Miksi uotto- ja pankkikortilta tapahtuvien voitusten veloittaja on nimeltään jotain ihan muuta, kuin se yritys jossa on maksanut?
Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään, kun pohtii että mikähän tililtä tapahtuva veloitus on esim. -12,50 € ja veloittaja on IZETTLE VIA PAYPAL kun ei ole harmainta aavistustakaan mikä firma tuon takana oikeasti veloittaa ja onko edes asioinut koko puulaakissa.
Kommentit (10)
Koska esim. ravintolan nimi ei useinkaan ole sama kuin yrityksen nimi ja veloittajana on yritys.
No miten veloittajan nimi voi olla tuon päätemasiinan nimi? IZettle?
Pitäisi säätää laki, joka velvoittaisi sen yrityksen, jossa on asioinut, selkokielisen nimen näkyvän veloituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi säätää laki, joka velvoittaisi sen yrityksen, jossa on asioinut, selkokielisen nimen näkyvän veloituksissa.
Näinhän se on nyt. Kun käyt K-Marketissa, niin se ulkona näkyvä nimi on lisensoitu Keskolta. Se yritys jossa asioit on joku "Pekosen peltofirma ja metsäyhtiö" tai jotain muuta. Samoin ravintoloissa. Se ulkona näkyvä nimi on luultavimmin aputoiminimi joka sillä todellisella yrityksellä on.
Tuo on kyllä hämäävää. Olen joskus miettinyt kauan, että mikähän tapahtuma tuokin on. Nykyään katson tapahtumat pari kertaa viikossa, niin muistan vielä, mitä olen maksanut.
Koska iZettle omistaa sen päätelaitteen ja on nimenomaan se firma, joka veloittaa sinua. iZettlellä on sitten sopimus kaupan kanssa ja iZettle tilittää kaupalle sen osuuden myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
No miten veloittajan nimi voi olla tuon päätemasiinan nimi? IZettle?
Koska monet "päätemasiinan" takana olevista firmoista myyvät palveluna korttimaksujen operointia. Tällaisesta tykkäävät monet erityisesti pienemmät yritykset.
Soppaa hämmentää vielä entisestään se tosiseikka, että nuo veloitukset voivat tapahtua pitkänkin ajan kuluttua itse ostotapahtumasta. Eli varsinainen ostopäivä voi olla vaikkapa 14.1 ja tilille ilmestyykin veloitus vasta 29.1. ja se veloituspäivähän merkataan tilitapahtumissa tapahtumapäiväksi, eli jos veloittajan nimi on hepreaa ja on paljon ollut ostotapahtumia, ei välttämättä enää muista mikä tuo kummallisen niminen veloittaja voisi olla ja onko veloitus aiheellinen.
Ohoh. Pari typoa, mutta ehkä asia tuli selväksi.