En uskovaisena tajua 10 käskyn logiikkaa kokonaisuudessa, miksi ei kielletä esim alkoholia?
miksi 10 käskyssä ei kielletä esim alkoholia tai tupakkaa tai huumeita? ja kai ihminen tajuaa luonnostaankin että naapuria ei saa m u r h a t a?
Kommentit (108)
Viini on annettu ihmiselle iloksi. Näinhän Raamatussakin mainitaan. Ei ole kuitenkaan tarkoitus missään tapauksessa juopotella ja päihtyä. Viini on hieno juoma, jopa sakraalinen nautintoaine. Jeesus nautti myös viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Viini on annettu ihmiselle iloksi. Näinhän Raamatussakin mainitaan. Ei ole kuitenkaan tarkoitus missään tapauksessa juopotella ja päihtyä. Viini on hieno juoma, jopa sakraalinen nautintoaine. Jeesus nautti myös viiniä.
Raamatun mukaan jumalan antoi kaikki siementä tekevät kasvit ihmisten käytettäväksi. Ilman erityisiä käyttörajoituksia. Ne kiellot ja rajoitukset on keksitty sitä mukaa kun raittiushenkilöt ovat muka huolissaan. Oikeasti tykkäävät vain komennella miten heidän mielestään kaikkien pitäisi elää.
"Älä pidä muita jumalia ".
Tarkoittaa että alkoholi ja humaltuminen ei saa tulla tärkeämmäksi kuin Jumala. Alkoholia ei saa palvoa.
Näin mä olen sen ymmärtänyt ja mulle eräs viisas ja fiksu uskovainen selittänyt. Tämä kävi järkeen tällaiselle kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Edellä:
Käsketään surmaamaan myös monta muuta seksuaalirikoksen tekijää, osa kunniasyistä. Moni teko, joka on nykyään tavallista käyttäytymistä oli rikos vielä viime vuosisadalla. En huomannut juuri kehotusta kivittämiseen.
Toisaalta: Jos raíz kaa neitsyen ja jää siitä kiinni, joutuu ottamaan tytön vaimokseen ja maksamaan tämän isälle korvaukseksi hopeaa määrän joka nykyrahassa on noin 70 euroa. Eri reilua tyttöä kohtaan, vai mitä?
Naisen asema on ollut se, mikä on ollut, sitä oma turha tarkastella nykylainsäädännön mukaan. Eivät ole saaneet valita puolisoitaan muutkaan ja milloin Suomessa tulikaan raiskaus avioliitossa rikokseksi? Ei taida monessa maassa olla vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa että alkoholi ja humaltuminen ei saa tulla tärkeämmäksi kuin Jumala. Alkoholia ei saa palvoa.
Näin mä olen sen ymmärtänyt ja mulle eräs viisas ja fiksu uskovainen selittänyt. Tämä kävi järkeen tällaiselle kuin minä.
Ja kyseessä siis 1. käsky.
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. "
Vierailija kirjoitti:
Jo on selitys. Jumala halusi selvästi monopolin uskontoihin. Ikävää sellainen kilpailu menee rikkauksia ihan väärille tahoille.
Vierailija kirjoitti:
Mooksen laki, ja sen kivisydän, kymmenen käskyä olivat voimassa vain muinaisen Israelin porttien sisäpuolella.
Ovatko kymmenen käskyä jotenkin raskaita tai ikäviä noudattaa? Pohjimmiltaan Jeesuksen opettama rakkauden kaksoiskäsky tiivistää itseensä juuri nämä kaikki. Jos rakastan Jumalaa, tahdon kuunnella hänen opetustaan ja välttää eksyttäviä viestejä, jotka ohjaavat hänen sanansa vastaiseen elämään. Jos rakastan lähimmäistä, kunnioitan hänen henkeään, avioliittoaan, omaisuuttaan ja mainettaan. En äkkiseltään keksi miten vaikkapa tappamatta, petämättä ja herjaamatta jättäminen tekisivät kenenkään, juutalaisen tai ei-juutalaisen, elämästä jotenkin rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Ei Jumalan logiikkaa kukaan muukaan ymmärrä.
Siis jumalan vai uskovaisten logiikkaa? Ensimmäistä ei ole näkynyt pitkiin aikoihin. Uskovaisten logiikan korvaa joustava kaksinaismoraali. Alkoholia voi juoda mutta paljon vähemmän haitallista kannabista ei saa käyttää. Uskonto on muka olevinaan parempi kuin jokin ns. taika-usko. Niinpä niin jos näkymättömät olennot komentaa sua niin onko se scifiä vai kauhua? Voi olla molempia mutta sekin on mahdollista että siellä omassa päässä ei ole ihan kaikki kohdallaan kun uskoo olemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Edellä:
Käsketään surmaamaan myös monta muuta seksuaalirikoksen tekijää, osa kunniasyistä. Moni teko, joka on nykyään tavallista käyttäytymistä oli rikos vielä viime vuosisadalla. En huomannut juuri kehotusta kivittämiseen.
Toisaalta: Jos raíz kaa neitsyen ja jää siitä kiinni, joutuu ottamaan tytön vaimokseen ja maksamaan tämän isälle korvaukseksi hopeaa määrän joka nykyrahassa on noin 70 euroa. Eri reilua tyttöä kohtaan, vai mitä?
Jos ei olisi ottanut vaimokseen, olisi tyttö voinut jäädä kadulle lapsensa kanssa (ellei tytön isä halunnut elättää heitä). Naisen mahdollisuudet elättää lapsi olivat heikot, eikä geenitestejä ja elatusmaksuja ollut nykyiseen tapaan, vaan elatusvelvollisuus tuli avioliiton kautta.
Tuossa tilanteessa tytölle oli hyvä, että sai elättäjän itselleen ja lapselleen. Tuskinpa ne normaalilla tavalla naimisiin päätyneet naisetkaan saivat itse valita aviomiestä rakkauden perusteella, tai päättää siitä, harrastavatko tämän kanssa seksiä. Eli ei poikennut siitä paljoakaan. Kamalaa tietysti nykynäkökulmasta katsottuna tuollainen kulttuuri, mutta se ei ole raamatun vika, että kulttuuri yhteiskunnassa oli tuolloin tuo.
Haluatko sinä uskovaisen henkilön päättämään miten saat elää? Minä en halua.
Eihän huuhaaseen saa yhteyttä jos on selvin päin LoL
---Absolutisti Ateisti
Ei alkoholia ollut silloin edes keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Ennen alkoholin keksimistä käytettiin muita päihteitä. Selvinpäin ei ole kestetty ikinä. Ei ikinä.
Jumala on päihdemyönteinen, mutta ei pidä murhaamisesta. Onko tuossa nyt jotain ihmeellistä? Itsekin olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Haha! Oli todellakin! Ihminen keksi hiivankäytön ja alkoi tekemään sahtia jo 6000 vuotta sitten. Leipää vasta parin tuhannen vuoden päästä tuosta :D
Vierailija kirjoitti:
2000 vuotta sitten kynnys toisen tappamiseen jonkun ongelman ratkaisemiseksi oli aika tavalla pienempi.
Juuri siksi ettei ihmisten moraaliin ollut vielä painotettu että toisen ihmisen tappaminen on kategorisesti väärin.
Älä nyt hulluja puhu. Lue enemmän jistoriasta niin tiedät.
Miksi alkoholi muka kiellettäisiin vain siksi, että jotkut tolvanat eivät osaa hallita alkoholin kulutustaan? Tässä on katsos kyse vapaasta tahdosta, kuten kaikessa muussakin Raamatussa. Kukaan ei pakota ihmistä vaikka tappamaan, valehtelemaan tai juopottelemaan. Nämä ovat kaikki omia valintoja.
Ei kaikki elämänohjeet mahdu 10 käskyyn, siksi onkin luettava koko Raamattu. Siellä on juopotteleva elämä kielletty. Monessa kohtaa kielletään liika viini. Ja seurakunnan palvelija Ei saa olla juomiseen taipuvainen yms. Meidän on oltava raittita yms. Ja tupakkaa tai huumeita ei siellä päin ollut olemassakaan vielä noihn aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki elämänohjeet mahdu 10 käskyyn, siksi onkin luettava koko Raamattu. Siellä on juopotteleva elämä kielletty. Monessa kohtaa kielletään liika viini. Ja seurakunnan palvelija Ei saa olla juomiseen taipuvainen yms. Meidän on oltava raittita yms. Ja tupakkaa tai huumeita ei siellä päin ollut olemassakaan vielä noihn aikoihin.
Ne samat aineet olivat olemassa jo tuolloin niitä ei vain sanottu huumeiksi. Ensimmäinen yritys kieltää kannabiksen käyttö on jostain 7000 vuoden takaa.
Voi huutaa että jeesus pelastaa mutta koistinen ei jarruta vihreissä valoissa. Vihreästä puheen ollen niin saksa laillisti kannabiksen. Miksi suomen poliitikot haluaa pitää kannabiksen rikollisten käsissä? Se on kaikkein haitallisin tapa. Lisäksi niin monin paikoin kannabis on laillista tai sallittua että miksi sen pitää olla suomalaisille rangaistavaa?