Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huoleni turha?

07.03.2006 |

Olen lukenut kyllä raskaudenajan vältettävien ruoka-aineiden listaa, mutta kohta missä kerrotaan mitä kaloja saa syödä ja mitä ei on vähän epäselvä... Söin äsken uunissa kypsytettyä kirjolohta, joka melko rasvainen kala. Nyt luin että rasvaisia kaloja tulisi välttää! Olenkohan nyt aiheuttanut mahdollisesti jotain sikiölle..?! Auttakaa, huolesta kasvoi taas varmaan turhankin suuri :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä kuullutkaan moisesta suosituksesta. Päinvastoin kalaa suositellaan monin tahoin syötäväksi raskausaikana kerran viikossa...

Et ole aiheuttanut minkäänlaista haittaa, todellakaan. Ole huoleti.

Terveisin kirjolohen ystävä.

Coe rv jotain (ja yksi raskaus takana)

Vierailija
2/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottipa taas paljon! Ehkä asia sitten on niin kuin järjellä ensin ajattelin (ennen kauhun valtaamia ajatuksia), että rasvaista kalaa suositeltiin vähemmän vain sen rasvaisuuden takia. Kiitos vielä kerran! Tälläistä panikointia kun ensimmäistä odottaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(varastoituvat rasvaan). Esim. lohta kannattaa syödä säästeliäästi.

Vierailija
4/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä luulet aiheutinko jotain vaaraa alkiolle nyt/tulevaisuudessa kun söin tosiaan tänään kirjolohta hyvän kokoisen annoksen?? En kyllä syö enää.... :(

Vierailija
5/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on muistaakseni kerran viikossa. Ja vähintään kerran viikossahan kalaa yleensäkin suositellaan syötäväksi, ja juuri niiden hyödyllisten rasvahappojen vuoksi. Kalan rasva on terveellistä rasvaa, toisin kuin muut eläinrasvat ja maitorasva. Terveellistä rasvaa saa myös esim. pähkinöistä ja siemenistä, jos ei kalaa halua syödä.

Kalanmaksaöljyä ei suositella raskaana oleville, koska se sisältää runsaasti a-vitamiinia.

Eli on vaan ihan terveellistä syödä lohta silloin tällöin:)

Jotakin rajoituksia on koskien raakaa kalaa, esim.graavilohta ja silliä.

Vierailija
6/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jas:

(varastoituvat rasvaan). Esim. lohta kannattaa syödä säästeliäästi.

Kirjolohi on useinmiten kasvatettu kala ja ne ovat puhtaampia eli ihan syötäviä. :)

Vierailija
7/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli enköhän nyt unohda murehtimiseni tältä osin. Ihanaa kun täältä saa aina vastauksia mieltä huolettaviin kysymyksiin!

Vierailija
8/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä haukea ja madetta välttänyt (en piittaa niistä oikein muutenkaan), mutta kyllä mä kirjolohta olen syönyt aika useastikin..

Vierailija
9/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja petokaloja (esim.hauki) ei pidä syödä kovin usein, mutta se ei tarkoita ettei niitä saa syödä ollenkaan...Ei ainakaan neuvolan kiellettyjen listalla ole haukea;)

Itse en välitäkään muista kaloista kun kirjolohesta:)

Vierailija
10/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravitsemusterapeutille.. No, hän _määräsi_ mut syömään kalaa jopa 4 aterialla viikossa (normaalisti ei suositella syömään noin usein raskasmetallien ym. takia) koska lihaa en pystynyt juurikaan sen sisältämän rasvan takia syömään (mulla oli todella pahat sappivaivat, ja todella tarkka ruokavalio).

Eli syö ihmeessä kalaa, kohtuullisia annoksia ja lajeja vaihdellen. Kalojen rasva on todella terveellistä!

Vierailija
11/13 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
12/13 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Saksassa ja täällä lääkärini vain mainitsi, että raakaa kalaa ei saa syödä. Muuten ei antanut rajoituksia kalan suhteen. Nyt pitää kituutella kesän loppuun sushinautintoja jo vesi kielellä odotellen :-)

Vierailija
13/13 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Hesarissa on tänään (8.3.2006) iso juttu siitä, mitä myrkkyjä eri kaloihin kertyy. Ja mitä hyödyllisiä aineita niissä myös on. Suosituksia oli myös raskaana oleville. Monen kalan kohdalla näytti kyllä olevan niin, että hyödyt pesevät haitat moninkertaisesti.

t. Picapica, paistetun ahvenen ystävä.