G: 30kg laihduttaneet,miten saitte motivaation pysymään? Minulla ylipainoa 47kg ja aina repsahdan.
Päätin olla 6kk miettimättä painoa. Virhe!
Olin 2 vuotta pysynyt 98kg laihduttamalla. No,tuon puolen vuoden tauon jälkeen paino oli 113kg :(
Pari kertaa kysynyt laihdutuslääkettä,en ole saanut.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo aika paljon hiilareita, kun taas proteiinipuoli jää aika vähälle. Taas, en sano tätä mitenkään ilkeästi, mutta et tarvitse noin paljon leipää ja pullaa ja sokeria eri muodoissa. Voisit korvata ne kasviksilla, tai jättää kokonaan pois. Iltapalaksi voisi olla vaikka pari kananmunaa ja se päärynä, illalla et tarvitse enää hiilareita energiaksi, vaan yöksi saisit proteiinia, joka auttaa kehoa palautumaan päivästä.
Joo mä tiedän, että mun ruokavalio on kaukana täydellisestä. Mutta toisaalta se ei ole myöskään sellainen, mitä jotkut täällä tuntuu olettavan kokoisteni ihmisten ruokavalion olevan, että mussutetaan chipsiä ja karkkia ja siidereitä ja hampurilaisaterioita jatkuvasti eikä syödä vihanneksia ollenkaan. Mun eräs kaveri sanoi, kun näytin mun ruokapäiväkirjaa hänelle, että jos hänen pitä
Jep, ruokavaliossasi on paljon hyvää, esim se salaatti (kasvisten kanssa voi leikkiä, esim. tavallisen lehtisalaatin sijaan voi käyttää rucolaa, baby pinaattia, ituja jne., joilla on paremmat ravintoarvot) ja hedelmät. Siellä on vaan myös liikaa sitä "täytettä", eli tyhjiä kaloreita. Itse en noudata ketoa, mutta hiilareiden tehtävä kannattaa ymmärtää. Ne antavat energiaa, mutta eivät oikeastaan tee sitten muuta, ja jos sitä energiaa ei kuluta, niin se muuttuu läskiksi. Sen sijaan proteiini (toki on myös energiaa) rakentaa kehon kudoksia, ei pelkästään lihaksia vaan myös kaikkea muuta solukkoa, kuten ihoa ja hiuksia. Toki sitäkin voi syödä liikaa, mutta sillä on silti enemmän tehtäviä kehossa, eli se ei välttämättä muutu rasvaksi kehossa samalla tavalla. Usein leipä ruoan kanssa on enemmän tapa kuin oikea tarve, eli se on suht helppo jättää pois. Siitä voisi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lihavia suljeta
Niiden oikeisiin paikkoihin
Kuten esimerkiksi
Riika, dachau, auchwitcz,
Ja treblinka ?
Oletko saippuakauppias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo aika paljon hiilareita, kun taas proteiinipuoli jää aika vähälle. Taas, en sano tätä mitenkään ilkeästi, mutta et tarvitse noin paljon leipää ja pullaa ja sokeria eri muodoissa. Voisit korvata ne kasviksilla, tai jättää kokonaan pois. Iltapalaksi voisi olla vaikka pari kananmunaa ja se päärynä, illalla et tarvitse enää hiilareita energiaksi, vaan yöksi saisit proteiinia, joka auttaa kehoa palautumaan päivästä.
Joo mä tiedän, että mun ruokavalio on kaukana täydellisestä. Mutta toisaalta se ei ole myöskään sellainen, mitä jotkut täällä tuntuu olettavan kokoisteni ihmisten ruokavalion olevan, että mussutetaan chipsiä ja karkkia ja siidereitä ja hampurilaisaterioita jatkuvasti eikä syödä vihanneksia ollenkaan. Mun eräs kaveri sanoi, kun näytin mun ruokapäiväkirjaa hänelle, että jos hänen pitä
Kannattaa keskittyä niiden elämäntapojen vaihtamiseen yksi kerrallaan terveellisemmäksi. Jos karkki on heikkous niin esimerkiksi suklaalevyn sijasta vaihtaa suklaapatukkaan jne. Monesti ne herkun ensipuraisut ovat parhaita ja sen jälkeen loppu menee autopilotilla. Sen tilalla voisi olla vaikka kaurapuuroa tai näkkileipää.
Hampurilaisiakin saa syödä kunhan vaihtaa ne rasvassa friteeratut ranskalaiset salaattiin. Olin opiskeluaikanani töissä hampurilaispaikassa ja siellä ei todellakaan vaihdettu friteerausöljyjä sääntöjen mukaan. Pomo kaksinkertaisti öljyn käyttöajan ja sen jälkeen en ole syönyt missään ranskalaisia perunoita. Nyt kesällä voisi itse friteerata ulkona omatekoisia peruna- ja juureslohkoja.
P.S. Menetin halun syödä montaa muutakin hampurilaisravintolan ruokaa sinä kesänä. Lopulta otin omat eväät mukaan töihin ja minua kytättiin, josko napsin vaikka salaa firman ruokia. Ajatuskin tupla-ajan lämpötunnelissa olleista hampurilaisesta ajoi jo silloin etomaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään puuttumatta läskien järjenjuoksuun tai sen puuttumiseen niin ihmettelen vain sitä, että eikö se järki senvertaa toimi, että ihminen ymmärtäisi reagoida viimeistään siinä 20 kg ylipainon kohdilla? Heikentääkö ylipainoisuus aneenvaihdunnan lisäksi myös aivotoimintaa? Sekö on luontainen selitys sille, että tyhmyys lisääntyy jokaisen kilon myötä? Onko lihava siis myös tyhmyyden tiivistymä?
En nyt sanoisi että lihava on tyhmä. Olihan Churchill esimerkiksi läski, mutta harva sitä tyhmäksi luonnehtii.
Maailman nälänhätä On lihavien syy!
Ilmaston lämpeneminen voitaisiin pysäyttää jo ihan sillä kun ylipainoisuus saataisiin hallintaan niin metaanin tuotanto puolittuisi.
Ja piruako se paino sitten toisille kuuluu jos ihminen noudattaa terveellisiä elämäntapoja? Itse voi tehdä todella monenlaisia kasvispitoisia ruokia kunhan soveltaa. Ihan porkkanoista, kuorituista auringonkukansiemenistä tai tahinista, haluamasta öljystä, savupaprikasta ja ripauksesta yrttisuolaa saa tehtyä hummuksenkaltaosya leivänpäällystettä, jota voi käyttää myös dippikastikkeena. Veren HDL-rasva-arvot tykkäävät hyvää!
Mitä enemmän ruokavaliossa on kasviksia, pähkinöitä, siemeniä ja manteleita ja kasviöljyjä, sitä enemmän hiljainen tulehdus laskee. Mitä vähemmän saa ravinnostaan kovaa rasvaa ja suolaa, sitä enemmän hiljainen tulehdus laskee. Hiljainen tulehdus ja paino eivät kulje välttämättä käsi kädessä.
On helppoa ottaa artikkeliin esimerkiksi ylipainoinen hiljaisesta tulehduksesta kärsivä siksi, että suomalaisista suurin osa on ylipainoisia tai lihavia ja syö liian vähän kasviksia ja hedelmiä. Tuo on samanlainen juttu kuin kuvatoimistojen kuvat, joissa pulskealla ihmisellä on toisessa kädessä porkkana ja toisessa kädessä hampurilainen ja henkilö näyttää epätoivoiselta.
Sain joskus hyvän neuvon, älä vähennä vaan lisää. Lisää kasviksia , lisää marjoja, lisää hedelmiä, lisää askelia , lisää hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston lämpeneminen voitaisiin pysäyttää jo ihan sillä kun ylipainoisuus saataisiin hallintaan niin metaanin tuotanto puolittuisi.
Ja kun ilkeät ihmiset saataisiin pois niin maailman positiivinen ilmapiiri moninkertaistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Lihaville naisille voisi antaa sitä puuttuvaa tahdonvoimaa ruoskimalla niiden paljaita pakaroita samalla kun ne ovat pallo suussa kahlittuina sängynpäätyyn..ups..sain erektion. No se on sivuseikka, mutta kuitenkin niinkuin ajatuksentasolla voisi olla ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ilkeät ihmiset saataisiin pois niin maailman positiivinen ilmapiiri moninkertaistuisi.
Varsinkin kehopositiivisuus lisääntyisi ja se olisi maapallon tuho. Voi kunpa kantaisit vastuuta yhtäpaljon kuin tuota ylipainoisuuttasi. Kaikki häpee sua. Naapurin koirakin häpee..
Voi kuinka pieninä palasina onkaan mun leipäni maailmalla..niitä keräillessä ei ehdi lihoamaan. Mitäpä tähän muuta osaisin sanoa kuin.. MENKÄÄ TÖIHIN!!
Säkkipäässä pimeässä kaikki pimpit tuntuu samalta. No Worries.
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus hyvän neuvon, älä vähennä vaan lisää. Lisää kasviksia , lisää marjoja, lisää hedelmiä, lisää askelia , lisää hyötyliikuntaa.
Paskimmat ohjeet koskaan. Suurin osa ihmisten ongelmista ravinnon suhteen johtuu kasvisten syömisestä. Ihminen on luontojaan lihan ja eläinrasvan syöjä - kaikki mikä on vastoin ihmisen luontaista ruokavaliota ainoastaan sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sairauksien välttäminen ja yleinen parempi suorituskyky itsessään motivoi? Mikä sitten motivoi ylipainoisena pysymiseen?
No se huikea fiilis ja hyvänolon tunne, mikä tulee syömisestä. Tietysti se euforia tulee kaikesta ei niin terveellisestä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä lihoin raskaana ollessa 20kg ja ne kilot jäi vuosiksi lanteille. Laitoin muutama kuukausi synnytyksen jälkeen hormonikierukan. Vaikka kuinka yritin laihduttaa niin paino ei vaan millään tippunut. Vuosi sitten poistatin kierukan kun sille ei ollut enää tarvetta. Ja paino on pudonnut vuodessa 8kg enkä ole mielestäni muuttanut mitään ruokailuja tai liikunnan määrää.
Jos sulla on joku hormonaalinen ehkäisy kannattaa myös miettiä, olitko lihava jo ennen sitä vai alkoivatko kilot kertyä hormonien takia. Ja jos näin on, voisiko näihin hormoneihin vaikuttaa?
Ei ole mitään hormonaalista ehkäisyä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sairauksien välttäminen ja yleinen parempi suorituskyky itsessään motivoi? Mikä sitten motivoi ylipainoisena pysymiseen?
No se huikea fiilis ja hyvänolon tunne, mikä tulee syömisestä. Tietysti se euforia tulee kaikesta ei niin terveellisestä
Ap
Mitäpä jos runkkailisit enemmän? Tai vaihtoehtoisesti lopettaisit sen pihtailemisen kokonaan?
Muutin vain yhden asian kerrallaan kerran kolmessa kuukaudessa. Yksi asia, kolme kuukautta. Ensimmäinen oli, että rupesin kävelemään 10 000 askelta päivässä. Alussa se oli perseestä mutta koska en vaatinut itseltäni mitään muuta, niin se onnistui. 3kk kestää että asiasta tulee tapa. Huomasin sen itsekin ja herranpieksut miten kunto ja olo voi koheta vain kävelyllä!
Seuraava oli, että päätin jättää napostelun. Se vaati isoja annoksia ruokaa varsinaisilla aterioilla. Uskallusta syödä. Samalla jatkoin siis kävelyä, koska se on loppuelämäni muutos. No aina ei tule 10 000 askelta ja se on ok, mutta keskimäärin viikossa tulee.
Ja sitten muutetaan seuraava asia taas 3kk päästä. Päätät että elämä muuttuu. Se se on, se voittajavinkki. Ei mitään muuta kuin pysyvä muutos. Uuden tavan opettelu vie keskimäärin 3kk, siksi tuo aika.
Sinäpä se kummallinen pullea hiihtäjä olet. On tainnut redbull antaa siivet tai oletko sokerihumalassa? Tuskin tuo nälkäkiukkuakaan voi olla kun näyttää olevan iso repullinen ruokaa varastoituna vatsan päällä. Ehkä sinulla oli rankka lapsuus ja ainoa asia mikä sai hymyn huulille oli äidin huuto... Syömään!!!