Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ambulanssihenkilöt on aina niin epäkohteliaita.

Vierailija
26.05.2024 |

Olen pari kertaa mennyt yöllä avaamaan heille alaoven, kun ovat tulleet hakemaan jotain jostain asunnosta. Riuhtaisevat oven kädestä eivätkä edes kiittele, hätistelevät vaan pois tieltä. Luuleeko ne oikeasti, että olen joku pikaliikkuja?

Kerran ajoin äidin luo ja varmistelin vaan, että ovatko menossa siihen ja siihen huoneistoon, kun osuin samaan aikaa paikalle. Töykeesti vaan, ettei kuulu kenellekään eivätkä kuunnelleet, kun yritin selittä, että äitini oli soittanut ambulanssi. Menivät vaan takasin autoon ja siirtyivät takapihan puolelle. Minä menin etuovesta rappuun ja avaamaan takaoven heille. Edes silloin ei mitään kiitosta tai noteeraaneet mitenkään, että itse asiassa autan heitä. Nimitaulusta katsoivat kerroksen, vaikka minä olisin voinut sen heille kertoa. Tuntui jotenkin koomiselle, että menin samalla hissillä saman oven taakse avaimien kanssa ja he soittavat ovikelloa.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on hätätilanne ja yrittää auttaa ja vielä pitää asiakkaan intimiteetistä kiinni, niin vielä siinä pitäisi kaikille talon mummoille raportti kertoa, minne on  menossa. Ja kun osoite on tiedossa, niin ei sitä voi nimellä kysyä oven avaajalta, että missähän tämmöinen asuu, koska silloin jo rikkoisi sääntöjä.

Ja liikenteessä kun sattuu jotain, niin on aina ympärillä neuvojia ja kännykät kädessä kuvataan loukkaantuneita ihmisiä.

Vierailija
62/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on huonoja kokemuksia. Töissä ollessa monesti kun tajuaa, että pitää soittaa lanssi, alkaa jo etukäteen ketuttaa. Lähinnä kun tietää että todennäköisesti joutuu vääntää rautalangasta, että kuuluuko lanssin viedä sairaalaan sekavan, muistisairaan, verenohennuslääkkeitä syövän ja päänsä lyöneen asiakkaan vai pärjäisköhän tuo taksissa..

Eniten ketuttaa kun tietää joutuvansa odottamaan ensin sitä lanssia ties kuinka kauan ja perään mahdollisesti Kela-taksia (jos päivystykseen on mentävä mutta tila/vaiva ei vaadi lanssikuljetusta) ja kaikki muut listallasi olevat aikataulutetut työt seisoo jonossa odottamassa niin että olet auttamatta myöhässä joka paikasta. Seuraavaksi alkaa puhelin soida missä hoitaja viipyy kun ei ole vieläkään tullut.

Terveisiä kotihoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen törmännyt miellyttävään ambulanssihenkilöstöön, mutta pääsääntöisesti käyttäytyvät ylimielisesti. Heidän lähtökohtansa on, että ambulanssi on aina soitettu turhaan paikalle, eikä ainakaan sairaalaan kuljetus ole tarpeen. Jos lääkäri ohjeistaa heitä tuomaan potilaan sairaalaan, niin osoittavat tästä mieltään potilaalle ja pyörittelevät silmiään. 

Onneksi olkoon! Olet yhden kerran törmännyt miellyttävään ambulanssihenkilöstöön, minä en koskaan. ( en soittele turhaan, en häiritse työtään, pysyn pois tieltä ja olen itse ystävällinen). Viestisi on täyttä totta.

Vierailija
64/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on huonoja kokemuksia. Töissä ollessa monesti kun tajuaa, että pitää soittaa lanssi, alkaa jo etukäteen ketuttaa. Lähinnä kun tietää että todennäköisesti joutuu vääntää rautalangasta, että kuuluuko lanssin viedä sairaalaan sekavan, muistisairaan, verenohennuslääkkeitä syövän ja päänsä lyöneen asiakkaan vai pärjäisköhän tuo taksissa..

Eniten ketuttaa kun tietää joutuvansa odottamaan ensin sitä lanssia ties kuinka kauan ja perään mahdollisesti Kela-taksia (jos päivystykseen on mentävä mutta tila/vaiva ei vaadi lanssikuljetusta) ja kaikki muut listallasi olevat aikataulutetut työt seisoo jonossa odottamassa niin että olet auttamatta myöhässä joka paikasta. Seuraavaksi alkaa puhelin soida missä hoitaja viipyy kun ei ole vieläkään tullut.

Terveisiä kotihoidosta.

Tämä on yksi syy, miksi sitä lanssia ei huvikseen soitella. Monesti vaan ensihoitajista saa kuvan, että luulevat kotihoidon hoitajien näin tekevän. 

Vierailija
65/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä on hakeutuneet alalle, kun näyttää siltä, että heitä ei voi vähempää kiinnostaa se työ, johon ovat koulutettu. Sisältyykö opintoihin mitään empatiaan liittyvää tai edes asiallisien käyttäytymisen opetusta. Mielestäni nämä pitäisi olla jo sisään rakennettuna ihmiseen, jonka työ on ihmisten auttaminen. Eipä näytä olevan.

Vierailija
66/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin eri mieltä. Jouduin soittamaan jo edesmenneelle äidilleni muutaman kerran ambulanssin, ja joka kerta henkilökunta oli ihan huippuja asiakaspalvelijoita. Kiitokset Pirhan alueen ambulanssiväelle!

Vierailija
67/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä on hakeutuneet alalle, kun näyttää siltä, että heitä ei voi vähempää kiinnostaa se työ, johon ovat koulutettu. Sisältyykö opintoihin mitään empatiaan liittyvää tai edes asiallisien käyttäytymisen opetusta. Mielestäni nämä pitäisi olla jo sisään rakennettuna ihmiseen, jonka työ on ihmisten auttaminen. Eipä näytä olevan.

Onko ne niitä, jotka ei ole päässeet lääkikseen ja sitä kautta hierarkian huipulle. Kostetaan sitten asiakkaille.

Vierailija
68/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet, että mihin asuntoon ovat menossa, jos tiesit, että äitisi on soittanut häkeen? En ihmettele yhtään, että olivat tylyjä, olisit kysynyt vaikka "oletteko menossa asuntoon x, voin avata teille oven?" tms. 

Vierailija
69/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi hyvää kokemusta ja yksi tyly. Hyvät kokemukset koskivat omaa tarvettani (harrastustapaturma ja synnytys) ja tyly juoppojen kännissä toisilleen aiheuttama tapaturma.

Jos olisin itse ensihoitaja, olisin varmaan kokemuksen karttuessa helposti tyly silloin kun käynti on turha tai omaa syytä (päihteet). En pidä muutenkaan hössöttävistä ihmisistä, joten varmaan puhuisin mahdollisimman vähän ensihoitajana jos joku tulee kyselemään/neuvomaan/muuten olemaan tiellä tehtävässä. Jos nimittäin olet liian kiltti ja vastailet, alkavat ihmiset todella helposti höpöttämään lisää eivätkä tajua, ettei siinä tilanteessa hoideta heidän tunteitaan vaan sitä apua tarvitsevaa kohdetta.

Vierailija
70/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salassapitovelvollisuus.

Sen mä ymmärrän ja noille, joille olen käynyt avaamassa oven, en ole edes kysellyt mitään. Äitini tapauksessa, jos olisivat kuunneelleet, että ilmeisesti äidistäni kyse, olisi säästynyt turha siirtyminen takaovelle. Kiire joo, mutta päätön säntäily ei auta mitään. Samoin näissä tapauksissa, joissa olen käynyt avaamassa oven, niin säästynyt rutkasti aikaa, kun muuten joutuvat odottamaan, että palokunta tulee avaa oven tai huoltomies.

Ambulanssimiehillä on kiire. Tietenkään he ei jää juttelemaan. He ei myöskään saa kertoa, mihin osoitteeseen menevät. Poikkeuksena jos ovat eksyneet, saattavat kysyä tietä.

Vierailija
71/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin aikoinaan myöhään yöllä naapurin ukon pää veressä oven edestä.oli kännissä lyönyt pään rappuralliin. Soitin amblanssin ja kun saapui  olin menossa sisälle,kun takaani kuului töykeään sävyyn käsky "älä nyt karkaa kun sun pitää antaa tiedot". Ihmettelin  kovasti että miksi kun en tunne koko miestä,asuu vain samassa rapussa, Tähän ensihoitaja älykkäästi ja yhtä vittuuntuneella äänenpainolla että " aha!"

Vierailija
72/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös huomattava että todella vaativaa työtä, mutta hommaa tekevät tatuoidut peruskoulu+amis-tason ihmiset. Pääasia siinä on kuitenkin että heidän hommansa hoituu, eikä siinä akateemista sivistystä kysellä. 

Vierailija
73/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimineet työssään niin kauan että ovat jo nähneet kaiken, leipääntyneet työhönsä. Yritä ymmärtää heitäkin, ei se ole mitään henkilökohtaista.

Vierailija
74/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vain yhdestä kerrasta. 

Löysin poliisin etsimän muistisairaan, oli ollut päivän kuleksimassa. Ambulanssi tuli paikalle tarkistamaan voinnin.

Muistisairaan puhuttelu ei ollut mitään kovin ystävällistä. Toki oli jo toinen kerta kun kyseinen muistisairas oli kateissa mutta eipä ne sitä tahallaan tee ja ihmisarvo heilläkin on.

Poliisi sensijaan kohteli kadoksissa ollut todella nätisti, kohteliaasti ja ammattitaitoisesti.

Vierailija
75/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Pikemminkin ensihoitajien ja lääkäreiden koulutukseen pääsyn vaatimuksena taitaa olla veemäisyys. 

Vierailija
76/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoidossa on perustaso ja hoitotaso. Perustasolla ollaan toisen asteen opinnoilla ja hoitotasolla amk-opinnoilla. 

Vierailija
77/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo lähtee jo ihan opiskelija valinnoista. Opiskelijaksi on turha valita ihmistä joka ei osaa pitää tunteita erossa työstä.

Sitten on kyllä monesti valinnat menneet pileen, jos osoittaa epäystävällisiä tunteita kuten välinpitämättömyyttä. Ymmärrän ettei noi voi alkaa nyyhkimään tms., mutta käyttäytyä voi silti asiallisesti ja huomioida, että se on monellekin ASIAKKAALLE tukala paikka ja vieras tilanne, moni on peloissaan, toiset lamaantuu. Eihän se asiakkaan ole tarvinnut käydä mitään ambulanssin kutsunta kurssia.

Vierailija
78/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on hätätilanne ja yrittää auttaa ja vielä pitää asiakkaan intimiteetistä kiinni, niin vielä siinä pitäisi kaikille talon mummoille raportti kertoa, minne on  menossa. Ja kun osoite on tiedossa, niin ei sitä voi nimellä kysyä oven avaajalta, että missähän tämmöinen asuu, koska silloin jo rikkoisi sääntöjä.

Ja liikenteessä kun sattuu jotain, niin on aina ympärillä neuvojia ja kännykät kädessä kuvataan loukkaantuneita ihmisiä.

Miten sä voi tulkita näin väärin omiasi? Eihän kukaan ollut mitään udellut tai jäänyt kyttäämään.

Vierailija
79/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyselet, että mihin asuntoon ovat menossa, jos tiesit, että äitisi on soittanut häkeen? En ihmettele yhtään, että olivat tylyjä, olisit kysynyt vaikka "oletteko menossa asuntoon x, voin avata teille oven?" tms. 

Ihan vaan sen takia kysyin, kun en voi tietää, jos sinne on joku muukin tilannut ambulanssin. Ei mikään mahdoton tilanne isommassa kerrostalossa. Ja kuitenkin sanoin heti, että äitini se ja se asunto, mutta eivät kuunnelleet. Eikö noissa tilanteissa usein kuitenkin se aika ole ratkaiseva, että saadaan apu mahdollisimman pian perille.

Vierailija
80/102 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salassapitovelvollisuus.

Sen mä ymmärrän ja noille, joille olen käynyt avaamassa oven, en ole edes kysellyt mitään. Äitini tapauksessa, jos olisivat kuunneelleet, että ilmeisesti äidistäni kyse, olisi säästynyt turha siirtyminen takaovelle. Kiire joo, mutta päätön säntäily ei auta mitään. Samoin näissä tapauksissa, joissa olen käynyt avaamassa oven, niin säästynyt rutkasti aikaa, kun muuten joutuvat odottamaan, että palokunta tulee avaa oven tai huoltomies.

Ambulanssimiehillä on kiire. Tietenkään he ei jää juttelemaan. He ei myöskään saa kertoa, mihin osoitteeseen menevät. Poikkeuksena jos ovat eksyneet, saattavat kysyä tietä.

Siitähän tässä tapauksessa ei ollut kyse. Tyhmät eivät vaan tajunneet, että minun avulla pääsevät porraskäytävään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi