Miksi ambulanssihenkilöt on aina niin epäkohteliaita.
Olen pari kertaa mennyt yöllä avaamaan heille alaoven, kun ovat tulleet hakemaan jotain jostain asunnosta. Riuhtaisevat oven kädestä eivätkä edes kiittele, hätistelevät vaan pois tieltä. Luuleeko ne oikeasti, että olen joku pikaliikkuja?
Kerran ajoin äidin luo ja varmistelin vaan, että ovatko menossa siihen ja siihen huoneistoon, kun osuin samaan aikaa paikalle. Töykeesti vaan, ettei kuulu kenellekään eivätkä kuunnelleet, kun yritin selittä, että äitini oli soittanut ambulanssi. Menivät vaan takasin autoon ja siirtyivät takapihan puolelle. Minä menin etuovesta rappuun ja avaamaan takaoven heille. Edes silloin ei mitään kiitosta tai noteeraaneet mitenkään, että itse asiassa autan heitä. Nimitaulusta katsoivat kerroksen, vaikka minä olisin voinut sen heille kertoa. Tuntui jotenkin koomiselle, että menin samalla hissillä saman oven taakse avaimien kanssa ja he soittavat ovikelloa.
Kommentit (102)
Minun kokemukseni:
Sattuipa kerran niin, että mies lähti viihteelle, ja meni jalat baarissa alta. Ei liiallisen humalatilan takia, vaan jotain oli selässä, mikä sen aiheutti (Lääkärin lausunto asiasta on, ei minun hyväuskoisuuttani).
Toki tietenkin alkoholikin vaikutti, en sitä kiellä, mutta koskaan ei konttaa, kun muutaman oluen juo. Muutaman kk:n välein käy, ei siis mikään juoppo.
Soittelin miehen perään, kun ei alkanut kuulua, ja mies löytyi ambulanssista. Puhelimessa oli erittäin mukava nuorehko kaveri joka kertoi minulle asiallisesti tilanteen, neuvoen mistä miehen voi hakea. Itselläni oli jalka paketissa ja sanoin, että täytyy yrittää saada taksi noutamaan. Tuli meidän osoitekin esille jutusteltaessa.
Tämä ensihoitajamies toppuutteli, ja rauhoitteli sanoen, että älä turhaan, kyllä me miehesi kotiin voidaan tuoda, ei tässä hätää. Ja niin toivat, ja näkivät ainakin, että keppien kanssa könkkäsin ovelle.
Antoivat ohjeita seurata, kun oli hieman lyönyt mies päätään lattiaan. Tämä toinen henkilö oli nainen, ja ihan ok hänkin, selitti tilanteen hyvin. Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin. Jäi erittäin hyvä vaikutelma.
Olen joutunut myös vanhustyössäni tilaamaan joskus lanssin, ja yhtään huonoa kokemusta ei ole. Osaavat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssi on se ensimmäinen joka tulee paikalle ja häätää hössöttäjät pois ja selvittää tilanteen. On ok avata niille ovi ja jos olet lähin omainen on ok jäädä paikalle ja vastata niiden kysymyksiin.
Mutta ei ole ok hössöttää ja höpöttää kun ne kuuntelee sydänääniä. Ne on kiireisiä ihmisiä. Ymmärrä niitä.
Olenko väittänyt jääväni höpöttelemäön jotain. En jää, koska tiedän, että niillä on hieman muutakin tekemistä eikä saa kertoa mitään. Voin jos haluan seurata parvekkeeltani kenet vievät, mutta ei nyt yöllä hirveesti kiinnosta sitäkään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne käytöstavat ovat oikeasti tosi töykeitä. Myös potilaita kohtaan. Eikö se työ olisi helpompaa, kun noudattaisi ihan normaaleja käytöstapoja, olisi kaikilla paljon kivempaa ja helpompaa. Nyt käyttäydytään kuin jotkin erikoisjoukkojen sotilaat jotka ovat ainaisessa panttivankidraamassa.
Tuntuu että ne traumat ovat näillä ensihoitajilla ja se huono työmoraali. Jos ovat pelästyneet jotain asiakasta ja siksi peloissaan, ne asiat pitäisi käsitellä jotenkin muuten, kuin kohtelemalla kaikkia asiakkaita ja ulkopuolisia huonosti.
Itseni on useamman kerran viety lanssilla ja lapseni kerran, aina olleet asiallisia ja mukavia. Heittipä yksi vitsikin mua helpottaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap tekee tästä vielä aloituksen...
Mikä on sallittu aloitus?
Vaikkapa:
Kun aviomiehesi ei ole vielä tänä vuonna mokannut mitään, niin kuvitellaan yhdessä mitä törkeyksiä miehet voisivat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ambulanssihenkilöt tietää että todella olet äitisi lapsi? Voisit olla vaikka utelias naapuri joka tietää, että naapuriin on soitettu lanssi. Terveystiedot ovat kuitenkin salassa pidettäviä.
Miksi mä väittäisin, että mulla on avaimet asuntoon, jos ei olisi?
olen täysin eri mieltä aloittajan kanssa, olen ollut itsekin pari kertaa ambulanssissa potilaana ja he tekevät kyllä erittäin hyvää ja kohteliasta työtä
Soitteleeko äitisi usein lanssia? Kyllä se aina paistaa käytöksestä ja kasvoista kun 'taas tämä muori hälytti' - kuka sitä tietenkään osaa ennustaa milloin hälyttää viimeisen kerran. Mutta joo aika usein ensihoidon tyypeillä on ylimielinen asenne muita kohtaan.
Mieheni vietiin sairaalaan sireenit soiden ja täytyy sanoa miten ihania ensihoitajat olivat. Näin heidät päiviä myöhemmin sairaalassa ja heti tunnistivat minut ja kysyivät mieheni vointia. Heidän ansiotaan mieheni on hengissä koska terkkarilääkäri oli aivan pihalla oireista. Oli lähettämässä infarktipotilasta kotiin lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salassapitovelvollisuus.
Kai se on päiväkotihoitajillakin, mutta kohta ovat täällä juorunneet tuhat sivua kaunaansa pelkästään suosituimmassa ketjussaan.
On se velvollisuus eikä rikottu kyseisessä ketjussa. Rikkomista on kirjoittaa niin että voi tunnistaa.
Vähän käyttäytyvät kuin Euroopan omistajat.
Kuitenkin tulevat toisen ihmisen kotiin, joten pitäisi olla vähän tilannetajua. Omaisena kun olen seurannut, muutenkin ne tilanteet menee tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
olen täysin eri mieltä aloittajan kanssa, olen ollut itsekin pari kertaa ambulanssissa potilaana ja he tekevät kyllä erittäin hyvää ja kohteliasta työtä
Ehkä näissä on sitten alueellisia eroja tai koronavuosina olivat erityisen kireinä. 20 vuotta sitten omalle 1 v. pojalle pari kertaa ambulanssin soittanut ja ekä kerta tuli ensihoito paloautolla ja ihan ymmärtäväisiä olivat. Pari vuotta myöhemmin päiväkodissa soittivat ambulanssin ja toinen niistä vinoili, kun pojalla on punaiset sukkahousut - siis kyse 3-vuotiaasta - katsoin vihaisesti ja alkoi leperrellä pojalle, että samanväriset kuin heidän haalarinsa. Mitä se kenellekään kuuluu, mitä vaatteita jonkun lapsi pitää. -ap-
Ensihoito on muuten yllättävän tylyä myös muita hoitsuja kohtaan, kuten myös joskus asiakkaitakin. Eivät toki kaikki. Ovat usein varsin autoritaarisia persoonia. Saattaa tietyssä tilanteessa olla hyödyksikin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Soitteleeko äitisi usein lanssia? Kyllä se aina paistaa käytöksestä ja kasvoista kun 'taas tämä muori hälytti' - kuka sitä tietenkään osaa ennustaa milloin hälyttää viimeisen kerran. Mutta joo aika usein ensihoidon tyypeillä on ylimielinen asenne muita kohtaan.
Se on ollut ainut kerta, kun on soittanut.
Onko kyse Helsingistä/pk-seudusta/jostain muusta isosta kaupungista ap?
Vierailija kirjoitti:
Noita juorumummoja ja -pappoja on kyllä aina rappu täynnä ja osa tunkee perässä asuntoon kertomaan että kun minä nyt tunnen sen Alman ja olenkin ihmetellyt miksi sitä ei ole näkynyt ja eikai se sentään sydän ole, minun isällä oli sydän ja ei kuule yhtään varottanut vaan laakista oli pois ja meitä oli kuusi lasta, ei ollut helppoa jaa täällä on viinaa juonut en olisi Almasta uskonut ja likööriä vielä niin mihin sairaalaan se nyt viedään....
Tuossa tilanteessa on syytäkin olla jämäkkä. Psyk.sh.
Soiten lansseissa Keski-Pohjanmaalla on erittäin tylyt hoitajat. Ei käytöstapoja. N34
Olen joutunut tilaamaan työni puolesta aika usein ambulanssin, harvoin olen joutunut töykeiden ambulanssi-ihmisten kanssa tekemisiin, mutta kyllä heidänkin.
Kerran tuiskivat törkeästi vanhukselle olemaan tätä hiljaa kun tämä valitti siirrossa.
Enemmän kuitenkin minua häiritsee pohdinta otetaanko kyytiin vai pitääkö soittaa invataksi, sama kun soittaa 112, paras on kun jo soittanut päivystykseen ja saanut luvan sieltä että saa tulla sinne ja sen jälkeen sitten selität 112 ja ambulanssille samat asiat sairauskohtauksen saaneen kengännumerosta alkaen, aikaa on kulunut tunti ja voi olla että potilas on vielä hengissä vai pitääkö soittaa poliisi toteamaan kuolema, tosin en tiedä millä pätevyydellä he sen tekevät.
Itse oon joutunut pari kertaa ambulanssin kyytiin, ja mulle ollaan oltu ystävällisiä. Mutta sellainen tapaus jäi ikävänä mieleen, kun kapakassa joku mies sai (ilmeisesti) sydänkohtauksen. Soitin heti 112. Pitkään saatiin odottaa ja miehen vaimo itki ja huusi aivan hysteerisenä. Vihdoinkin ambulanssimiehet tulivat, huutaen jo ovelta, että olikos täällä joku juoppolalli joka on viinakrampin saanu? Todella ilkeästi ja ylimielisesti käyttäytyivät. Eivät peitelleet syvää inhoaan meitä kuppilassa istuvia kohtaan.
Tämäkin pariskunta oli ihan siististi pukeutunut, ei mitään spurguja. Ja vaikka olisivatkin olleet spurguja, niin tuollainen huutelu ja solvaaminen on silti asiatonta!
Noita juorumummoja ja -pappoja on kyllä aina rappu täynnä ja osa tunkee perässä asuntoon kertomaan että kun minä nyt tunnen sen Alman ja olenkin ihmetellyt miksi sitä ei ole näkynyt ja eikai se sentään sydän ole, minun isällä oli sydän ja ei kuule yhtään varottanut vaan laakista oli pois ja meitä oli kuusi lasta, ei ollut helppoa jaa täällä on viinaa juonut en olisi Almasta uskonut ja likööriä vielä niin mihin sairaalaan se nyt viedään....