Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute - miten ja millä annoksilla kannattaa nyt rautaa käyttää, jotta arvot saadaan ylös?

Vierailija
27.05.2024 |

Kun löytyy niin ristiriitaista tietoa.

Löytyy sitä perinteistä eli 100 mg rautaa joka aamu tyhjään mahaan.

Tai sitten 100 mg tyhjään mahaan joka toinen aamu.

Tai sitten max. 60 mg joka toinen päivä tyhjään mahaan.

Perusteluina pienemmille rautamäärille (max. 60 mg aamuisin) kuulemma, että keho blokkaa sen ylimääräisen raudan joka tapauksessa, eikä auta nostamaan rauta-arvoja, vaan aiheuttaa vain suolisto-ongelmia ja vatsakipuja.

Eli mulla ferritiini 9 ja kaikki muutkin transferritiinisaturaatio vai mitä lie olikaan, niin kaikki ovat nyt alle viitearvojen reippaasti.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mutta jään seuraamaan.

Vierailija
2/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot korjaantuu tosi hitaasti ja kyllä sinuna ottaisin 200-300mg joka päivä c vitamiinin kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi toki voi aloittaa varovasti jos maha ei kestä ja nostaa annosta. Vinkki, Puhdistamon tripla-rauta on hyvä ja siedetty valmiste.

Vierailija
4/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, maha ei kestä millään annoksella. Tai kestää mutta töissäkin pitäisi sitten pystyä ramppaamaan vessassa jatkuvasti.

Koetan luonnonmenetelmiä, poronlihaa, -maksaa, -verta, pinaattia, nokkosta. C-vitamiinia.

Vierailija
5/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jopa 200-300 mg päivässä, kun toisaalla väitetään, ettei keho sitä pysty varastoimaan, että vain maksimissaan pystyy 60 mg varastoimaan? Ja että jopa raudannousu voi stopata, jos tankkaa noin suuria määriä. Onko toi totta?

Vierailija
6/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle neuvolatäti sanoi annostukseksi 200 mg joka toinen päivä.

Vierailija
7/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siinä vaiheessa on kaikki hyvin kun syöt rautaa ja paskot kettinkiä? Kuinkahan mones kerta...

Vierailija
8/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hb 102 ja ferritiini 9, pienenkokoiset punasolut ja kaliumin puute. Annetaan infuusiona kuulemma kaksi kertaa verta. Eka aika 14.6. Ja toinen sit myöhemmin. Toivon että näistä veritankkauksista olo kohenee. 

Vierailija
9/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevia on ohjeet. Itse sain ohjeen ottaa 50mg joka toinen päivä. 

Vierailija
10/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lihaa. Mä olen päättänyt opetella asian.

Vierailija
11/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvuikäisellä pojalla ollut nyt kevään lisärauta, ferritiini oli 6 ja hb 120, 100mg rautaa päivittäin, mutta ei missään nimessä tyhjään vatsaan vaan ruokailun yhteydessä. Maito ja maitotuotteita ei nautita sillä aterialla, jossa lisä otetaan. Viime mittauksessa kahden kukauden jälkeen ferritiini oli 9 ja hb 132 eli oikea sunta on, nyt mennään ensi viikolla mittamaan luvut taas. Toivottavasti voi jättää tuon lisäraudan sit pois kokonaan.

Vierailija
12/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvuikäisellä pojalla ollut nyt kevään lisärauta, ferritiini oli 6 ja hb 120, 100mg rautaa päivittäin, mutta ei missään nimessä tyhjään vatsaan vaan ruokailun yhteydessä. Maito ja maitotuotteita ei nautita sillä aterialla, jossa lisä otetaan. Viime mittauksessa kahden kukauden jälkeen ferritiini oli 9 ja hb 132 eli oikea sunta on, nyt mennään ensi viikolla mittamaan luvut taas. Toivottavasti voi jättää tuon lisäraudan sit pois kokonaan.

Siis kahdessa kuukaudessa noussut 6 --> 9?? Tuohan on mitätön nousu, sillä ferritiinin pitäisi nousta noin 1 pykälä viikossa, jos ottaa tyhjään mahaan 100 mg. Eli 2 kuukaudessa (8 viikkoa) tulisi nousta 8 pykälää eli 6 -> 14.

Miksi ihmeessä otatte aterian kanssa? Minäkin erehdyin ottamaan aterian kanssa myöskin. Arvot mitattiin aloituksessa ja sit 3 kk päästä. Just oli pari pykälää noussut. Sitten neuvottiin ottamaan rauta 100 mg tyhjään mahaan aamulla eikä 2 h mitään suuhun sen jälkeen. Sittenpä ferritiini nousi kohisten eli just 1 pykälä per viikko.

Vierailija
13/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hb 102 ja ferritiini 9, pienenkokoiset punasolut ja kaliumin puute. Annetaan infuusiona kuulemma kaksi kertaa verta. Eka aika 14.6. Ja toinen sit myöhemmin. Toivon että näistä veritankkauksista olo kohenee. 

Otettiinko ne muut rauta-arvot (muutkin kuin ferritiini ja hemoglobiini)? Olivatko nekin alle viitearvojen?

Ehdotettiinko sulle tota infuusiota ja miksi? Itse en haluaisi infuusioon, sillä kehoni on herkkä ja herkästi voin pahoin kaikista lisäravinteistakin yms. niin mitäs sitten kun yhtäkkiä tykitetään kehoon tajuton määrä rautaa, eikö se ole mieletön stressi keholle??

Vierailija
14/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti ei korjaannu enää tässä tilanteessa, jossa ferritiini on 9 ja kaikki muutkin rauta-arvot reippaasti alle viitearvojen.

Lihansyönnillä voi ehkä ylläpitää jo saavutettua hyvää rautatasoa (ellei vuoda kuin seula joka kuukausi), mutta lihansyönti yksistään ei pysty nostamaan tuollaisia noin matalia rauta-arvoja.

Vierailija
15/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukrosomiaalisen raudan voi ottaa mihin aikaan päivästä tahansa ja joka päivä, mulla tällä hetkellä 60mg annos. 

Vierailija
16/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti ei korjaannu enää tässä tilanteessa, jossa ferritiini on 9 ja kaikki muutkin rauta-arvot reippaasti alle viitearvojen.

Lihansyönnillä voi ehkä ylläpitää jo saavutettua hyvää rautatasoa (ellei vuoda kuin seula joka kuukausi), mutta lihansyönti yksistään ei pysty nostamaan tuollaisia noin matalia rauta-arvoja.

Siis kyllä on pää ihan sumussa (kiitos raudanpuutteen).

Piti sanoa, että lihansyönnillä ei enää korjata raudanpuutetta tässä tilanteessa.

Vierailija
17/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukrosomiaalisen raudan voi ottaa mihin aikaan päivästä tahansa ja joka päivä, mulla tällä hetkellä 60mg annos. 

Mikäs se tällainen on? Tuotteen nimi ja mistä saa?

Vierailija
18/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi nousemaan vasta 250mg päiväannoksella. 200mg joka toinen päivä ei käytännössä mitään hyötyä.

Jollain riittää vähempikin, testaa ja lisää tarvittaessa.

Vierailija
19/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukrosomiaalinen rauta tuotti tällaisen hakutuloksen:

Puhdistamon Tripla Rauta

Laadukkaat raudan muodot rautabisglysinaatti ja ferrofumaraatti

Uniikkina komponenttina mukana myös rautaa elimistössä kuljettavaa laktoferriiniä

Tuotteen C-vitamiini lisää raudan imeytymistä

Erittäin vatsaystävällinen

Ei ylimääräisiä lisä- tai täyteaineita

Puhdistamon Tripla Rauta on vahva ja monipuolinen rautavalmiste. Se rakentuu kahden korkealaatuisen rautamuodon pohjalle: rautabisglysinaatin ja ferrofumaraatin. Rautabisglysinaatti ja ferrofumaraatti ovat molemmat erinomaisesti imeytyvää Fe2+ -muotoista non-hemirautaa.

Kolmantena, uniikkina komponenttina tuotteessa on mukana laktoferriiniä. Laktoferriini on glykoproteiini, joka paitsi sisältää itsessään hieman rautaa, myös osallistuu raudan kuljetukseen elimistössä.

Tuotteeseen on lisätty myös C-vitamiinia, joka lisää entisestään raudan imeytymistä. Valitsemalla laadukkaat raaka-aineet ja jättämällä tuotteesta ylimääräiset lisä- ja täyteaineet pois onkin saatu aikaan rautavalmiste, joka on paitsi hellävarainen vatsalle myös imeytyy erinomaisesti.

Mihin rautaa sitten tarvitaan? Rauta auttaa muun muassa vähentämään väsymystä ja uupumusta, sekä edistää normaalia punaisten verisolujen ja hemoglobiinin muodostumista. 

Raudan määrää elimistössä voidaan mitata verikokeissa hemoglobiini- ja ferritiiniarvojen kautta. Onkin suositeltavaa aina mittauttaa omat rauta-arvonsa ennen rautavalmisteen käyttöönottoa, sillä rautaa ei saa syödä liikaa.

Parhaan imeytymisen takaamiseksi Puhdistamon Tripla Rauta on paras ottaa tyhjään vatsaan. Kannattaa myös välttää kalsiumvalmisteiden sekä kahvin ja teen nautimista samaan aikaan, sillä ne heikentävät raudan imeytymistä.

Tuote ei sovellu maitoallergikoille eikä vegaaneille.

Vierailija
20/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle neuvolatäti sanoi annostukseksi 200 mg joka toinen päivä.

Hurja määrä tuo 200 mg kerralla otettavaksi ja joka toinen päivä.

Miksi ei sitten 100 mg joka päivä?