Yliopisto-lehti: Parisuhde merkitsee miehille enemmän kuin naisille, sosiologi tulkitsee pitkän seurantatutkimuksen aineistoa
Parisuhde merkitsee miehille enemmän kuin naisille. Eronnut tai sinkkumies on onnettomampi. Miehet saavat kenties parisuhteestaan sosiaalista tukea naisia enemmän. Naisten verkosto taas ulottuu parisuhteen ulkopuolelle.
Pystyisivätkö miehet hakemaan sosiaalista tukea enemmän omasta kaveripiiristään? Olisiko vuorovaikutustavoissa ja tunnesäätelytaidoissa jotain sellaista, mitä voitaisiin tukea?
Kolmekymppisille miehille avioliitto oli tärkeämpi kuin naisille. Jopa seurusteleva mies koki enemmän mielen hyvinvoinnin ongelmia kuin avioliittoon astunut.
Artikkeli: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyva-yhteiskunta/parisuhde-merkitsee…;
Tutkimus: https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/reciprocal-associati…-
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Näinhän on todettu jo pitkään.
Miksiköhän miehet sitten pettävät? Luulisi heillä olevan niin paljon pelissä, ettei siihen olisi varaa.
Haluavat sekä syödä kakun että säästää. Ahneus ja typeryys, aikamme kansantaudit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset siirtyy miehestä mieheen ja lopulta katkeroituvat, kun miehet ei kelpuuta käytettyä naista.
Miehet etsii rakkautta, naiset hyvää seksiä, hyvää elämää, luksusta, rahaa, elämyksiä, hyötyä, statusta.
Ei ole ihme, että naiset aina ovat eroamassa, kun eivät ikinä saa tarpeeksi, kun mikään ei riitä naisille.
Olen nainen ja rahaa saa käymällä töissä sekä sijoittamalla. Rahalla saa luksusta, hyvää elämää ja elämyksiä. Parisuhde taas on jotakin ihan muuta. Valitettavasti moni mies on pyrkinyt hyötymään minusta taloudellisesti, kun minulla on talous kunnossa.
Naiset ovat ihmiskeskeisempiä, tunteellisempia ja sosiaalisempia kuin miehet ja rakkausasiat ovat miehelle tärkeimpiä kuin naiselle?
Mies on seksuaalisesti näkymätön ilman parisuhdetta ja usein parisuhteessakin.
Inbe4 perusvastaukset:
"en mitään omantasoistani ällötystä kelpuuta!"
tai
"naiset inhoavat irtoseksiä!"
Jälkimmäinen väite on kumottu tieteellisesti ja anekdoottipohjalta. Lisäksi seksuaalisuudesta nauttimiseen liittyy myös flirtti, mahdollisuus saada lääkärin palkkaa kasvottomista alastonkuvista, loputtomat kehut yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mikään yllätys ole koska miehet aidosti pitävät ja välittävät naisista, päinvastoin kuin naiset. Miehet ovat myös romanttisempia. Naiset eivät kykene rakastamaan miestä aidosti, ainoastaan lastaan ja lemmikkiään. Tästä syystä erotkin syntyvät lähes ainoastaan naisten aloitteesta.
Erot syntyy naisten alotteesta koska miehet eivät jaksa tehdä töitä suhteen eteen, eikä kotitöitä. Miehet harjoittaa enemmän väkivaltaa naiselle suhteissa. Miehet ei vaan osaa itse jättää naista rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen sosiaalinen puoli oli puolison heiniä. Nyt kertoi että hänellä on toinen mies. Tuossa menee paitsi yli 25 vuoden yhteiselo niin myös suurin osa ystäväperheistä. Kiva ryhtyä kuusikymppisenä etsimään uusia ystäviä.
Niin? Ei omaa sosiaalisuutta voi ulkoistaa toisen hoidettavaksi, vaikka valitettavan usein tällaista näkeekin. Mies ei pidä edes omiin sukulaisiinsa, saati sitten kavereihin yhteyttä. Kaikki jää vaimon hoidettavaksi. Sitten ollaan kusessa ja täysin yksin, kun ero tulee.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän on todettu jo pitkään.
Miksiköhän miehet sitten pettävät? Luulisi heillä olevan niin paljon pelissä, ettei siihen olisi varaa.
Ovat tyhmiä ja alkukantaisia. Eksä itki perään 10 vuotta pettämistä seuranneen eron jälkeen. Mitähän kuvitteli siitä pettämisestä seuraavan? Päähän taputtelua vissiin.
Antaa kuvan, että juuri miehet haluavat enemmän naimisiin. Sehän on päinvastoin yleensä. Miehet juoksee avioliittoa karkuun niin kauan kuin voi.
Miehet eivät voisi pettää, jos naiset eivät suostuisi ukkomiehille.
Jos mies on vähänkään karismaattinen, naisia pyörii ympärillä, miehen sormuksesta välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset siirtyy miehestä mieheen ja lopulta katkeroituvat, kun miehet ei kelpuuta käytettyä naista.
Miksi naiset siirtyisivät miehestä mieheen kun he juuri eivät saa parisuhteesta samaa onnea kuin miehet?
Kun naiset paljon useammin kuin miehet hankkivat eron ja siirtyvät miehestä mieheen, he tosiasiassa harvoin löytävät tyydyttävämmän, mutta he TOIVOVAT löytävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mikään yllätys ole koska miehet aidosti pitävät ja välittävät naisista, päinvastoin kuin naiset. Miehet ovat myös romanttisempia. Naiset eivät kykene rakastamaan miestä aidosti, ainoastaan lastaan ja lemmikkiään. Tästä syystä erotkin syntyvät lähes ainoastaan naisten aloitteesta.
Mitä on aito pitäminen ja välittäminen?
Se että voi paremmin yhdessä kuin yksin. Nainen on sinkkuna onnellisempi, joten oikeastaan naiset vihaavat miehiä ja kuitenkin aina puhutaan vaan miesten naisvihasta.
Muutama vuosikymmen eteenpäin ja emme tule toimeen enää keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
En hahmota onko sulla trauma vai asenneongelma? Hoida se kuntoon tai kasva ulos siitä. Katkeruus tuhoaa elämäsi, eli sinä itse. Sinä päätät mitä ihosi alle päästät ja mitä siellä hellit.
Näkeehän sen vanhoista ukoistakin, miten se kamala rouva tuo elämään vakautta. Kaikki likaiset ja haisevat vanhat ukot ovat niitä, joiden vaimo on kuollut tai lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset siirtyisivät miehestä mieheen kun he juuri eivät saa parisuhteesta samaa onnea kuin miehet?
Olisi pitänyt lukea: naiset harrastavat seksiä eri miesten kanssa, koska se on heille mahdollista. Perheenperustaminen tai lasten hankinta ei naisia enää kiinnosta, joten vakaa perinteinen parisuhde on hyödytön ja seksiäkin saa tilattua kotiovelle. Ja ennen kuin naisten logiikalla hyökätään kimppuuni, niin en väitä että kaikki naiset tarvitsevat paljon seksiä. Mutta se olisi heille juuri noin helppoa, jos sattuisivat tarvitsemaan. Ja jos lapset sattuvat sen lapsenkin haluamaan, niin yhteiskunta kustantaa senkin ja sen saa hommattua itsellisesti. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aito pitäminen ja välittäminen?
Tietenkin se, että nainen tekee kaikki kotityöt, antaa pildeä aina miehen niin halutessa eikä koskaan ole mieheltä mitään vailla. Aamupalat naine tekee aina valmiiksi ja eväät töihin. Nainen ei valita vaikka mies ei muista merkkipäiviä eikä halua antaa joululahjoja, ainoastaan ottaa niitä vastaan. Nainen tietenkin maksaa puolet kuluista, eihän hän nyt mikään loinen ole.
Onkohan tuo streotypia mitenkään realistinen.
Meillä vaimo ei ole ostanut mulle synttärilahjaa muuta kuin että olen muistuttanut. Silloinkin sukat Prismasta tai tekokuituisen T paidan, vaikka tietää etten käytä kuin puuvillaisia. Pääseepähän sitten sanomaan, ettei hänen ostamansa lahjat kelpaa. Itse en ole unohtanut yhtään kertaa ja tunnen vaimoni niin hyvin, että olen ostanut jopa wc istuimen rinkulan hänelle. Se on todennäköisesti hänestä paras lahja yli tyypillisempien korujen/kellojen. Sama hääpäivän kanssa. Sen lopetin 4 vuotta sitten kun ei vaimo ollut kerttaakaan 20 vuoteen huomioinut tuota.
Minusta suhteessa rahat on yhteisiä. Mulle jää käteen vuodessä 80 000€ vaimolla 25 000€. Perinteisesti rahat ovat suhteissa yhteisiä taitaa olla 80 luku mikä alkoi eriyttää rahoja.
Siivoomisessa olen surkea. En ole imuroinut vuosiin. Meillä on omakotitalo vuodelta 1928, jolloin mulle riittää kyllä muita töitä riittävästi.Eli en varmasti ole luistanut kotitöistä vaikka tuon yhden asian olenkin skipannut.
Aamupalaa ei mulle ole kukaan koskaan tehnyt. Arkisin en tosin syö aamupalaa ja viikonloppuna olen 5 vuotta tehnyt deluxe aamupalan. Yleisin lienee munakokkeli, karamellisoidut sipulit, paistetut tomaatit, paistetut lihapullat ja tuoreet itse leivotut sämpylät. vaihtelen menua kuitenkin, mutta jotain tuon kaltaista.
En edes usko olevani yksisarvinen, mutta tuntuu, että Suomi elokuvien luoma humoristseksi tarkoitettu sovinisti on urbaani legenda enemmän kuin totuus.
M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt lukea: naiset harrastavat seksiä eri miesten kanssa, koska se on heille mahdollista. Perheenperustaminen tai lasten hankinta ei naisia enää kiinnosta, joten vakaa perinteinen parisuhde on hyödytön ja seksiäkin saa tilattua kotiovelle. Ja ennen kuin naisten logiikalla hyökätään kimppuuni, niin en väitä että kaikki naiset tarvitsevat paljon seksiä. Mutta se olisi heille juuri noin helppoa, jos sattuisivat tarvitsemaan. Ja jos lapset sattuvat sen lapsenkin haluamaan, niin yhteiskunta kustantaa senkin ja sen saa hommattua itsellisesti. Kätevää!
Piti lukea: Ja jos NAINEN sattuu sen lapsenkin haluamaan, niin yhteiskunta kustantaa senkin ja sen saa hommattua itsellisesti. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Antaa kuvan, että juuri miehet haluavat enemmän naimisiin. Sehän on päinvastoin yleensä. Miehet juoksee avioliittoa karkuun niin kauan kuin voi.
Mun kohdalla ne ovat juosseet kohti. Kahdelle olen sanonut kyllä, ensimmäinen liitto 21-vuotiaana, onneton, ja toinen kolmekymppisenä, onnellinen. Tässä jälkimmäisessä on 20 vuoden aikana kehittynyt sellainen symbioottinen parisuhde, jota kavahdetaan epänormaalina. On meillä silti molemmilla ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset vaativat miehiä katkaisemaan yhteydet kaverinaisiin seurustelun alkaessa, mikä on surullista. Nuo ystävyydet tekisivät varmasti hyvää monelle miehelle.
Tämähän näkyy tälläkin palstalla. Kavereiden näkeminen on aina dokaamista/ pettämistä ja voidaan kieltää tämän takia.
Sitten samat mammat alapeukuttaa.
Paljon naisia jotka tyytyvät aivan liian vähään. Toistuvasti. Silloin on melkein paras hyväksyä yksinolo kuin hajottaa itseään yhä syvemmin.
Nuo ns romanttiset miehet voivat hetken päästä olla mustasukkaisia väkivaltaisia kyttääjiä. Ja viileät sellaisia joita lähelle et koskaan pääse. Kovin montaa tuollaista ei jaksa eikä pidäkään jaksaa.