Alhainen syntyvyys johtuu näistä kolmesta asiasta.
1. Ei ole varaa lapsiin koska palkka on pieni, miksi tehdä lapsia kun sillä palkalla hyvä että elättää itsensä?
2. Sopivaa kumppania ei ole, yksin niitä lapsia on vaikea tehdä.
3. Vapaaehtoisesti lapsettomien osuus on kasvanut, kaikki ei vaan lapsia halua.
Miehistä lapsettomiksi jää noin 30% ja naisista noin 20%.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
4. Yleinen turvattomuus: ilmastonmuutos, sodat, työn murros, rikkauksien keskittyminen jättiyrityksille
5. Valtiota ei kiinnosta synnyttäjien hyvinvointi. Ei satsata esi- ja jälkihoitoon, hyvään synnytyskokemukseen ym.
Se babyn pukkaaminen kohdusta on aika pikku juttu suhteessa lapsesta aiheutuvaan vastuuseen. Jos pelkästään synnytyksen läpikäymiseen tarvitaan mittava Valtion organisoima tukiverkosto, niin ehkä on parempi, ettei tällainen yksilö lisäänny ollenkaan. Pahoittelut siitä jo suoraan, että osa vetää tästä näkemyksistä purut nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Alhainen syntyvyys johtuu siitä etten saa pi llua ja siitä että naiset yliarvioivat oman tasonsa.
Miehen ylipainon määrä on kääntäen verrannollinen hänen naisille asettamiensa vaatimuksien määrän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua itseäni huvittaa se kun päättäjät,thl,väestöliitto yms tutkijat eivät juuri ikinä mainitse rahaa tai sitä ettei ole kumppania kun aiheena on alhainen syntyvyys. Ne puhuu aina jostain lapsimyönteisestä ilmapiiristä ja siitä että heitä pitää tukea enemmän joilla niitä lapsia jo on. Eivätkö he tajua millaista on elää duunarina joka ajaa autolla töihin? Palkkaa 3000e/kk ja nettona 2000e/kk josta asuminen sekä auto vie jo sen 1000e/kk. Duunarina et myöskään voi tehdä etänä töitä ja duunarin työ on usein fyysisesti rankempaa eli voimavarat menevät herkemmin töihin.
Tosi paljonhan on tuotu esiin sitä, että kumppanin puute on merkittävä syy. Mutta sille on valtiovallan aika vaikea mitään tehdä.
Mites kasvatus? Ja päättäjäthän suomessa
Se että maksat veroja ei tarkoita velvoitetta antamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskipalkka on 3500 e / kk
Mä tienaan 3250e / kk eli alle tuon, mä just odottelen ja pyrin saamaan parempaa palkkaa jotta joskus lapsia tekisin.
M33
Huomioi, että sitä keskipalkkaa kannattaa verrata palkansaajan keskimääräiseen ikään, joka on 42 vuotta. Palkka yleensä nousee kokemuksen ja iän noustessa. Taidat olla ihan keskimääräisen suomalaisen palkkatahdissa. Jos palkkasi kehittyy keskivertosuomalaisen tavoin, saavutat tuon keskipalkan 42 vuoden ikäisenä. Ei kannata odottaa sinne asti lasten hankintaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Luuletko sen olevan paljon? Sveitsissä keskipalkka 6500€/kk. Silti asuminen ei ole kuin 500-1000€/kk enemmän kuin täällä ja loput suurinpiirtein saman hintasta. Pakollisten kulujen jälkeen sulla jää käteen toi 3500€/kk
Minä en ole koskaan tienannut noin paljoa, siis 3500 eur kuukaudessa, mikä pitäisi olla keskipalkka. Edes palkka kesälomarahan kera ei yllä tuolla tasolle bruttona. Työelämässä olen ollut 20 vuotta. Siksipä lapsiakaan ei ole. Taloudessa ei ole tarpeeksi joustoa tai turvaa perheen perustamiseen. Kaikista vähiten silloin, kun ikä olisi ollut paras lapsen tekoon.
Tuo keskipalkka on muutenkin aivan naurettava mittari. Jos Bill Gates kävelee baariin, niin siellä olevista tulee maagisesti keskituloiltaan miljonäärejä. Oikeasti siellä on tavis duunareita ja yksi miljardööri. Aivan turha mittari.
Vierailija kirjoitti:
Alhainen syntyvyys johtuu siitä etten saa pi llua ja siitä että naiset yliarvioivat oman tasonsa.
Miksei sulle kelpaa oman tasoinen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ylipainon määrä on kääntäen verrannollinen hänen naisille asettamiensa vaatimuksien määrän kanssa
Nimenomaan! Plussapallot lentää Keski-Eurooppaan eri puolilta maailmaa päästäkseen puskemaan bordelleihin raahattuja 8-10 tason naisia melkeinpä ilmaiseksi. Viis naisten nautinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sulle kelpaa oman tasoinen nainen?
Kyllä minulle kelpaisi. Olen itse tälläinen
-Normaalipainoinen
-180cm pitkä
-Amk koulutus taskussa
-Palkka 3400e/kk
-Asunto ja auto keskiluokkaan kuuluvan ihmisen tasoa
Minulle kuuluisi nainen joka on normaalipainoinen ja 5/10 tasoa ulkonäöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Yleinen turvattomuus: ilmastonmuutos, sodat, työn murros, rikkauksien keskittyminen jättiyrityksille
5. Valtiota ei kiinnosta synnyttäjien hyvinvointi. Ei satsata esi- ja jälkihoitoon, hyvään synnytyskokemukseen ym.
Se babyn pukkaaminen kohdusta on aika pikku juttu suhteessa lapsesta aiheutuvaan vastuuseen. Jos pelkästään synnytyksen läpikäymiseen tarvitaan mittava Valtion organisoima tukiverkosto, niin ehkä on parempi, ettei tällainen yksilö lisäänny ollenkaan. Pahoittelut siitä jo suoraan, että osa vetää tästä näkemyksistä purut nenäänsä.
Miehillä on mahdollisuus ruveta yyhooksi. Tuutte reippaasti someen ja lehtiin kertomaan miltä tuntuu olla sekä taloudellisesti että ajallisesti vastuussa itkua vääntävästä pyykkikoneen koettelijasta. 110 000-250 000 euron lainalla luulisi onnistuvan. https://menhavingbabies.org/assistance/application1/
Minulla on monta lasta. Rakastan heitä hirveästi. Silti alan uskoa, että suurin rakkaudenteko heitä kohtaan olisi ollut olla heitä maailmaan saattamatta. On tämä maailma sellainen pettymysten, murheen, huolen ja ahdistuksen alho. Nyt kun he ovat maailmassa teen tietysti kaikkeni heidän eteensä, mutta tunne jotenkin syyllisyyttä että olen aiheuttanut heille tämän elämän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan 3250e / kk eli alle tuon, mä just odottelen ja pyrin saamaan parempaa palkkaa jotta joskus lapsia tekisin.
M33
Huomioi, että sitä keskipalkkaa kannattaa verrata palkansaajan keskimääräiseen ikään, joka on 42 vuotta. Palkka yleensä nousee kokemuksen ja iän noustessa. Taidat olla ihan keskimääräisen suomalaisen palkkatahdissa. Jos palkkasi kehittyy keskivertosuomalaisen tavoin, saavutat tuon keskipalkan 42 vuoden ikäisenä. Ei kannata odottaa sinne asti lasten hankintaa...
Hmm miten tuollaisella palkalla voi olla varaa lapsiin? Asuminen jos maksaa sen 800e/kk, auto huoltoineen vaikka 400e/kk, laskut 100e/kk... nettona tuo 3250e on jotain 2100e eli tosta jää noin 800e/kk jolla pitäisi ostaa ruokaa,vaatteita yms. Miten jos asuntoon tulee vaikka putki tai kattoremontti? Mitä jos pitää vaihtaa autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani osti vuonna 1992 rivitalokolmion ja he maksoivat siitä 100 000 markkaa, nyt kyseisen asunnon arvo on noin 100 000 euroa ja siihen on remontteja myös tehty eli asunnon arvo remontteineen se 150 000e
Vuoden 1992 100 000 markkaa on nykyeuroissa noin 29 000e.
Aika linjassa menee. Vanhempani rakensivat omk-talon vähän aikaisemmin. Maksoi 160 000 mk. Nyt melkein 40v myöhemmin myyvät sitä 180 000e ja on itseasiassa edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Hmm miten tuollaisella palkalla voi olla varaa lapsiin? Asuminen jos maksaa sen 800e/kk, auto huoltoineen vaikka 400e/kk, laskut 100e/kk... nettona tuo 3250e on jotain 2100e eli tosta jää noin 800e/kk jolla pitä
Elämä kantaa. Usko pois vaan. Niin me muutkin aikoinaan tehtiin ja hyvin meni. Autot tuli vaihdettua aikanaan, laskut maksettua ja muukin sujui. Ei elämää voi suunnitella budjettina - tai no, toki voi, mutta silloin moni asia jää tekemättä ja kokematta.
Myös aseksuaalisuus kasvaa, ihan miehien vuoksi.
Ovatko muut huomanneet, että täältä poistetaan kommentteja välistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Hmm miten tuollaisella palkalla voi olla varaa lapsiin? Asuminen jos maksaa sen 800e/kk, auto huoltoineen vaikka 400e/kk, laskut 100e/kk... nettona tuo 3250e on j
Enää ei ole halpoja ja simppeleitä autojakaan 😅
Ennen riitti, että hankki jonkinlaisen auton ja lainasi kirjastosta autokirjan. Kehnompikin kosla pyssyi kunnossa.
Ei ole enää näin yksinkertaista...
Jos naisella on kova palkkainen työ hän ei sitä työtä uhraa hankkiakseen kolmea lasta. Jos naisella on huonopalkkainen työ, hänellä ei ole varaa lapsiin. Jos nainen on työtön, kukaan mies ei tee hänen kanssaan lapsia. Mies miettii ensin autoaan ja vain nämä varakkaat miehet voisivat hankkia lapsia. Mutta lopulta hekään ei ehkä hanki, koska pelkäävät eroa ja elareita.
Enää ei ole halpoja ja simppeleitä autojakaan 😅
Ennen riitti, että hankki jonkinlaisen auton ja lainasi kirjastosta autokirjan. Kehnompikin kosla pyssyi kunnossa.
Ei ole enää näin yksinkertaista...
Joku taitaa rakastaa oikein tosissaan sitä autoa. Parempi ettei hanki lapsia, koska ne lapset sotkevat sen auton. Voivat jopa oksentaa siihen, jos kärsivät matkapahoinvoinnista.
Suurin ongelma syntyvyydessä on, että lapsiluku jää suunniteltua pienemmäksi. Usean esikoisen vanhemman, tai tarkemmin äidin, olen kuullut sano an että lisää ei tule, sillä...
1) synnytys oli kamala
2) pikkuvauva-aika oli kamala ja apua ei saanut (isovanhemmat kaukana, kaverit, kummit jne. ei auta vaan pahimmillaan unohtaa äidin kokonaan vauvavuoden ajaksi)
3) mies luisti vastuusta ja äiti jäi hyvin, hyvin yksin
Meille on suunnitteilla lisää kun mikään näistä ei päde
Näin otetaan kelluvasta valuutasta ilo irti, osa yksi:
Ruotsalaisten pankkien raha-automaatti
Saksalaisen vientiteollisuuden laita-eurooppalainen valuuttakurssin ankkuri
Jne jne jne
Suomalaiset ei vaan osaa pelaa