Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute - miten ja millä annoksilla kannattaa nyt rautaa käyttää, jotta arvot saadaan ylös?

Vierailija
27.05.2024 |

Kun löytyy niin ristiriitaista tietoa.

Löytyy sitä perinteistä eli 100 mg rautaa joka aamu tyhjään mahaan.

Tai sitten 100 mg tyhjään mahaan joka toinen aamu.

Tai sitten max. 60 mg joka toinen päivä tyhjään mahaan.

Perusteluina pienemmille rautamäärille (max. 60 mg aamuisin) kuulemma, että keho blokkaa sen ylimääräisen raudan joka tapauksessa, eikä auta nostamaan rauta-arvoja, vaan aiheuttaa vain suolisto-ongelmia ja vatsakipuja.

Eli mulla ferritiini 9 ja kaikki muutkin transferritiinisaturaatio vai mitä lie olikaan, niin kaikki ovat nyt alle viitearvojen reippaasti.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukrosomiaalisen raudan voi ottaa mihin aikaan päivästä tahansa ja joka päivä, mulla tällä hetkellä 60mg annos. 

Mikäs se tällainen on? Tuotteen nimi ja mistä saa?

Sideral-niminen valmiste. Apteekista saa ainakin.

Vierailija
22/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hb 102 ja ferritiini 9, pienenkokoiset punasolut ja kaliumin puute. Annetaan infuusiona kuulemma kaksi kertaa verta. Eka aika 14.6. Ja toinen sit myöhemmin. Toivon että näistä veritankkauksista olo kohenee. 

Kyllä se kohenee. Itselläni auttoi ihan huimasti. Paljon paremmin kuin vaan raudan syöminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kysyä apteekista tai terveyskeskuksesta, saat asiantuntevaa neuvoa.

Vierailija
24/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi nousemaan vasta 250mg päiväannoksella. 200mg joka toinen päivä ei käytännössä mitään hyötyä.

Jollain riittää vähempikin, testaa ja lisää tarvittaessa.

Mikä oli lähtötilanne? 

Pysyikö arvot samana siis 200 mg joka toinen päivä otettaessa?

Kuinka paljon arvot sitten nousivat, kun otit 250 mg joka ikinen päivä? Tuotteen nimi? Otitko aamulla tyhjään mahaan?

Vierailija
25/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ajantasaista infoa tästä, mutta mulla menee jo 100 mg raudasta maha ihan sekaisin. 

Vierailija
26/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kysyä apteekista tai terveyskeskuksesta, saat asiantuntevaa neuvoa.

Kyllä, mutta täältä saa sitten sitä kokemusta eli mitä jengi on vetäny ja miten on sit noussu arvot.

Vierailija
27/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
28/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 14 ja rautaa oon yrittänyt tankata... mutta maha menee sekaisin samantien vaikka yrittäisin ottaa kuinka vähän. Myös tuosta Sideralista menee maha sekaisin, näköjään. Mutta aivosumu ehkä vähän helpottanut, enkä enää herää öisin sydämentykytykseen, joten jee. 

Vierailija
29/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ottaa erilaisia annoksia, niin paljon kuin suolisto ja maha vaan sietää, jotkut jopa 400 päiväannoksella. Kun ottaa 100 päivässä, kestää varaston tyhjästä täyteen täyttyminen 1-2 vuotta riippuen miten imeytyy, ja paljonko sitä jatkuvasti menettää esim. kuukautisten tai urheilun takia.

Vierailija
30/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvot korjaantuu tosi hitaasti ja kyllä sinuna ottaisin 200-300mg joka päivä c vitamiinin kanssa. 

Ihan turhaa ottaa noin paljon koska keho ei sitä pysty hyödyntämään.

Vierailija
31/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
32/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri ohjeisti, että rautaa ei kannata ottaa joka päivä. Keho ei kuulemma välttämättä ala varastoimaan sitä rautaa, jos sitä on koko ajan reilusti saatavilla muualta. 

Ite oon ottanut Ferrodan 100 mg aamuisin tyhjään mahaan. Myös Sideralia käytän kuureina (on sen verran paljon kalliimpi). Sideralin voi ottaa mihin aikaan vain, siihen ei vaikuta syömiset.

Vierailija
33/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri ohjeisti, että rautaa ei kannata ottaa joka päivä. Keho ei kuulemma välttämättä ala varastoimaan sitä rautaa, jos sitä on koko ajan reilusti saatavilla muualta. 

Ite oon ottanut Ferrodan 100 mg aamuisin tyhjään mahaan. Myös Sideralia käytän kuureina (on sen verran paljon kalliimpi). Sideralin voi ottaa mihin aikaan vain, siihen ei vaikuta syömiset.

Niin ja otan siis noin joka toinen päivä, välillä voi olla peräkkäisiäkin päiviä. Ei ole niin justiinsa.

Vierailija
34/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle neuvolatäti sanoi annostukseksi 200 mg joka toinen päivä.

Hurja määrä tuo 200 mg kerralla otettavaksi ja joka toinen päivä.

Miksi ei sitten 100 mg joka päivä?

Koska osa tutkimuksista tukee ajatusta, että rauta imeytyisi paremmin joka toinen päivä otettuna.

Vierailija
35/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa niin ristiriitaista infoa. Jotkut sanoo joka päivä suuria määriä ja toiset sanoo vähemmän ja joka toinen päivä.

Kun on paha raudanpuute, niin haluaisi sen oikean faktan, että sais nyt äkkii ne raudat ylös.

Vierailija
36/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin puhdistamon tripla rautaa 100 mg joka toinen päivä. 

Ferritiini nousi 7-->110 aikavälillä heinäkuusta huhtikuuhun. 

Vierailija
37/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä söin puhdistamon tripla rautaa 100 mg joka toinen päivä. 

Ferritiini nousi 7-->110 aikavälillä heinäkuusta huhtikuuhun. 

Oho.

Eli 9 kuukaudessa 103 pykälää ylös.'

9 kk x 4 vko = 36 viikkoa.

36 viikkoa ja nostoa 103 pykälää.

Eli olet saanut joka viikko 3 pykälää ylös ferritiiniä, mikä on kyllä todella paljon.

Vierailija
38/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
39/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa suoneen vaan.

Vierailija
40/71 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ohjeet raudan syömiseen sain yksityiseltä erikoislääkäriltä, joka hoitaa paljon raudanpuuteanemiapotilaita. 

Ohjeisti ottamaan 200mg joka toinen päivä (rautavalmisteessa oltava c-vitamiinia mukana), tähän annosmäärään nouseminen vähitellen jotta vatsa tottuu. Mutta ehdottominta tässä on se, että vähintään 2h ennen ja jälkeen tabletin oton on oltava syömättä. Paras olisi keskellä yötä, jos on tapana nousta vaikka vessaan niin samalla ottaa. 

On kuulemma jotain tutkimusnäyttöä siitä, että imeytyy paremmin kun joka toinen päivä saa isomman annoksen.