Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän opettajia ole lahjottu yhtään mitenkään vielä 25 vuotta sitten

Vierailija
27.05.2024 |

Ihan ihmeellistä tämä nykymeininki, kun lahjoista otetaan stressiä ja ilmeisesti ihan "kilpaillaankin". Toivottavasti suurin osa perheistä ei ajattele liiaksi tätä asiaa, opettajat puolestaan hukkuvat krääsään kahdesti vuodessa. 

Itse en koululaisena muista antaneeni koskaan minkäänlaisia lahjoja opettajille. Päätin peruskoulun vuonna 1997 ja lukion 2001.

https://yle.fi/a/74-20090466

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ehkä sä et ole vienyt lahjaa, mutta itse vein. Joskus keräsin luonnonkukkia, joskus ostettiin kukkia tai jos opettajan tiesin tykkäävän jostain tietystä, niin sellaista.

Vierailija
2/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajille on viety lahjoja ainakin 80-luvulta asti - varmaan aiemminkin mutta tuon muistan itsekin. Ja muistan siksi, että omien vanhempieni mukaan opettajat saivat työstään palkkaa eikä heitä siksi tarvitse lahjoa mitenkään, mutta muut luokkalaiset veivät kukkia yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin ala-asteen 1990-luvun alkupuolella, ja kyllä silloin vietiin opettajalle lahjoja.

Vierailija
4/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein opettajalle lahjan 1950-luvulla.

Vierailija
5/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli mun koulussa 70-80-luvuilla.

Vierailija
6/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein opettajalle omenen ja sain aina kympin kokeesta...

Vierailija
7/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä muistan vieneeni ala-asteen opelle lahjan kevätjuhlassa 80-luvulla. Yläasteen luokanvalvojalle kerättiin yhteislahja.

Vierailija
8/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasarilla ainakin lahjottiin. Yleensä ostettiin vielä luokan kesken ns. omilla rahoilla joku kimppalahja. 

Itse ostin ihailemalleni opelle Don Johnssonin levyn, koska oli aivan näköinen - eli komea nuori sälli.

Vierailija
9/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kouluni 90-luvun puolivälissä ja ala-asteella vein joka vuosi viimeisenä koulupäivänä opettajalle yksittäisen ruusun. Tuo yksittäinen ruusu oli yleisin lahja, pari oppilasta saattoi tuoda jonkun pienen esineen, jotkut eivät mitään. Ysillä hankimme oppilaiden kesken luokanvalvojalle ison kimpun (ruusu per oppilas). 

Nykyisin itse opettajana en todellakaan kaipaa mitään kukkia, korttia tai piirustusta arvokkaampaa, ja todellakaan ei ole velvollisuutta antaa mitään. Liian kalliit lahjat olisivat vaivaannuttava, onneksi ei ole vielä tullut.

Vierailija
10/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. mä pääsin kuudennelta luokalta 1983, ja me ostettiin luokanvalvojalle lahja. Muistan vielä jopa mitä: iso Aalto-vaasi luokan kaiverruksella.

Vierailija
11/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti aloitti opettajana 80-luvulla ja muistan kun toi kotiin valtavan ison piparkakkutalon jonka oli saanut oppilaalta lahjaksi. 

Vierailija
12/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran vein kimpun kukkia kansakoulun 3. luokan opelle, se oli kiva mies, en muista edes että kukaan muu olisi vienyt mitään. Se oli 1970. Muuten ei ollut tapana ainakaan minun kouluissani. Kävin niitä 1968-1980.

Vierailija
13/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joka joulu ja kevät vienyt opettajalle lahjan. Olen syntynyt 1970-lujulla. Myös suurin osa luokkakavereistani vei lahjan.

Nykyään meillä on lasten koulussa tapana ostaa yhteislahja. 80-luvulla olisi ollut haastavampaa organisoida yhteislahjaa, joten jokainen vei mitä vei.

Vierailija
14/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vein alaluokilla itse keräämiäni luonnonkukkia 1970-luvulla.  

15/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan, että keväisin opelle ruusun vein, kun vanhemmat käskivät ja sellaisen ostivatkin kasarilla ja vähän ysärinkin puolella kun alakoulussa olin. Ja muistakin lapsista varmaan suuri osa jonkun lahjan hälle antoi.

Vierailija
16/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lahjottiin. Luulen kyllä, että 80-luvulla oli isoimmat lahjat. Isäni oli ope ja sai silloin tosi paljon tosi kalliitakin lahjoja. 90-luvulla alkoi lahjat tulla vaatimattomammaksi. Mielestäni nykyaikaan ei enää kuulu sellaiset lahjat, mitä 80-luvulla. Jotain pientä voi antaa, jos haluaa. 

Vierailija
17/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena opettajalle mun aikana. Tehos kyllä. No, pari kertaa meni ohi.

T: Urpo

Vierailija
18/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekööt ne lahjoja joilla sellaiseen rahaa on ylimääräisenä. Meillä lapset käyvät toivottamassa opettajalle hyvää kesää, nuorempi saattaa viedä jonkun itse tekemänsä kortin. Minusta ihan riittävä ja jos opettajan oletus on että jokaisen pitäisi tuoda kukkia/muuta krääsää niin siinäpähän olettaa. 

Vierailija
19/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin peruskoulun 1983 ja siitä lähtien olen opettajia muistanut jouluna ja keväällä. Sitä ennenkin kerho- ja eskariohjaajia. Ja soitonopea ja balettiopea. Samoin on tehneet omat lapset peruskoulun loppuun asti. 

Vierailija
20/21 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin ysärillä opettajalle lahjoja vietiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi