Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät

Vierailija
27.05.2024 |

Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen. 

Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.

Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.

Kommentit (515)

Vierailija
361/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittaja kommentoi moneen kertaan ketjuun "uutena kommentoijana" että meilläkin sama juttu ja RYÖNÄÄ riittää. Eikö sinulle riitä aloittajan rooli ja muiden vastaukset. Ihmeellistä ajankäyttöä.

Ja sinä vahtaat ryönä-sanan käyttöä. Ei taida oma ajankäyttösi olla sen parempi. 

Vierailija
362/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen, ihan joskus jopa kysyi löytäisimmeköhän hänelle samanlaiset talvikengät kuin hänellä on ollut 8 vuotta, kun ovat niin hyvät mutta jo täysin rikki. Löysimme ja annoimme ne lahjaksi hänelle. Ei raaskinut ottaa niitä käyttöön viime talvena, vaan käytti niitä vanhoja. Jesarilla teipattuja.

Aikanaan meillä on siis kaappitolkulla uusia kauniita vaatteita lajiteltavaksi. Joista olisivat voineet nauttia eläessään. Kerran äitini halusi ostaa tyttärelleni toppatakin ja menivät yhdessä kauppaan. Sopiva löytyi ja tytär laittoi sen heti päälleen. Äiti oli kauhuissaan, että uuden vaatteen otti käyttöön samantien! Että "no, kai nykynuorisolla on sitten sellainen tapa, mutta kyllä kummalliselta tuntuu!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittaja kommentoi moneen kertaan ketjuun "uutena kommentoijana" että meilläkin sama juttu ja RYÖNÄÄ riittää. Eikö sinulle riitä aloittajan rooli ja muiden vastaukset. Ihmeellistä ajankäyttöä.

Ja sinä vahtaat ryönä-sanan käyttöä. Ei taida oma ajankäyttösi olla sen parempi. 

Sitä ei tarvitse vahdata, riittää että on seurannut ketjua edes vähän. Aloittajan tekstin kyllä tunnistaa.

Vierailija
364/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätelava olisi hyvä ratkaisu, mutta sen hinnoittelu on kyllä kiskontaa keskituloisellekin ihmiselle. Mediaanipalkka Suomessa on tällä hetkellä 3341 euroa kuukaudessa ja veron jälkeen olisiko jotain 2800? Tästäkö siivoushuvista maksat etelänmatkan verran eli 600-800 euroa per lava plus kaatismaksun päälle. Itse valitsen matkan... Pahimmissa kaatopaikkataloissa yksi lava ei riitä, vaan rahanmeno jätehuollosta on tuhansia euroja. Kunpa joku yritys toisi kohtuuhintaisia ratkaisuja roinan hävitykseen, markkinoita varmasti olisi. Se joka kerran on kustantanut tämän siivoushuvin ja stressin, muistaa taatusti omassa elämässään kerätä enemmän henkistä kuin maallista pääomaa. 

Vierailija
365/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tekisin siten, että ensin penkaisin ne asiat, jotka itselleni haluaisin, talteen. Sitten selvät roskat roskiin. Roskina ei muuten pidä pitää esim vanhoja lehtiä, niillekin on omat ottajansa. Sitten ilmoitus toriin/faceen runsaiden kuvien kanssa, että tule penkaamaan, ilmaiseksi saat. Yllättävän paljon lähtee tavaraa nurkista. 

En tiedä oletko ollut koskaan siivoamassa tuollaista kaikensäästäjän tiluksia. Minä olen. Kun piharakennuksen ovia avasi, oli vastassa tavaraseinä, ei esim puhettakaan että sinne olisi mennyt sisälle penkamaan koska ei yksinkertaisesti päässyt. Ei siinä ollut muuta vaihtoehtoa kuin alkaa vetämään tavaraa ovelta lähtien ulos ja lastata peräkärryyn. Jotain ihan harvoja juttuja otettiin säästöön itselle. 

Ei siinä enää ollut kertakaikkiaan voimavaroja minulla ainakaan alkaa valitsemaan että nämä EHKÄ jollekin kelpaisi->sivuu

Olen se kenelle vastasit. Olen ollut lajittelemassa poikani kanssa vanhempieni 200 m2 ok-taloa, joka oli täynnä tavaraa, muttei ehkä ihan noin täynnä kuin kuvasit tuota piharakennusta. Olen siltikin sitä mieltä, että jos kaikesta aikoo luopua, niin silloin ilmoitusta faceen/toriin. Moni tavara löytää uuden kodin, eikä kaikkea tarvitse laittaa jätteeseen. Pitää vaan sietää sitten se, jos joku penkaaja löytääkin paksun kultaketjun tai tynellin valaisimen.

Vierailija
366/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta hyvähintaista "aarretta" pitää tavarakasoista löytyä, jotta muun tavaran hävittämisen aiheuttamat kustannukset saadaan katetuksi. Oma aika, työtunnit ja menetetyt hermot eivät nekään ole "ilmaisia". Eräs lakimies kertoi, kuinka erään kuolinpesänselvityksessä todettiin että 120 000 euroa oki vanhuksella kulunut kaupunkioloissa varastointiin elämän aikana. Säilötyt tavarat myytiin ja tuloa saatiin 5000 euroa 😀. Maatalojen ulkorakennukset ovat näennäisesti ilmaisia säilöjä, mutta vaihtoehdot perillisille ovat: a) säilytä ja samalla ota kiinteistö kuluineen itsellesi tai b) hävitä. Tällöin tavarapaljouden poisvienti maksaa. Joskus jälkipolvi on sellaista, että aikaa ja energiaa riittää vanhan tavaranntuunailuun, korjaamiseen yms. Itse olen syntynyt peukalo keskellä kämmentä eikä minusta ole sellaiseen. Tavaran kritiikittömät säilyttäjät elävät usein fantasuamaailmassa, mutta ehkäpä ovat onnellisia, en tiedä.

Vierailija
367/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen, ihan joskus jopa kysyi löytäisimmeköhän hänelle samanlaiset talvikengät kuin hänellä on ollut

Juu lapsena sitä juotiin pestyistä jugurttipurkeista, kun lasit oli arvossaan.

Vanhempi väki joi pestyistä sinappilaseista..=)

Oikiat lasit katettiin vaan juhlapäivinä. Se elo oli hyvin köyhää ja vaatimatonta pientiloilla joissa

ainoa rahallinen tulo oli muutamasta lehmästä saatu maito ja pienet lapsilisät.

Meilläkin käytettiin kaikki niin loppuun kuin vaan saatettiin ja oltiin niin omavaraisia kun vain voitiin.

Ja miekin olen syntynyt vasta 1976 ja elänyt lapsuuden ja nuoruuden etupäässä 80-90-luvuilla.

Silloin tavarat olivat arvossaan ja niiden hankkiminen kallista. Nykyään suurinosa elää sellaisesssa

vauraudessa ettei voi tätä käsittää...

Vierailija
368/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähisukulainen hamstrannut noin 40v. Löytyy kaikkea, kankaita kilometreittäin, hikisiä vaatteita, astioita jne säkkejä, laatikoita kasoittain ettei kämpässä pääse kun pieniä kujia pitkin. Sauna menetetty ryönälle, wc lattia täynnä vaatteita. Jääkaappissa vanhaa ruokaa. Pakastin, Hyi yök. 

Joutunut muuttamaan ja karsimaan jo 5x palotarkastajan, terveystarkastajan ja naapureiden vuoksi. 

Kauan ei karsiminen auta ja jos ei ole tiukkana, niin joutuu ottamaan kasoja säilytykseen.

Lisäksi kun muisti jo pätkii, niin syyttelee muita jostain 90-luvun romujen varastamisesta. Eli siis kamoista jotka itse siirtänyt 90-luvulla. 

Samanlainen tilanne oli meillä anopilla. Aivan kauheaa!! Joutui palvelutaloon ja jossain vaiheessa aloitimme raivaamaan taloa. Talvella poltettiin tavaraa pihalla nuotiossa ja lukemattomat määrät roskalavan täyttöä. Ulkorakennuksetkin täynnä tavaraa.

Raivauksen jälkeen tuli siivousfirma siivoamaan. Oli vielä polttanut ketjussa sisällä vuosikaudet, niin kaikki tavarat ja pinnat haisi tupakalle + oli tervan peitossa. Muutama koira ja kissa eli karvoja ja kissan kusta ja paskaa🤮 Eikä ollut itse piitannut siivouksesta

Kaiken tämän jälkeen talo saatiin myytyä, kun oli tälläinen mummonmökki-buumi päällä. Nyt varmaa jäisi käsiin. 

Vierailija
369/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää, että tekevät teidät perinnöttömäksi, niin ei tarvitse vaivautua. Perinnön voi antaa jollekin, joka haluaa mökin. Turhaa valitusta. 

Vierailija
370/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätelava olisi hyvä ratkaisu, mutta sen hinnoittelu on kyllä kiskontaa keskituloisellekin ihmiselle. Mediaanipalkka Suomessa on tällä hetkellä 3341 euroa kuukaudessa ja veron jälkeen olisiko jotain 2800? Tästäkö siivoushuvista maksat etelänmatkan verran eli 600-800 euroa per lava plus kaatismaksun päälle. Itse valitsen matkan... Pahimmissa kaatopaikkataloissa yksi lava ei riitä, vaan rahanmeno jätehuollosta on tuhansia euroja. Kunpa joku yritys toisi kohtuuhintaisia ratkaisuja roinan hävitykseen, markkinoita varmasti olisi. Se joka kerran on kustantanut tämän siivoushuvin ja stressin, muistaa taatusti omassa elämässään kerätä enemmän henkistä kuin maallista pääomaa. 

En saa edes bruttona 2800. Jos saisin sen nettona, en valittaisi jostain jätelavan maksusta.

Jos rahan meno on tuhansia euroja, myy se talo sellaisenaan. Ei tarvitse valittaa täällä eikä muuallakaan.

Vierailija
371/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIka moni meistä joilla nyt iäkkäät/ edesmenneet vanhemmat, ovat tämän kokeneet.He ovat eläneet aikana jolloin tavara oli jonkinlaista pahanpäivän varaa. Nythän on ihan toisin, ja tavaran omistaminen tulee kalliiksi , varsinkin jälkipolville. Tuo vanha sukupolvi ei sitä pystynyt ymmärtämään koska ovat eläneet suoranaisessa köyhyydessä lapsuutensa (mm sota-ajan eläneet).

Omat vanhempani onneksi olivat pystyneet säästämään nk. arkkurahat että tileillä oli sen verran säästöjä että saatiin kunnon maahanpanijaiset oheiskuluineen hoidettua ja rahaa riitti vielä juurkin näiden kuolinpesien tyhjennys/siivous alan ammattilaisten palkkaukseen sekä vielä tarv jätelavoihinkin, ja mitään emme joutuneet omista tienesteistämme maksamaan. Veikkaan että aika monellakin on näin. Tietenkin se on mahdollisista perittävistä varoista pois, mutta ainakin itse olen omaisilleni jätettävään "tahtoon " kirjannut että tällä  x tilillä olevat rahat tulee käytttä juurkin näihin kuluihin. toki nk. kuolinsiivousta olen alkanut jo tekemään täytettyäni 60v, ja pikkuhiljaa kämppä tyhjenee. Ihan tyhjässä kämpässä ei tietenkään voi asua jos vaikka elinvuosia piisaakin vileä 20v, mutta kaikseta "roinasta" pyrin pääsemään eroon. Joka päivä vaikka  5 min kerrallaan.

Vierailija
372/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaminen on ihanaa ja aion jatkaa sitä vastaisuudessakin. Kivaa iltaa sinullekin, päivänsäde!

Vierailija
373/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niitä pestyjä sinappilaseja myydään kirppareilla 5 euroo kpl :)

Niistä tosiaan tulee lapsuus mieleen<3

Vierailija
374/515 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites voi hävittää vanhan sähkötolpan? Isä on hommannut sen kun on hyödyllinen kuulemma, mutta me ei sitä käytetä. Hävitys vaan jää meille 🙄

Voiko sahata suojavarusteissa palasiksi ja viedä kaatikselle? Kalliiksi tullee, vaarallinen jäte.

Vierailija
375/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi tilata jätelava pihalle. Hinta-hyötysuhde paras. Pitää osata laskea arvoa myös omalle työlle kun raataa ja ajelee mökin ja sorttiaseman väliä.

Siinä on vain se ongelma että sekajätelavallinen maksaa hirmuisesti, ja niitä lavoja tulisi ainakin meidän tapauksessa useita kymmeniä ennen kuin homma olisi edes vähän edennyt. Se olisi tehokkainta mutta meidän taloudelliset rahkeet ei vaan riitä. Ehdottomasti tätä kannatta kuitenkin selvittää, olisiko omalla kohdalla paras vaihtoehto. Jos on paljon vaikka puuta tai muuta lajiteltua jätettä niin homma käy heti kannattavaksi.

Vierailija
376/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites voi hävittää vanhan sähkötolpan? Isä on hommannut sen kun on hyödyllinen kuulemma, mutta me ei sitä käytetä. Hävitys vaan jää meille 🙄

Voiko sahata suojavarusteissa palasiksi ja viedä kaatikselle? Kalliiksi tullee, vaarallinen jäte.

Joku vanhempi sukulainen joskus vuosikymmeniä sitten poltti noita polttopuuna saunansa kiukaassa. Ei sentään taloaan tai leivinuuniaan sillä lämmittänyt vaan saunaa joka oli eri rakennuksessa.

Ja ei, tietääkseni noita ei saa polttaa nykyään. Vie jonnekin ongelmajätekeräykseen, kysy kuntasi jäteasemalta oikea paikka. 

Vierailija
377/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaisviherwannabet puhuu kovasti kierrätyksestä ja siitä miten hienoa on ostaa joku vaatekappale kirpparilta eikä kaupasta. Sitten kun tulee tällainen vanhaa tavaraa täynnä oleva talo vastaan niin kaikki "ryönä" vaan samalle lavalle ja kokkoon tai kaatopaikalle ilman mitään yrityksiäkään kierrättää tai kaupata tavaroita kenellekään. Tilalle jotain ikeaa tai muuta lastulevyroskaa ja tietty valkoisena koska muut värit ei nyt vaan käy. 

Että semmoiset kaksoisstandardit taas kerran. 

Mutta kun täällä on sataan kertaan sanottu että usein se tavara on pilalla, homehtunut ja mädäntynyt tai silkkaa roskaa: muovipusseja, vanhoja einesruokien muovikippoja ynnämuuta kaikkea. Et ole varmaan edes nähnyt sellaisia kasoja ikinä

Taidat kuv

Omissa piireissäni kotona ja kavereiden vanhemmilla maalaistalot on juuri tuollaisia.

Taidat liioitella tahallasi joka toisessa kommentissa. Oletko aloittaja?

Minulla oli puoli sukua noita vanhoja maalla asuvia ja yhtään tuollaista "kaikki rakennukset katosta lattiaan täynnä ryönää" tapausta ei ole tullut vastaan. Jotain vanhaa maatilan tavaraa ja käyttöesinettä tai muuta jossain tallissa tai ullakolla esim. niitä vanhoja vaatteita, astioita, mattoja yms tavaraa joilla on ajateltu olevan tarvetta myöhemmin tai muita esim. lasten vanhoja tavaroita ja leluja.

Voi tietty olla että meidän suku on vaan poikkeuksellisen järjestelmällinen, mutta tuo ei ole kovinkaan todennäköistä. 

Vierailija
378/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juttu oli viime kesänäkin! Muistan tuon tekstin koska ystäväni oli perinyt samanlaisen ja kiroili sitä. Sit sattui tarina silimiin :D Luulin että hän oli kirjoittanut jutun!

Vierailija
379/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryönä on asia erikseen ja kyllä sitä sieltä täältä löytyy kystä kyllin mutta toinen asia on joskus eteen tullut vanhuksen keräilyharrastus, esim. vanhoja pulloja hienoine etiketteineen on kerätty vuosikymmenet ihan tuhatmääriin asti.

Pullojen varsinainen keräilyarvo voi olla aika lailla matala ja perikunnalla on hirveä määrä painavaa lasijätettä siivottavana mutta toisaalta pitää arvostaa ja kunnioittaa henkilön mielenkiintoa ja harrastusta.

Ja nämä jo mainitut jogurtti- ja muut muovipurkit, on aivan totta, että niitä voi löytyä siististi pestyinä ja lajiteltuina vanhusten jäämistöstä suuriakin määriä. Ne on helppo ja kevyt viedä muovinkeräykseen.

Vierailija
380/515 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen, ihan joskus jopa kysyi löytäisimmeköhän hänelle samanlaiset talvikengät kuin hänellä on ollut

Hei, tunnistan ongelman! Mummoni oli ihan samanlainen. Ne vaatteet oli ihan hirveitä, mm. paikattuja 70-luvun alun tytärten vanhoja toppatakkeja ja kauhea vaaleanpunainen venynyt villatakki, jossa oli keltaisella langalla paikattuja kohtia ja reikiä. Oi luoja! Häpesimme koko suku kun hän koikkelehti niissä rytkyissä kylillä, 65-vuotias ihminen. 

Asuin mummon luona opiskellessani  joskus 89-91. Kerran kun mummoni piti lähteä siskonsa syntymäpäiville, tyttärensä oli kuskina, niin mummi hämmingissä mietti, että mitä hän voi laittaa sinne vaatetta. Olimme samankokoisia, niin lainasin hänelle valkoisen paitapuseron ja mustan hameen. (Mummihan näytti kerrassaan pirteältä )Heti kun auton savupilvi pihasta hälveni, soitin serkulleni. Ja tämä oli tätini kanssa myös sovittu jo etukäteen!

Kävimme läpi koko mummon riekaleisen vaatevaraston ja poltimme ne saunalla! Säästimme 60-luvun kotimekot, kun olivat vahvoja ja ehjiä ja löysimme kaapista hyllytolkulla uutta tavaraa paketeissaan. Paitaa, housua, villatakkia....alusvaatevarasto oli varsin kattava.....

Mummi oli kovin ihmeissään palattuaan kun etsi vaatteitaan ja kyseli, että oletteko olleet hänen kaapillaan, täältä on hävinnyt vaatteita. Kielsimme serkun kanssa olleemme, mutta sanoimme lämmittäneemme hyvät löylyt odotellessa.....Hei mummi, mitäs jos koittaisit sitä jouluna mun antamaa paitaa? 

Mummilla nähtiin sen jälkeen uusia vaatteita, niitä kauheuksia ei enää päälle ilmestynyt. 

Suosittelen! Houkutelkaa vanhukset muualle ja polttakaa ne pahimmat...