Mies ei halua puhua asioistaan
Mulla on pari vuotta kestänyt parisuhde. Olen itse tosi avoin ja olen aiemmissa parisuhteissa puhunut kumppanien kanssa lähes kaikki asiat. Fantasiat, mitä on aiemmin esimerkiksi kokeillut, montako kumppania on ollut tms. Ei tietenkään mitään yksityiskohtia kenestäkään toisesta, mutta yleisellä tasolla. Olen ajatellut, että on ihan tavallista jutella, mitä on kokeillut, mistä on tykännyt, mistä ei tai mitä voisi vielä haluta kokeilla uudelleen tms.
Tässä suhteessa mies ei puhu, eikä pukahda. Hän kokee epämiellyttäväksi jutella esimerkiksi vanhoista asioista, mikä taas on mulle tosi luontevaa. Puhun paljon seksistä myös ystävieni kanssa. Hän kokee, että jokaisella pitää saada olla yksityisyys, myös parisuhteessa. Ymmärrän häntä, mutta koen, että hän pitää minut ikäänkuin käsivarren mitan päässä itsestään, eikä "luota" muhun.
Hänelle esimerkiksi selvisi vasta hetki sitten seksikumppanieni määrä. Arvasin, että hän kuvitteli minua "kiltimmäksi", mitä olen ja minua vaivasi se, että hänellä on minusta väärä mielikuva. Minusta tuntui vain vapauttavalta, että toinen tietää, mitä oikeasti olen ja tuntee minut entistä paremmin.
Välillä tämän asian kanssa menee ihan hyvin, mutta sitten aina jokin asia suistaa minut näihin ajatuksiin. Lähinnä mietin, että minun pitäisi toki kunnioittaa hänen toiveitaan hänen yksityisyydestään, mutta samalla koen kuristavaa tunnetta siitä, että kumppanissani on valtavasti asioita, joita hän ei halua jakaa kanssani.
Ajatuksia?
Kommentit (69)
Se joka vanhoja muistelee niin tikulla.....,
En minäkään yllättäen paljastaneelle jakorasialle historiastani kertoisi. Pistäisin kaltaisesi vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään yllättäen paljastaneelle jakorasialle historiastani kertoisi. Pistäisin kaltaisesi vaihtoon.
Seksuaalinen nainen on joidenkin mielestä pelottava ja silloin saakin luikkia etsimään itselleen sopivampaa kumppania.
Terveisin AP
Vierailija kirjoitti:
Joitain olettamuksia ja vääriä luuloja ei vain ole tarkoitustakaan oikaista ja kertoa totuutta.
Jos minä olisin aikoinaan sanonut 26-vuotiaana viikonloppuisänä, että takana lähes sadan naisen kokemus, niin tuskin olisin pariutunut kiltin kuorotytön kanssa. Karkuun olisi juossut....toisaalta en minäkään tiedä, onko tuo kiltti kuorotyttö ollutkaan niin kiltti kuin on antanut ymmärtää.... Ja jos nyt vuosien jälkeen vielä menisin möläyttämään mitä kaikkea on tullut koettua, niin lusikoita saisi alkaa jakamaan.
Kiitos asiallisesta näkökulmasta! Koitan miettiä asiaa näin, mutta samalla koen, että enhän voi tuntea toista, jos en tiedä hänestä asioista. Kun aikuisella ihmisellä on kuitenkin jo pitkä historia menneisyyttä, niin tuntuu ettei voi vaan aloittaa "puhtaalta pöydältä" elämäänsä 40veenä. Toki myös mielikuvitukseni varmaan laukkaa liikaa ja mietin, että miksi asioista ei voi puhua, onko siihen joku muukin syy kuin se, että hän ei vaan halua ja itse olen lörpöttelijä 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalinen nainen on joidenkin mielestä pelottava ja silloin saakin luikkia etsimään itselleen sopivampaa kumppania.
Terveisin AP
Ei kyseessä ole pelko, ehkä inho ja vastenmielisyys ennemmin. Tiedän myös itse olevani arvokkaampi, eli terve itsetunto ja omien rajojen vetäminen kuuluu myös asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain olettamuksia ja vääriä luuloja ei vain ole tarkoitustakaan oikaista ja kertoa totuutta.
Jos minä olisin aikoinaan sanonut 26-vuotiaana viikonloppuisänä, että takana lähes sadan naisen kokemus, niin tuskin olisin pariutunut kiltin kuorotytön kanssa. Karkuun olisi juossut....toisaalta en minäkään tiedä, onko tuo kiltti kuorotyttö ollutkaan niin kiltti kuin on antanut ymmärtää.... Ja jos nyt vuosien jälkeen vielä menisin möläyttämään mitä kaikkea on tullut koettua, niin lusikoita saisi alkaa jakamaan.
Kiitos asiallisesta näkökulmasta! Koitan miettiä asiaa näin, mutta samalla koen, että enhän voi tuntea toista, jos en tiedä hänestä asioista. Kun aikuisella ihmisellä on kuitenkin jo pitkä historia menneisyyttä, niin tuntuu ettei voi vaan aloittaa "puhtaalta pöydältä" elämäänsä 40veenä. Toki myös mielikuvitukseni varmaan laukkaa liikaa ja mietin, ett
Taidat olla läheisriippuvainen kontrolloija, joka haluaa manipuloida kumppaninsa sellaiseksi kuin itse haluaa, etkä osaa päästää siitä tarpeistani irti. Sinuna lähtisin suhteesta, pistäisin oman elämäni kuntoon ja jatkaisin ristiinpaneskelua. Tuollainen suhde päättyy joka tapauksessa ennemmin, tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta näkökulmasta! Koitan miettiä asiaa näin, mutta samalla koen, että enhän voi tuntea toista, jos en tiedä hänestä asioista. Kun aikuisella ihmisellä on kuitenkin jo pitkä historia menneisyyttä, niin tuntuu ettei voi vaan aloittaa "puhtaalta pöydältä" elämäänsä 40veenä. Toki myös mi
Olen miettinyt myös tätä, että olisiko parempi vain erota. Mies etsisi samantyylisen kumppanin itselleen ja minä voisin etsiä myös. Sen verran on ihmissuhteita takana, että tiedän kyllä sellaisia miehiä olevan, jotka ovat yhtä avoimia kuin minä. Itseasiassa aamulla juuri mietin, että tiedän minun vanhoista tapailukumppaneista enemmän, kuin nykyisestäni 2v jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin AP
Ei kyseessä ole pelko, ehkä inho ja vastenmielisyys ennemmin. Tiedän myös itse olevani arvokkaampi, eli terve itsetunto ja omien rajojen vetäminen kuuluu myös asiaan.
Olet arvokkaampi kuin mikä? Nainen, joka on harrastanut paljon seksiä on arvottomampi kuin sinä? Miksi?
Onneksi itse arvostan itseäni ja uskallan elää oman näköistä elämää.
Tietääkseni edes minun jakorasius ei varsinaisesti kuulunut tähän keskusteluun ja kumppanillani on todennäköisesti ollut seksikumppaneita enemmän, kuin minulla. Hän on ollut pitkään sinkku, minä ehdin olla aika lyhyen aikaa.(Käytin ajan tehokkaasti 😆)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin AP
Olet arvokkaampi kuin mikä? Nainen, joka on harrastanut paljon seksiä on arvottomampi kuin sinä? Miksi?
Tietääkseni edes minun jakorasius ei varsinaisesti kuulunut tähän keskusteluun ja kumppanillani on todennäkö
En nää mitään järkeä olla suhteessa jakorasian kanssa. Sellainen elämä on arvojeni vastaista, kertoo itsearvostuksen puutteesta ja pinnallisesta suhtautumisesta seksiin, muihin ihmisiin ja itseensä. En halua olla sellaisen ihmisen kanssa suhteessa, jos olisin, minä alentaisin itseäni, enkä kunnioittaisi rajojani. On hyvin todennäköistä, että jossakin vaiheessa kyllästyt kumppaniisi, joska historialla on tapana toistaa itseään. Miksi tuhlaisin aikaani kaltaisesi kanssa, sitä tarkoitan omalla arvollani ja sen kunnioittamisella. Kannattaisi sinunkin arvostaa itseäsi ja etsiä kaltaistasi seuraa.
Taisit itsekin tuossa jo kirjoittaa, että sinun kannattaisi etsiä samantyylinen kumppani itsellesi. Hyvä idea. Älä tuhlaa nykyisen kumppanisi aikaa kuvittelemalla että hänen pitäisi muuttua kaltaiseksesi. Ole siis rehellinen itsellesi ja jatka matkaa. Olen itse tuhlannut omaa elämääni kaltaistesi kanssa suhteissa. Älä tee samaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin AP
Tietääkseni edes minun jakorasius ei varsinaisesti kuulunut
Nyt on aika mutkien oikomista. Minulla on ennen sinkkuaikaani pitkä, lähes 20v parisuhde takana, jossa olen kyllä ollut aivan uskollinen. Kuten olen ollut nytkin.
Ei se, että on nauttinut sinkkuajasta tarkoita, etteikö osaisi sitoutua, kun tulee ihminen vastaan, kenen kanssa haluaa olla. Sitä paitsi, minun seksisuhteissani on kaikkia kunnioitettu ja jokainen on tiennyt, missä mennään. Minä olen tiennyt, ettei toinen hae parisuhdetta ja toinen osapuoli on tiennyt, etten minä etsi parisuhdetta. Elämä on elämistä varten 😘
Vierailija kirjoitti:
Taisit itsekin tuossa jo kirjoittaa, että sinun kannattaisi etsiä samantyylinen kumppani itsellesi. Hyvä idea. Älä tuhlaa nykyisen kumppanisi aikaa kuvittelemalla että hänen pitäisi muuttua kaltaiseksesi. Ole siis rehellinen itsellesi ja jatka matkaa. Olen itse tuhlannut omaa elämääni kaltaistesi kanssa suhteissa. Älä tee samaa hänelle.
Minusta tämä on kummallinen ajatus, että minä tuhlaan hänen elämäänsä. Hänhän on varsin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen! Minä olen tässä se, josta tuntuu, etten saa tarpeeksi.
Ja miksi on väärin, jos minä haluaisin hänen tulevan minua vastaan? Nythän on tilanne, että minä olen ollut ainoa, joka on tullut vastaan ja yrittänyt sopeutua siihen, mitä hän on. Toisin sanoen, eikös hän yritä muuttaa minua?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä ettei kannattaisi kertoa vaan ettei kaikkea kannata ladata pöytään kerralla. Avoimuuden kulttuuri on voimavara.
Vaikea täältä sohvalta sanoa tuon perusteella, miksi hän ei halua avautua.
Usein toinen seuraa, jos toinen luo avoimen ilmapiirin ja avautuu. Myös kuunteleminen on taito, hyväksyvä nyökyttely ei ole erityisen helppoa useimmille.
Tai ehkä hänellä on salaisuuksia joita ei halua kaivella.
Älä pakota häntä avautumaan. Se jos mikä on ahdistavaa. Luo olosuhteet joissa se on aidosti mahdollista. Pieniä kysymyksiä joihin voi myös tahdikkaasti jättää vastaamatta.
Sinkkuaikana olin seksuaalisesti aktiivinen, mutta en ole koskaan kokenut, että puhuisin kumppanilleni niistä ajoista. Se on mielestäni täysin oma asiani, ja lisäksi aika epäkohteliasta alkaa kertomaan vanhoista panoistaan toiselle. Enkä halua, että minulle kerrotaan. Ikääkin jo 50v ja naisystävällä 49 ikävuotta takana, sekä kummallakin yksi lapsi, joten ei tässä neitsyitä olla.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuaikana olin seksuaalisesti aktiivinen, mutta en ole koskaan kokenut, että puhuisin kumppanilleni niistä ajoista. Se on mielestäni täysin oma asiani, ja lisäksi aika epäkohteliasta alkaa kertomaan vanhoista panoistaan toiselle. Enkä halua, että minulle kerrotaan. Ikääkin jo 50v ja naisystävällä 49 ikävuotta takana, sekä kummallakin yksi lapsi, joten ei tässä neitsyitä olla.
Etkö ole koskaan puhunut kumppanisi kanssa vaikka tyyliin, että olet kokeillut asiaa x ja tykkäsit siitä tai että asia y ei ollut sun juttusi? Koska nuo asiat mä koen jotenkin ihan normaaleiksi parisuhteessa jaettaviksi asioiksi, kun ei olla enää nuoria, jotka eivät ole mitään kokeilleet.
Ap, ihan kaikkea ei aina tarvitse kääntää itseen. Miehesi ei vain yksinkertaisesti halua jakaa tällaisia asioita, oli luottamusta sinua kohtaan tai ei. Et voi pakottaa häntä kaltaiseksesi puhuvaksi pääksi. Älä ole itsekäs.
Jos olisin tuollainen mies en tietäisi mitään kamalampaa kuin intiimiasioista kiivaasti uteleva ja niistä kertova nainen, silloinkin vaikka oltaisiin parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan kaikkea ei aina tarvitse kääntää itseen. Miehesi ei vain yksinkertaisesti halua jakaa tällaisia asioita, oli luottamusta sinua kohtaan tai ei. Et voi pakottaa häntä kaltaiseksesi puhuvaksi pääksi. Älä ole itsekäs.
Jos olisin tuollainen mies en tietäisi mitään kamalampaa kuin intiimiasioista kiivaasti uteleva ja niistä kertova nainen, silloinkin vaikka oltaisiin parisuhteessa.
Hyvin sanottu!
Kiitos kommenteista!
Olen tosiaan aina ollut parisuhteissa, missä on puhuttu asioista hyvinkin avoimesti ja suoraan. Olen varmasti muutenkin aikalailla keskimääräistä avoimempi asioistani. Minulla on paljon ystäviä ja puhun heidän kanssaan aivan kaikesta.
Nykyiseni on kuulema tyytyväinen tähän, mitä meillä on. Ja varmaan niin onkin. Olen niin ympäröinyt itseni samanlaisilla ihmisillä, jollainen itse olen, etten varmaan tajua, että suurin osa on erilaisia.
Mies just eilen sanoi, että hän on saanut kanssani enemmän, kun on ikinä osannut toivoa. Ongelma onkin, että mä koen, etten saa tarpeeksi ja kaipaan enemmän avoimuutta. Tiedän, että sellaisiakin suhteita ja miehiä on, missä tällaista ongelmaa ei ole vaan toinenkin on avoin ja leikkisä.