Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute - miten ja millä annoksilla kannattaa nyt rautaa käyttää, jotta arvot saadaan ylös?

Vierailija
27.05.2024 |

Kun löytyy niin ristiriitaista tietoa.

Löytyy sitä perinteistä eli 100 mg rautaa joka aamu tyhjään mahaan.

Tai sitten 100 mg tyhjään mahaan joka toinen aamu.

Tai sitten max. 60 mg joka toinen päivä tyhjään mahaan.

Perusteluina pienemmille rautamäärille (max. 60 mg aamuisin) kuulemma, että keho blokkaa sen ylimääräisen raudan joka tapauksessa, eikä auta nostamaan rauta-arvoja, vaan aiheuttaa vain suolisto-ongelmia ja vatsakipuja.

Eli mulla ferritiini 9 ja kaikki muutkin transferritiinisaturaatio vai mitä lie olikaan, niin kaikki ovat nyt alle viitearvojen reippaasti.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nyt liputtaa tuon joka toisen päivän puolesta.

Vierailija
42/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle anemian hoitoon erikoistuneen lääkärin ohje oli 300mg päivässä niin kauan, kunnes ferritiini on tarpeeksi korkea. Sen jälkeen annostusta voi vähentää. Ja tämä siis vielä niin, ettei saisi olla kuukautisia, eli ei minkäänlaista raudan menetystä.

Harmi vaan, että elimistö sietää vain pillerin Sideralia ehkä kerran viikossa ja ei mitään lääkitystä kuukautisten poistoon. Nyt jonotan toiveikkaana mahdolliseen kohdunpoistoon 4v. toimimattomien hoitoyritysten jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin ulkomailta eläinperäistä rautaa, kun muista valmisteista tuli oireita. En uskalla täällä mainostaa nimikettä mutta Google auttanee jos on tällaiselle tarvetta.

Kunpa ihmiset lähettäisivät palautetta eri firmoille että he ottaisivat erilaisia ulkomaisia rautavalmisteita valikoimiinsa. Nyt vaan kärvistellään niillä mitä tästä maasta saa. 

Vierailija
45/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-sy…

Eli ton mukaan kantsii sit vaan syödä joka aamu tyhjään mahaan, jos vain kestää.

Vierailija
46/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole lukenut koko ketjua, mutte eikö hoitava lääkärisi ole neuvonut sinua annostuksen tai muutenkaan hoidon suhteen? Kai olet lääkärissä käynyt?

minulla raudanpuute ja sitä alettiin hoitaa selvittämällä mistä se johtuu. Sitten löytynyt oletettu vika korjattiin ja alettiin odottamaan mitä tapahtuu. koko ajan kaikki lääkärit sanoivat, että älä missää nimessä ala syömään omatoimisesti mitään lisäravinteita tai rautaa.

Vierailija
47/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole lukenut koko ketjua, mutte eikö hoitava lääkärisi ole neuvonut sinua annostuksen tai muutenkaan hoidon suhteen? Kai olet lääkärissä käynyt?

minulla raudanpuute ja sitä alettiin hoitaa selvittämällä mistä se johtuu. Sitten löytynyt oletettu vika korjattiin ja alettiin odottamaan mitä tapahtuu. koko ajan kaikki lääkärit sanoivat, että älä missää nimessä ala syömään omatoimisesti mitään lisäravinteita tai rautaa.

Lääkäri ei ole vielä ehtinyt soittaa ja tiedän mistä tämä johtuu. Eli mulla on todella runsaat kuukautiset, siis vuodan kuin seula ja ne kestää aina 7 päivää ja ikääkin yli 40 vuotta, että johan tässä on vuodettu.

Vierailija
48/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxsiinä on annos rautaa tyhmään kyselyyn,miljoona sivua tietoa mutta tyhmä vaan kysyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.

Vierailija
49/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anemia lähti apteekin rautasuihkeella ja rautapitoisella ruoalla. Oma vatsa on todella herkkä!

Vierailija
50/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella yksilöllistä, mikä kenelläkin toimii ja auttaa, mikä imeytyy parhaiten eikä aiheuta ylivoimaisia vatsavaivoja. Jos vatsa menee niin sekaisin ja kipeäksi, että kaikki mitä syöt ja juot tulee samantien ulos ja krampit on niin kovia, että olet kaksinkerroin kippurassa, niin onhan se ihan selvää, ettei sellaista rautakuuria suolisto kestä eikä sitä ole inhimillisesti mahdollista kovin pitkään jatkaa. 

Onneksi rautaa on saatavilla eri muodossa paljon erilaisia valmisteita. Kokeilemalla selviää. Itse liputan pienempien annosten, mutta paremman imeytyvyyden ja suoliston hyvinvoinnin puolesta.

Vierailija
51/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole vielä ehtinyt soittaa ja tiedän mistä tämä johtuu. Eli mulla on todella runsaat kuukautiset, siis vuodan kuin seula ja ne kestää aina 7 päivää ja ikääkin yli 40 vuotta, että johan tässä on vuodettu.

sama syy mniullakin raudanpuutteelle. Sain lähetteen gynen polille. Tuntui jotenkin, että tk:n asenne oli, että käyt siellä ultrassa, kun meillä ei laitetta ole ja sitten laitetaan hormonikierukka. Gynen polilla sitten oli toisenlainen asenne, tutkittiin hyvin ja hoidot aloitettiin. Mitään itsehoitolääkettä en saa ottaa, koska ne sotkee tutkimustuloksia. 573

Vierailija
52/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukrosomiaalisen raudan voi ottaa mihin aikaan päivästä tahansa ja joka päivä, mulla tällä hetkellä 60mg annos. 

Sideral forte. Kallis on mutta sillä lähti nyt itsellä nousuun raskauden aikana, kun taas 100-200mg Ferrodania kun söin niin hemoglobiini laski vain. Ferritiini 10. Nettiapteekista saa tarjouksella ja voi olla että yksikin pussi päivässä riittää. 

Vierailija
53/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, olen syönyt sekalaisilla annostuksilla ja eri tavoilla rautaa. Nyt esim raskauden aikana terveydenhoitaja ja eri lääkärit ovat neuvoneet ainakin kolmella eri tavalla eli 100mg joka päivä, 100 joka toinen päivä ja 200 joka toinen päivä. Ja koska lopputulos on yhtä huono kaikilla niin kävin sitten infuusiossa. Parin päivän päästä labrat ja mielenkiintoista nähdä mitä arvoille on tapahtunut. 

Vierailija
54/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se infuusio oli?

Muuttuiko olotila? Tuliko huono olo toimenpiteessä?

Vierailija
55/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa niin ristiriitaista infoa. Jotkut sanoo joka päivä suuria määriä ja toiset sanoo vähemmän ja joka toinen päivä.

Kun on paha raudanpuute, niin haluaisi sen oikean faktan, että sais nyt äkkii ne raudat ylös.

Oikea tieto varmaan löytyy lääkäristä, joka potilasta on tutkinut eikä vauvapalstalta.... jos on tarve saada raudat äkkiä ylös, niin lääkäri osaa laittaa lähetteen sairaalaan sitä varten

Vierailija
56/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä kokemuksella sanon että imeytyvä rauta auttaa. Eli yöllä c-vitamiinilisän kanssa otettuna. Itse olen ottanut 400 mikrogrammaakin/vrk. 

Ottaisin niin isoa annosta kuin maha kestää ja joka päivä vaikka jaettuna kahteen osaan. 

Ei pidä paikkaansa että imeytyisi paremmin joka toinen päivä otettuna. Nestemäisiä voi ottaa lisänä tai välillä ylläpitokuurina, yksistään ne ei riitä nostamaan arvoja.

Arvoja ei tarvi liian usein mitata. Ensimmäisen 3kk jälkeen ja sitten vuoden päästä. Näet miten rautalisä vaikuttaa.

Ihan ensin pitää löytää syy, miksi arvot matalat ja tulpata kuukautiset. Muuten on kuin kaataisi vettä kaivoon.

Vierailija
57/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin infuusiossa yksityisellä kolmisen vuotta sitten, maksoi silloin n 600e. Kokeilin eri rautavalmisteita, mutta arvot eivät nousseet, vatsa kesti kyllä. Tehtiin keliakiatestit, kolonskopia ja kilpirauhasarvotkin ok. Infuusion jälkeen tuntui kuin olisin herännyt eloon. Monta vuotta oli kuin olisin kävellyt siirapissa, jalat eivät palautuneet ja painoivat tonnin, nämä hävisivät infuusion jälkeen. Ferritiini oli nyt keväällä 75 tuntumassa. Olen taas muistutellut itseäni raudansyönnissä ettei laskisi enempää. Vointi on kyllä edelleen hyvä.

Vierailija
58/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvot korjaantuu tosi hitaasti ja kyllä sinuna ottaisin 200-300mg joka päivä c vitamiinin kanssa. 

Juu muttei maitotuotteita raudan kanssa, muuten ei imeydy. 

Vierailija
59/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on endometrioosin vuoksi runsaat kuukautiset ja olin aloittamassa lapsettomuushoitoja syyskuussa, jolloin ferritiiniarvoni oli 34. Lääkäri ei pitänyt sitä huolestuttavana, enkä saanut ohjeistusta ottaa lisärautaa. Söin raskausmonivitamiinia, jossa on 20 mg rautaa ja lisäksi olen satunnaisesti ottanut 50-200 mg rautaa. Olin myös hetken raskaana (meni aikaisilla viikoilla kesken), joten yhdet kuukautiset jäivät välistä.

Nyt kävin uudelleen mittauksessa ja arvo oli 55. Olen tulokseen tyytyväinen, sillä yksityispuolella lapsettomuuslääkärit suosittelevat ferritiinin alarajaksi 50 raskautta yrittäessä. Silti tästä on edelleen matkaa 70:een, mikä oli arvoni jokunen vuosi sitten.

Vierailija
60/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana lisää raudan imeytymistä tutkimusten mukaan.