Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ambulanssihenkilöt on aina niin epäkohteliaita.

Vierailija
26.05.2024 |

Olen pari kertaa mennyt yöllä avaamaan heille alaoven, kun ovat tulleet hakemaan jotain jostain asunnosta. Riuhtaisevat oven kädestä eivätkä edes kiittele, hätistelevät vaan pois tieltä. Luuleeko ne oikeasti, että olen joku pikaliikkuja?

Kerran ajoin äidin luo ja varmistelin vaan, että ovatko menossa siihen ja siihen huoneistoon, kun osuin samaan aikaa paikalle. Töykeesti vaan, ettei kuulu kenellekään eivätkä kuunnelleet, kun yritin selittä, että äitini oli soittanut ambulanssi. Menivät vaan takasin autoon ja siirtyivät takapihan puolelle. Minä menin etuovesta rappuun ja avaamaan takaoven heille. Edes silloin ei mitään kiitosta tai noteeraaneet mitenkään, että itse asiassa autan heitä. Nimitaulusta katsoivat kerroksen, vaikka minä olisin voinut sen heille kertoa. Tuntui jotenkin koomiselle, että menin samalla hissillä saman oven taakse avaimien kanssa ja he soittavat ovikelloa.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut samantyyppistä ylimielisyyttä. Soitin ambulanssin äidilleni ja häneltä piti ottaa sydänfilmi. Ambulanssihenkilö heitteli kehoon laitettavan "antureiden" suojat ympäri makuuhuonetta. Olisi edes tiputtanut lattialle, mutta tarkoituksella heitteli ympäri sänkyä ja huonetta. Kiirettä tilanteessa ei ollut. Näitä suojia löytyi vielä perin päivän päästä äidin sängystä ja teräväreunaisina tekivät naarmuja hänen vartaloonsa.

Jos kerran itse näit suojien lentelevän sinne tänne, miksi et itse kerännyt niitä pois raapimasta äitiäsi?

Vierailija
42/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollut ambulanssissa. Jäi traumat kun henkilökunta kuiski minusta keskenään siinä vieressä. Kuulin kaiken. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun vanha äitini oli kaatunut, niin ärtynyt ambulanssikuski kädet lonkilla viisasteli "no? meinaatsä jäädä siihen lattialle asumaan vai?" No kun ei päässyt ylös ja jalka oli murtunut, siksihän se ambulanssi kutsuttiinkin. Tsiisus.

Vierailija
44/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitin miehelle ambulanssin viime syksynä,  oli ensimmäinen kerta.  Kello oli n. 4 aamulla.  

Eniten tuosta jäi mieleen että onpa iso jättiläinen kun tulivat ovesta sisään.  Oli mies ja nainen ja se mies oli varmaan 2m pitkä ja se työasu yllä ja maiharit. Kissakin pelästyi hirveästi 😊. 

Kaikki meni hyvin,  olin niin helpottunut ja kiitollinen kun tulivat nopeasti.  En osaa ajatella oliko töykeyttä tms.

Lähtiessä sanoi tää nainen että Meilahteen viemme miehesi.  Eli Helsingistä mun kokemus.  

Vierailija
45/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soiten lansseissa Keski-Pohjanmaalla on erittäin tylyt hoitajat. Ei käytöstapoja. N34

Ikävä kuulla. Kieltämättä täällä muuallakin Suomessa käy välillä mielessä, että muistuttavat enemmänkin stressaantuneita poliiseja. Olen itsekin todistanut epäkorrektia käytöstä jopa potilaita kohtaan. Toki hoitotyö ensihoidossa on sen luontoista, että akuutissa tilanteessa on tärkeää toimia määrätietoisesti. Epäasiallinen käytös ei toki ole eettistä. Psyk.sh.

Vierailija
46/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitajissa on kuulemma moninverroin enemmän narsistisia psykopaatteja kuin muissa ammateissa; tämä on ihan tutkittu juttu. Asiaa selitettiin sillä tavalla, että vain riittävän kylmäverinen ihminen voi toimia ammatissa, jossa joutuu kohtaamaan hyvinkin karmeita tilanteita. Tunteilu ja empaattisuus eivät sovi kuvioon.

Vierailija
47/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vanhuspuolella töissä ja joistakin ensihoitajista huomaa, että heitä suoraan sanottuna veetuttaa tulla katsomaan vanhusten tilannetta. Ei me sitä ambulanssia huvikseen soiteta hoivakotiin. Nämä ylimieliset haluaisi hoitaa vain kaikkia jänniä juttuja selvästi ja vanhukset on tylsiä tapauksia. Eräs ensihoitaja tiuski myös työparilleen ja mukana olleelle opiskelijalle. Mahtoi työparilla ja opiskelijalla olla kiva työvuoro tuon tyypin kanssa. 

Jotkut ensihoitajat on taas sitten aivan mahtavia. Suurin osa on asiallisia, mutta ikävä kyllä joukkoon mahtuu myös noita ylimielisiä.

Vierailija
48/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran soittanut iäkkäälle vanhemmalleni ambulanssin Helsingissä. Olemme aina saaneet hyvää, laadukasta ja ammattitaitoista hoitoa ja kohtelua. Jokaisella kerralla on ollut todellinen hätätilanne. Hätätilanteessa ei ole aikaa ylimääräiseen keskusteluun. Jokainen minuutti on tärkeä. 

Vierailija
49/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa! Miksi hoitohenkilökunta (ambulanssihoito ja ajanvaraushenkilökunta pääasiassa) ovat ynseitä ja sillä asenteella liikkeellä, että miksi soitit meille, soitit ihan varmasti turhaan? Siis huolimatta siitä, että olen aina kohtelias ja asiallinen heitä kohtaan. 

Parempi vaan ilmeisesti ilmestyä päivystykseen ilman ilmoituksia, koska siellä kuitenkin henkilökunta osaa olla kohteliasta kiireestä huolimatta. 

Vierailija
50/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien aikana on sekä työn puolesta että siviilissä tullut soitettua 112/ensihoito paikalle mitä moninaisimmissa tilanteissa. Koskaan ei ensihoidon palvelu tai käytös ole ollut epäasiallista vaan aina on homma toiminut kuin junan vessa. Joskus tulee mieleen että se oma asenne, käytös ja toiminta kyseisessä tilanteessa voi olla varsin ratkaiseva tekijä, vanhat sanonnat "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ja "sitä saa mitä tilaa", kun tuntuvat pitävän paikkansa varsin hyvin.

Vierailija
51/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain otsikon, en jaksa kommentteja lukea. Mulla on useita kokemuksia erittäin töykeistä ambulanssihenkilöistä. Pari kertaa kadulla joutunut soittamaan ja olen koko ajan tehnyt, mitä häkessä neuvotaan siihen asti, kun ambulanssi paikalla. En jää selittelemään ja ihmettelemään vaan siirryn välittömästi sivuun ja poistun paikalta. Kerran erehdyin lyhyesti sanomaan jotain potilaaseen liittyen, sain sen verran töykeän vastauksen, että ymmärsin totisesti paikkani.

Ymmättän, että eivät tarvitse ulkopuolisten apua, mutta voisivat sanoa edes kiitos, kun itse on rauhoitellut potilasta ja sisimmässä ollut vähän kauhuissaan miten tässä käy.

Ihmetten, ettei tästä puhuta enempää julkisuudessa, kun melkein kaikilla on samanlaisia vastaavia kokemuksia näistä ylimielisistä täynnä itseään olevista tyypeistä. Inhimmillisyys, sitä ei löydy. Useimmat nuorehkoja kukonpoikia.

Vierailija
52/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse Helsingistä/pk-seudusta/jostain muusta isosta kaupungista ap? 

pk-seutu

Vierailija
53/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensihoitajissa on kuulemma moninverroin enemmän narsistisia psykopaatteja kuin muissa ammateissa; tämä on ihan tutkittu juttu. Asiaa selitettiin sillä tavalla, että vain riittävän kylmäverinen ihminen voi toimia ammatissa, jossa joutuu kohtaamaan hyvinkin karmeita tilanteita. Tunteilu ja empaattisuus eivät sovi kuvioon.

Kyllä sama ihminen voi olla sekä empaattinen että rationaalis-looginen, jokainen voi halutessaan käyttäytyä hyvin.

Psykopaattien aivot tarvii enemmän stimulaatiota ja ambulanssiin joutuvat asiakkaat tavataan vain lyhyesti, joten siinä on paikka purkaa katkeruutta. Myös dynamiikka työparin kanssa vaikuttaa. Myös esimiehen työnohjaus, yleinen tunnelma.

Vierailija
54/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin leuhkempaa ammattikuntaa on. Käytöstavat eivät koske heitä.

Vierailija
55/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien aikana on sekä työn puolesta että siviilissä tullut soitettua 112/ensihoito paikalle mitä moninaisimmissa tilanteissa. Koskaan ei ensihoidon palvelu tai käytös ole ollut epäasiallista vaan aina on homma toiminut kuin junan vessa. Joskus tulee mieleen että se oma asenne, käytös ja toiminta kyseisessä tilanteessa voi olla varsin ratkaiseva tekijä, vanhat sanonnat "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ja "sitä saa mitä tilaa", kun tuntuvat pitävän paikkansa varsin hyvin.

On eri asia soittaa lanssi vieraalle kuin omalle rakkaalle. Kukaan ei voi tarkkaan tietää miten omassa hädässä toimii. On toki ihmisiä jotka ei kykene rakastamaan.

Vierailija
56/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se on, kun koko ambulanssin tilaaminen johtuu yleensä ihmisen sairauskohtauksesta ja se on pelottava tilanne. Valtaosa ihmisistä ei varmaan soita ambulanssia kuin oikeasti hätätilanteessa. Niin minäkin tein, kun äidilleni jouduin soittamaan. Tulivat jo sisälle kiukkuisen oloisena, vastasin parhaani mukaan, mitä kysyivät. Alkoivat valmistella autoon siirtymistä, ja toinen tiuskaisi, pakkaa tavaroita. Olin niin kauhuissani, ettei päässä liikkunut mitään ja kysyin, mitä tavaroita. TAVAROITA, oli vastaus. Tietysti tarkoitti kai hammasharjaa jne. Jotain laitoin laukkuun, lähtivät sanomatta sanaakaan.

Siihen jäin seisomaan, ei nuo varmaan pysty edes tajuamaan, mikä hätä omaisella on. Edes yksi ystävällinen sana rauhottaisi. Äiti selvisi.

Vierailija
57/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Narsistisia psykopaatteja"? Ai että oikein monin verroin enemmän kuin muissa ammateissa? Noilla diagnooseilla harva kykenee opiskelemaan ja toimimaan missään ammatissa. 

Vierailija
58/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo lähtee jo ihan opiskelija valinnoista. Opiskelijaksi on turha valita ihmistä joka ei osaa pitää tunteita erossa työstä.

Vierailija
59/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on huonoja kokemuksia. Töissä ollessa monesti kun tajuaa, että pitää soittaa lanssi, alkaa jo etukäteen ketuttaa. Lähinnä kun tietää että todennäköisesti joutuu vääntää rautalangasta, että kuuluuko lanssin viedä sairaalaan sekavan, muistisairaan, verenohennuslääkkeitä syövän ja päänsä lyöneen asiakkaan vai pärjäisköhän tuo taksissa..

Vierailija
60/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen törmännyt miellyttävään ambulanssihenkilöstöön, mutta pääsääntöisesti käyttäytyvät ylimielisesti. Heidän lähtökohtansa on, että ambulanssi on aina soitettu turhaan paikalle, eikä ainakaan sairaalaan kuljetus ole tarpeen. Jos lääkäri ohjeistaa heitä tuomaan potilaan sairaalaan, niin osoittavat tästä mieltään potilaalle ja pyörittelevät silmiään. 

Onpas mulla ollu sitten hyvä säkä kun olen lukuisia kertoja soittanut lanssin itselleni delikan tai hyvin pahojen  vieroitusoireiden takia eivätkä KERTAAKAAN ole olleet epäystävällisiä, naispuoliset olleet jopa ystävällisiä. Kerran eivät vieneet sairaalaan kun puhalsin liikaa promilleja ja totesivat ettei voida lääkitä noilla promilleilla. Helsingissä asun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän