Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät

Vierailija
27.05.2024 |

Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen. 

Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.

Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.

Kommentit (515)

Vierailija
381/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa esitetään joskus ratkaisuksi, että pyydä jättämään perinnöttömäksi. Kiinnostaisi tietää onko se Suomessa mahdollista lakiosan takia vaikka perillinen sitä haluaisi. Entä jos kieltäytyy perinnöstä ja se menee lapsille, voivatko hekin kieltäytyä?

Vierailija
382/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse olla edes eläkeiässä, hamstraavat ne nuoremmatkin. Tai ei kai voi puhua hamstraamisesta välttämättä - eivät vain vie pois tarpeettomia esineitä/tavaroita.

Olen jutellut useammankin ystävän kanssa tavarapaljoudesta. Lapset kun ovat lähteneet omilleen, jää iso omakotitalo autioksi ihmisistä mutta ei tavaroista. Tavaroita on kerätty se 20 vuotta eikä mitään viety pois kun jos lapset haluavat kun muuttavat omilleen. Olen kehoittanut aloittamaan 'kuolinsiivouksen' välittömästi koska tiedän kuinka paljon se vie aikaa.

Itse aloitin 'kuolinsiivouksen' kun huomasin, että mulla on tavaraa aikast paljon vaikka asuin kerrostalossa mutta mulla oli iso vintti. Onneksi aloitin silloin kun aloitin sillä siitä viiden-kuuden vuoden päästä muutin pois sieltä eikä tavaraa enää juurikaan ollut. Toki sitä oli ja vaikeita valintoja piti siinä kohdin sitten jo tehdä, jotta sain kaiken mahtumaan uuteen kotiini, jossa säilytystilaa ei ollut niin paljon. Kun aloitin ajoissa, pystyin lajittelemaan tavarat/vaatteet kierrätykseen/lahjoitukseen/myyntiin. Luovuin kaikesta itselleni tarpeettomasta tavarasta - muistot toki säilyttäen. Niiden vuosien aikana tienasin ihan hyvin myynnilläni, noin 4000€ taisi tulla. Samaan aikaan myin myös muiden tavaroita.

Toki asuin paikasta, johon kaikki pääsivät helposti hakemaan tuotteita ilmaiseksi/euroja vastaan (se oli myös syynä miksi myin muidenkin tavaroita).

Eli vinkiksi kaikille, se 'kuolinsiivous' kannattaa jo aloittaa - oletpa minkä ikäinen tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periferiassa voi laittaa rovion pihaan ja kaikki sinne mikä palaa.

Vierailija
384/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on lähes minimalisti, appivanhemmat ei. N 10 v he kävivät kerran kk meillä syömässä ja saatiin heidät tuomaan meille tarpeetonta sanomalla tarvitaan kirppistavaraa. Olen tosi iloinen myös, että toivat kaikki käytöstä poistetut jääkaapit jne. Näitä oli pitkälti yli 10. Kuitenkin määrä oli niin vähän, ettei se oikeasti näkynyt missään. Vasta, kun haettiin pakettiautollisia, alkoi näkymään. Silloin kirppiksillä vielä tienasi jotain, nyt ei enää. Joka krt, kun tulivat kuorman kanssa, aina sitä jaksoi sillä, kun aattelin tämä on nyt pois sieltä lopullisesta kuormasta

Vierailija
385/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos siinä saa aikaan metsäpalon, itse on se, joka maksaa.

Vierailija
386/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen, ihan joskus jopa kysyi löytäisimmeköhän hänel

Hei, tunnistan ongelman! Mummoni oli ihan samanlainen. Ne vaatteet oli ihan hirveitä, mm. paikattuja 70-luvun alun tytärten vanhoja toppatakkeja ja kauhea vaaleanpunainen venynyt villatakki, jossa oli keltaisella langalla paikattuja kohtia ja reikiä. Oi luoja! Häpesimme koko suku kun hän koikkelehti niissä rytkyissä kylillä, 65-vuotias ihminen. 

Asuin mummon luona opiskellessani joskus 89-91. Kerran kun mummoni piti lähteä siskonsa syntymäpäiville, tyttärensä oli kuskina, niin mummi hämmingissä mietti, että mitä hän voi laittaa sinne vaatetta. Olimme samankokoisia, niin lainasin hänelle valkoisen paitapuseron ja mustan hameen. (Mummihan näytti kerrassaan pirteältä )Heti kun auton savupilvi pihasta hälveni, soitin serkulleni. Ja tämä oli tätini kanssa myös sovittu jo etukäteen!

Kävimme läpi koko mummon riekaleisen vaatevaraston ja poltimme ne saunalla! Säästimme 60-luvun kotimekot, kun olivat vahvoja ja ehjiä ja löysimme kaapista hyllytolkulla uutta tavaraa paketeissaan. Paitaa, housua, villatakkia....alusvaatevarasto oli varsin kattava.....

Mummi oli kovin ihmeissään palattuaan kun etsi vaatteitaan ja kyseli, että oletteko olleet hänen kaapillaan, täältä on hävinnyt vaatteita. Kielsimme serkun kanssa olleemme, mutta sanoimme lämmittäneemme hyvät löylyt odotellessa.....Hei mummi, mitäs jos koittaisit sitä jouluna mun antamaa paitaa? 

Mummilla nähtiin sen jälkeen uusia vaatteita, niitä kauheuksia ei enää päälle ilmestynyt. 

Suosittelen! Houkutelkaa vanhukset muualle ja polttakaa ne pahimmat...

Juu ei. Ovat ihan oikeustoimikelpoisia ihmisiä, enkä todella ala hävittää heidän tavaroitaan, tai vaatteitaan, heiltä kysymättä.

Vierailija
387/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että lait ja säännöt ne on tuohonkin ja ilmoitus on tehtävä etukäteen.

Vierailija
388/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisitko vielä pari kertaa mainita sanan ryönä 😒

Vierailija
389/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhat maalaistalot on siinä mielin työläitä kun mitään ei ole koskaan hävitetty. Roskat on vaan viety läheiseen metsikköön pois silmistä. Kaikki Rautavara on säästetty tarveaine raudaksi. Mikä on kylläkin ollut entisajan maalaistalossa hyvin tarpeellista. Varastot ja ladot yleensä täynnä roskaa. Homehtumutta puutavaraa. Pellon laidat täynnä vanhoja maatalouskoneita hevoskäyttösistä vanhoihin traktori käyttäisin. Paikalleen lahonneita traktorin kärryjä. Yleensä myös joku vanha traktori ruostuu nokkospusikossa moottori vettä täynnä. Yleensä näistä löytyy myös paljon vanhoja auton romuja metsistä kun eihän nyt Kusti sedän vanhaa zastavaa ole mihinkään viety kun tilaa on. Kaikki romu 30 luvulta 2000 luvun alkuun on taltioitu johonkin. Kova työ alkaa siistimään

Vierailija
390/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa esitetään joskus ratkaisuksi, että pyydä jättämään perinnöttömäksi. Kiinnostaisi tietää onko se Suomessa mahdollista lakiosan takia vaikka perillinen sitä haluaisi. Entä jos kieltäytyy perinnöstä ja se menee lapsille, voivatko hekin kieltäytyä?

Alaikäisen lapsen on äärimmäisen hankalaa kieltäytyä perinnöstä, koska alaikäisen kohdalla se vaatii DVV:n (Digi- ja Väestötietovirasto) luvan. Sen luvan saaminen on erittäin hankalaa, koska käytännössä kaikki kiinteä omaisuus tulkitaan arvokkaaksi ja siitä luopuminen lapsen edun vastaiseksi.

Vierailija
391/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme inisijä oot kyllä. Ekaksikin, kyseessä ei ole sinun omaisuus vaan toisen. Mitä se sulle kuuluu?  Hanki oma huvi paikka.

No jos vanhemmat on jo hoitokoti-ikäisiä, niin eiköhän ne perintöpaikat ja niiden raivaamiset jää aikuiselle lapselle/lapsille, valitettavasti. Että sitä se kuuluu.

Vierailija
392/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme inisijä oot kyllä. Ekaksikin, kyseessä ei ole sinun omaisuus vaan toisen. Mitä se sulle kuuluu?  Hanki oma huvi paikka.

No jos vanhemmat on jo hoitokoti-ikäisiä, niin eiköhän ne perintöpaikat ja niiden raivaamiset jää aikuiselle lapselle/lapsille, valitettavasti. Että sitä se kuuluu.

Juurikin näin. Meillä anoppi joutui muuttamaan hoitokotiin ja oli täysin vuodepotilas, niin kyllä se kiinteistönhoito kaatuu perillisille. Anopin eläke meni palveluasumisen kuluihin, niin rahallisestikin talon ylläpito kaatuu omaisille. Sen jälkeen oli pakko raivata ja siivota, että talo saataisiin myyntikuntoon. 

Vierailija
393/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla odotan sitä päivää, kun isoäidin taloa aletaan tyhjentää. Samassa talossa asuttu vuosikymmenet, eikä mitään tavaraa ole heitetty pois (paitsi isoisän kuoltua hänen vaatteensa poltettiin tynnyrissä). Jokainen taso on niin täynnä koriste-esineitä ettei pölyjä pysty pyyhkimään, kirjahyllyt pursuavat Valittujen Palojen kirjaklassikoita, vaatehuoneessa ei mahdu liikkumaan kun hyllyt pursuavat lakanoita ja pyyhkeitä. Varsinaista roskaa kuten pussinsulkijoita ei (tietääkseni) ole säilötty, mutta tavaran määrä on vaan melkoinen.

Piharakennuksista puhumattakaan, "sontaruumassa" on mm. isäni vanhat lastenrattaat (syntymävuosi 1958), laudanpätkiä, iso pino jäkälöityneitä puutarhatuoleja, matonkuteita... Autotallissa taas mm. isän vanhan mopon pakoputki, vanhojen arkkupakastimien hautausmaa ja häkki jossa kananmunia pidettiin ennen kuin muna-auto tuli ne hakemaan (kanojen pidosta luovuttiin joskus 90-luvun alkuun mennessä).

Vierailija
394/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelman mutta nyt mulla on kyllä vähän ristiriitaiset ajatukset.

Koskaan, ei koskaan ole vanhan maatalon pitäminen käyttökunnossa ilmaista puuhaa.

Lomailu on mitä ilmeisimmin maittanut tähänkin asti. Nyt olisi sinun perheesi vuoro laittaa paikka ihan niin tip-top kuntoon kun vain haluatte.

Vaativissa töissä oleville varmaankin maksetaan myös palkkaa sen mukaisesti.

Yllätys, yllätys, ei se mökki itsestään korjaannu, vaan kuten nyt kokemus on sinullekin osoittanut, se vaatii töitä, rahaa ja aikaa.

Jos mökkeillä haluaa ihanassa niemenkärjessä, se vaatii aivan jatkuvasti ylläpitotöitä. Ilmeisesti vaha isäsikään ei ole halunnut vanhaan kotitilaansa investoida koska se on noin rappiolle päässyt.

Nyt on sinun päätöksesi aika, mieti onko minusta ensinkään mökkeilijäksi kaikkine mökin töineen ja paljonko olen valmis siihen rahaa upottamaan.

Jos tuohta ei löydy, pankista saa lainaa hyvätoimiset ihmiset.

Mikään ei ole ilmaista.

Vierailija
395/515 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tähän ketjuun pitkän vastauksen ja juuri lähettäessä yhteys pätkäisi, tai siis sain jonkun ilmoituksen lähetettävästä lomakkeesta ja siihen jämähti. Hukkaan meni. Noh, ehkä huomenna uudestaan ja tekstinkäsittelyllä ensin. Olisi yksi oma kokemus raivaussiivouksesta.

Vierailija
396/515 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi niitä vaatteita ylipäätään ollaan pesemässä, jos ovat noin kuvottavassa kunnossa? Kuka niitä vielä käyttää? 

Vierailija
397/515 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi niitä vaatteita ylipäätään ollaan pesemässä, jos ovat noin kuvottavassa kunnossa? Kuka niitä vielä käyttää? 

Vierailija
398/515 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen

Eikö tuo ole rikos polttaa toisen tavaroita,  vaikka mumminsakin?    Itse pahastuisin kovasti jos olisin vaikka tyttären luona ja kahden poikani lapset tulisivat hävittämään tavaroitani.

Kun eivät tule vaikka olen pyytänyt apua  kierrätykseen viemisessä.

Vierailija
399/515 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei voi ei voi ei. Taas alkoi ahdistamaan, kun vaan ajattelin omaa "ainoan lapsen taakkaani". Vanhempani ovat hamstranneet tavaraa asuntonsa, kesäasuntonsa, vuokravaraston täydeltä sekä kiikuttaneet jotain meidänkin autotalliin. Toivottavasti luoja ottaa minut ennen vanhempiani niin jää se selvittäminen viranomaisille sitten.

Ei se nyt ihan noin dramaattista tarvi olla, haloo! 

Vierailija
400/515 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

""aikaahan meni muutama kymmenen tuntia". Juuri tuo on se ongelma; oman työaikani arvo yrittäjänä on noin 500 euroa ja vapaa-aikaani pidän vielä arvokkaampana."

No mutta sittenhän sulla on varmasti varaa ostaa palveluita, niin ainakin itse tekisin, jos ei rahasta ole huolta. :) 

Luulen, että tuo kirjoittaja myös arvosti sitä, että lakanat olivat äitinsä kapiot. Sille ei ole hintaa.

Ennen vanhaan myös tehtiin sellaisia pomminkestäviä lakanoita, joita ei nykyään saa enää mistään.