Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko 2-vuotias päiväkotia varhaiskasvatuksen näkökulmasta?

Vierailija
23.05.2024 |

Monet pitävät 2-vuotiaita päiväkodissa vaikka olisivat itse kotona, perustuen siihen, että lapsi tarvitsee ohjattua toimintaa, kavereita, virikkeitä jne. Mitä sanotte, etenkin te kasvatusalan ihmiset, tarvitseeko jo 2 vuotias näitä? Saako lapsi riittävän varhaiskasvatuksen touhuamalla äidin kanssa leikkipuistoissa ja perhekerhoissa? Minkä ikäinen lapsi alkaa kaivata samoja, tuttuja, päivittäin tavattavia leikkikavereita? Minulla on siis kaksivuotias lapsi, joten siksi tämän ikäisestä kysyn. 

Kommentit (194)

Vierailija
141/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 3 v ei tarvitse päiväkotia jos normaali vanhempi.



 

Ei todellakaan tarvitse jos on aktiivinen mami ja papa, etenkään jos vielä on välittävää sukua lähellä. Virikkeitä ja syliä riittää!

Mun kaveri vei lapsensa vasta ennen eskaria vuodeksi tai kahdeksi päikkyyn, silti hänen lapsensa ovat hyvin pärjänneet opinnoissaan ja kaverisuhteissaan, koska he olivat hyvin sosiaalinen perhe!! Itse ajattelen jos koti on ns syrjäytynyt, eli jos vanhemmillakaan ei ole antoisaa sosiaalista elämää, niin älkää evätkö sitä lapsiltanne!!! 



Kanssakäyminen ihmisten kanssa pienestä pitäen on elintärkeää!

Vierailija
142/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksivuotias ei tarvitse päivähoitoa kavereiden tai varhaiskasvatuksen kannalta. Neljävuotias voisi korkeintaan mennä puolipäivähoitoon. 

Asia on tietysti eri jos työn takia joutuu laittamaan lapsen päivähoitoon.

Hienoa että kaksivuotiaasi saa olla kotona vielä!

 

T. Ammattikasvattaja

Suomessa ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuonna 2015. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaan pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua.

 

Suunnitelmallisuus on sitä että edellisellä viikolla nopeasti katsotaan mitä tehtäisiin  pienryhmissä. Niissä sitten pientä räpellystä tai kirjanlukua. Nykyarjessa ei ehdi tutkittuun tietoon pohjautuvaa pedagogiikkaa toteuttamaan, kunhan lonkalta jotain tekemistä keksii, joka ei välttämättä vastaa edes ryhmän tarpeita.

Lapsenne on vain säilössä, ja todella levoton ja äänekäs lapsisäilö onkin. Onnekkaat ne, jotka saa olla mahd. Pitkään kotona.

 

T.vo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

- Kaikki lapset harjoittelevat päiväkodissa vasun mukaisesti mm. tunnetaitoja, kaveritaitoja ja motorisia taitoja.

- On niitä ennenkin harjoiteltu ilman vasuja ja pedagogista joutavaa maiskuttelua. Vasu tarkoitti silloin marjakoria. mihin yhdessä lasten kanssa kerättiin mustikoita metsästä mustikkapiirakkaa varten.

Turhantärkeät vouhottajat pilasivat maailman parhaan suomalaisen päiväkotihoidon. Isot tehostekanalat tilalle, maksimi ryhmäkokomitoitukset yhdelle hoitajalle, sinne lapsi. Asiantuntijat saivat varmaan ison palkan norsunluuntornissaan keksimällä varhaiskasvatuksellisia käsitteitä. Keksittiin pyörä uudelleen, joka ei ollutkaan lasten parhaaksi vaan jumittaa kuopassaan.

Vierailija
144/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei "moni" pidä päiväkodissa kaksivuotiasta sen takia, että tämä ehdottomasti tarvitsisi varhaiskasvatusta. Mutta aika monilla vanhemmilla on töitä, joita tekevät mielellään ja useimmat tarvitsevat sen palkankin. Ja jokunen voi ajatella, että ei naisten tarvitse luopua urastaan tai olla vuosikymmeniä kotona, vaikka äidiksi alkaisikin. Ja ajattelee myös, että ei se lapsi mitenkään traumatisoidu ja täysin pilalle mene, jos päiväkodissa käykin. Ehkä tällaisin aatoksin.

Vierailija
145/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuonna 2015. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaan pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua.

On ihan ykshailee, millä nimellä sitä kutsutaan! Siellä tehdään just ne samat jutut kuin ennenkin! Jotkut poliitikot saivat vain nimensä paperiin, että nyt on sitten se hieno varhaiskasvatus - ÄLLÖTTÄVÄÄ. 

Vierailija
146/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-...  ei se lapsi mitenkään traumatisoidu ja täysin pilalle mene, jos päiväkodissa käykin. Ehkä tällaisin aatoksin.

- Sanoisin tähän, että riippuu täysin siitä päiväkodista, missä lapsi sen hoitopäivänsä viettää. Karkeuserot voivat olla suuret .

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Olisiko parhain ikä laittaa lapsi päiväjoitoon se ,kun lapsi osaa itse kertoa ( ei hoitaja latelemassa litaniaa "ihan kiva päivä"-tyyliin?

- Juuri näin. Ei avuttomia vauvoja ainakaan päiväkotiin. 

 

Vierailija
148/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksivuotias ei tarvitse päivähoitoa kavereiden tai varhaiskasvatuksen kannalta. Neljävuotias voisi korkeintaan mennä puolipäivähoitoon. 

Asia on tietysti eri jos työn takia joutuu laittamaan lapsen päivähoitoon.

Hienoa että kaksivuotiaasi saa olla kotona vielä!

 

T. Ammattikasvattaja

Suomessa ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuonna 2015. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaan pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua.

Tää on just niin ällöä!

Lasten pitää antaa olla lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itselläni oli mahdollista olla kotona lasten ollessa pieniä. Puistossa olivat pari tuntia ja muskarit ym kuvioissa. Ja osapäiväisinä päiväkodissa noin 3 v eteenpäin, eskarissa sen 4 h kerrallaan. Myöskään ei aloitettu mitään ns kilpailulajia pieninä, eikä ollut raskasta harrastusrumbaa, mutta kaikkea tehtiin monipuolisesti. Meillä oli jossain vaiheessa naapurin kanssa yhteisesti palkattuna lastenhoitotäti hakemassa koulusta jne. Molemmat lapseni  ovat  sosiaalisia ja tänä päivänä akateemisia, vaikkei se mikään mittari ole, mutta  ei ainakaan noihin taitoihin vaikuttanut. 

Vierailija
150/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikouluun kannatta omat lapset vasta laittaa, mikäli mahdollisuuksia moiseen valintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotiaan lapsen elämä keskittyy enimmäkseen kakan taputtamiseen lattialla ja peukalon imemiseen. Opinnot voi aloittaa sitten myöhemmin.

Vierailija
152/194 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksivuotias ei tarvitse päivähoitoa kavereiden tai varhaiskasvatuksen kannalta. Neljävuotias voisi korkeintaan mennä puolipäivähoitoon. 

Asia on tietysti eri jos työn takia joutuu laittamaan lapsen päivähoitoon.

Hienoa että kaksivuotiaasi saa olla kotona vielä!

 

T. Ammattikasvattaja

Suomessa ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuonna 2015. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaan pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua.

Ja tämä edellinen teksti on ideologista höpinää siitä, mitä virallisesti pitäisi olla. Sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Todellisuudessa päiväkodit on karjankaitsemislaitoksia. Siellä voi huonosti niin lapset kuin hoitajatkin. Hoitajien kertomuksia voit lukea vauva.fi:n ketjusta, pistä hauksi "varhaiskasva työntekijöiden hätähuuto". Ei jää epäselvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen nyt jo aikuisen lapsen kasvattaneena olen sitä mieltä, että 2-vuotiaalle riittää hyvin leikki äidin kanssa ja varsinkin jos hän käy jossain kerhossa tai leikkimässä muiden lasten kanssa esim. leikkipuistossa. Se, että viedään päiväkotiin, vaikka ollaan itse kotona vaikkapa vauvan kanssa, tarkoittaa sitä, että ei viitsitä itse hoitaa, ulkoiluttaa ja leikkiä.

Vierailija
154/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vuodelta 2024. Olisi kiva tietää, mitä ap nyt asiasta ajattelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tasan 9 ok vanhat lapset ja vauvat ovat pakosta menemään päiväkotiin. Poikkeuksia ei ole. Myös vammaiset . Ja mitä on varhaiskasvatus ??????????? Päiväkotiin pitää mennä. Ite en aikoinaan ollut, parikin naista hoiti mua ja mun isosiskoani, kun vanhemmat olivat töissä (eka oli entinen lätkä pelaaja Kärpissä yms Janne Niinimaa ja hänen äitinsä. 

Vierailija
156/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kukaan ei missään iässä tarvitse päiväkotia sen sisällön vuoksi.

Vierailija
157/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksivuotias ei tarvitse päivähoitoa kavereiden tai varhaiskasvatuksen kannalta. Neljävuotias voisi korkeintaan mennä puolipäivähoitoon. 

Asia on tietysti eri jos työn takia joutuu laittamaan lapsen päivähoitoon.

Hienoa että kaksivuotiaasi saa olla kotona vielä!

 

T. Ammattikasvattaja

Suomessa ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuonna 2015. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaan pedagogista toimintaa joka on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua.

Tämän ymmärrän, mutta tarvitseeko jo 2-vuotias tällaista kouluttautumista? Eikö esim. 3-vuotiaasta alkaen riitä?

Taaperoikä on sitä aikaa, kun ihmisen taidot kehittyvät kaikkei

Mutta miksi juuri päiväkodissa? Eikö riitä, että äiti opettaa lapselle ja käy kerhoissa, joissa on myös varhaiskasvatusta? Mikä määrä tätä kasvatusta riittää, riittääkö vaikka 2 x 2 tuntia viikossa vai pitääkö olla 5 pitkää päivää viikossa? 

Ja ajatelkaa millaista olisi ollut aikanaan heimoissa eläessä,  ihmiselle luonnollisessa ympäristössä. Taaperot ja lapset olisivat pyörineet mukana ja viettäneet paljon aikaa yhdessä leikkien ouuhaten ja iham vain eläen. Nykyinen varhaiskasvatus kuulostaa siihen nöhden hiukan pelottavalta, vieraantuneelta siitä, miten ennen elimme yhteisöissä, ilman tarkoituksellista tpisten muokkaamista, jos osasin kuvata ajatuksen, joka tuossa minusta oli huolta herättävää. Mitä tuo sisältää, pettymyksen sietokyvyn ns opettelua, aiheuttaen pettymyksiä? Jonottamisen hiljaisuutta? Istumista hiljaa kuunnellen, kun yksi aikuinen puhuu, sitten tulee ohjattu tauko, ja taas seurataan kun yksi aikuinen puhuu? 

Vierailija
158/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut omien lasteni kanssa kotona nyt neljä vuotta, ja ehtinyt sitä aikana kiertää jos jonkinlaisessa perhekerhossa. Olen kohdannut näiden vuosien aikana paljon lapsia vanhempineen, ja varmaan 90 % näistä lapsista on laitettu viimeistään kaksivuotiaana päiväkotiin kokopäivähoitoon. Ja tässä keskustelussa keskustelijoiden lapset ovat kaikki 5-vuotiaiksi kotona. Jokin ei nyt täsmää. Meidän alueella kaikki päiväkoditkin ovat aivan täynnä.

Vierailija
159/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoa löytyy paljon. Esim. psykologian emeritusprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen on pitänyt alle 3-vuotiaita liian nuorina päiväkotiin. Nykyään tilanne on huonontunut paljon. 

Omat aloittivat osa-aikaisessa päivähoidossa 4- ja 5-vuotiaina. Nykyään on eskari, johon mennään yleensä 6-vuotiaana. Sekin riittää ennen koulua, mutta harrastuksia, kivaa tekemistä ja sosiaalisia suhteita lapsi tarvitsee kyllä aika pienestä asti. Omien kanssa oli vauva- ja taaperoharrastuksia ha ryhmiä. 

Lapset ja perheet ovat kuitenkin yksilöllisiä. On erilaisia tilanteita ha tarpeita.

Ei lapsia ennen ohjatusti leikitetty koko 0-6-v.

Läsnäolo ja yhdessäolo tärkeintä. Normaali perheen elämä ja sen toimet.

Rauha.

Riittävä lepo.

Lukeminen ääneen, piirtäminen, askarteleminen, palikat, rakentaminen, näitä...

Vierailija
160/194 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään kukaan ei missään iässä tarvitse päiväkotia sen sisällön vuoksi.

 

Ei tarvitse lapsi ulkopuolista hoitoa /kasvatusta.

 

Näin on.

 

 

 

Lastentarhan opettaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi