Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ambulanssihenkilöt on aina niin epäkohteliaita.

Vierailija
26.05.2024 |

Olen pari kertaa mennyt yöllä avaamaan heille alaoven, kun ovat tulleet hakemaan jotain jostain asunnosta. Riuhtaisevat oven kädestä eivätkä edes kiittele, hätistelevät vaan pois tieltä. Luuleeko ne oikeasti, että olen joku pikaliikkuja?

Kerran ajoin äidin luo ja varmistelin vaan, että ovatko menossa siihen ja siihen huoneistoon, kun osuin samaan aikaa paikalle. Töykeesti vaan, ettei kuulu kenellekään eivätkä kuunnelleet, kun yritin selittä, että äitini oli soittanut ambulanssi. Menivät vaan takasin autoon ja siirtyivät takapihan puolelle. Minä menin etuovesta rappuun ja avaamaan takaoven heille. Edes silloin ei mitään kiitosta tai noteeraaneet mitenkään, että itse asiassa autan heitä. Nimitaulusta katsoivat kerroksen, vaikka minä olisin voinut sen heille kertoa. Tuntui jotenkin koomiselle, että menin samalla hissillä saman oven taakse avaimien kanssa ja he soittavat ovikelloa.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä on hakeutuneet alalle, kun näyttää siltä, että heitä ei voi vähempää kiinnostaa se työ, johon ovat koulutettu. Sisältyykö opintoihin mitään empatiaan liittyvää tai edes asiallisien käyttäytymisen opetusta. Mielestäni nämä pitäisi olla jo sisään rakennettuna ihmiseen, jonka työ on ihmisten auttaminen. Eipä näytä olevan.

Onko ne niitä, jotka ei ole päässeet lääkikseen ja sitä kautta hierarkian huipulle. Kostetaan sitten asiakkaille.

Kai se näin sitten on. Ovat kuitenkin vain autoa ajavia hoitsuja.

Vierailija
102/131 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä paikassa, jossa ensihoito käy vähintäänkin viikoittain. Ensihoidon saapuminen on kuin jumalien laskeutuminen rahvaan joukkoon. Me muut hoitajat olemme vain osaamatonta kuraa maiharin pohjissa. Vuosien aikana on toki ollut pari mukavaakin kohtaamista ja ne ovat poikkeuksina painuneet mieleen. Taisivat olla perustason enskoja.

T. Sh, lh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää valitus.

Vierailija
104/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne kaikki ole.

Vierailija
105/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa niissä on suorastaan hävyttömän tökeröitä tyyppejä. Kaikkea muuta kuin asiallista puhetta niitten suusta. Hävyttömiä, loukkaavia... Ja sitte nää mainostavat kunnioittavansa ihmisarvoa ja käyttäytyvänsä sen mukaan... Niin joo. Mut meillähän ei ihmisinä ole kaikilla niin suurta arvoa kuin noilla p as koilla itsellään vaikuttaa olevan!

Vierailija
106/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kauheaa mitkä traumat.

Mitään traumoja ole, ihmettelen vaan käytöstapoja.

Mikä kerrostalon portsari sinä ap olet? Jos jollekin soitettu ambulanssi niin sinä menet rappuun kyttäämään? Ensihoito pääsee kyllä sinne rappuun ja asuntoon ilman sinunkin apua. Ja jos he tulevat paikalle niin kyseessä on hätätapaus, ei siinä ehdi sinun "avuliausuutta" kiittelemään. Kaikesta sinäkin loukkaannut.

Vierailija
107/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia arvokkaasta työstä mitä tekevät, mutta kyllähän ensihoitaja, palomies ja poliisi on aika totaalisia kallu ammatteja ja tekijät sen mukaisia. Käytöstavat ja ulosanti on mitä on, alkoholismi varsin yleistä ja meininki kaikin puolin kuin jossain yläasteella. 

Vierailija
108/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suht tuore ensimmäinen kokemus ambulanssikyydistä sairaalaan. Oli oikein kiva nainen, hymyili ystävällisesti ja hyvästeli ennen kuin lähti pois sairaalasta. Kiitin häntä. Mieskuski oli taas tosi ivallinen ja katsoi halveksivasti. Ei puhunut mitään. Mutta miehet nyt vihaa aina naisia ja eivät epäröi näyttää sitä avoimesti.

Vierailija
109/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai onko se noin tavallista. Muistan kuinka ihmettelin kun autoin ensihoitajia erään metrossa sydärin saaneen luo. Olisivat voineet edes jollain lailla kiittää, eihän siihen mitään aikaa edes kulu kun sanoo 'kiitos avusta'.

Katsoa töllistivät vain eivätkä sanoneet sanaakaan.

Pitääkö tuollainen ammatti valita jos ihmisten auttaminen on kuin tervan juomista. Hakeutuisivat jonnekin muualle.

Kiitoksen takiako sä autoit? Eikö sullekin ollut tärkeämpää saada äkkiä apu paikalle hädässä olevalle, eikä sun tunteet? Meitä on tietysti monenlaisia, mutta itse en olisi kiitosta jäänyt odottamaan, eiköhän niillä ensihoitajilla ollut siinä täysi focus sen sydärin saaneen auttamisessa. 

Vierailija
110/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto. Selittää kaiken. Niillähän on myös vaikka mitä etuja, kun vertaa muuhun hoitohenkilökuntaan, esim. täysi anonymiteetti. Muut hoitajat ja lääkärit joutuvat asioimaan omalla nimellään potilaiden kanssa, mutta ensihoitajat, eli ambulanssityypit ei. Joku perustelee turvallisuudella. Entäs muun henkilöstön turvallisuus? Pissaa päässä, tämä porukka maksaa älyttömästi ihmishenkiä, pitäisi pistää tyypit maanpinnalle. 

Vierailija
111/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut koulutuksen Helsingissä.

Vierailija
112/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kunnia arvokkaasta työstä mitä tekevät, mutta kyllähän ensihoitaja, palomies ja poliisi on aika totaalisia kallu ammatteja ja tekijät sen mukaisia. Käytöstavat ja ulosanti on mitä on, alkoholismi varsin yleistä ja meininki kaikin puolin kuin jossain yläasteella. 

No mutku raskas työ öyhöyh..   Perus vartijallakin on sujuvampi ja asiakasläheisempi ulosanti kuin näillä viranomaisalojen kukkasilla. Hävetkööt!

Vierailija
113/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kuskattu ambulanssilla kolme kertaa eikä ole mitään valittamista. Ammattitaitoisia ja mukavia ihmisiä. Minun kokemukseni Keski-Uudellamaalla.

Sisko sen sijaan sai täysin vastakkaisen kokemuksen kun käynnille tullut kotisairaanhoitaja hälyytti ambulanssin siskon miehelle. Tämä tapahtui Jyväskylässä.

Vierailija
114/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on suuren luokan ongelma aloittajalla sitten. Kuulostaa ihanalta ja huolettomalta elämältä, jossa ainoa huolen aihe, ärsyyntyminen ja ongelma on pelkkä ihmisten töykeys. 

Vierailija
115/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisiä niinkuin kytät

Vierailija
116/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko sinä, ap, suuressa viisaudessasi, että "ambulanssihenkilöillä" olisi aikaa pysähtyä juuri sinua kiittelemään? Jos sinua noin paljon ottaa päähän, älä aukaise ovea.

Vierailija
117/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan toisenlaisia kokemuksia, ystävällisiä ovat olleet aina.

Vierailija
118/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Saati, että näillä on enää jotain virkaa, koska eivät ota ketään kyytiin.

Kannattaa suoraan soittaa kelataksi, aikaa säästyy.

Ihan turha oottaa, että käyvät verenpaineen kotona mittaamassa. Monelle on nämä mittaukset jo riski. Sairaalassa ihmetellään kuinka huonoa porukkaa tulee takseilla päivystyksiin.

T: just ja just elossa säilynyt, ei lanssiin otettu potilas. 

Tämä on totta. Sukulaiseni oli kaksimetrinen mies, sänkyyn hoidettava. Nostolaitteella pyörätuoliin ja sillä kärrättiin. Hänen vaimonsa toipui kolmannesta syöpäleikkauksesta ja oli vielä itsekin huonossa kunnossa. 

Miehellä nousi yöllä äkillisesti kuume neljäänkymmeneen asteeseen ja iski kova vatsakipu. Paikalle hälytetty ambulanssimiehistö sanoi, että ihan itse voi taksilla mennä päivystykseen.  Vaimo itku kurkussa kysyi, kuinka hän saa satakiloisen tuskissaan huutavan miehen kerrostalon kuudennesta kerroksesta alas taksiin ja vielä siihen penkille istumaan.  Taksikuski auttaa, sanoi ensihoitaja ja lähti menemään.

Siinä sitten raahasivat hämmentyneen taksikuskin kanssa karjuvat miehen alakertaan ja taksiin. Mies otettiin sairaalaan, jossa kuoli kolmen päivän päästä sisäiseen verenvuotoon.

Herää kysymys, pääseekö kameli helpommin neulansilmästä läpi kuin sairas ihminen ambulanssiin?

Vierailija
119/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soiten lansseissa Keski-Pohjanmaalla on erittäin tylyt hoitajat. Ei käytöstapoja. N34

on kokemusta soitesta. lanssi  mies laittoi likaisen kengän minun sängylle . 

on myös suoraan suututtu, kun olen astma kohtauksen takia soittanut ambulanssin ja sanottu, ettei ole astma kohtaus jos happisaturaatio ei laske, vaikka hengitys kuinka vinkuu ja rohisee. 

ja just toi että tullaan likasilla kengillä ja levitellään roskat lattialle. pyöritellään silmiä ja syyllistetään turhasta soitosta, vaikka olisi ollut päivystykseen aiemmin sanottu, että kuuluu soittaa 112. 

mikä tätä nykyaikaa vaivaa, kaikki potilaat on nykyään muka hysteerisiä, hulluja tai teeskentelee. vanhukset kyllä kärrätään tilanteissa jossa on pissa tulehdus tai pieni lämpö. 

Vierailija
120/131 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vanhuspuolella töissä ja joistakin ensihoitajista huomaa, että heitä suoraan sanottuna veetuttaa tulla katsomaan vanhusten tilannetta. Ei me sitä ambulanssia huvikseen soiteta hoivakotiin. Nämä ylimieliset haluaisi hoitaa vain kaikkia jänniä juttuja selvästi ja vanhukset on tylsiä tapauksia. Eräs ensihoitaja tiuski myös työparilleen ja mukana olleelle opiskelijalle. Mahtoi työparilla ja opiskelijalla olla kiva työvuoro tuon tyypin kanssa. 

Jotkut ensihoitajat on taas sitten aivan mahtavia. Suurin osa on asiallisia, mutta ikävä kyllä joukkoon mahtuu myös noita ylimielisiä.

Kotisairaanhoidossa Jyväskylässä työskentelevä sairaanhoitaja sanoi samaa. Ei paljon nappaa "tavalliset" sairaankuljetukset, erittäin nihkeästi otetaan kyytiin. Mutta annas olla kun tulee sellainen keikka, josta päästään ehkä jopa lehtiin niin jopas ajetaan pillit päällä.

Oli erittäin turhautunut tilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä