Lapsettomat häät, joihin osan läheisten lapset on kutsuttu
Kesällä on yhden veljeni häät. Heillä ei ole lapsia ja haluavat pitää lapsettomat häät. Meitä on yhteensä viisi sisarusta, meillä neljällä muulla on lapsia, kaikki alaikäisiä vielä. Ja nyt kahden meistä sisaruksista lapset on kutsuttu, kahden ei. Ja muiden vieraiden ei. Onko tämä teidän muiden mielestä ok? Minun lapset kuuluu kutsuttujen joukkoon, mutta kahden siskoni lapset ei, ja he ovat aika pahoillaan asiasta. Ja minäkin heidän puolestaan. Olen kysellyt veljeltäni miksi on toiminut näin, mutta en saa mitään ymmärrettävää vastausta. Vähän tunnelma pilalla jo. Mp?
Kommentit (239)
Mitä jos menisitte sinne kaikki ilman lapsia, olisitte paikalla sen ajan, kuin on kohteliasta, ja sitten lähtisitte? Kenelläkään ei ole sanomista, jos pariskunta lähtee vapauttamaan lapsenvahdin. Kukaan ei pääsisi myöskään sanomaan, että sulhasen sisarukset pilasivat tunnelman, mutta kävisi morsiusparille kuitenkin selväksi, että tuli mokattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
Tyttäreni meni naimisiin, kun pikkuveli oli 6v. Kuulin juhlatilan vessassa, miten yksi vieraista purnasi siitä, miten hänen lapsensa ei ollut saanut kutsua, kun joku lapsi kuitenkin juhlissa on. Juhlija voi itse päättää, ketä kutsuu - kutsuuko serkun lapset, vai kutsuuko ystävänsä - tila voi asettaa rajoituksia kutsuttujen määrään tai raha. Jos kutsuu vain osan sisarusten lapsista, syynä voi olla vaikkapa läheisyys, kummius tai vaikka käyttäytyminen. Minulla on viisi lastenlasta. Kuvitellaan, että lähtisi lomalle Roomaan - mahdollisuus kutsua vain yksi, kutsuisinko sen, joka soittaa lähes päivittäin, vai sen, jonka olen nähnyt pari vuotta sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
Mä olen ollut häissä, joissa lähisuvun lapset oli kutsuttu mutta esim kavereiden lapsia ei. Ei mua häirinnyt ollenkaan.
Mutta taasen tuo, että kahden sisaruksen lapset kutsutaan mutta kahden muun sisaruksen lapsia ei kutsuta on jo törkeää.
-en ole se, jolle edellä vastasit
Minä olen ollut vaikka minkälaisissa häissä töiden vuoksi, mikäli se nyt on sitten niin oleellista. Enkä koe että se häiritseekö minua on oleellista sekään, kun asia on miten on. Selkeää eroa en silti näissä skenaarioissa näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Miehen serkku meni naimisiin ja paikalla oli lapsista ainoastaan morsiamen siskon lapset. Meillä ei ollut 2-vuotiaalle hoitopaikkaa viikonlopuksi. Häät olivat 600 km päässä kotoa. Jätettiin menemättä.
Ei heitä varmaan haitannut, että ette tulleet. Kunhan kutsuivat, kun niin kuuluu tehdä. Voi olla, että osasivat arvata ja toivoakin, että ette tule, jos ette saa lasta ottaa mukaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni meni naimisiin, kun pikkuveli oli 6v. Kuulin juhlatilan vessassa, miten yksi vieraista purnasi siitä, miten hänen lapsensa ei ollut saanut kutsua, kun joku lapsi kuitenkin juhlissa on. Juhlija voi itse päättää, ketä kutsuu - kutsuuko serkun lapset, vai kutsuuko ystävänsä - tila voi asettaa rajoituksia kutsuttujen määrään tai raha. Jos kutsuu vain osan sisarusten lapsista, syynä voi olla vaikkapa läheisyys, kummius tai vaikka käyttäytyminen. Minulla on viisi lastenlasta. Kuvitellaan,
Koen kuitenkin, että olisi reilua kertoa etukäteen, eikä antaa ymmärtää että häät ovat lapsettomat jos ne eivät sitä ole. Silloin myös kutsuttu saa itse päättää mitä mieltä on asiasta, eikä tarvitse juhlapäivänä yllättyä kun paikalla onkin lapsia ja ok itse kovalla vaivalla järjestänyt lapsille hoitajan. En voi käsittää, miksi kukaan kutsuu häihinsä ihmisiä joille ei voi suoraan ja kunnioittavasti selittää näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Okei, no arvot ja tavat on erilaiset näköjään näissäkin asioissa. Ketään ei ole pakko kutsua mutten kyllä itse varmaan menisi jos tällaisesta kuulisin. Kuulostaa tosin siltä että sehän tuossa olisi tarkoituskin.
Siis jos kuulisit että esimerkiksi lähisukulaiset ovat tervetulleita perheineen, mutta työkaverit ja kaukaisemmat sukulaiset yhden avecin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako lasten iät?
10 v voisi olla ok ikä. itku-raivarit ei kivaa kuultavaa ja sitä lasten rauhoittelua sisään ulos tiloista,hyssyttelyä. ruokailun siisteys jne.
Jokainen kutsuu juhliinsa kenet haluaa.
Jos tiedät, että pitäisivät ensisijaisesti lapsettomat, niin miksette sisarusten kesken hanki vaikka yhteistä lastenvahtia ja jätä kaikkia lapsia samantien pois juhlista? Lapsilla on varmasti hauskaa keskenään sen aikaa. Eihän teidänkään ole pakko lapsia ottaa mukaan vaikka on kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen serkku meni naimisiin ja paikalla oli lapsista ainoastaan morsiamen siskon lapset. Meillä ei ollut 2-vuotiaalle hoitopaikkaa viikonlopuksi. Häät olivat 600 km päässä kotoa. Jätettiin menemättä.
Oli varmaan kauhea tappio hääparille.
Veljesi epämääräinen selitys johtuu mitä todennäköisimmin siitä, että tuleva puoliso on asian päättänyt. Hääpari kutsukoon, kenet haluaa, se on totta, mutta sitten pitää varautua välien viilenemiseen. Varsinkin silloin, kun jaottelu ei noin äkkivilkaisulla vaikuta loogiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heitä va
Olen eri kuin jolle vastasit mutta ai että inhoan näitä velvollisuudesta kutsuvia. Olisi vain kutsumatta alun alkaenkin. Turhaa säätöä kaikille.,
Vierailija kirjoitti:
ikärajalliset häät just ok. olkoon se 10 vee alaikä
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät, että pitäisivät ensisijaisesti lapsettomat, niin miksette sisarusten kesken hanki vaikka yhteistä lastenvahtia ja jätä kaikkia lapsia samantien pois juhlista? Lapsilla on varmasti hauskaa keskenään sen aikaa. Eihän teidänkään ole pakko lapsia ottaa mukaan vaikka on kutsuttu.
Kamala homma hoitaa neljän pariskunnan lapsia, kun ilmeisesti kahdella on ainakin vähintään kaksi lasta. Eli lapsia olisi vähintään kuusi, luultavasti enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no arvot ja tavat on erilaiset näköjään näissäkin asioissa. Ketään ei ole pakko kutsua mutten kyllä itse varmaan menisi jos tällaisesta kuulisin. Kuulostaa tosin siltä että sehän tuossa olisi tarkoituskin.
Niin. Miksi kutsua häihin niin etäisiä ihmisiä että heidän lapsensa eivät ole tervetulleita, vaikka muiden ovat? En tarkoita inttää mutten vain ymmärrä.
Minusta olis ok kutsua vauvat (imetykset ym. kiintymyssuhteet huomioiden) mutta jättää leikki-ikäiset ja koululaiset kutsumatta.
Nämä nyt on näitä, niinku jossain vaiheessa oli muotia kaverihäät, ettei setiä ja enoja ja tätejä tarvi kutsua. Vaikka näille sukulaisille on helpotus ettei tarvitse osallistua näitten pilalle passattujen kolmekymppisten aikuislastenjuhliin. Elämä selkeytyy huomattavasti kun koko se osasto pyyhkiytyy pois.
"Niin. Miksi kutsua häihin niin etäisiä ihmisiä että heidän lapsensa eivät ole tervetulleita, vaikka muiden ovat? En tarkoita inttää mutten vain ymmärrä."
Minä taas en ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. On selvää että jokaisella ihmisellä on läheisiä ja vähemmän läheisiä ihmisiä eri asteikolla. Silti voi haluta myös esimerkiksi niitä harvemmin näkemiään kavereita mukaan juhlimaan, mutta ei välttämättä halua kestitä koko heidän perhettään siinä ohessa. Vs. esim. sisaruksen lapset, kummilapset yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala homma hoitaa neljän pariskunnan lapsia, kun ilmeisesti kahdella on ainakin vähintään kaksi lasta. Eli lapsia olisi vähintään kuusi, luultavasti enemmänkin.
Voihan sinne palkata useammankin vahdin ja maksaa kunnolla, niin tekijä löytyy taatusti.