Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkykyneuvottelu. Millaisia kokemuksia? Tulitteko kuulluksi, entä kuunteliko esimies lääkärin mielipidettä?

Vierailija
21.05.2024 |

Minulle suositellaan 100% etätyötä ja pomo on eri mieltä. Haluaisi minun käyvän toimistolla muutamana päivänä viikossa. Työ itsessään kuitenkin sellaista että se etänäkin onnistuu, esim. korona-aikaan kaikki olivat 100% etätyössä, sitten tuli hybridi.

Mietityttää miten tässä käy. Meneekö pomon mielipide lääkärin edelle.

Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai työnantajan tulee olla tasapuolinen. Mutta jos ja kun kyse terveydellisistä syistä niin asia on eri kuin olisi Mä haluun-syyt. Luulisi sen myös työkaverit ymmärtävän.

Vierailija
62/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ed. jatkaa, ap sanoikin työkavereiden ymmärtävän ja sen huomasin. Mutta jotkut muut kateudesta ketjussa kommentoineet. Hulluja on työkaverit jos tuollaista kadehtivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ed. jatkaa, ap sanoikin työkavereiden ymmärtävän ja sen huomasin. Mutta jotkut muut kateudesta ketjussa kommentoineet. Hulluja on työkaverit jos tuollaista kadehtivat.

Sairautta kadehtivat on sairasta sakkia.

Vierailija
64/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilösi voi pyytää tarvittaessa työkyvynarvion. Jos siinä ilmenee, ettet voi tehdä työtä toimistossa terveydellisistä syistä, niin voi olla mahdollista selvittää, onko organisaatiossasi muuta sellaista paikkaa, jossa etätyö olisi mahdollista. Tämä tietysti riippuu sun työpaikasta, kuinka suuri se on ja minkälaisia tehtäviä ym.

Muuta työtä ei ole. Ja tässä työssä etätyö on mahdollista. Tuolta oli joka ikinen 100% etätyössä koronan takia yli vuoden. Ja työt onnistui aivan täysin. Ap

Mulle ei vielä käynyt selväksi, että miksi toimistolla käynti esim. kaksi kertaa viikossa olisi mahdotonta. Jos kuitenkin pystyt tekemään työtä 100%. 

Työnantajan pitää myös lain mukaan ottaa huomioon oikeuden-ja yhdenmukaisuus kaikkia kohtaan. Työnantaja ei voi vain ajatella sinua vaan kokonaisuutta ja muita työntekijöitä. Voi olla, että on jotain semmosta, mistä sinä et edes tiedä. 

Vierailija
65/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilösi voi pyytää tarvittaessa työkyvynarvion. Jos siinä ilmenee, ettet voi tehdä työtä toimistossa terveydellisistä syistä, niin voi olla mahdollista selvittää, onko organisaatiossasi muuta sellaista paikkaa, jossa etätyö olisi mahdollista. Tämä tietysti riippuu sun työpaikasta, kuinka suuri se on ja minkälaisia tehtäviä ym.

Muuta työtä ei ole. Ja tässä työssä etätyö on mahdollista. Tuolta oli joka ikinen 100% etätyössä koronan takia yli vuoden. Ja työt onnistui aivan täysin. Ap

Mulle ei vielä käynyt selväksi, että miksi toimistolla käynti esim. kaksi kertaa viikossa olisi mahdotonta. Jos kuitenkin pystyt tekemään työtä 100%. 

Työnantajan pitää myös lain mukaan ottaa huomioon oikeuden-ja yhdenmukaisuus kaikkia kohtaan. Työnantaja ei voi vain ajatella sinua vaan ko

Tiekkö... Sulle ei tarvi KOSKAAN olla selvää jonkun muun terveydelliset asiat koska ne ei sulle kuulu.

Vierailija
66/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenvertaisuus ei myöskään estä sitä, että jollekin voidaan myöntää esim. 100% etätyö terveydellisistä syistä.

Vierailija
67/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: Työnantajalla on direktio-oikeus, joka kattaa myös työnteon paikan. On sinun vastuullasi työntekijänä suorittaa työ siellä, missä työnantaja sen määrittelee. 

Vierailija
68/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdenvertaisuus ei myöskään estä sitä, että jollekin voidaan myöntää esim. 100% etätyö terveydellisistä syistä.

Ei välttämättä, mutta voi vaikuttaa. Eli kun emme tiedä, mikä on oikeasti vikana, niin ei voi kukaan ottaa oikeasti kantaa. 

Vierailija
69/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, mutta voi vaikuttaa. Eli kun emme tiedä, mikä on oikeasti vikana, niin ei voi kukaan ottaa oikeasti kantaa. 

Aloituksessa kysyttiin omia kokemuksia työkykyneuvotteluista. Jos et voi siihen ottaa kantaa, ei sulla vissiin ole niitä kokemuksia? Ja asia sillä selvä.

Vierailija
70/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin ymmärtää esimiehen perustelun sille, että et tekisi aivan 100% työajastasi etänä, koska muutkin ovat paikan päällä. Työyhteisötekijät ovat myös merkittäviä, ja siksi ei tunnu väärältä odottaa ainakin osaa työajasta tehtävän toimistolla. Lääkärin voi olla vaikeaa esittää mitään kovin aukotonta perustelua sille, että sinun olisi terveyssyistä saatava tehdä pelkkää etätyötä, kun kerran olet terveydentilaltasi työkykyinen.

Työpaikan olosuhteet voivat olla sopimattomat terveydelle. Minä siirryin aikoinaan etätöihin sisäilmaongelmien vuoksi.

Vierailija
71/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin ymmärtää esimiehen perustelun sille, että et tekisi aivan 100% työajastasi etänä, koska muutkin ovat paikan päällä. Työyhteisötekijät ovat myös merkittäviä, ja siksi ei tunnu väärältä odottaa ainakin osaa työajasta tehtävän toimistolla. Lääkärin voi olla vaikeaa esittää mitään kovin aukotonta perustelua sille, että sinun olisi terveyssyistä saatava tehdä pelkkää etätyötä, kun kerran olet terveydentilaltasi työkykyinen.

Työpaikan olosuhteet voivat olla sopimattomat terveydelle. Minä siirryin aikoinaan etätöihin sisäilmaongelmien vuoksi.

Samoin minä. Jotkut pystyivät töissä olemaan, minä en. 

Vierailija
72/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa, sua ei tässä prosessissa tarvitakaan. Mukana on työterveys, esimies ja minä. Työterveydestä suosittelevat sitä 100% etätyötä. 

Sinua ei neuvotteluun tarvita joten ei haittaa, ettet nyt kaikkea haluamaasi tietoa saanut. Ap

Vierailija
73/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolmikannasta on outo kokemus. Lääkäri kertoi, että minun tilanteeni vaatii kunnon työtuolia, ei jakkaraa. Antoi pomolle tavallaan käskyn hankkia sellainen. 

Pomo alkoi nauraa ja sanoi että eihän hänelläkään ole sähköpöytää vaikka tarvitsisi. Lääkäri sanoi sitten, että tässä ei puhuta pomon asioista, vaan asianosaisen. Pomo oli hiljaa. 

Seuraavana päivänä ilmestyi pomolle sähköpöytä. Itse jouduin odottamaan tuolia pitkään. Tuntui kiusanteolta. Olen ollut töissä 20 vuotta samassa firmassa. 

74/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan pitää myös lain mukaan ottaa huomioon oikeuden-ja yhdenmukaisuus kaikkia kohtaan. Työnantaja ei voi vain ajatella sinua vaan ko

AP:n tilanteesta en osaa sanoa, kun en häntä tunne, mutta mä aloitin 100% etätyön tekemisen 11 vuotta sitten, koska jouduin liikkumaan rollaattorin avulla. Sairaslomani olisi jatkunut huomattavasti pidempään, jos mun olisi pitänyt edes 2 kertaa viikossa käydä toimistolla. Noh, siitä sairaudesta kyllä selvisin, mutta koska etätyö onnistui oikein hyvin ja lisäksi muut tiimiini kuuluvat eivät muutenkaan käyneet Helsingin toimistolla, etätyö jatkui. Kun moninivelrikkoni ja nivelreumani pahenivat, mä olin vielä tekonivelleikkausta edeltävänä päivänä normaalisti töissä. Etätöissä. Jos olisi pitänyt olla lähitöissä edes osittain, olisin varmaankin jäänyt sairaslomalle jo ennen leikkausta ja ainakin olisin ollut saikulla sen 6 kk, mikä oli leikkausten välissä. Kotona mulla on lyhyempi matka sängystä työpöydän ääreen kuin vessaan, joten etätyö onnistuu ihan hyvin, vaikka joudunkin välälillä kulmenaan kyynärsauvojen kanssa. 

Vierailija
75/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Juuri tuota ei moni kommentoijakaan näy tajuavan että vaihtoehto sille etätyölle voi olla sairausloma. Ettei kykene olemaan lainkaan töissä. Sitten pitää hommata sijainen tai työkaverit saa kaiken niskaansa, ei liene työnantajan etu kumpikaan.

Vierailija
76/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä loukkasin polveni ja siirryin siksi etätyöhön. Päivänselvää että en pääse ajamaan työpaikalle, mutta kotona työt onnistuu. Esimies varmisti moneen kertaan että todellako haluan tehdä töitä, oli kiitollinen.

Vierailija
77/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa niitä kateellisia näkyy olevan 😂

Vierailija
78/83 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa niitä kateellisia näkyy olevan 😂

Miltä vaikuttaisi. Ovatko nämä niitä työpaikkakiusaajia? Jotka puhuu sontaa selän takana että "ei sillä mikään ole, kunhan laiskottaa"?

Vierailija
79/83 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ihmetyttää ne jotka vaatii etää koska eivät pääse työpaikalle. Sitten muutetaan työpaikan viereen, ei vaadita etää.

Vierailija
80/83 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän