Olen 61-vuotias ja jään työttömäksi. Mitä vaihtoehtoja minulla on
vai onko muuta, kun roikkua työnhakijana. Kukaanhan ei minua enää töihin ota ja yrittäjäksi en missään tapauksessa enää ala.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63-vuotias ja sain eilen akateemista koulutustani vastaavan työpaikan. Ehdin olla työttömänä puoli vuotta.
Onnittelut ja hyvää kesää.
Vierailija kirjoitti:
Saat tosiaan vielä OVEn, sinua hieman nuoremmilta sitä ollaan jo poistamassa.
T. 58v
Kyllä. Itse hain heti kun täytin sen määräiän. Ihan mukava lisä ansiosidonnaiseen. Töitä tuskin saadaan, ihan turhaa leikkimistä TE- toimiston kanssa. Mutta tehdään niinkun ne sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhennettu osa-aikaeläke takaa edes jotakin turvaa ?
Sehän poistuu, kiitos Purran ja Orpon
Milloin?
Seuraavaksi hallitus alkaa käsittelemään paikallista sopimista eli työtön voi mennä pienemmällä palkalla töihin.
Ja irtisanomista helpotetaan.
Tosiasia: 61-vuotias ei pääse eläkkeelle vielä ainakaan neljään vuoteen. OVE-eläkkeen poistaminen ei hetkessä tapahdu. Jos nyt jää ansiosidonnaiselle, taitaa vielä olla ns. eläkeputken piirissä. Eli ansiosidonnaista saavana työnhakijana eläkkeelle asti.
Olisi kiva tietää ap:n ala. Jos alalla on paljon sijaisuuksia muita keikkoja, niin näihin ikääntyneetkin pääsevät.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden oskkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, ihmisillä on väärää tietoa.
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä ja myös ton Oven.
Olen monta kertaa kirjoittanut täällä, että nuo poistetaan ja monelta lähtee omistusasunto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Mutta ihmiset vaan kehuu, että niin kiva hallitus.
Hallitus myös heikentää irtisanomissuojaa eikä ole enää takaisinottovelvoitetta alle 50 hengen työpaikoilla.
Jäitä hattuun tuon takaisinottovelvollisuuden kanssa. Sen kesto tällä hetkelläkin on enää kuusi kuukautta. Aika on niin lyhyt että yritys kuin yritys voi hyvin sinnitellä olemassa olevilla resursseilla, vaikka ylitöitä teetäen, kunnes alkaa taas palkata uutta työvoimaa.
Tai onko kukaan kuullut yhdstäkään yrityksestä joka olisi oikeasti takaisinottovelvollisuutta noudattanut? Ei ainakaan yksikään isompi yritys. Kyllä, HR:llä on listat irtisanotuista ja ne käydään rekrytoivien esimiesten kanssa läpi. Kummasti joukosta ei löydy yhtäkään oikealla osaamisella ja työkokemuksella olevaa. Ja jos löytyy niin vaatimuksia muutetaan sopivasti. Terkuin entinen HR-täti. Joten käytännössä mikään ei muutu paitsi että poistetaan yksi turha aikansa elänyt lakipykälä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää ap:n ala. Jos alalla on paljon sijaisuuksia muita keikkoja, niin näihin ikääntyneetkin pääsevät.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten työsopimuksia eikä palkkaa eläkkeelle jäävien tilalle ketään, koska hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputken alasajo vaikuttaa ansiopäivärahaoikeuteen vasta vuodesta 2025 alkaen, jolloin vuonna 1963 syntyneet saavuttavat lisäpäivien nykyisen 62 vuoden ikärajan. Lisäpäivät eivät siis poistu niiltä työttömiltä, jotka jo ovat eläkeputkessa.
Kuntien velvoitetyöllistäminen turvaa, etteivät ikääntyneet työttömät jatkossakaan putoa ansiosidonnaiselta työttömyyskorvaukselta perusturvan varaan. Jos yli 57-vuotias työtön ei löydä uutta työtä tai palkkatuettua työtä, hänellä on subjektiivinen oikeus kunnan järjestämään velvoitetyöhön työttömyyspäivärahan enimmäisajan tultua täyteen. Velvoitetyön kautta työtön voi uusintaa työssäoloehdon ja säilyttää siten ansioturvansa. Yli 60-vuotiaat työttömät voivat uusintaa työssäoloehdon myös TE-palveluihin osallistumalla.
Sinulla on vanhentunutta/vanhentuvaa tietoa.
Kaikki
Velvoitetyö loppuu elokuussa. Te-toimisto ei vastannut kun kysyin tätä mahdollisuutta keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kohdistatte vihapuhettanne nykyiseen hallitukseen niin huomatkaa, että uudistukset vaativat eduskunnan hyväksynnän. Tarkoittaa, että myös oppositiopuolueet hyväksyvät muutokset. Siinäpä vouhkaajille miettimisen aihetta XDD
Lakimuutosten läpimenoon riittää, että hallituspuolueiden edustajat äänestävät niiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin työttömäksi kaksi vuotta nuorempana kuin ap. Vuoden verran olen hakenut mahdollisia ja mahdottomia paikkoja, en pääse edes haastatteluun. Lopulta pääsin koulutukseen vaikka turhaa taitaa tämäkin olla. On aika turhauttavaa todeta että ikäsyrjintä osui omalle kohdalle enkä töihin tule enää pääsemään. Joku mainitsi huutavan työvoimapulan? Ei ainakaan tässä maassa kun ei koulutettu työvoima kelpaa!! Nimimerkilä kaksi korkeakoulututkintoa ja päivitetty osaaminen.
Eilen juuri katsoin työpaikkoja. Ihan lähellä ei yhtään ainoaa, vähän liian kaukana kaksi, molemmissa edellytetään hyvää fyysistä kuntoa. Ja tarkoitettu nuoremmille.No eipä ole minulle sopivia mutta hain toiseen kuitenkin. Ei täällä mitään työvoimapulaa ole. Jos ei saa työntekijöitä niin palkka tai muut ehdot on huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten työsopimuksia eikä palkkaa eläkkeelle jäävien tilalle ketään, koska hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa.
Eläkeläisten ympärivuorokautisia hoitokoteja lopetetaan ja kotihoito sekä omaisten vastuu lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Jos vain joku tarjoaisi työtä hakemusta vastaan!
Koulutus ja kokemus pitäisi tietää ennen kuin sanoo mitään. Tosin veikkaan ettei kovin korkealla tasolla olla oltu kun täältä pitää asioita kysellä.
Olen monta kertaa kirjoittanut, että jos omistaa asunnon on säästettävä puskuri irtisanomista varten.
Mutta ei, ihmiset matkustaa kesällä Italiaan ja sitten on iso parku, kun ei tukirahoja saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan saatat päästä palkkatukityöpaikkaan.
Ainakin Turun kaupunki lopettaa palkkatuen käytön, joten sekin tie on tukittu.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia: 61-vuotias ei pääse eläkkeelle vielä ainakaan neljään vuoteen. OVE-eläkkeen poistaminen ei hetkessä tapahdu. Jos nyt jää ansiosidonnaiselle, taitaa vielä olla ns. eläkeputken piirissä. Eli ansiosidonnaista saavana työnhakijana eläkkeelle asti.
Ei ole. Eläkeputki loppuu -64 syntyneiltä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Työn vastaanottaminen kannattaa aina ja aina on menty kun on ollut töitä tarjolla vaan kun ei nyt ole. Saas nähdä mitä ehdottavat syksyllä. Oli keväälläkin ei oota avoimissa työpaikoissa. No saahan kunnon kesäloman kerrankin.
Ei ole vihapuhetta kertoa hallituksen tekemistä uudistuksista.
Suurin osa kansanedustajista kuuluu hallituspuolueisiin eli kaikki hallituksen ehdotukset menee läpi.