Mies ei halua puhua asioistaan
Mulla on pari vuotta kestänyt parisuhde. Olen itse tosi avoin ja olen aiemmissa parisuhteissa puhunut kumppanien kanssa lähes kaikki asiat. Fantasiat, mitä on aiemmin esimerkiksi kokeillut, montako kumppania on ollut tms. Ei tietenkään mitään yksityiskohtia kenestäkään toisesta, mutta yleisellä tasolla. Olen ajatellut, että on ihan tavallista jutella, mitä on kokeillut, mistä on tykännyt, mistä ei tai mitä voisi vielä haluta kokeilla uudelleen tms.
Tässä suhteessa mies ei puhu, eikä pukahda. Hän kokee epämiellyttäväksi jutella esimerkiksi vanhoista asioista, mikä taas on mulle tosi luontevaa. Puhun paljon seksistä myös ystävieni kanssa. Hän kokee, että jokaisella pitää saada olla yksityisyys, myös parisuhteessa. Ymmärrän häntä, mutta koen, että hän pitää minut ikäänkuin käsivarren mitan päässä itsestään, eikä "luota" muhun.
Hänelle esimerkiksi selvisi vasta hetki sitten seksikumppanieni määrä. Arvasin, että hän kuvitteli minua "kiltimmäksi", mitä olen ja minua vaivasi se, että hänellä on minusta väärä mielikuva. Minusta tuntui vain vapauttavalta, että toinen tietää, mitä oikeasti olen ja tuntee minut entistä paremmin.
Välillä tämän asian kanssa menee ihan hyvin, mutta sitten aina jokin asia suistaa minut näihin ajatuksiin. Lähinnä mietin, että minun pitäisi toki kunnioittaa hänen toiveitaan hänen yksityisyydestään, mutta samalla koen kuristavaa tunnetta siitä, että kumppanissani on valtavasti asioita, joita hän ei halua jakaa kanssani.
Ajatuksia?
Kommentit (69)
Olen ehkä hieman erilainen muutenki ajatusmaailmaltani. Olen esimerkiksi edellisessä parisuhteessa harrastanut kimppajuttuja ja en ole mustasukkaista sorttia. Koen seksistä puhumisen hyvinkin helpoksi ja tavallaan ihan samaksi asiaksi, kuin muistakin menneisyyden asioista puhumisen. Itse ainakin haluan tietää kumppanista mahdollisimman paljon asioita, siis ihan joka saralla, jotta kokisin tuntevani hänet kunnolla. Mutta huomaan, että taidan tosiaan kuulua vähemmistöön 😁 on vähän vaarallista olla samanlaisten ihmisten kanssa niin tiiviisti, kun kuvittelee kaikkein olevan tällaisia 😅
Mihin ne aiemmat parisuhteet sitten kaatuivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Voi olla hyvä pohtia "asioiden" ja "seksihistorian" eroa.
Jos toiselle oma tai toisen seksihistoria on tabu niin sulkeutuu entisestäänkin jollei tuota tabua kunnioiteta.
Jos nykyisistä seksihaluistaan ei osaa keskustella viittaamatta menneisiin niin voipi toiselle tulla hankala olo. Hän ehkä mielelläänkin keskustelisi seksistä jollei siihen keskusteluun liitettäisi vanhoja...
Miten sanot vaikkapa pitäväsi suihinotosta sanomatta, että olet sellaista tehnyt? Minusta tällaiset asiat on aivan normaaleja keskustella parisuhteessa.
"Olisi ihanaa jos ottaisit multa suihin" vs. "Eksä otti suihin ja se oli ihanaa, etkö säkin voisi?"
Onko tämän eron ymmärtäminen oikeasti jollekin vaikeaa?
Jos mies kuvailee jotakin sanalla "ihana", sänkypuuhat oli kyllä sitten siinä lopullisesti...
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä hieman erilainen muutenki ajatusmaailmaltani. Olen esimerkiksi edellisessä parisuhteessa harrastanut kimppajuttuja ja en ole mustasukkaista sorttia. Koen seksistä puhumisen hyvinkin helpoksi ja tavallaan ihan samaksi asiaksi, kuin muistakin menneisyyden asioista puhumisen. Itse ainakin haluan tietää kumppanista mahdollisimman paljon asioita, siis ihan joka saralla, jotta kokisin tuntevani hänet kunnolla. Mutta huomaan, että taidan tosiaan kuulua vähemmistöön 😁 on vähän vaarallista olla samanlaisten ihmisten kanssa niin tiiviisti, kun kuvittelee kaikkein olevan tällaisia 😅
Olin kaltaistesi ihmisten kanssa. Tuli kokeiltua erilaisia kimppoja, vaikka minkälaisia kinkyilyjä, seksibileitä, maksullisia ja vaikka mitä. Kadun sitä elämänvaihetta, todennäköisesti lopun elämääni. Rikoin oman seksuaalisuuteni ja traumatisoiduin. Onni on että osaan nykyään rajata kaltaisesi heti kättelyssä pois, edes sen siitä sekoilusta oppi. Mutta jokainen tavallaan, pidä hauskaa avointen ihmistesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt AP:lta niin minulla on ollut kolme pidempää parisuhdetta ennen tätä. Ensimmäinen kaatui 3v jälkeen siihen, että oltiin niin nuoria ja molempia kiinnosti kokeilla onko aidan toisella puolella vihreämpää. Toisen kanssa olin 2v, mutta ei vaan haaveet ollut samoja (halusin esim perheen, hän ei). Kolmannen kanssa olin yli 15v, mutta me vaan klassisesti kasvettiin eri suuntiin. Haluttiin eri asioita elämältä ja muututtiin aivan erilaisiksi ihmisiksi, mitä nuorena oltiin. Villiä ja hyvää seksiä oli kyllä, mutta ei mitään muuta yhteistä enää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä nyksäsi sitten on vaan yhteensopimaton sulle. Eikö tuo erilaisuus tullut ennen suhteen aloittamista esille?
Seuraavan parisuhdekandidaatin kanssa voisit selvittää nuo asiat heti ennen suhteen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kaltaistesi ihmisten kanssa. Tuli kokeiltua erilaisia kimppoja, vaikka minkälaisia kinkyilyjä, seksibileitä, maksullisia ja vaikka mitä. Kadun sitä elämänvaihetta, todennäköisesti lopun elämääni. Rikoin oman seksuaalisuuteni ja traumatisoiduin. Onni on että osaan nykyään rajata kaltaisesi he
Onpa harmi, että menit omien rajojen yli. Niistä on kyllä tärkeää pitää kiinni. Olen itse harvakseltaan käynyt seksibileissä ja kimppajuttuja ollut joskus, ei edes vuosittain. Koen noiden olleen tosi piristävää ja kivaa. Mutta nyt kun kumppani ei noista innostu niin pärjään ilmankin. Itse olen tosi iloinen, että on tullut monenlaista kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä nyksäsi sitten on vaan yhteensopimaton sulle. Eikö tuo erilaisuus tullut ennen suhteen aloittamista esille?
Seuraavan parisuhdekandidaatin kanssa voisit selvittää nuo asiat heti ennen suhteen aloittamista.
Itseasiassa ei tullut, sillä alkuun hän oli avoimempi. Sain hänestä alkuun aivan eri kuvan. Siksi olenkin jotenkin hukassa, että millaisen ihmisen kanssa oikein olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt AP:lta niin minulla on ollut kolme pidempää parisuhdetta ennen tätä. Ensimmäinen kaatui 3v jälkeen siihen, että oltiin niin nuoria ja molempia kiinnosti kokeilla onko aidan toisella puolella vihreämpää. Toisen kanssa olin 2v, mutta ei vaan haaveet ollut samoja (halusin esim perheen, hän ei). Kolmannen kanssa olin yli 15v, mutta me vaan klassisesti kasvettiin eri suuntiin. Haluttiin eri asioita elämältä ja muututtiin aivan erilaisiksi ihmisiksi, mitä nuorena oltiin. Villiä ja hyvää seksiä oli kyllä, mutta ei mitään muuta yhteistä enää.
Hmm. Kuulostaa ihan normimeiningiltä.
Ihan vinkkinä: miehet _ei_ halua kuulla naisen mahdollisista villeistä menoista. Ja ei voi tietää mikä miehen mielestä on "villiä" kun kaksinaismoralismi on yleensä normi.
Eikä naisetkaan yleensä halua kuulla sarjapettäjämiehen seikkailuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseas
Taisi mies esittää jotain mitä ei ole päästäkseen suosioosi.
Taidat olla keskivertoa estottomampi ja vapautuneempi ja ainakin kumppaniasi estottomampi.
Entä saatko häneen tunnekontaktia? Häntä saattaa ahdistaa sun seksuaalisuutesi ja estottomuutesi.
Teitä saattaa hyvinkin olla kaksi tyytymätöntä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kykenemättömältä oikeasti kestäviin suhteisiin. Ei kolmen, tai kahden, vuoden suhteita voi vielä pitkiksi sanoa. Kannattaa katsoa peiliin rehellisesti ja jatkaa sitä sarjapaneskelua, vapautta ja kivojen kokemusten hankkimista, eiköhän ne ole sinulle luontaisempi vaihtoehto. Miksi roikut tuollaisessa suhteessa ja toivot toisen muuttuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kykenemättömältä oikeasti kestäviin suhteisiin. Ei kolmen, tai kahden, vuoden suhteita voi vielä pitkiksi sanoa. Kannattaa katsoa peiliin rehellisesti ja jatkaa sitä sarjapaneskelua, vapautta ja kivojen
Höpsis. Nuorelle ihmiselle parin vuoden pituiset suhteet ovat pitkiä ja 15 v suhde on ihan selvästi pitkä.
Jos on iloinen kokeiluistaan ja kokemuksistaan niin hyvä. Hyvä että edes joku on välttynyt traumoilta.
Ongelma on lähinnä nykyisen kumppanin asenne, joka kuulostaa hyvinkin tyypilliseltä.
Taisi esittää seurustelun alkaessa jotain mitä ei ole.
Ei sillä että niitä estottomia ja vapautuneita miehiä juurikaan olisi, jos pitää olla vielä parisuhdekelpoinen muutenkin.
Mikä tosin on tähän keskusteluun kuulumaton sivuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kykenemättömältä oikeasti kestäviin suhteisiin. Ei kolmen, tai kahden, vuoden suhteita voi vielä pitkiksi sanoa. Kannattaa katsoa peiliin rehellisesti ja jatkaa sitä sarjapaneskelua, vapautta ja kivojen
Tässä oli nyt kumminkin se kumppani joka ei ollutkaan niin avoin kuin aluksi esitti.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ekojen parisuhteitteni aikaan 16v ja 19v. Siinä iässä se on aika pitkä aika. Tämän jälkeen olin suhteessa reilusta parikymppisestä melkein nelikymppiseksi. Minusta se on ihan hyvän mittainen parisuhde, melkeinpä puolet elämästäni siinä vaiheessa... En oikein näe, miksi jollekin on ongelma, jos olen nelikymppisenä eronneena ihmisenä viettänyt villin sinkkuvuoden ja tekee sen vuoksi oletuksia, etten kykene olla parisuhteessa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kykenemättömältä oikeasti kestäviin suhteisiin. Ei kolmen, tai kahden, vuoden suhteita voi vielä pitkiksi sanoa. Kannattaa katsoa peiliin rehellisesti j
Mieti sitä. Sinunlaisiasi kontrolloivia ja vaativia naisia on tinderit pullollaan.
Vaimollani oli villi sinkkuvuosi ennen minua. Kymmeniä miehiä, aina baarissa notkumassa. Puhuttiin siitä pian suhteen alkamisen jälkeen. Itse olin kokemattomampi, n. 10 naista, koska olin pitkässä suhteessa ennen kuin tapasimme. Ei se minua haitannut, päinvastoin, ajattelin niin, että kymmenistä miehistä minä olin se, jonka kanssa hän halusi olla pidempään. En siis ollut se ainoa, jonka hän sattui saamaan, vaan huolella valittu, niin seksin kuin pääkopan sisällönkin puolesta.
Vaimoni kuitenkin harrasti tavallista seksiä sinkkuna, ei lähtenyt kimppajuttuihin tms., vaikka joskus tarjottiin, mitä hän harmitteli. Minusta on ihan ok kokeilla kaikkea, ja harmittaa ehkä vain se, että ekat 15v harrastettiin keskenämme vain aika perusseksiä, eikä lähdetty kokeilemaan radikaalisti uutta. Nyt ollaan hommaa laajennettu, ja se on tosi kivaa. Ei tosin muiden ihmisten suuntaan vaan hiukan kinkympään.
Ajattelu, että jakorasian kanssa ei rupea olemaan on aika tunkkaista. Seksuaalisuus on muuttunut, ja jos joskus tiukemman moraalin aikaan 50-luvulla paljon naiskennellut nainen oli moraalisesti arveluttava, niin niin ei ole tänään. Tänään se on normaalia, ja pitkässä suhteessa on hyvä, jos nainen tykkää seksistä ja on siinä aktiivinen. Muuten voidaan olla kohta valittamassa, miten vaimo on menettänyt kiinnostuksen seksiin, jos hän on aina ollut heikosti kiinnostunut seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään yllättäen paljastaneelle jakorasialle historiastani kertoisi. Pistäisin kaltaisesi vaihtoon.
Seksuaalinen nainen on joidenkin mielestä pelottava ja silloin saakin luikkia etsimään itselleen sopivampaa kumppania.
Terveisin AP
Seksuaalisen naisen ei tarvitse olla jakorasia.
Yhden miehen kanssa on suotavaa olla mahd halukas, mutta ei useamman? Aikalailla taas naisvihaa on tässä. Miehestä et todennäköisesti ajattelisi samallalailla?
Ja kun asia ei ole minulle ongelma niin miksi minun villi sinkkuelämä on nyt sinulle ongelma? 😅 Mua ei hetkauta mihinkään suuntaan, vaikka sanot mua jakorasiaksi tai millä tahansa nimellä. Minä olen kyllä täysin sinut omien juttujeni kanssa.
Minä, minä ja minä.
Mulle on ihan sama kenelle kaikille olet tavaraasi antanut. Mutta nykyiselle miehellesi ei saata olla. Mietipä sitä.
Ja edellistä vieläkin pahempi asia on se, että yrität muuttaa miestäsi sulle mieleiseksi hahmoksi. Tota naiset tuppaavat tekemään usein tai ainakin yrittämään sitä.
Naiselle ei koskaan kannata kertoa mitään. Jokaisessa riidassa hän tulee miestä haukkumaan miehen menneisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään yllättäen paljastaneelle jakorasialle historiastani kertoisi. Pistäisin kaltaisesi vaihtoon.
Seksuaalinen nainen on joidenkin mielestä pelottava ja silloin saakin luikkia etsimään itselleen sopivampaa kumppania.
Terveisin AP
Seksuaalisen naisen ei tarvitse olla jakorasia.
Yhden miehen kanssa on suotavaa olla mahd halukas, mutta ei useamman? Aikalailla taas naisvihaa on tässä. Miehestä et todennäköisesti ajattelisi samallalailla?
Ja kun asia ei ole minulle ongelma niin miksi minun villi sinkkuelämä on nyt sinulle ongelma? 😅 Mua ei hetkauta mihinkään suuntaan, vaikka sanot mua jakorasiaksi tai millä tahansa nimellä. Minä olen kyllä täysin sinut
Luulen, että kaikissa parisuhteissa yritetään jollain tavalla muuttaa toista ja toisessa on asioita, joista ei tykkää. Yleensähän nämä ovat asioita, mistä saadaan sovittua yhdessä, kun molemmat tekevät kompromisseja ja tulevat vastaa. Ja jos ei saada ja jäädään liian kauas toisistaan niin silloin toinen on tyytymätön ja pitää miettiä, voiko jatkaa yhdessä.
Juurikin sanon että pidän. Enkä puhu entisistäni enkä nyksän entisistä.
Melkein väittäisin ettei yleensä parisuhteissa ongelmitta keskustella aiemmista seksikokemuksista etenkään jos on ollut hiukan villimpää.
Poikkeuksia toki on.
Nuorempana puhuin, se oli kyllä vikatikki. Jälkijättöinen mustasukkaisuus on hankala ja yleistä.
Jotkut eivät vaan pääse noista asioista yli.