Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vasta havahtunut siihen, että iäkkäiden vanhempieni kuoltua, minulla ei ole mitään asiaa pikku paikkakunnalle.

Vierailija
25.05.2024 |

Tuskin tulen sinne menemään.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos tiedosta.

Vierailija
2/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä juttu. Emme enää odota sinua tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Jos asut jossain muualla, niin asiahan on kunnossa. Tietysti jos olet asunnoton, joka asui vanhempien nurkissa aiemmin, sittenhän on paha juttu.

Vierailija
4/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan usein käy,  jos sukulaiset ovat ainoa syy käydä paikkakunnalla.  Mun vanhemmat muuttivat aikoja sitten Helsinkiin ja kun isovanhemmat kuolivat,  ei me enää käyty vanhempieni kotipaikkakunnalla.

Vierailija
5/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä menisit sinne? Olet nyt havahtunut? Siis mitä tarkoitat? Että on ikävä sinne vai että ei ole ikävä sinne? En minäkään ole käynyt sillä paikkakunnalla, jolla asuin ikävuodet 5-18. Olen viimeksi ollut siellä 21-vuotiaana. Ei se viisikymppisellä aiheuta mitään tuntemuksia. Tunnen ihmisiä, jotka kaipaavat kotiseudulle. Minulla ei ole ollut sellaista koskaan.

Vierailija
6/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja? 

Vierailija
7/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin. Mulla oli vähän samanlainen hetki vähän aikaa sitten, kun kävin mummoni kuoleman jälkeen tyhjentämässä ja siivoamassa hänen asuntonsa. Pysähdyin kaupungista ulos ajaessani samalle huoltoaseman Hesburgerille, jossa pysähdyin aina myös silloin kun olin käynyt tapaamassa mummoa, ja olin lähdössä ajamaan 5 h kotimatkaa. Mummo oli viimeiset vuotensa aika vaikea, ilkeä ja agressiivinenkin, kun oli monenlaista vaivaa jo. Kotiinlähtiessä olin aina aivan loppu.

Nyt istuin huotoaseman parkkipaikalla hampurilaiseni kanssa, niin kuin aina ennenkin, ja tajusin, että tämä olikin sitten viimeinen kerta.

Vierailija
8/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet aikuinen ihminen. Kai sinulla on koti jo muualla? Jos tulee ikävä, mikä sinua estää sinne menemästä? Tuskin tulee ikävä, koska ihminen on rakennettu niin, että elämä ei sitoudu yhteen paikkakuntaan.

Minä synnyin Ruotsissa, täysin suomalaisille vanhemmille, jotka paremman palkan perässä muuttivat Ruotsiin pieneen kaupunkiin 70-luvulla. Olen kerran aikuisena käynyt siellä katsomassa vanhaa kotikatua ja niitä puutaloja, joissa asuimme me ja kaverit. Paljon oli muuttunut, kerrostaloja tullut alueelle. Minun vanha kouluni (ala-aste) oli pystyssä edelleen. En näe syytä, miksi juoksisin siellä jatkuvasti. Toisaalta jos alkaa tehdä mieli käydä katsomassa vanhaa kotikatua, miksen voisi tehdä sitä toistekin. Käyn töissä, saan palkkaa, minulla on rahaa tehdä Ruotsin matka, ei ole terveysesteitå. Niin yksinkertaista se on. Menee vaan, jos alkaa siltä tuntua.

Vierailija
9/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei siellä mitään turhaan edes mietit sinne menoa,,  jatkat omaa elämää.,. 

Vierailija
10/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama juttu. Viimeksi olen käynyt siellä 6 vuotta sitten. Mitäpäs siellä enää.. en ole nostalgiaa taipuvainen ja elämä on muualla, ollut jo pitkään.

Vierailija
11/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama juttu. Viimeksi olen käynyt siellä 6 vuotta sitten. Mitäpäs siellä enää.. en ole nostalgiaa taipuvainen ja elämä on muualla, ollut jo pitkään.

Ai? Ja sinulla sama juttu, että nyt vasta havahduit siihen, ettei ole menemistä enää sille paikkakunnalle? Anteeksi mutta luulisi että jos 6 vuotta sitten viimeksi käynyt, olisit jo 6 vuotta sitten tajunnut, ettei enää ole syytä mennä. Jos et ole nostalgiaan taipuvainen. Minusta tuo on tosi pitkä aika ja nyt vasta ihminen ymmärtää, että ei ole kotiseudulle asiaa.

Vierailija
12/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyy.  Olet vaan liian laiska menemään enää sinne.

Voisit hyvin käydä siellä vaikka joka toinen viikko muistelemassa menneitä.

Vierailija
13/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja anteeksi jos äsken kuulostin ivallisella, en tarkoittanut sitä niin. Itse ihmettelen vaan sitä, millainen ihminen havahtuu vasta 6 vuotta viimeisen käynnin jälkeen, ettei kävellä olekaan enää siteitä sinne. Mulle itselleni se oli selvää jo heti kun muutin pois, että en palaa. Siksi en ymmärrä lähtökohtaisesti, jos joku ei ole ikinä miettinyt sitä silloin kun lähti pois, vaan esimerkiksi vasta vanhempien kuoltua tai kun on kulunut 6 vuotta. Me olemme erilaisia. Minä ajattelen niin, että jätän tämän taakseni, se on osa elämänhistoriaani, mutta en käänny taaksepäin ruotimaan tai havahtumaan asiaan, etten palaa.

Vierailija
14/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, olitko sinä sis aikuisena siellä pikkupaikkakunnalla säännöllisesti? Etkä ikinä miettinyt, että jossain vaiheessa et tulisi olemaan? Miten siihen voi ylipäänsä havahtua ihan yhtäkkiä, ettei tule menemään enää sinne pikkupaikkakunnalle? Onko vanhempiesi kuolemasta pitkäkin aika? Ja ikinä ei käynyt muka mielessäkään, ettei se olisi enää sinun paikkasi ennenkuin nyt yhtäkkiä, kun havahduit siihen? En vaan jotenkin tajua ihmisiä, jotka ei yhtään ajattele mitään. Että kaikki tulee yhtäkkisenä havahtumisena, ei minkäänlaista ajattelua etukäteen, että noin voi käydä, jos kotisi ei ole enää siellä. Tietysti jos olet tosi nuori, vaikka 18 v., tuon ymmärtää, mutta kun vanhempasi ovat olleet jo iäkkäitä, niin ikinä aiemmin ei siis tullut edes mieleen, että sinun siteesi katkeavat jossain vaiheessa? Tuo kuulostaa niin oudolta.

Vierailija
15/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se fiilis kun on tj0 jotain ihme Lopen Pilpalaa tms. Voi huutaa kylällä että "Vanha lähtee mopo jää, paskasta nousee mopon pää!"

Vierailija
16/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, olitko sinä sis aikuisena siellä pikkupaikkakunnalla säännöllisesti? Etkä ikinä miettinyt, että jossain vaiheessa et tulisi olemaan? Miten siihen voi ylipäänsä havahtua ihan yhtäkkiä, ettei tule menemään enää sinne pikkupaikkakunnalle? Onko vanhempiesi kuolemasta pitkäkin aika? Ja ikinä ei käynyt muka mielessäkään, ettei se olisi enää sinun paikkasi ennenkuin nyt yhtäkkiä, kun havahduit siihen? En vaan jotenkin tajua ihmisiä, jotka ei yhtään ajattele mitään. Että kaikki tulee yhtäkkisenä havahtumisena, ei minkäänlaista ajattelua etukäteen, että noin voi käydä, jos kotisi ei ole enää siellä. Tietysti jos olet tosi nuori, vaikka 18 v., tuon ymmärtää, mutta kun vanhempasi ovat olleet jo iäkkäitä, niin ikinä aiemmin ei siis tullut edes mieleen, että sinun siteesi katkeavat jossain vaiheessa? Tuo kuulostaa niin oudolta.

Minä en ole ikinä osannut ajatella elämää eteenpäin. Luulin joskus parikymppisenä että tulen olemaan aina nuori, ja että en tule elämään kolmi-saati nelikymppiseksi. Sitten nelikymppisenä havahduin että olenkin edelleen elossa, valitettavasti. Aivoni ei varmaankaan kehittyneet normaalisti alkkisvanhempien huomassa. Ei mulle ikinä opetettu mitään elämän suunnittelua. 

Vierailija
17/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi  kyllä muistot joskus nousevat pintaan ja haluat kulkea kotitien päästä päähän. Haluat katsoa maisemat ja kaupat ja nähtävyydet. Kyllä aika kirjoo muistot ja mieli on myönteinen.

Vierailija
18/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, vedetään nimi yli listalla.

Vierailija
19/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Ja sinulla sama juttu, että nyt vasta havahduit siihen, ettei ole menemistä enää sille paikkakunnalle? Anteeksi mutta luulisi että jos 6 vuotta sitten viimeksi käynyt, olisit jo 6 vuotta sitten tajunnut, ettei enää ole syytä mennä. Jos et ole nostalgiaan taipuvainen. Minusta tuo on tosi pitkä aika ja nyt vasta ihminen ymmärtää, että ei ole kotiseudulle asiaa.

Kummallista, että sinä ymmärsit noin väärin lukemasi. 

Vierailija
20/24 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut ne markkinatkin viime viikonloppuna, mutta jos ei kiinnosta, niin ei tietenkään ole pakko tulla.