Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tavallaan tajua grillaamista

Vierailija
28.05.2024 |

Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.

Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.

Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.

Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää. 

Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.

En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.

Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillauksen idea on että voi jatkuvalla syötöllä tehdä ruokaa,jota syödään sitä mukaa kun sitä tulee. Aina tuoretta,aina herkullista. Olettaen tietenkin että se ei pala!

Vierailija
82/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän iloa grillijuhlien järjestäjälle olisi siitä, että hän grillaa porukalle ruuat valmiiksi, ja vieraat sitten ahmivat ne napaansa heti kun saapuvat paikalle.

Ap:llä on nyt todella pahasti grillihommien tarkoitus hukassa. Niin syvää junttiutta taas ettei tahdo jaksaa uskoa.

No eikö hän just nimenomaan itse kirjoittanut että hönellä on se tarkoitus hukassa. Enkä mäkään ole tajunnut että se grillaus on joku ohjelmanumero jota kuuluu ihailla ja pällistellä vai mitä sä tarkoitat? Meitä on moneen junaan ja juhlaan. Varmaan en itsekään ymmärrä kaikkia tapoja juhlia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun mielestä keittiössä on helpompaa ja mukavampaa kokata kuin grillata ulkona. En voi olla mitenkään samaa mieltä missään määrin.

Grillauskeleillä eli kun on lämmintä, ei tee mieli valmiiksi kuumassa talossa vetää jotain kahden tunnin keittiöjumppaa liedet ja uunit täysillä. Keittiössä varmaan 50 astetta ja kaikki ruoka maustuu virtaavalla hiellä. Kun ruoka on valmis, kokki on jo uupunut lämmöstä ja nestehukasta. Lisäksi kaikki käryt jää sisään tunneiksi.

Ulkona on paljon miellytttävämpää kokata kesällä. Ilma on raikas ja varjot ja tuulenvireet tekevät olosta siedettävän. Talo pysyy viileänä ja käryt haihtuvat taivaalle. Ruokakin maistuu paremmalle. Lisäksi pihakeittiöön voi yleensä rakentaa runsaasti työtilaa edullisemmin kuin asuntoon. Betonilaatassa ei neliö montaa euroa maksa ja työtasot voi askarrella vaikka ilmaisista jämämateriaaleista ja purkujätteistä. Tulisijatkin voi vaikka muurata itse.

Vierailija
84/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän iloa grillijuhlien järjestäjälle olisi siitä, että hän grillaa porukalle ruuat valmiiksi, ja vieraat sitten ahmivat ne napaansa heti kun saapuvat paikalle.

Ap:llä on nyt todella pahasti grillihommien tarkoitus hukassa. Niin syvää junttiutta taas ettei tahdo jaksaa uskoa.

No eikö hän just nimenomaan itse kirjoittanut että hönellä on se tarkoitus hukassa. Enkä mäkään ole tajunnut että se grillaus on joku ohjelmanumero jota kuuluu ihailla ja pällistellä vai mitä sä tarkoitat? Meitä on moneen junaan ja juhlaan. Varmaan en itsekään ymmärrä kaikkia tapoja juhlia.

Mäkin käsitin, että hän suoraan myönsi, että ei just ymmärrä miksi kaikki se vaiva, jolle kerjätään kiitosten virtaa niin että lapsetkin vaivautuu? Että jos se ei ole kivaa, miksi pitää grillata ja julistaa että voi miten paljon vaivaa minä näen? Ei hän grillaamista sinänsä mitenkäN yrittäny kieltää. Tai ehkä mä itse ajattelen näin. En taida olla ainoo, jolla ollut kiusautunut olo, kun isäntäväki jotenkin kailottaa siitä ruoan valmistamisesta koko illan, tekisi mieli kuulla heidön kuulumisiaankun on kylään pyydetty eikä kerrontaa ruoanlaitosta... Ehkä mäkin oon asperger ap:n kanssa...

Vierailija
85/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa verrata illalliskutsuja ja grillausta keskenään. Jos kesällä joku kutsuu syömään, niin oletan että kyseessä on grillibileet 

En kyllä allekirjoita tätä. Grilliruoka on myös aika epäterveellistä usein, en todellakaan syö kuin ehkä kerran kesässä. En kaipaa karsinogeenejä eikä se nyt niin hyvää ole. Primitiivistä se tulen ja käryn kanssa säätäminen on, omalla tavallaan primitiivisesti hurmaavaa kuten oikean puusaunan lämmittäminen. 

Ja miten niin outoa verrata noita. Jos on kutsuttu syömään, niin illallinen ja grillaus on siltä kohtaa samaa asiaa, halutaan tarjota vieraille ateria. 

Ei.

Grillaus on nimenomaan sosiaalinen tapahtuma, paljon enemmän kuin syömään kutsuminen. Grillaamisessa oletusarvo on, että seurustellaan mielellään joku kiva alkoholillinen tai alkoholiton juoma kourassa samaan saikaan, kun ruoka valmistuu. Ja nimenomaan ulkona, lämpötilan mukaan joko auringonpaisteessa tai puiden varjossa. Riippuen seurasta sitten voi olla, että lihojen, nyyttien ja halloumien paistuessa osa porukasta väsää salaattia poimien maasta ruohosipulit, lehtisalaatin, yrtit, oikeaan vuodenaikaan myös tomaatit, jotka vastapoimittuina tekevät salaatista niin tuoreen ja raikkaan kuin se voi koskaan olla.

Ja sitten syödään yhdessä. Ja sitten nautitaan illan etenemisestä, edelleenkin yhdessä.

Tämä tietenkin toimii vain, jos porukat ymmärtävät yhteisen tekemisen päälle. Onneksi omassa ystäväpiirissäni grillauskutsut - etenkin avoimet sellaiset - ovat hyvin suosittuja. On ilo grillata iloiselle ja auttavaiselle porukalle. Ja kyllä niitä kehujakin tulee, vaikken maailman paras grillailija olekaan. Mukavassa seurassa oleminen kun kaikki on parempaa. Toki se edellyttää, että seura on mukavaa.

Vierailija
86/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.

En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.

Minä kutsun tuota grillaamiseksi.  Kypsennän makkarat, pihvit ja muut vasta kun nuotio on hiilloksella.  Yleensä itselleni paistan jo huikopala makkaran nuotiossa mutta muuten grillaan siinä hiilloksella.  

Vierailija
87/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun mielestä keittiössä on helpompaa ja mukavampaa kokata kuin grillata ulkona. En voi olla mitenkään samaa mieltä missään määrin.

Grillauskeleillä eli kun on lämmintä, ei tee mieli valmiiksi kuumassa talossa vetää jotain kahden tunnin keittiöjumppaa liedet ja uunit täysillä. Keittiössä varmaan 50 astetta ja kaikki ruoka maustuu virtaavalla hiellä. Kun ruoka on valmis, kokki on jo uupunut lämmöstä ja nestehukasta. Lisäksi kaikki käryt jää sisään tunneiksi.

Ulkona on paljon miellytttävämpää kokata kesällä. Ilma on raikas ja varjot ja tuulenvireet tekevät olosta siedettävän. Talo pysyy viileänä ja käryt haihtuvat taivaalle. Ruokakin maistuu paremmalle. Lisäksi pihakeittiöön voi yleensä rakentaa runsaasti työtilaa edullisemmin kuin asuntoon. Betonilaatassa ei neliö montaa euroa maksa ja työtasot voi askarrella vaikka ilmaisista jämämateriaaleista ja purkujätteistä. Tulisijatkin voi vaikka muurata itse.

Ihan hyvin perusteltu, hyviä pointteja. Ite oon keskusta-asuja niin en tavallaan sitä pihaelämää sillai kaipaa eikä meillä ole keittiössä koskaan kuuma, kun se sisäpihan puolella varjossa (entisajan arkkitehdit oli fiksuja eikä ollut sattumaa että keittiöt sijoitettiin usein pohjoiseen tai itään, sisäpihalle)

Mut onhan grillaamisessa sitä puhdistamista ja säätämistä ja sitten se vaara polttaa näppinsä, jos on säheltäjä, kuten minä olen. Toki näppinsä voi peruskeittiössäkin polttaa ja silloin tällöin poltankin.

Vierailija
88/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on grillaussäitä ehkä 3kk ja sisällä voi pönöttää loput ajasta.

12 kk on grillaus säätä ainakin täällä maaseudulla. Nuotion hiillos lämmittää kodassa tai laavulla ja vaatteet tilanteen mukaan.

Vierailija
89/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallogrilleissä poltettiin makkaraa mustaksi viimeksi joskus 70-80-luvuilla.

Mitäkö viimeksi itse grillasin?

Sivukeittimessä porisi uudet perunat, parilalla oli parsaa ja ritilällä kanafilettä. Lisäksi tehtiin maissia koska se on pirun hyvää voin ja suolan kera. Ja tietenkin piti olla silliä perunan kaveriksi ja salaattia.

Tulkaa tekin ketjun grilliluddiitit tänne 2020-luvulle.

Helsingissä on kaasulla poristeltu paljonkin perunoita ennen 70-lukua. 

Vierailija
90/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa ap pysyä kotona.

Se on parempi kaikkien kannalta - etenkin grilli-isäntien jotka tarjoavat parastaan eivätkö voi tajuta miksi kukaan tulisi näyttämään naamaa norsunvitulla kun kaikilla muilla näyttäisi olevan kivaa seurustella ulkosalla.

Vierailija
91/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillauksen idea on että voi jatkuvalla syötöllä tehdä ruokaa,jota syödään sitä mukaa kun sitä tulee. Aina tuoretta,aina herkullista. Olettaen tietenkin että se ei pala!

Eli ei eroa normaalista keittiökokkailusta mitenkään. Tuoretta ja herkullista tulee ja syödä sopii sitä mukaa kun valmistuu. Olettaen tietenkin että tietää mitä tekee. 

Vierailija
92/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillaaminen on mukavaa yksin tai niin pienellä porukalla että kaikki grillattava mahtuu kerralla grilliin. Isolla porukalla se on lähinnä työlästä ja ärsyttävää. 

Jaa, minusta ei grilli-isäntänä ole ollenkaan ikävää valmistella lihoja ja kasvisnyyttejä useammassa satsissa. Totta on, etten yleensä ehdi juurikaan ruokapöytään muiden kanssa. Mutta eihän sillä ole mitään väliä, kun pöytä on keskusteluetäisyydellä grillistä ja seurana on muutenkin melkein aina porukkaa, joiden ruoka ei juuri nyt ole valmiina (joko ei vielä tai sitten kyseinen kohta ateriasta on jo syöty). Riittää kahdeksan hengen ruokapöytäkin paremmin, kun vieraat käyvät siinä kukin nälkäisyyden ja ruokavalion mukaan järjestyneellä vuorollaan.

Vierailija
93/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti ja keitetyt perunat sopii hyvin juhlapöytään kesät talvet. 

Vierailija
94/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää grillata, koska kaikki kaatuu aina mun niskaan. Siksipä mulle riittäisi ihan makkara ja jotain salaattia, mutta muu väki haluaa lihaa ja täytettyjä herkkusieniä ja ties mitä. Taloyhtiön grilliin ei mahdu kerralla kaikki, jos syöjiä on enemmän kuin kolme. Muut syövät sitä mukaa kuin safkaa valmistuu ja mä sitten itse viimeisenä syön niitä jäähtyneitä safkoja, jos niitä nyt edes on jäljellä, meillä on teinilauma. Olen sanonut, että tänä kesänä suostun grillaamaan vain, jos apuja tulee ja ilman nurinoita.

Vierailija
95/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. :D

En oo ikinä ollut grllijuhlissa. Mökillä makkaranpaistoa ei lasketa. Se on enemmänkin sellainen rituaali, kuin nälkäänsä syömistä.

Vierailija
96/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasugrilli jossa on vielä jotain folioalustaa tai välinettä ruoan alla, on ruoan lämmittämistä, ei grillaamista!

Vierailija
97/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ruokaa avotulella. Olen rakentanut hyvän nuotiopaikan. Makkaraa, pihvejä, maissitähkiä, vihannesnyyttejä, tuhkassa kypsytettyjä pottuja ja naurista.

En oikeastaan ymmärrä grillihifistelyä.

Ensimmäinen asia, mikä sinun tulisi ymmärtää, on se ettei tämä ole kilpailu.

Itelläni on tiilistä kyhätty grillinhökötys. Se ei ole suuri, se ei ole hieno, mutta osaan joten kuten sitä briketeillä täyttää ja käyttää.

Minulta sinun avotulinuotiopaikka ei ole millään tavalla pois. Söisin varmasti mielelläsi jonkun osaavan tuolla lailla laittamaa ruokaa. Myöskään valtavat kaasugrilliasemat eivät ole minulta pois. Niilläkin laitettua ruokaa syön mielelläni.

Mikä sinua grilleissä risoo ja mistä mielipahasi kumpuaa?

Vierailija
98/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepp.

Eihän tuossa olisi mitään ideaa.

Grillaamisen pointti kun ainakin minulle on sapuskan lisäksi leppoisa yhdessäolo ystävien kanssa.

Tietenkin jos ei ole ystäviä niin tätä voi olla vaikea tajuta.

Vierailija
99/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillaaminen ei ole mun juttu sillä muurikalla saa parempaa. 

Tämä! Ei käryä, ei rasvan tippumista, ei niin paljon karsinogeeneja, mikään ei tipu hiilille, lihat jne. pysyy mehevämpänä etc. 

Mahtaa elämä olla vaikeaa, kun on vain yksi tapa tehdä asiat ja kaikki muut ovat väärin.

Vierailija
100/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan oli avautuminen :D Toisille kaikki on hankalampaa kuin toisille