Miksi ambulanssihenkilöt on aina niin epäkohteliaita.
Olen pari kertaa mennyt yöllä avaamaan heille alaoven, kun ovat tulleet hakemaan jotain jostain asunnosta. Riuhtaisevat oven kädestä eivätkä edes kiittele, hätistelevät vaan pois tieltä. Luuleeko ne oikeasti, että olen joku pikaliikkuja?
Kerran ajoin äidin luo ja varmistelin vaan, että ovatko menossa siihen ja siihen huoneistoon, kun osuin samaan aikaa paikalle. Töykeesti vaan, ettei kuulu kenellekään eivätkä kuunnelleet, kun yritin selittä, että äitini oli soittanut ambulanssi. Menivät vaan takasin autoon ja siirtyivät takapihan puolelle. Minä menin etuovesta rappuun ja avaamaan takaoven heille. Edes silloin ei mitään kiitosta tai noteeraaneet mitenkään, että itse asiassa autan heitä. Nimitaulusta katsoivat kerroksen, vaikka minä olisin voinut sen heille kertoa. Tuntui jotenkin koomiselle, että menin samalla hissillä saman oven taakse avaimien kanssa ja he soittavat ovikelloa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensihoitajissa on kuulemma moninverroin enemmän narsistisia psykopaatteja kuin muissa ammateissa; tämä on ihan tutkittu juttu. Asiaa selitettiin sillä tavalla, että vain riittävän kylmäverinen ihminen voi toimia ammatissa, jossa joutuu kohtaamaan hyvinkin karmeita tilanteita. Tunteilu ja empaattisuus eivät sovi kuvioon.
"Narsistisia psykopaatteja"? Ai että oikein monin verroin enemmän kuin muissa ammateissa? Noilla diagnooseilla harva kykenee opiskelemaan ja toimimaan missään ammatissa.
Yritysten ylimmässä johdossa ja kirurgeissa on tutkitusti paljon. Tuskin ihan peruskoulupohjalta ovat noihin hommiin loikanneet.
Kouraise napakasti kullista seuraavan kerran-oppivatpahan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari juttua puolesta ja vastaan. Yksityisyys on lyöty nyrkillä ambulanssi-ihmisten päähän. Puhu niin vähän kuin mahdollista, muista tietoturva. Ulkopuoliset pois, kun työkaveri tutkii potilasta. Joo joo, ei mitään, kiitos vain, hei hei, anna mä suljen tän oven.
Tiedätkö että ei ole suoranaista epäkohteliaisuutta tai tarkoituksella töykeyttä, mutta meillä voi olla jopa 7 lähtöä, jokaisessa paikassa samoja profiileja, hätääntyneisyyttä, uteilaisuutta, kiitosta odottava avusta, ammattia kuolaava sivullinen, siinä samalla pitää suojella potilaan yksityisyyttä, joku kuitenkin on kuvaamassa. Tai kotona vihainen räksyttävä koira joka puraisee lahkeesta, hystyeerisesti itkevä puoliso/lapset. Pari tätiä hössöttämässä ympärillä, eläkkeellä olevat sairaanhoitajat yleensä onneksi muistavat kyllä työroolinsa ja ovat hiljaa jne.
Mutta siis, muistakaa että kaikkein paras tilanne olisi jos paikalla olisi yksi tai kaksi potilaan li
Muutkin alan ammattilaiset tekevät samojen ihmis ryhmien kanssa hommia menettämättä inhinmillistä työ otettaan.
Juuri näin. Terveisin päivystyksessä työskentelevä sairaanhoitaja, joka ei tiuski potilaille eikä omaisille ja suhtautuu ystävällisesti ja empaattisesti hätääntyneisiin ihmisiin. Voi olla tehokas ja inhimillinen samaan aikaan. Eivät ne sulje toisiaan pois. Töykeä ja ylimielinen ensihoitaja on ihan väärällä alalla.
Onpä törkeää kun eivät teekutsuille tulleet ensin. Avasithan sentään oven.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä paikassa, jossa ensihoito käy vähintäänkin viikoittain. Ensihoidon saapuminen on kuin jumalien laskeutuminen rahvaan joukkoon. Me muut hoitajat olemme vain osaamatonta kuraa maiharin pohjissa. Vuosien aikana on toki ollut pari mukavaakin kohtaamista ja ne ovat poikkeuksina painuneet mieleen. Taisivat olla perustason enskoja.
T. Sh, lh
En olisi voinut tuota paremmin kuvailla. Se on juurikin näin. 😁 -Sh
Vierailija kirjoitti:
Salassapitovelvollisuus.
Miten se liittyyy💩käytökseen?
Suomessa kaikki terveydenhoidossa työskentelevät ovat epäkohteliaitai. Lääkärit, hoitajat, ensihoitajat.
Olen tavannut vain asiallisia ja miellyttyäviä ambulanssi-ihmisiä, joiden ykksöprio on potilas.
Vartijat ja poliisit samanlaisia. Tai toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen törmännyt miellyttävään ambulanssihenkilöstöön, mutta pääsääntöisesti käyttäytyvät ylimielisesti. Heidän lähtökohtansa on, että ambulanssi on aina soitettu turhaan paikalle, eikä ainakaan sairaalaan kuljetus ole tarpeen. Jos lääkäri ohjeistaa heitä tuomaan potilaan sairaalaan, niin osoittavat tästä mieltään potilaalle ja pyörittelevät silmiään.
Kuinka moni ihminen joutuu soittamaan useammin kuin kerran elämässään ambulanssin? Sulla ilmeisesti on useita soittoja takana? Johtuisikohan tympeä asenne sua kohtaan siitä, että olet sarjasoittaja?
En ymmärrä miksi mieskuski repi vaatteet yläosasta, vaikka tilanne oli jo rauhallinen. Saisi joku ne itsekin, kun kysyvät.