*~* Jouluntähtien viikko 37 *~*
Tässä pinossa kirjoittelevat joulukuun tähtöset, joilla laskettu aika on joulukuussa 2008 tai niillä main!
[b]30.11.[/b] fatmama * Länsi-Uusimaa *
minihattis * PHKS *
[b]1.12.[/b] Villa2 * Kymenlaakso, PHKS *
Kantrimaria * Pori-Roi, SatKS *
pikku-puhi *
vanilija * Tampereen viereinen kaupunki, TAYS *
[b]2.12.[/b] Antonin_äiti Helsinki, KOS *
-nappi * - *
soffio *
elizabetha *
Pinkkinen * Lappeenranta, EKKS *
[b]3.12.[/b] ..titta.. * Tampere, TAYS *
Unicorny09 * Siilinjärvi, KYS *
-Hanne- * Helsinki, KOS *
ninnu-81 * Helsinki, KOS *
[b]4.12.[/b] Ineli * Tampere, TAYS *
Eriskummallinen * Helsinki, NKL *
lintu-75 * Satakunta, SATKS *
[b]5.12.[/b] tirpunen * Satakunta, SATKS *
Lokavaavi *
[b]6.12.[/b] petite-te * Turun seutu, TYKS *
Pennyx * KSKS *
Kapa * Etelä-Savo, MKS *
pikkupiru * Tampere, TAYS *
-hilleri- *
Heissu * Helsinki, KOS *
010308 * Kempele, OYS *
[b]7.12.[/b] tyhjäsyli * pk-seutu *
[b]8.12.[/b] Mamoska * Helsinki, KOS *
marssilainen * Espoo, JS *
Emmizle * Järvenpää, HUS/HySHA *
Lanttu08 * Oulu, OYS *
Dentaurus * kaakkoinen Kymenlaakso, KOKS *
s@s@ * Helsinki, NKL *
Birtzu75 *
n.1979 * Satakunta, SatKS *
[b]9.12.[/b] siisa * Päijät-Häme, PHKS *
karoliima * Kokkola, K-PKS *
[b]10.12.[/b] Pulmu79 * HYS *
Vilhelmiinanen * Länsi-Uusimaa, LS *
taikatoive * Varsinais-Suomi, SAS *
juusopetteri * Lahti, PHKS *
[b]11.12.[/b] Anemos * ULKOMAILLA *
-höyhen- * - *
[b]12.12.[/b] mannerto * Etelä-Savo, MKS tai KYS *
ViolaK * Varsinais-Suomi, TYKS *
Rintin * Suomussalmi, KAKS *
[b]13.12.[/b] jet-haikara * Länsi-Uusimaa *
eppuliini_ * Oulu, OYS *
jepuli * Tampere, TAYS *
Mauste * Tampere, TAYS *
[b]14.12.[/b] Pyykkivuori * K-SKS *
4.x * pk-seutu, JS *
-Menninkäinen- * Tampereen seutu, TAYS *
[b]15.12.[/b] Sahpa * Lahti, PHKS *
Hera-79 * Hämeenlinnan seutu, K-HKS *
tiar84 *
[b]16.12.[/b] Ylläripylläri * pk-seutu *
[b]17.12.[/b] Laskiaispulla * Tampere, TAYS *
Werde * pk-seutu, KOS *
-Kivi- * - *
[b]18.12.[/b] kiviir * Oulu, OYS *
Empsku88 * Vammala, VAS *
tiinax6 * Varsinais-Suomi, TYKS *
haa2 * Pirkanmaa, TAYS *
[b]20.12.[/b] siise * Etelä-Suomi, HYS *
Myrre * Espoo, JS *
joll@ * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
.:Naranja:. * Lieto, TYKS *
[b]21.12.[/b] armi *
[b]22.12.[/b] Myrtti- * Hyvinkää, HYS *
Miilukka * Tampere, TAYS *
Nektariina * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
[b]23.12.[/b] Gnatte * Helsinki, NKL *
Viola * Kaakkois-Suomi, EKKS *
[b]24.12.[/b] angorainen * Laukaa, K-SKS *
HaHa78 * Tampere, TAYS *
lilla79 * Orimattila, PHKS *
Savannia-79 * Koillis-Lappi, LKS *
[b]25.12.[/b] Stiin@ * Pohjanmaa *
Leppis_78 * Satakunta, SATKS *
Katanen * Seinäjoki, SeKs *
Säteilijä *
[b]26.12.[/b] Canttarelli *
3mami * Turku, TYKS *
Kranttu83 * Etelä-Suomi *
Katinka83 *
[b]27.12.[/b] Anneiki * Pirkanmaa, TAYS *
Lorindol * pk-seutu, NKL *
Karssuli * Vantaa, KOS/H *
Zebra * Helsinki, KOS *
[b]29.12.[/b] karits@ * TYKS *
Rusina80 * Vaasa, VKS *
[b]30.12.[/b] Riemu * Pirkanmaa, TAYS *
[b]9.1.[/b] Nudivas * TAYS *
Kommentit (28)
Hyvää uutta viikkoa kaikille! Viikonloppu hurahti niin, ettei ehtinyt enää kirjoittamaan. Tässä nyt vielä viime viikon asioistakin...
No, en ainakaan ole yksin näiden unihäiriöiden kanssa.
Petite-te, Soffio sekä Nuvidas ilmoittivat myös viime viikolla unihäiriöistä. Kaipa ne vain kuuluvat tähän raskaana olemiseen.... Mutta en kyllä valita nyt, kun muuten olen ollut jopa hieman paremmassa kunnossa. Kipuja tulee ja menee, mutta kaiken kaikkiaan on ollut parempi olla. Ihanaa! Eihän ne liitoskivut poistu, mutta ettei tarvitse tuskissaan koko ajan kärvistellä, on olo jo paljon parempi. On kyllä ollut pakko levätä, joka toisaalta on auttanut siihen, ettei kipuja sitten niin paljoa tunnu. Luulisin....
Mutta liitoskivuista kärsivälle Armille myös tsemiä.... Oletko sinä Armi kuullut akupunktiosta olleen mitään apua näihin vaivoihin? Itse löysin neuvolan ilmoitustaululta fysioterapeutin yhteystiedot. Siinä sanottiin myös, että akupunktiohoitoa saatavilla. Mielessä käy, josko kyselisi tarkemmin asiasta häneltä?
PHKS:sta:
Minihattis, kyllä minäkin käyn tutustumassa sairaalaan kun sinne pääsee! Tietää sitten millainen paikka edessä on... Sanoit, että teillä tulee ikäeroa yli 9 vuotta, hienoa, että siellä odotellaan pikkuveikkaa tai siskoa innolla! Kyllä meilläkin ollaan innoissaan, mutta lapsi varmaan jotenkin käsittelee asiaa etsimällä lisäaikaa äidin kanssa. Ja kai hieman kiukuttelemalla siinä sivussa...
Juusopetterille kiitoksia kokemuksista phks:sta. Hienoa, että on jäänyt hyvät fiilikset sieltä! Saattaa hyvinkin olla, että siellä nähdään... riippuu kuinka meidän vauvamme tuloaikansa valitsevat!
Kantrimaria ihanaa kun pystyt suunnittelemaan joogaa ym liikuntaa, itsellä kun ei mikään onnistu. Kerro kokemuksia sitten sieltä! Olisin itse ollut kiinnostunut mammajoogasta, jos olisin sinne voinut mennä. Olen nimittäin ennen kokeillut joogaa ja pidin siitä todella paljon! Mutta vaikka seuraavaa kertaa varten kuulisin mieluusti kokemuksia! Ja sielläkin oli iso ikäero tulossa, kyllä meilläkin vähän sanoo esikoinen jännittävänsä vauvan tuloa...ja kerran tyttö sanoo tunteneensa oikein kunnolla potkun, kyllä sen naamasta näki ihmetyksen. Heh. Yleensä ei kovin kauaa jaksa sitä kättä vatsan päällä pitää, joten kummakos tuo ettei ennen ole oikein kunnolla tuntenutkaan. Hih. Lapset ovat malttamattomia...
Anneiki, sanoit jääneesi sokerirasitusarvoissa kiinni. Kyselin rasitusarvojen rajoja viime viikon pinossa ja tuolla yleisellä puolellakin. Sain erilaisia vastauksia arvoista.. Muistatko raja-arvot rasituksesta?
Petite-te, voimia sinne lasten kanssa pärjäilemiseen. Meillä on tosiaan myös kiukuttelua enemmän.
Gnatte, toivottavasti lapsen tauti helpottaa pian! Flunssa on tosiaan vallannut koko Suomen. Huomaa täältä ja kun soittelee ystäville ympäri Suomen. Aina jossain tuntuu olevan joku niiskuttamassa. Itsekin laitoin vikcsiä eilen rintaan ja tuntui muuten auttavan. Nyt olo ihan hyvä. Suosittelen!
Ihan muuta asiaa, onko kukaan oikeasti uskaltanut tilata tuolta tv-shopista mitään? Minä en tiedä ketään, joka sieltä olisi tilaillut. Kyselen siksi, kun itseä kiinnostaisi tuo tobi-silityslaite, joka silittää höyryllä. Hinta on vaan melkein 100 euroa! Järkkyy! Sellainen olisi vain kätsä laite. Jos se on mitä luvataan. Tiedä tuota. Mutta jos jollain on jotain tietoa tai jotain samanlaista laitetta tiedossa, jonka voisi ostaa ihan kaupasta, niin kertoilkaahan!
Ja muuten asiaa imetysvaatteista - kun itsellä aikaa tuosta edellisestä vauva - ajasta on humpsahtanut aika kauan... Niin onko kellään jotain hyvää vinkkiä mistä saisi hyviä imetysvaatteista? Ajattelin yrittää itse tehdä (löysin kaavat käsityölehdestä) paidan tai pari, mutta olisi kiva löytää hyvän näköisiä ja toimivia imetysvaatteita jostain!
siisa 26+6
Hyvää alkanutta viikkoa!! Kerrankin kiva ilma! Lomaakin vielä siis jäljellä tämä viikko ja ehkä flunssakin kohta selätetty:)
Siisa: Sokeriarvoista, paasto arvon yläraja 5,5 ja mulla oli 5,6. Tunti syömisestä alle 7,8mmol/l mut sitä viimestä arvoo en kyl muista, eikä nois mun papruissa sitä ole. Takkailu viikollakin pitää siis ottaa paasto, ja tunti syönnin jälkeen arvot. Ei muita.
Mulla on siis ollut vain ja ainoastaan yhden kerran patologinen arvo, ja se kuulemma riittää diagnoosiin raskauden aikaisesta diabeteksestä. Itselläni kuitenki sellainen tunne, että se on ollut vain joku virhe mittaus...tai en tiiä. Mitään oireita ei ole ollut, enkä liioin ihan kauheasti ole suuhun laittamisiani tarkkaillut,kuitenkin arvot pysyneet aisoissa....kop,kop. Toivottavasti ei nyt lopuskaan sit räjähdä käsiin....
Ai niin. ystäväni rohkaistui n.vuosi sitten ja hankki ostos tv:stä Tobi höyry silittimen. On kyl ihan kätevä ja toimiva mut ei nyt ihan niin näppärä kuin mainoksessa. Itse sen verran testannut viime talvena, että höyrytin sillä morsiushuntuni ja kyllä siitä hyvä tuli nopsasti. Kuulemma kätevä esim. verhojen silitykses, voi vain laittaa ne ikkunaan ja silitellä siin paikallaan...Mutta siis oma kokemukseni mahtavasta Tobista rajoittuu hunnun höyrytykseen. Eikös niillä ole joku palautusoikeus siellä ostos-tv:ssä? Tilaa ja koita...jos ei pelitä niin palauta:)
Muuten massussa kait kaikki hyvin, ainakin veijari kovasti möyrii ja potkii, että koko masu keikkuu.
Hauskaa viikkoa kaikille joulumasuille!!!
Anneiki+bebek 24+4
Tänään menin pikaisen sairasloman jälkeen töihin kokeilemaan kuinka tuo selkä kestää töiden tekoa. Ei nyt mitenkään kammottavan hyvin kestä, mutta toiveissa olisi että jaksaisi taas viikon kun ottaa varovaisemmin. Saas nyt vaan nähdä, kun tänään alkoi uusi vaiva..nimittäin kun olen ollut tunnin tai pari jalkojen päällä, alkaa nivusia, lantiota ja alaselkää kolottaa ja juimia. Kävely on hankalaa ja kivuliasta, muttei ihan mahdottoman kivuliasta kuitenkaan. Silloin kun istualleen erehtyy menemään, tuntuu ettei pääse ylös enää ollenkaan. :/ Onkohan nää niitä liitoskipuja vai mitä ihmettä? Aiemmin oon pari kertaa ihan työpäivän lopulla ollut samanlaisia tuntemuksia, mutta ei näin pahana ja nyt tosiaan jo tunnin työskentelyn jälkeen.
Torstaina olis äitiyspoli-käynti sokereiden takia. Lueskelin juuri lähetettä ja siinä oli ainakin käynti synnytyslääkärillä ja diabeteshoitajalla. Meneeköhän tuolla koko päivä.. Ajattelin varata kirjan mukaan jos joutuu odottelemaan välissä, minä oon niin huono odottelija ja tylsistyn jo muutamassa minuutissa. :)
Pikkuinen on alkanut muljahdella masussa kunnolla, toisinaan jopa niin että ihan sattuu lantion seudulle kun muljaa tuolla luiden välissä. Heitteleeköhän siellä kuperkeikkoja.. :) Potkutkin on kunnon potkuja, ei mitään hentoisia räpistelyjä. Mielenkiinnolla odotan torstaista ultraa, kun minusta on tuntunut jo pidempään että pikkuinen viihtyy masussa yleensä joko poikittain, tai sitten istualtaan. Saa nähdä miten päin on sitten kun ultrataan.
010308 ja Pikkuinen rv 27+2
En muista muita rajoja täällä Helsingissä varmasti, mutta paastosokerin raja on täällä 5,1. Eli siihen nähden tuo 5,5 on aika korkea. On todellakin outoa, miten paljon ne vaihtelevat eri puolilla! Esikoisen odotusporukasta muistan, että jossain päin Pohjois-Suomea (en tiedä kuntaa tarkasti, mutta Lapin alueella käsittääkseni) raja oli 4,8.
Muistaakseni täällä 1 tunnin raja oli noin 10 ja 2 tunnin noin 8. Mutta se 12 tunnin paaston raja on siis 5,1. Mulla viimeksi oli 4,9. N. kolmen viikon päästä selviää, miten nyt. - Kummallista muuten Anneiki, jos yhden ylityksen takia pidetään jo diabeteksena. Mulla on sellainen käsitys, että jos yksi arvo on koholla niin ruvetaan seuraamaan, ja vasta jos on enemmänkin arvoja koholla, tai seurannassa jatkuvasti (yhdenkin) ylitystä, sitten vasta diagnoisoidaan (ja tarvittaessa insuliinille). Mutta tämäkin on varmasti kuntakohtaista!
Tv-shoppiin sen verran, että yksi tuttu oli tilannut sellaisen Magic Bulletin, ja tykännyt kovasti, kuulemma ettenkin vauvansoseiden hiennonnuksessa hyvä. Mun mielestä se on tv-shop-tuote?
Muut jutut myöhemmin, joudun täällä töissä töitäkin tekemään, hui kamalaa :D
Gnatte: No sitä samaahan minäkin ihmettelin, että kuinka voi niin helposti diagnoosin saada!!? Kyselin sitä silloin neuvolasta ja mulle vastattiin vain että yksikin patologinen arvo riittää diagnoosiin....et silleen pirkanmaalla. Nyt en kyllä ole varma että onko se 12h paasto raja sen 5,5. Mutta siis kun aamul mittaan sokerin ennen aamiaista niin sen pitäis pysyä alle sen 5,5mmol/l. Isot näyttää erot sitten olevan, sillä jos pääkaupunkiseudulla arvo on 4,9 niin sittenhän se mun 5,6 arvo oli selkeesti kohollaan...no, turhapa tuota nyt vatvoa, kaippa ne ammattilaiset asiansa tietävät ja hoitoa saapi jos arvot kohoilee pilviin.
Nyt täytyy kohta lähtee esikoisen eskari-vanhempainiltaan...palaillaan...:)
Eipä siis tarvitse tänään lähteä ulkoilemaan kun vettä vaan tulee taivaan täydeltä! Unettomuus tuntuu olevan monelle tuttu vaiva, niin myös täällä. Se mikä ärsyttää eniten on kun yöllä sit kaikki päivän asiat pyörii päässä. Muuta voisikin miettiä mutta työasioita ei kiitos!
No, itellä päässä ja sydämessä pyörii jälleen huoli vaavin rytmihäiröistä. Eilen oli taas ultra ja nyt selvisi että kyseessä eteislisälyönnit (?). Rakenteellista vikaa ei ollut. Lääkitystä ei tarvita eikä vaavilla ole hengenhätää. Jotenkin lääkärissä sitä oli vaan niin jännittyny etten edes huomannut kysyä häviääkö nämä häiriöt jo odotusaikana ja jos eivät nii miten vaikuttavat sit syntymän jälkeen. Nyt pitää varmuuden vuoksi käydä kerran viikossa neuvolassa kuuuntelemassa sydän ääniä. JOs syke nousee 200 niin sitten suoraab ä-polille. Ultra jälleen kuukauden päästä.
Tämä viivi-vaavi viuhahtaja mahassa on kyllä myös todella vilkas liikkumaan! Onneksi! Mikä vähentääkin huolta. Koko arvio oli rv24+1 600g. Vastaa kaiketi siis viikkoja. Maha heiluu ja pompii, jee!
Viikonloppuna onkin edessä veljeni häät! Ihanaa kun on aihetta iloon ja juhlaan! Lapsille pitäis löytää vielä jotain vaatteita ja itellekin vielä jotain. Suurin ongelma on kuitenkin lahja! Jotenkin tylsää laittaa veljelle vain rahaa tilille. Eli onko kenelläkään IDEOITA häälähjaksi!!!!! He eivät tarvitse oikeasti mitään, kun ei pieneen asuntoon mahdu mitään. säästävät siis isompaan asuntoon. Jos löytyis vaikka joku kiva säästölipas, talon mallinen? tai jotaim isompaa/uuteen kotiin liittyvää johon voisi kiinnittää/täyttää seteleitä/kolikoita....aivot lyö tyhjää.
Meidän kolmivuotias saa maalata kuvan hääparista (pääjalkaset) minkä meinasin kehystää.
Eli siskot-hyvät HÄÄLAHJAIDEAT kehiin, kiitos!
Karits@ 24+2
Töissä kiire, nyt helpompi päivä.
Listaan voi kykenevä jonain viikkona lisätä, että Järvenpää ja sairaala on KOS.
Perajntaina on puolen välin lääkäri. Verikokeissa kävin tänään sitä varten, kun on tuo perussairaus ja lääkitys, niin näkyy nekin arvot samalla.
Viikonloppu meni esikoisen 7v synttäreillä. Raskaat olivat, vaikka leipominen on minusta tosi kivaa. Hälinä ja meno sen sijaan ei oikein ole...
Siisin ehdotuksesta taidan vähän googlailla tuota vyöhyketarapiaa. Sinulle muuten tiedoksi, että meidän silitysraudan hajotessa ostin tuon Tobin. Sen käyttö vaatii vähän harjoittelua - tekniikkalaji. Mutta nyt pidämme siitä miehen kanssa kyllä molemmat. On erityisen kiva pellavalle ja miehen puvuille.
Tukivyö minulla helpottaa vähän kovimpia kipuja. Koko ajan vasen jalka on nivusista hellänä, kun olisi urheillut kovastikin, mutta kävellä kuitenkin pystyy. Ostin sellaisen uudenmallisen tukivyön joka on ihan kuin masutuubi, ilman kiinnitystä siis, mutta tiukempi ja tukevampi. On tosi miellyttävä. Vanhan tukivyön tarrakiinnitykset kun joskun hankaavat.
Imetysvaatteet ovat kovasti kehittyneet sitten vuosien, mutta hinnat ovat vaan kovin korkeat. Aion kyllä satsata jossakin välissä pariin hyvään yksiväriseen tunikapaitaan.
Tein muuten ensimmäisen ostoksenkin ja ostin kantopussin. Pussi on siis valmiiksi kiedottu liina, ilman niitä minua ärsyttäviä renkaita kuitenkin. Kakkosella osoittaitui tärkeämmäksi ja mukavammaksi kuin vaunut, joten satsasin nyt ihan uuteen. Ja olen oikein tyytyväinen. Toivottavasti tämä kolmonen nauttii kyydistä yhtä paljon kuin kakkonen.
Hyvää viikkoa kaikille, paranemista kipeille ja voimia kaikille muillekin.
Moikka, tämä palvelu ei sitten ole päästänyt mua tänne eilen ollenkaan, kummallista...
Onneksi nyt toimii. Mutta varmaan senkään takia ei ole paljoa kirjoiteltu tänne. Toivottavasti juttua taas ilmaantuu... Kun itsekin nyt pystyy jopa istuskelemaan tiettyjä aikoja, niin voi jopa kirjoitella!
Mites flunssaa potevat, joko on mennyt ohi? Kuinka Gnatte teillä voidaan? Toivottavasti lapsonen jo paremmassa kunnossa. Itsellä auttoi se vikcs jälleen kerran (en nyt siis mainosta:D, mutta toimii vaan), onneksi. mitään suurempaa flunssaa ei ole täällä siis vielä ollut...
Anneiki- sokeriarvoista sen verran, että ihmettelen kyllä tuota yhden arvon ylitystä ja leiman merkkaamista otsaan... Mutta kait se sitten niin on, että jos kiinni jää niin siinä sitten otetaan kaikki huomioon. Onhan se tietenkin hyvä, että seurataan asiaa varmuuden vuoksi. Omalla äidilläni on ollut raskausajan diabetes, kun on siis minua odotellut. Nyt hänellä diabetes lääkitys, eikä ikää vielä 60 vuotta. Eli onhan se tärkeää tietenkin seurata niitä arvoja ja muutenkin, että jatkossa tietää jos tulee jotain, oli sitten raskaana tai ei.... Itsellä siis tämä sukurasite on kova, mummollakin kun se diabetes siellä on ollut, joten kulkee ihan selvästi äidin suvussa. Isälläkin ollut jossain vaiheessa sokeriarvot hieman ylhäällä... En itse enää kestänyt odotusta, vaan päätin soittaa neuvolaan. Kysyin arvoja ja minulla kaikki arvot olivat normaalit! Päästin syyyyvän huokaisun, helpotuksesta. En muistanut kirjoittaa arvoja paperille, mutta raja-arvot menivät täällä Lahdessa jotenkin näin: 4.8-10 ja jotain- 8 ja jotain.... Hyvin selvääpä tää nyt oli... Sorry vaan. Mutta näköjään täällä tuo eka arvo paljon alempi kuin muualla! Riippuu kait sitten miten se testi tehdään tai jotain...
010308 liitoskivuiltahan nuo vaivasi kuulostavat, täältä voimia sinne. En toivoisi kenellekään tällaisia kipuja kuin itsellä, joten toivottavasti sinulla kivut jäävätkin vähäisiksi. Mutta kyllähän se on niin, että kun maha kasvaa niin kivut lisääntyvät, yleensä, onneksi tässä vaivassa voi olla näköjään helpompiakin vaiheita.. Pitää vain malttaa levätä kunnolla...
K@ritsa voimia sinulle, huoli on varmasti mukanasi koko ajan. En itsekään tiedä miten noita sydän asioita arvioidaan, mutta tosiaan minulla sellainen käsitys, että rytmi"virheet" olisivat yleisiä vauvoilla. Ja sitten vauvan kasvaessa/kehittyessä ne "helpottuisivat". Kannattaa olla yhteydessä sinne ä-pkl:lle, jos huoli suuri ja kysellä enemmän. Kyllä siellä varmasti ymmärretään huolesi. Helpottaisihan se sitä taakkaa, että tietäisi enemmän. Mutta hienoa, ettei rakenteellista vikaa ole ollut!!!
Häälahjoista sen verran, että meillä häät siis tulossa ensi vuonna ja ajattelimme kertoa hääkutsussa tilinumeron, johon voi lahjoittaa summan, jos haluaa. Kaikkea tavaraa on enemmän kuin laki sallii ja raha auttaisi kustantamaan häätkin... Näin ollut monella tutullakin, mutta onhan se silti kiva antaa jotain persoonallista ja "muistoa" hääparille. Itse tykkäisin (jos antajalla taitoja) itse tehdyistä esim: tauluista tai muusta ns. muistoista. Ja voihan aina kysyä, jos oikein on jotain, mitä oikeasti tarvitaan kotiin; esim: joku isompi hankinta(kodinkone tms.), johon voisi suurempi lössi osallistua jne... Joistakin vanhoista valokuvista tehty "kokoelma" olisi myös kiva lahja, jos on oikein läheinen naimisiin meneville.... (siksi, että silloin siis voisi saada käsiinsäkin noita kuvia esim lapsuudesta jne... heh)
Armi, kiitoksia Tobi -kommentista. Saisinkohan puhuttua miehen vielä tän asian kannattajaksi... hih.... Haluaisin kokeilla, inhoan nimittäin silitystä!!! ; D
siisa 27+1- jeeeee! jo näin paljon!
Aamulla jo piti pikaiseen vastata mutten päässyt kirjautumaan.
Häälahja ideasta.
Jos raha muuten olisi tarpeellinen lahja,mutta tylsä pankkitilille laitettuna vois hyödyntää tämän idean tai vastaavan.
Yksi tuttu sai tuparilahjaksi rahapuun tosi kauniissa ruukussa.Kukkakauppias oli hienosti rullannut oksiin,kauniilla naruilla satasen seteleitä kiinni=)
Eli oli aito rahapuu!
Ja tuttava ei ensin meinannut huomata tätä hauskuutta,ilme oli näkemisen arvoinen kun tajusi ihan oikeat rahat kasvin oksilla=)
joo, itsekin muistan muuten kaverini saaneen (yo-lahjaksi) rahapuun. Se onkin mukavampi itseasiassa... Pitää heitää vinkkiä näille lahjan miettijöille itsekin :)
Se puu oli ihan itse tehty, en muista mistä, mutta sukulaiset olivat itse käärineet noita seteleitä lehdiksi! :)
Tulin laittaa tällekkin puolelle viestiä välillä kun kaikki ei kuitenkaan tuolla msn:n puolella ole.Kävin siis aamulla sokerirasituksessa ja ens viikolla on neuvola niin sitten kuulen mäkin "tuomioni",toivottavasti kaikki arvot ois kohdallaan.Flunssa on pikkuhiljaa hellittämässä,pientä nuhaa ja yskää enää on mutta hyvin pystyy jo nukkumaan yöt.Ukko meinaa vaan olla nyt kipee tai olihan se jo tossa aiemminkin mutta maanantaina lähti loman jälkeen töihin ja nyt tuntuu että tauti lähtee taas pahenee,eilen oli raukalla äänikin ihan käheenä...ja lääkäriinhän ei voi mennä ku suunnilleen pää kainalossa!!
Ärsyttävää kun tuon pari päivää nippanappa pystyy töissä olemaan ja sitten joutuu taas saikulle. :/ Liitoskipuja nuo mun kivut tosiaan kai on, näin ainakin th neuvolassa epäili, kun eilen siellä kävin. Laittoi saikkua torstaille asti, kun silloin menen käymään siellä äitiyspolilla niin katsotaan sitten tarviinko lisää. Ärsyttävää tää kipu joka on jotenkin kestettävissä levossa, mutta töissä pahenee ihan hirveäksi. Neuvolassa eilen ensin kuunneltiin sydänääniä ja sitten vielä ultrattiinkin, niin pääsin ihan kunnolla katsomaan että pikkuisella on kaikki hyvin vaikka minuun sattuukin. <3 Varalta piti tänään viedä pissanäyte terveysasemalle, että poissuljetaan tulehdukset.
Kun nyt sitten saikulla olen, niin päätin vähän hemmotella itseäni kampaajalla käyden. Ihan vaan leikattiin, mutta kun mulla on kulunut se vuosi siitä kun viimeksi kävin kampaajalla, niin hemmottelua tuokin oli. :D Ja siinä kampaajan tuolilla oli yllättävän hyvä istuakin, ei vihlonut lonkkaan/nivusiin yhtään. :)
Muillakin kuuluu olevan flunssaa. Mun ja Neitinro1 olo alkaa kans jo vähän helpottaa, mutta Neitinro2 aloitti yöllä niiskuttamisen ja yskän. :(
Nyt pitänee lähteä koiran kans hieman kävelemään ja samalla Neitinro1:stä vastaan kun pääsee koulusta.
010308 ja Pikkuinen rv 27+4
Että osaa väsyttää sitten ihan urakalla. En tiiä oliko täällä töissä jotenkin niin rankka aamupäivä vai mistä johtuu. Melkeen vois pään pöydälle laskea ja laittaa silmät kiinni. Täytyy varmaan ottaa tänään hiukan aikaisempi lähtö kotiin päin. Tänään käytiin mun tulevan tuuraajan kanssa töitä läpi. Yllättävän haastavaa on opettaa omia hommia ja tehdä niistä hyvät ohjeet muille. Mutta kyllä mulla on ihan hyvä fiilis et hommat tulee jatkossakin tehtyä.
Flunssaa tuntuu olevan tosiaan taas paljon liikkeillä. Ite oon siltä ainakin vielä säästyny, mut liekö vielä kovin pitkään. Toivottavasti täällä alkaa flunssaiset olla jo terveitä.
Ensi viikolla onkin sitten neuvola. Ihan kiva kyllä mennä sinne pitkästä aikaan, että tulee tsekattua tarpeelliset. Toivottavasti kaikki niin kuin pitää. Ja ihanaa kuulla sydänäänet : ) Jotain koko arviotakin ois kiva kuulla. Vai tekeekö terkkarit ylipäänsä sitä..?
Onko muilla muuten minkä verran ollu turvotusta? Mulla on jälleen nilkat niin turvonneet että. Yön aikanakaan ei turvotus ihan kokonaan lähde. No eiköhän se taas tästä. Kunnes tulee uudestaan. No kunhan verenpaine pysyy hyvänä eikä tuu mitään kutisemista niin turvotus on vissiin ihan vaan normaalia.
Ensimmäiset isot hankinnatkin on sitten tehty. Ostettiin viikonloppuna vaunut ja sitteri. Nyt tulevana viikonloppuna olis Ikean reissua mielessä.
Nyt täytyy vielä palata hetkeksi töiden pariin ja sitten kotiin lepäämään.
-Hanne- ja masupupu 28+1
Tää viikko on tuntunu tosi pitkältä töissä! Töissä on vaan ollu niin kiire että voimat ihan loppu.
Alkuviikon mun vanhemmat olikin meillä ja oli niin kiva lähtee töihin kun ei tarvinnu huolehtia kuin itsestä! Ei lasten aamupalojen ja vaatteiden laittamista, ei hoputtamista. Eikä töistä aina kiirettä hakee lapsia hoidosta. Puhumattakaan kuinka kiva oli tulla valmiille ruoalle kotiin!
Tänään lähdetäänkin jo helsinkiin kun huomenna on mun veljen häät. Lapset ovat ihan innoissaan kun päästään hotelliin! Kiitos muuten kivoista rahapuu ym lahja ideoista! Ja kannustavista sanoista rytmihäiriöiden suhteen! Lämmitti mieltä;)
Yritin alkuviikosta etsiä itselle mahtuvaa/istuvaa/kivan näköistä vaatetta häihin, mutta tyhjin käsin sain kaupasta palata. Täytyy siis turvautua jo olemassa oleviin vähän fiksattuihin vaatteisiin. Masu vaan kasvaa niin huomaamattomasti! Luulee olevansa pienempi ennen kuin sovittaa jotain vaatetta...Hyvä vaan että kasvaa! Ja potkii! Maanantaina menenkin taas kuuntelemaan sydänääniä kun nyt kerran viikossa pitää käydä. Itse ole hyvällä mielellä rytmin/vaavin suhteen. Hyvä että on hyvässä kontrollissa.
Oikein aurinkoista viikonloppua kaille!
Karits@ 24+5
Siisa: Kerron toki mammajoogan kokemuksia, kunhan olen tiistaina siellä käynyt! En ole koskaan ennen joogaa kokeillutkaan, vaikka aina on kiinnostanut lähteä, aikaa vain en ole aiemmin löytänyt... Niin ja imetyspaitoja kaipailisin minäkin ja kunnon imetysliivejä! Tarkoitus oli pohjosessa käydä hakemassa oikeasta liiviliikkeestä kunnolliset imetysliivit, mutta se sitten jäi, kun pääsinkin lähtemään aikasessa Poriin. Täältä en ole kunnon liiviliikettä löytänytkään, joten SATAKUNTALAISET, jos tiedätte, mistä moinen löytyy, niin pistäkäähän infoa. Huomasin nimittäin, että kannattaa ennemmin ostaa kunnon liiviliikkeestä oikeanlaiset liivit myyjän avustuksella, kun maksaa ittensä kipeeks markettien suppeammista valikoimista (varsinkaan kun sieltä ei yleensä löydy mun kokojani). Liikkeessä ne ei niin paljon enemmän maksa ja kestävät kuitenkin (ainakin minun käytössäni) paljon pitempään hyvinä.
Karitsalle toivon jaksamista viivi-vaavi viuhahtajan rytmihäiriöiden seuraamisten kanssa. Käsittääkseni sikiön rytmihäiriöistä suurin osa kuitenkin häviää synnytykseen mennessä tai vähän synnytyksen jälkeen, toivotaan, että niin käy nytkin! Meillä pojalla 9v todettiin vaaraton sydämen rytmihäiriö 3-vuotiaana, joka ei ole nyt oirehtinut enää useampaan vuoteen. Häälahjaideana tuli minullekin ensimmäisenä mieleen rahapuu.
Armi: Kerroit ostaneesi kantopussin. Saako udella minkä kokoisen (käsittääkseni niitä on useita kokoja olemassa niin vauvan koon, kuin kantajan koon mukaan eriteltynä) ja mistä? Niin ja mihin hintaan...? Haluaisin nimittäin kovasti kokeilla imettämistä liinassa ja mietin, millaisessa liinassa se mahtaisi parhaiten onnistua. Sain yhden piiiiitkän liinan kaverilta tarpeettomana ja mietin, mahtaako pienen vauvan imetys siinä onnistua edes kehtosidonnassa, vai olisiko tuo kantopussi parempi vaihtoehto.
Hanne: Ihana, että joku muukin on jo satsannut vaunuihin! Käytiin viikolla ostamassa vaunut ja turvakaukalo, ja kyllä tuli itelle mieleen, että miten me nyt näin aikasin nämäkin hommattiin, laskettuun aikaan on vielä yli 2kk!!! Mut toisaalta nyt saatiin noista hyvä tarjous ja turvakaukalon malli oli pikkasen muuttunut vanhaan verraten ja halusin ehottomasti sen vanhemman mallin (Britax BabySafe Isofix Plus), sillä siinä oli mun mielestä parempi aurinkosuoja. Ja kun haluamallani värillä ei ollut enää tossa liikkeessä kuin yksi ainokainen, ni pakkohan ne oli ostaa kaikki pois. =) Niin ja kannattaa satsata ainakin yhteen pariin hyviä tukisukkia, helpottaa vähän sitä turvotusta mulla ainakin.
Omaa napaa: Kävin tiistaina lääkärineuvolassa, ja sain kuin sainkin sairaslomaa siihen asti, että äitiysloma alkaa!!!! Oon ollu niin onnessani nyt, kun ei tarvi enää stressata työasioista, olen saanut nukuttua yötkin nyt ihan rauhassa, lukuunottamatta tietenkin vessassalaukkomista. Hieman ihmetytti tämän uuden neuvolan toimintaperiaatteet, mm. verensokeria ei mitattu, vaikka halusin sen mitattavaksi (?!?), hemoglobiiniakaan ei otettu, kun "sehän on 2 viikkoa sitten mitattu, tuskin on kovin muuttunut", arvo silloin oli 114 ja sain rautakuurin... Pissanäytettäkään ei meinannut käydä kattomassa, mutta kun olin sen kerran jo ehtinyt purkittaa, niin kävi kuitenkin. Siinä ei ollut mitään häikkää. Muutenkin oli jotenkin etäinen koko th. No, sillä mennään, mitä saadaan, eli kaippa siihenkin tätiin täytyy tottua.
Liikettä masussa on riittänyt entiseen malliin, mies oli yks yö ihmetellyt, että miten pystyn nukkumaan, kun vatsa muljuaa miten sattuu. =D Hän oli herännyt siihen, kun käänsi kylkeä ja kiersi kätensä mun ympärille, niin käsivarteen oli tullut muutama oikein kunnon potku.
Kantrimaria rv 28 + 5
Hieno homma Kantrimaria, että sait saikun ä-loman alkuun! Ei tarvitse enää arpoa eikä laukata lääkäreillä. Nyt vaan jaksuja! Ja Karitsalle sekä Hannelle jaksuja töihin, meilläkin kiirettä (koskapa ei...) eli täällä kolmas (työ)väsynyt. Hyvää reissua ja juhlia Karitsan perheelle!
Toivottavasti 010308:n liitoskivut hellittävät! Tai toivon mukaan ei ainakaan töissä tarvitsisi olla jos siitä pahenee. Minihattikselle tällekin puolelle peukkua, että sokrut ok.
Siisa, me myös pyysimme rahaa häälahjaksi, koska keräsimme varoja häämatkaan, joka tehtiinkin sitten vasta seuraavana kesänä. Olimme kuitenkin olleet yhdessä jo monta vuotta ja kaikenlaista kamaa oli niin paljon, että mitään tavaralistaa ei olisi kannattanut laittaa.
Äh, pää lyö taas ihan tyhjää, vaikka mitä oli mielessä kirjoitella mutta nyt ei tuu mieleen. Varmaan siksi unohtuu kun ei ollut mitään tärkeää :D, eipä tässä muutamassa päivässä ole mitään uutta ihmeellistä elämässä tapahtunut. Toisaalta hyvä sikäli, että ei ainakaan mitään dramaattista ;).
Viikonlopun olenkin "yksinhuoltaja" kun mies on töissä. Täytyykin tästä hipsiä tyhjentämään tiskikonetta ym. kun esikoinen vielä nukkuu (oli niin sippi että laitoin tänään kaksille päikkäreille). Hänen valvoessaan en saa tehtyä yhtään mitään, koska tunkee tietenkin heti tiskikoneen kimppuun veitsiä ym. ronkkimaan, tai jos laitan pyykkejä kylppärissä änkeää heti kissan vessan kimppuun jne., joten kaikki kotihommat on pakko tehdä poitsun nukkuessa. Omaa aikaa on sit yöllä ;D.
Hei ja hyvää viikonloppua - erityisesti yksin lasten kanssa olijoille :) meillä isäntä suuntasi luokkakokoukseen ja me jäimme keräämään voimia kotiin.
Toivottavasti kukaan ei ota pahalla, mutta kantopussit ovat minusta liian vähän tiedettyjä (ja minusta vasta-alkajalle huomattavasti sopivampia kuin pitkät liinat - mutta tämä on vain minun mielipide) ja kun kerran kysyttiin, niin laitan tähän ihan nuo merkit:
Minulla oli tokan kanssa siis kovassa kulutuksessa
Hotslings kantopussi. En ole varma oliko juuri tuo merkki, mutta kun yritin etsiä vastaavan, niin löysin tuon. Olin siihen erittäin tyytyväinen! Mutta imettää en siinä kyllä kyennyt. Esim. vauvabuumin sivuilla on pussin kokotaulukko, josta pitää itsensä mittaamalla valita sopiva.
Pussi on nyt lainassa kaverilla ja jo niin kulahtanut, että ostin myös uuden. Päädyin ihan kokeilemmaan Rokkipussiksi nimettyä pussia. Ko. nettikauppa on fyysisesti täällä Keski-Uudellamaalla ja siellä kovasti kehuttiin tätä. Mainostavat mm. seuraavin sanoin.
ROCKIN´ BABY POUCH on tyylikäs ja nopea kantopussi, jossa on yhdessä ja samassa liinassa valittavissa kaksi eri kuosia tilanteen mukaan.
Tässä rokki kkantopussissa on vetoketjullinen säätö, jolla pussin voi säätää kantajalle sopivaksi kolmeen eri kokoon. Eli samaa pussia pystyy mahdollisesti käyttämään isä. Lisäksi vetoketjusäätö mahdollistaa pussin käytön sekä vauvalla ja että taaperolla. Vetoketjut ovat vielä kauniisti piilotettu tarrakiinnitteisen kankaan sisään.
Vastasyntynyttä vauvaa voi kantaa pussissa kehtoasennossa. Noin puolivuotiasta lasta voi kantaa lonkka-asennossa ja myöhemmin myös selässä kengurupussissa. Kantopussi soveltuu myös isomman lapsen kantamiseen (painoraja noin 15kg) ja nimenomaan lonkalla kantamiseen se on oiva apu.
Kantopussia on 3 eri kokoa. Kokosuositukset menevät kantajan mukaan ja ovat seuraavat:
XS -koko alle 162cm ja alle 57kg kantajalle
S/M -koko 162-183cm ja 54-100kg kantajalle (yleisin koko, sopii useimmille!)
M/L -koko 180-200cm ja 72-118kg kantajalle
Minua kiinnosti myös erään "Rokkipussiin" ihastuneen 2 lapsen äidin kommentti: "Aivan jumalainen liina! Ja oikeasti eka liina, jossa olen onnistunut imettämään." - Ajattelin, että jospa olisi parempi.
Pusseja on kolmessa vuodessa tullut lisää monia merkkejä ja googlamalla tuli jo useita vaihtoehtoja. mielipiteitä saa esittää.
Hei vaan taas, käväisinpä lukaisemassa tässä kirjoitukset täältäkin, kun ei nukkumisesta ole tullut hieman viiden jälkeen enää mitään. Mahan asukki päätti, että unet saa riittää, eli potki minut hereille ihan kirjaimellisesti. Taitaa olla aika aamuvirkku tapaus tämä tuleva veijari täällä masussa!
Meidän kakkosluokkalainen vetelee unia ja mies meilläkin (kuten täällä nyt näköjään muutkin kirjoitteli) nyt yötä poissa. Meillä olikin sitten tytön kanssa oikein herkuttelu ilta. Lapsella ja äidillä karkkipäivä. Mun piti jo sipsien kohdalla sanoa, että ei kiitos. Mutta suklaata menikin aikalailla. Heh.
Tärkeintä taisi olla kuitenkin tuo yhteinen aika, niinkuin olla pitääkin... ja sai nukkua äidin vieressä...
Saikulla siis muutkin kuin vain minä vaivainen täällä! Itsekin olen siis äitiyslomaan saakka saanut saikkua. Lääkäri totesi, jottei tästä naisesta enää mihinkään ole.. Heh heh. Noh, oikeesti onhan se ollut aika rankkaa, mutta pitää pitää positiivinen asenne ja ajatella, että nyt tytölle on enemmän aikaa. Olen aina kotona, kun tarvitaan (tosin ei tästä kotoa kovin pitkälle pääse kävelemäänkään ;D) jne...
Mulla muuten tullu tosi pahoja rytmäreitä. On niitä ollut ennenkin, vaan pahenemaan päin ovat. ihan välistä tuntuu, ettei henkeä saa... Mutta menevät onneksi ohi sitten...
kantopussia olen itsekin miettinyt. Sain ilmaiseksi yhden kantoliinan, jota en siis ole koskaan ennen käyttänyt ja se hieman mietityttää miten osaan sitä käytellä..... Mutta pussi tuntuisi helpolta... Mietintään...
Onko kukaan ompelun ammattilainen/ kova harrastaja....? Osaako kukaan neuvoa ompelukoneiden kanssa? Mietin, josko ostaisin koneen, kun kaikkkea ompelemista tuntuu olevan. Teen tällä hetkellä imetyspaitaa....
nyt taas pumppu hyppii niin, että taidan lähteä juomaan ja syömään jotain, jos se auttaisi.... Huomannut olen, että jos ei ole saanut tarpeeksi nesteitä niin sydän ei tykkää. magnesiumin ja kaliumin saannista yritän myös pitää huolta... Jos jollain hyviä vinkkej näihin oireisiin, otetaan vastaan.
Hyvät sunnuntain jatkot kaikille!
Siisa 27 +5 :)
PIkaisesti tulin lukemaan teidän kuulumiset ja hiukan päivittämään omia kuulumisia. :) Torstaina oli se äitiyspoli-käynti sokrujen takia ja hyvin meni. Diab.hoitajan mielestä mun jo tekemät muutokset ruokavalioon kuulosti hyviltä ja niillä jatketaan eteenpäin katsellen ja kuulostellen noita sokeriarvoja. Kotiin siis sain mittarin, jolla mittaan keksi päivää viikossa sokeriarvoja ja soittelen aina tulokset diab.hoitajalle. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Paikat oili vielä hyvin kiinni ja Pikkuisella kaikki hyvin. Ainakaan vielä ei mikään jättiläinen ollut. :) Tosin piirun verran keskikäyrän yläpuolella kulkee kasvussaan. Ei nuo aiemmat lapsosetkaan ole pieniä olleet syntyessään, joten ei ihmetytä yhtään. Ultrassa kysyi tiedetäänkö sukupuolta. Pyysin tarkistusta, että näyttäiskö vielä samalta kuin rakenneultrassa ja kyllähän tuo lääkäri oli samaa mieltä kuin aiempi ultraajakin.
Pikaisesti ehdin vielä kommentoida tuohon SIISAN rytmihäiriö-hommaan. Mulla oli tuossa jokin aika sitten rytmihäiriöitä ja ne alkoi helpottaa seuraavilla toimilla. Pidensin yöunia tunnilla(aiemmin nukuin vain 6h kun nyt siis vähintään sen 7h), vähensin kahvin juontia juoden yhden tai max. kaksi kuppia päivässä(no raskauden alussa väheni kunnolla kun en moneen kuukauteen juonut kuppiakaan :D) ja aloin käydä hierojalla sekä rytmihäiriöiden tullessa aina venyttelin kylkiä. Näiden lisäksi laitoin pitkäkseni vaikka kesken työpäivän rytmihäiriön yllättäessä. Minä käytän myös säännöllisesti magnesiumia, mutta tuon kaliumin en tiennytkään vaikkuttavan rytmäreihin. Täytyykin kokeilla myös kalium-lisää jos joskus vielä pahenee tuo vaiva. Nykyisin ei ole ollut kuin hetkellisesti yksittäisiä rytmäreitä.
Lääkäri minulle rytmihäiriöiden ilmestyttyä totesi että nämä on ihan vaarattomia, eikä edes sairaslomaa antanut päivääkään. Ei paljon sillä hetkellä lohduttanut, varsinkin kun isälläni on todettu sydänvika jo melko nuorella iällä. :/
010308 ja Pikkuinen 28+1
Pikahuomen!
Esikoinen kuumeessa, eli meillä kotipäivä. Viikonloppukin oltiin ihan vaan kotona ja jätettiin muskarit ja uinnit väliin, kun oli niin räkäinen, mutta niin se vaan näköjään tauti parantaa otettaan levosta huolimatta (heh, levosta... 1-vuotiaalla :D).
Eipä muuta uutta ja ihmeellistä, neuvola lääkärikäynteineenkin on vasta ensi viikolla eli silloin uutta tietoa navan ympäriltä ;). Luen ja kommentoin viime viikon jutut (joihin linkki alla) myöhemmin, nyt ei jaksa ja tiskitkin ym. odottavat.
t. Gnatte 24+6
[http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perh...|http://www.vauva.fi/…]