Raudanpuute - miten ja millä annoksilla kannattaa nyt rautaa käyttää, jotta arvot saadaan ylös?
Kun löytyy niin ristiriitaista tietoa.
Löytyy sitä perinteistä eli 100 mg rautaa joka aamu tyhjään mahaan.
Tai sitten 100 mg tyhjään mahaan joka toinen aamu.
Tai sitten max. 60 mg joka toinen päivä tyhjään mahaan.
Perusteluina pienemmille rautamäärille (max. 60 mg aamuisin) kuulemma, että keho blokkaa sen ylimääräisen raudan joka tapauksessa, eikä auta nostamaan rauta-arvoja, vaan aiheuttaa vain suolisto-ongelmia ja vatsakipuja.
Eli mulla ferritiini 9 ja kaikki muutkin transferritiinisaturaatio vai mitä lie olikaan, niin kaikki ovat nyt alle viitearvojen reippaasti.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se jonka ferritiini nousi 7-->110. Liputan tuon puhdistamon tuotteen puolesta, ei ole käynyt mahaan yhtään. Myös sideralia kokeilin ennen tätä, ei käynyt mahaan mutta ei nostanut myöskään arvoja.
Minulla suurta ferritiinin nousua selittää myös se, ettei minulla ole ollut kuukautisia imetyksen vuoksi useampaan kuukauteen, vauva syntyi viime elokuussa. Ja heinäkuussa se ferritiini oli 7. Ja tosiaan, myös vauvalla todettiin nyt keväällä raudanpuuteanemia kalpeuden vuoksi, on nyt pienikin rautalääkityksellä..mikä olisi voitu välttää jos olisin raskausaikana saanut infuusion, mutta HB 101 ja ferritiini 7 eivät riittäneet siihen.
Mikä oli ferritiinitasosi ennen raskautta? Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon rauta-arvot laskevat raskauden aikana.
Ferritiini nousee yleensä 19-15 yksikköä kuukaudessa. Poikasi nousu on olematon, joten jotain muutosta annosteluun täytyy tehdä. Kai tiedät, että tavoitearvo on yli 100?
Ferritiini oli noin vuosi ennen raskautta 13, eli surkea silloinkin. Runsaat kuukautiset syynä. Enkä niiden vuoksi saanut arvoja nousemaan.
Mulla tippui ferritiini lähelle kymppiä ja kun aloin syödä puhdistamon triplarautaa, sain sen nousemaan 3kk yli 40. Tuo triplarauta on ainoa mikä ei käy mun vatsalle.
Itsellä riitti 100ug joka toinen päivä eikä tullut tällä annoksella vatsaoireita. Tosin ferritiiniarvon tuplaantumiseen (alkuun 6 -> 12) meni muistaakseni lähes puoli vuotta, joten tavoitearvoihin pääsy on hidasta hommaa. Kannattaa aloittaa 100ug ja lisätä annosta, jos ei lähde nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kysyä apteekista tai terveyskeskuksesta, saat asiantuntevaa neuvoa.
Sieltä saa vain käypähoito -neuvoja. Kokemusasiantuntijoilta saa sitten niitä käytännössä toimivia neuvoja. Voin kertoa, että käypähoito neuvot ei yleensä missään asiassa toimi.
-Yöllä jos heräät rautatabletti suuhun
-Iron spray
Vierailija kirjoitti:
Itsellä riitti 100ug joka toinen päivä eikä tullut tällä annoksella vatsaoireita. Tosin ferritiiniarvon tuplaantumiseen (alkuun 6 -> 12) meni muistaakseni lähes puoli vuotta, joten tavoitearvoihin pääsy on hidasta hommaa. Kannattaa aloittaa 100ug ja lisätä annosta, jos ei lähde nousemaan.
Rautaa otetaan milligrammoina (mg) eikä mikrogrammoina (ug).
Minä olen se jonka ferritiini nousi 7-->110. Liputan tuon puhdistamon tuotteen puolesta, ei ole käynyt mahaan yhtään. Myös sideralia kokeilin ennen tätä, ei käynyt mahaan mutta ei nostanut myöskään arvoja.
Minulla suurta ferritiinin nousua selittää myös se, ettei minulla ole ollut kuukautisia imetyksen vuoksi useampaan kuukauteen, vauva syntyi viime elokuussa. Ja heinäkuussa se ferritiini oli 7. Ja tosiaan, myös vauvalla todettiin nyt keväällä raudanpuuteanemia kalpeuden vuoksi, on nyt pienikin rautalääkityksellä..mikä olisi voitu välttää jos olisin raskausaikana saanut infuusion, mutta HB 101 ja ferritiini 7 eivät riittäneet siihen.