko emännöidessään tai vieraillessaan. Nimenomaan niin että jotkut grillikintaat tai sohavtyynyt voi olla tietäväisen luennon aihe. Nuorempana versiona tää esiintyy pikkulasten vanhemmissa, jotka tietää JOKA asian paremmin kuin muut: mikä vaunumerkki, mikä tuttmierkki, mikä aurinkovoidemerkki ei missään nimessä, mikä päiväkoti on paras ja mikä huonoin jne jne jne. Ei kukaan ole voinut KOKONAAN säästyä kohtaamasta besserwisseriä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen eri sukupolvea tai jotain mutta tuttavapiirissä ei erikseen mitään grillijuhlia ole pidetty. Yhdessäoloa vaan ja kyläilyä Siihen sitten usein kuuluu grillaaminen. On joskus illanviettoa suunnitellessa mainittu että voidaa grillata tai savustaa kalaa ym. Ainakin itse tulee syötyä kunnolla ennen kyläilyä ettei heti tule nälkä. Ei olla totuttu menemään kylään vain syömään. Jos sen ruuan perässä vaan menee niin kannattaa myös tankata etukäteen ettei tarvi nälässä olla.
Fiksu isäntä/emäntä laittaisi ne ribsit savustumaan 6 tuntia etukäteen niin ei tarvitse vieraiden maailman tappiin asti odottaa.
Tämä on koko ketjun pointti minusta! Tästä ap kirjoittaa. Jos koko grillaaminen esivalmisteluineen päivineen aloitetaan vasta siinä pikkuhiljaa alkumaljojen jälkeen, niin siinä käy helposti niin, että joku seurueesta voi saada ruokansa tyyliin vasta kolmen tunnin kuluttua. Toisen kodissa ei pysty nälkäänsä auttamaan ja sellaista lasta ei olekaan, joka on yli kolme tuntia syömättä hyväntuulisena. Koska vaikka kuinka söisi ennen kyläilyä, niin jos ei juhlat ole naapurissa, niin on siinä jo mennyt aikaa ruokailusta, kun eteiseen tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.
En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.
Minä kutsun tuota grillaamiseksi. Kypsennän makkarat, pihvit ja muut vasta kun nuotio on hiilloksella. Yleensä itselleni paistan jo huikopala makkaran nuotiossa mutta muuten grillaan siinä hiilloksella.
Nuotiolla paistettu made on muuten saamarin hyvää.
Tuhkassa paistetut perunat on parasta. Voita vaan päälle.
Illan pimetessä on kiva vaan istua notskilla ja katsella järvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoo ap:t juntiksi, kun grillikulttuuri ei ole rakas.
Voi olla yksinkertainen, mut ei kyl millään mittarilla juntti. Kyllä grillaus on junttiuden ytimessä. Juntit grillaa, seuraa lätkää, pöhisee autoista, palvoo aurinkoa and all that.
Totta! Ny rillataan röhö öö öö! Hifki! tapparaaa örf!
Siellä taisi todellinen juntti paljastaa itsensä. Eikö ole rahaa grilliin vai puuttuuko perämetsästä lätkäjoukkuekin :D
Jotkut ei vaan tajua, että kaikkia ei grillaus tai lätkä kiinnosta vähääkään. Miten se on niin vaikea ymmärtää? Ihan varmasti itselläsikin on asioita, jotka on joillekin tärkeitä, mutta sun mielestä auttamattoman tylsiä.
Hoitsuilta ja muilla amistason, pääasiassa julkisen sektorin koska amistasolla sinne hakeudutaan ja yhä enemmän myös amk-tasolla, rumilta naisilta pitää kieltää grillaaminen. Vain yksityisen sektorin akateemiset, tatuoimattomat, hyvännäköiset, vaaleat, pitkätukkaiset ja saparolettiset bikinikuntoon itsensä treenanneet naiset saavat grillata koska heidän älyllinen kapasiteettinsa riittää huipputeknisten kaasugrillien käyttämiseen.
No on joillakin ongelmat! Että kutsutaan syömään ja ruoka ei oo heti valmista! Hävytöntä! Ja vielä oottavat kiitosta, kun kehtaavat odotuttaa vierasta ennen kuin tarjoavat sitä ilmasta ruokaa. Ihan järkyttävän itsekästä isäntäväeltä!
Samaa mieltä! Ja tämän lisäksi pitää syödä jotain oksettavaa makkaraa tai sitkeää marinoitua possua... Ja kaikki on palanutta mutta kylmää samaan aikaan.
Kannattaa alkaa lihattomalle ja kanattomalle ruokavaliolle. Se ratkaisee tämänkin ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaiken kesällä grillillä. Perunat kiehuvat sivulevyllä samassa ajassa kuin sisällä liedellä, neljän polttimen parila/ritilä yhdistelmällä kypsyy isollekin porukalle kerralla kasvis- ja liharuoat, ei tarvitse odottaa paistinpannun lämpiämistä jokaisen pihvin jälkeen ja lämmittää uunia täytettyjä kesäkurpitsoja varten.
Tiskiä ei tule itse ruoanvalmistuksesta kuin tarjoiluastiat eikä niitäkään jos kukin hakee grillistä senverran ja sitä ruokaa mitä itse haluaa.
Eikä tarvitse kokin käydä suihkussa ennen ruokailua.
Lihaa ei voi kuin pilata kaasugrillissä. Kysy kokilta jos et usko.
Pidän grilliruuasta jos siinä on monenlaista kuten herkkusieniä, kasviksia, grillijuustoa, kanaa yms.
Mutta olen todennut että pitäisi aina muistaa grillikutsun saadessaan kysyä mitä grillataan. Liian monta kertaa se grillattava on ollut pelkkää makkaraa tai sianlihaa jotka ei oikein maistu.
No en ole. Kyllä keskustelu on ihan ollut sivistynyttä eri grillien ominaisuuksista jos sille linjalle on lähdetty. Kuka tahansa vähänkään grillannut tietää että tenemmän on kiinni kokista kuin välineestä. Sillä perus pallogrillillä pärjää todella pitkälle.