Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät

Vierailija
27.05.2024 |

Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen. 

Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.

Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.

Kommentit (515)

Vierailija
421/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy paikalliselta VPK:lta josko niitä kiinnostaisi tuikata mökki tuleen harjoittelukohteena.

Enää ei tehdä tuollaista.

Vierailija
422/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites voi hävittää vanhan sähkötolpan? Isä on hommannut sen kun on hyödyllinen kuulemma, mutta me ei sitä käytetä. Hävitys vaan jää meille 🙄

Voiko sahata suojavarusteissa palasiksi ja viedä kaatikselle? Kalliiksi tullee, vaarallinen jäte.

Vaarallisen jätteen vastaanotto ei maksa kaatopaikoilla.

Ilmoittakaa jossain torissa, facessa tms. Annetaan.

Joku tarvitsija hakee ilomielin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ole niin vaikeaa tilata vaihtolavaa sinne ja heitellä kaikki turha rompe sinne. Jos paikka on kaunis kuten ap sanoi, niin sitten voi yrittää ostaa muita osakkaita pois. Sitten voi tosiaan purattaa rakennuksen ja rakentaa vaikka uuden mökin tilalle, kompaktin kokoisen ja siistin. Kauniin tontin saaminen valmiine sähkö- ja vesiliittymineen on arvokas asia.

Vierailija
424/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen säästettiin ylijäänyttä rakennustarviketta ja muuta käyttötavaraa, mistä voi olla vielä hyötyä. Tavaroista, rakennustarvikkeista oli pulaa ja/tai ei ollut varaa ostaa uutta. Ja sitten oli sellanen mentaliteettikin, että koitettiin omilla tarpeilla mennä, mitä nyt varastosta löytyy.

Vierailija
425/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tosi iloinen jos olisi sellainen paikka. Otetaan vastaan. 

Vierailija
426/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt niitä pestyjä sinappilaseja myydään kirppareilla 5 euroo kpl :)

Niistä tosiaan tulee lapsuus mieleen<3

No en uhmettele että kirpparissa ei mene roina kaupaks kun tollaset hinnat.

Vierailija
427/515 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsil

Ymmärrän. itse  taas ymmärsin että noi tunti mummon niin hyvin että tiesivät kuinka mielissään olisi siintä mitä tekivät.

Ei vaan itse olisi koskaan pystynyt tekemään asian eteen mitään.

Sun tilanne ei ole verrattavissa, ainoa mitä yhteistä teillä on että molemmat olette mummoihmisiä.

Vierailija
428/515 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen,et toki voi myös vuokrata valmiin mökin lomalleen,jos on kovin raskasta mökkeillä paikassa.Se voi olla oikeesti parempi kuin ärsyyntyneenä siivota romuläjiä.Ei ole pakko olla kärsijänä,jos ei taho.

TÄMÄ, isosti!

Tää on juuri se ajatusloukku, johon moni jää. Ajatellaan vaan, että "pitää". Aina ei oikeasti tarvitse, kun asiaa miettii vähän uudelta kantilta.

Vierailija
429/515 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romuauton nouto on ilmaista ja siitä saa paperit joka vapauttaa kyseiseen autoon liittyvistä velvollisuuksista.....

Vierailija
430/515 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat säästää kaikenlaista, kiinteistöt on täynnä tavaraa ja kaikkea ihmeellistä pestyistä jogurttipurkeista lähtien. Kaikella "voi olla joskus käyttöä". Mutta se on heidän tapansa ja ajatusmaailmansa, mikä minä olen sitä moittimaan. Minä en ole sota-ajan lapsi.

Mutta sitä vähän hsrmittelen että he eivät raaski käyttää mitään uutta. Äiti on palelevainen ja olen ostanut hänelle lahjaksi erilaisia villakerrastoja ja kauniita neuleita, ja ne on hänen mielestään aivan ihania. Hän laittaa ne kaappiin, koska eihän niitä voi heti alkaa käyttää, hyvänen aika. Sehän olisi tuhlausta. Seurauksena se että äidillä on kaapissa kymmeniä ja kymmeniä uusia vaatteita, laput kiinni, mutta hän käyttää parsittuja, vanhoja, kuluneita paitoja ja housuja jotka on joskus lapsenlapsilta heille jääneet. Ja palelee. Isä on samanlainen, ihan joskus jopa kysyi löytäisimmeköhän hänelle samanlaiset talvikengät kuin hänellä on ollut

Minä olen vielä suhteellisen nuori, mutta tunnistan tuota samaa tapaa itsessäni, etten raaski ottaa uusia kauniita vaatteita käyttöön, vaan kuljen resuissa. Olin lapsi 90-laman aikaan ja oli harvinaista että sai uusia vaatteita kaupasta. Myöhemmin opiskeluaikanakaan ei ollut millä mällätä, ja uusia vaatteita, kun niitä harvoin pystyi ostamaan, halusi säästellä.

Olen opetellut tuosta järjettömästä ajatusmallista ja tavasta kyllä pois - nytkin uusi ehjä kesätoppi päällä. Vähän ohiksena tämä.

Vierailija
431/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuo on vastassa, hirvittää katsoa kun kumuloituu. Mutta vanhuksellakin on itsemääräämisoikeus ja on elmäänsä tyytyväinen. Siivoatte sitten kun olen kuollut.  - huokaus - 

Perinnöstä voi kieltäytyä.

Vierailija
432/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista lystiä on siirtolavat. Yksi ei edes riitä mihinkään. 

Vielä kalliimpaa on kärsiä romujen keskellä vuosikaudet. Lava pihalle ja ankaralla kädellä romua lavalle, sama uusiksi kunnes nurkat ovat korjattavassa kunnossa. Vain asiaa harmittelemalla ja sieltä täältä putsailemalla sama riesa jatkuu loputtomiin.

Vierailija
433/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli viime kesänä!

Vierailija
434/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ilmoitus ANNETAAN toriin tai paikalliseen ilmoituslehteen. 

Vierailija
435/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset anna jollekin romunkerääjälle. Jos se saa palkkansa metallista tms. 

Olen tarjonnut, mutta eivät suostu noutamaan vain yhtä autoa, koska on niin syrjässä. Pitäisi olla paljon enemmän tavaraa. 

Paloitelkaa se itse pienemmiksi palasiksi jotka sitten viette metallinkeräykseen. Polttoleikkaamalla tai jopa isolla kulmahiomakoneella, se tosin vaatii aikaa ja paljon katkaisulaikkoja.

Vierailija
436/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuo on vastassa, hirvittää katsoa kun kumuloituu. Mutta vanhuksellakin on itsemääräämisoikeus ja on elmäänsä tyytyväinen. Siivoatte sitten kun olen kuollut.  - huokaus - 

Perinnöstä voi kieltäytyä.

Voi, jos ei ole alaikäisiä lapsia.

Jos haluaa välttää paskan valumisen heille joutuu määräämään kenelle muulle haluaa perinnön siirtää ja määrääminen on perintöön ryhtymistä eli perintöverot joutuu tästä ilosta maksamaan.

Vierailija
437/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset anna jollekin romunkerääjälle. Jos se saa palkkansa metallista tms. 

Olen tarjonnut, mutta eivät suostu noutamaan vain yhtä autoa, koska on niin syrjässä. Pitäisi olla paljon enemmän tavaraa. 

Paloitelkaa se itse pienemmiksi palasiksi jotka sitten viette metallinkeräykseen. Polttoleikkaamalla tai jopa isolla kulmahiomakoneella, se tosin vaatii aikaa ja paljon katkaisulaikkoja.

En ole koko ketjua läpi lukenut, mutta tällä perheellä ei ainakaan ensimmäisillä sivuilla ollut aikaa edes maalata mökkiä. Joten ehkä romuauton paloittelu ei ole aivan realistista.

Vierailija
438/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tarve toisilla on kerätä nurkkiinsa tätä romua ja epäkelpoa tavaraa?

Anoppi aikoinaan kantoi kaiken ryjän meiltäkin (oltiin viemässä romuja kaatopaikalle) kotiinsa. 

Esim anopin nurkista / vaatehuoneesta löytyi satoja pussilakanoita ja vuosikymmeniä vanhoja pyyhkeitä.

Rikkinäisiä kodinkoneita, kymmenittäin mattoja, vanhoja kattiloita, paistinpannuja jne.

Anopin ja apen kuoltua tätä vanhaa p askaa on nyt sitten pakettiautolla saatu viedä kaatopaikalle.

Vierailija
439/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen,et toki voi myös vuokrata valmiin mökin lomalleen,jos on kovin raskasta mökkeillä paikassa.Se voi olla oikeesti parempi kuin ärsyyntyneenä siivota romuläjiä.Ei ole pakko olla kärsijänä,jos ei taho.

TÄMÄ, isosti!

Tää on juuri se ajatusloukku, johon moni jää. Ajatellaan vaan, että "pitää". Aina ei oikeasti tarvitse, kun asiaa miettii vähän uudelta kantilta.

Eli ei pidä ajaa nurmikkoa, maalata taloa, tarkkailla katon kuntoa? Eikä pidä ostaa ulkopuolista tekemään näitä?

Ehkä olen itse tosi syvällä tuossa ajatusloukussa, mutta itse en voi tehdä vanhemmilleni sitä, että antaisin heidän pihapiirinsä, jonka eteen on kovasti tehty töitä, hiljalleen lahota, myöskään yrittämättä myydä sitä kenellekään.

Vierailija
440/515 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tarve toisilla on kerätä nurkkiinsa tätä romua ja epäkelpoa tavaraa?

Anoppi aikoinaan kantoi kaiken ryjän meiltäkin (oltiin viemässä romuja kaatopaikalle) kotiinsa. 

Esim anopin nurkista / vaatehuoneesta löytyi satoja pussilakanoita ja vuosikymmeniä vanhoja pyyhkeitä.

Rikkinäisiä kodinkoneita, kymmenittäin mattoja, vanhoja kattiloita, paistinpannuja jne.

Anopin ja apen kuoltua tätä vanhaa p askaa on nyt sitten pakettiautolla saatu viedä kaatopaikalle.

Me tehtiin tosi iso työ, jotta appivanhemmat ryhtyivät tyhjentämään kotiaan. Mutta autokuormallinen kk ei ollut kovin hyvä ratkaisu. Vasta, kun otettiin isompi ote, alkoi tulokset näkyäkin. Lakanoita ja kynttilöitä heillä on loppuiäksi.