Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luuleeko ihmiset jotka laittavat sen 2v:n päiväkotiin, vaikka itse ovat vauvan kanssa kotona, että lapsi saa enemmän huomiota siellä?

Vierailija
27.05.2024 |

Ihmeellinen ajatus, et lapsilaumassa se oma lapsi saisi enemmän yksilöllistä huomiota, kun yksi aikuinen saattaa olla pitkiä aikoja yksin toisenkymmenen lapsen kanssa ja samalla äidillä vaan se yksi vauva kotona, joka nukkuu ison osan päivästä. Silti se on monen syy laittaa esikoinen päiväkotiin. Kun ei itse pysty huomioimaan enää samalla tavalla vauvan kanssa.

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa! ja päivähoitomaksu kaikille, köyhimmille pieni ja varakkaimmille suurempi, ja jos et ota lastasi 1 kk ajaksi lomalle eli kotiin niin päivähoitomaksusi siltä vuodelta tuplataan.

Nyt tulee niin paljon tarinaa että lapsi on aina päiväkodissa aamusta iltaan ja yh-äiskä painuu kaupunkiin terdelle päiväksi

Missä tällaista tarinaa kuulee ja kuinka paikkansa pitävää se oikeasti on? 

Minä hoidan työkseni näitä pois jaloista-lapsia. Vanhemman oikeus. Todella tarttis rajoittaa subjektiivista päivähoitoa.

Sama. Ja aivan totaalisen kyllästynyt tähän. Jotkut vanhemmat ihan oikeasti tekevät mitä vaan ettei sen oman lapsen kanssa tarvitsisi olla. Mitä tahansa satuja selitetään ja valehdellaan että lapsi mukamas terve, vaikka jo naamasta näkee että ihan kipeänä, mutta ei haluta tietenkään sitä sairasta lastakaan hoitaa kotona, vaikka muutenkin siis vanhempi kotona juurikin esim vauvan kanssa. Kunhan vaan saa sen oman, itse vapaaehtoisesti hankitun, vain hetken pienen lapsen pois jaloista maksimiajaksi. Niin surullista.

Vierailija
122/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites teidän päiväkodeissa virikelapsien lomat? Musta on järkkyä että kesäkuussa pidetään vielä hoidossa, vaikka koululaiset lomilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teidän päiväkodeissa virikelapsien lomat? Musta on järkkyä että kesäkuussa pidetään vielä hoidossa, vaikka koululaiset lomilla.

En tiedä, mutta toivon että virikekanat pääsevät myös lomalle.

Vierailija
124/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain sitä, että miksi kotona oleva vanhempi ei halua viettää esikoisensa kanssa sitä esikoisen lapsuutta? Minä ainakin ikävöisin esikoisen seuraa, jos hän olisi päivät poissa. Tietysti välillä voin viedä hänet kerhoon tai harrastukseen, mutta en varmasti joka päivä pois 8-16. En minä puolisoanikaan lähettäisi päiväksi pois, mutta hänen pitää käydä töissä. 

Jaa, päivässä kyllä riittää tunteja. Kaiken lisäksi taaperoiän ylittäneet lapset oikeasti hyötyvät laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, ja useat vauvan kanssa kotona olevat pitävät vain osa-aikaisesti. On täällä paljon yksisilmäisyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Aivan tosiasia on myös kaikkien hyvinvoinnin kannalta huolehtia äidin jaksamisesta, tämä mustamaalaaminen täällä on juuri Suomessa piilevää äitivihaa. Se on todella yleistä. Ihmisillä on erilaisia tilanteita, puolisot voivat

Aiheuttaa myötähäpeää kun joku vielä tosissaan kirjoittaa laadukkaasta varhaiskasvatuksesta.

Jos se on tosiaan laadukkaampaa kuin mitä kotonasi olisi, lapsesi pitäisi ottaa välittömästi huostaan.

Vierailija
125/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain sitä, että miksi kotona oleva vanhempi ei halua viettää esikoisensa kanssa sitä esikoisen lapsuutta? Minä ainakin ikävöisin esikoisen seuraa, jos hän olisi päivät poissa. Tietysti välillä voin viedä hänet kerhoon tai harrastukseen, mutta en varmasti joka päivä pois 8-16. En minä puolisoanikaan lähettäisi päiväksi pois, mutta hänen pitää käydä töissä. 

Jaa, päivässä kyllä riittää tunteja. Kaiken lisäksi taaperoiän ylittäneet lapset oikeasti hyötyvät laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, ja useat vauvan kanssa kotona olevat pitävät vain osa-aikaisesti. On täällä paljon yksisilmäisyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Aivan tosiasia on myös kaikkien hyvinvoinnin kannalta huolehtia äidin jaksamisesta, tämä mustamaalaaminen täällä on juuri Suomessa piilevää äitivihaa. Se on todella yleistä.

Tömä ja niin tämä. Laatua nähnytkään. Onnekkaita ne, jotka sattuvat löytämään jonkun pienen hyvän päiväkodin tai ammattitaitoisen perhepäivähoitajan, sellaisiakin vielä löytyy muutamia. Muuten hoitaisin lapseni itse kotona.

Vierailija
126/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin päiväkodissa työskenneelleenä monesta asiasta samaa mieltä mutta aina pitäisi muistaa ettei perheiden tilannetta tiedä muuta kuin perhe itse.

Meidän 3v monen silmissä virike lapsi käy päiväkodissa 3päivänä viikossa 6h-7.5h päivä. Tuo pidempi jos olen saanut keikka vuoron töitä. Tämä on yksi hänen kuntoutusmuoto. Todellakin jatkaa myös kesäkuun vaikka isommat on koulusta lomalla. Koska lapsen oma päikky on auki ja ryhmässä vähintään 1 tuttu aikuinen. Heinäkuun on sitten lomalla muun perheen kanssa.

Vierailija
127/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjissä on niitä vanhempia jotka itse vieneet sen vanhemman lapsen hoitoon kun nuorin syntyy. Hyvin toimeentulevia uraihmisiä. Siksi tuohon ei ilmeisesti haluta puuttua. Ihmettelen että tuosta ei puhuttu sanallakaan kun medioissa kauhisteltiin hoitajapulaa, vaihtuvia hoitajia, väsyneitä hoitajia ja miten heitteillä lapset ovat ylipursuavissa päiväkodeissa. 

Ymmärrän jos perheessä on ongelmia ja osapäivähoito on yksi tukimuoto. Mutta kyllä siellä on paljon hyvinvoivia perheitä joilla olisi jaksamista ja resursseja hoitaa ne vanhemmatkin lapset sen vauvan ohella mutta tahtoa ei ole. Päästään helpommalla. Sitähän se on. 

Vierailija
128/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin päiväkodissa työskenneelleenä monesta asiasta samaa mieltä mutta aina pitäisi muistaa ettei perheiden tilannetta tiedä muuta kuin perhe itse.

Meidän 3v monen silmissä virike lapsi käy päiväkodissa 3päivänä viikossa 6h-7.5h päivä. Tuo pidempi jos olen saanut keikka vuoron töitä. Tämä on yksi hänen kuntoutusmuoto. Todellakin jatkaa myös kesäkuun vaikka isommat on koulusta lomalla. Koska lapsen oma päikky on auki ja ryhmässä vähintään 1 tuttu aikuinen. Heinäkuun on sitten lomalla muun perheen kanssa.

Miksi jatkaa niinä päivinä kun muut lomalla? Millä tavalla on päiväkodissa kuntoutumassa?

Vierailija
129/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jatkaa niinä päivinä kun muut lomalla? Millä tavalla on päiväkodissa kuntoutumassa?

En viitsisi alkaa tähän avata lapsen yksityis asioita mutta haasteita puheenkehityksessä ja muissakin asioissa. Jatkaa kesäkuun siksi että lomatauko ei tule pidemmäksi kuin 6viikkoa. Syksyllä aloitus kumminkin taas rankkaa ja vaikeaa lapselle. Alakoulu ikäisille sisaruksillekin tekee hyvää saada välillä olla ns rauhassa kotona.

Vierailija
130/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, päivässä kyllä riittää tunteja. Kaiken lisäksi taaperoiän ylittäneet lapset oikeasti hyötyvät laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, ja useat vauvan kanssa kotona olevat pitävät vain osa-aikaisesti. On täällä paljon yksisilmäisyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Aivan tosiasia on myös kaikkien hyvinvoinnin kannalta huolehtia äidin jaksamisesta, tämä mustamaalaaminen täällä on juuri Suomessa piilevää äitivihaa. Se on todella yleistä.

Minusta noin ajattelevat hoitaja on väärällä alalla. Miksi ette tee töitänne niin, että voitte olla niistä ylpeitä?

Vierailija
131/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että lastenhoitajiksi hakeutuu jotenkin tynnyrissä kasvaneet naiset, jotka eivät kykene ymmärtämään perheiden erilaisuutta ja haasteita lainkaan. 

Vierailija
132/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri hinkusi pitkään lasta, kun on aina halunnut nauttia äitiydestä. Jaksoi hoitaa noin 11 kk, ja vei päiväkotiin, kun alkoi kyllästyttää. Valitteli, että onhan se pieni, mutta pakko on niitä töitä tehdä. Kyllä me oltaisiin pärjätty täällä ihan hyvin vaikka koko kolme vuotta ilman häntä. Luulisi, että kun niin pitkään lapsesta haaveili, olisi ollut aikaa kerätä vähän rahaa säästöön siksi aikaa kun lapsi on pieni. No vaikea ymmärtää sitä ihmistä muutenkaan, tärkeintä tuntuu olevan hänen kulloisetkin halut. Itse ajattelen kehityspsykologiaa lukeneena, että vakaan kehityksen kannalta ensimmäiset vuodet ovat oleellisimpia, ja silloin tärkein on äidin syli. 

Vierailija
133/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsisi alkaa tähän avata lapsen yksityis asioita mutta haasteita puheenkehityksessä ja muissakin asioissa. Jatkaa kesäkuun siksi että lomatauko ei tule pidemmäksi kuin 6viikkoa. Syksyl

Oman kokemuksen mukaan parhaiten puhuvat ne lapset, jotka ovat saaneet olla kotona pidempään, olettaen toki että lapsille oikeasti puhutaan kotona (ja muutakin kuin kieltosanoilla). Kolmevuotiashan on kyselyiässä, ja janoaa tietoa, mitä päiväkodissa ei kyllä kukaan ehdi lapselle antamaan. Toki jos muu perhe kaipaa rauhallista ruutuaikaa, on pienimmälle hyvä iskoistaa, että on vain tiellä häiritsemässä. 

Vierailija
134/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi mutta viestille 133. Juu tiedän että jotain lasten kasvatuksesta. Olen tosiaan itse alalla ja kasvattanut 3 normaalia kouluikäistä lasta. Kyseessä on perheen 4 lapsi jolle toimintaterapeutti, puheterapeutti psykologi ja lastenlääkäri ovat kaikki suositelleet päiväkotia kuntoutusmuotona. Aloitti siis kun täytti 3v. Hänelle puhutaan siis kyllä kotona ihan oikein älä huoli. Hänellä on vaan kehitysviivästymää joka ei ammattilaisten mukaan johdu vanhemmista tai kasvatuksesta.

Tosiaan lapsi on päiväkodissä kesäkuun kun MOLEMMAT VANHEMMAT ovat töissä. Itse en ihan jokainen kerta kun lapsi todennäköisesti mutta suurimman osan. Puhutaan alle 10 hoitopäivistä. 

Itsekö jättäisit 3v alakoulu ikäisille sisaruksille hoitoon?

Vierailija
135/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi mutta viestille 133. Juu tiedän että jotain lasten kasvatuksesta. Olen tosiaan itse alalla ja kasvattanut 3 normaalia kouluikäistä lasta. Kyseessä on perheen 4 lapsi jolle toimintaterapeutti, puheterapeutti psykologi ja lastenlääkäri ovat kaikki suositelleet päiväkotia kuntoutusmuotona. Aloitti siis kun täytti 3v. Hänelle puhutaan siis kyllä kotona ihan oikein älä huoli. Hänellä on vaan kehitysviivästymää joka ei ammattilaisten mukaan johdu vanhemmista tai kasvatuksesta.

Tosiaan lapsi on päiväkodissä kesäkuun kun MOLEMMAT VANHEMMAT ovat töissä. Itse en ihan jokainen kerta kun lapsi todennäköisesti mutta suurimman osan. Puhutaan alle 10 hoitopäivistä. 

Itsekö jättäisit 3v alakoulu ikäisille sisaruksille hoitoon?

No jos näin, niin tilanteenne ei liity mitenkään aiheeseen, eli siihen että lapsi viedään pois tieltä, vaikka vanhempi on kotona toisen lapsen kanssa, tai ei olisi vielä mikään pakko palata töihin. 

Vierailija
136/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän sanonutkaan että liittyi halusin alunperin vain kommentoida. Ettei ulkopuolelta voi aina nähdä miksi joku on päikyssä vaikka vanhempi on kotona tai näyttää siltä että on.

Vierailija
137/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäs ikäisen voi viedä päiväkotiin jos on vauva kotona? Eskari-ikäisen?

Vierailija
138/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen vaihtoehto on istuttaa lapsi kotona katsomaan lastenohjelmia, ruhmähauta yms, päiväkoti on parempi.

Parempi viedä katsomaan Ryhmä Hauta sinne päiväkotiin, jossa lapset istutetaan ruudun eteen kun henkilökuntaa ei tänäänkään ole tarpeeksi.

Vierailija
139/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen lapsen voi laittaa 1,5-vuotiaana päiväkotiin työn (rahan, asuntolainan) takia? Eikö se silloin kärsi siellä?

Kukaan ei ikinä halua vastata tähän. Ette ole oikeasti lapsista huolistanne, vaan haluatte vaan arvostella äitejä.

Kyllähän koirankin voi viedä koirahoitolaan loman ajaksi, jos on pakko, mutta mitä ajattelisit koiranomistajasta, joka vie koiransa sinne joka päivä lomalla ja vapaapäivinäkin? "Hyvä vaan koiralle, kun saa virikkeitä ja ruokaa. Omistajakin saattaa jaksaa paremmin käyttää iltalenkillä, kun on aamu- ja päivälenkit on hoitanut joku muu." Olisitko sitä mieltä, että tuollaisen omistajan kannattaa ottaa toinenkin koira?

Vierailija
140/144 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te ihan varmoja, että se ison mahan kanssa lapsensa päiväkotiin tuova äiti on äitiyslomalla? Minä olen vielä hoitovapaalla, mutta menen syksyllä töihin muutamaksi kuukaudeksi ison mahani kanssa. Esikoinen tottakai jää kotiin kanssani sitten kun aloitan äitiysloman.

No osataanhan me laskea, jos äiti on kertonut että heille tulee vauva toukokuussa, että siellä on jo kuukauden päivät oltu äitiyslomalla.