Elämäntaparemontti 2025
Kommentit (107)
Hienoa, että tulit mukaan! 💪 Itselläni kanssa lähtenyt vuosi vuodelta enemmän lapasesta herkuttelu. -14 kg olisi itsellänikin optimi, mutta alkutavoite -8 kg. Yritän pienentää annoskokoa, vähentää herkuttelua ja lisätä liikuntaa.
- Ap
Itse aloitin muutoksen vuosi sitten. Ja tulos..en ole laihtunut yhtään. No en lihonnutkaan, mutta tuntuu, että koko vuosi meni vain hukkaan. Lisäsin päivittäistä liikkumista, lopetin alkoholin lähen kokonaan(2 kuohuviinilasia olen juonut vuodessa), lopetin päivittäisen iltaherkuttelun, muutin ruokavalion 90% kasvisruuaksi. Olen jättänyt niin monet istujaiset ja juhlat väliin tai juonut teetä niissä ilman mitään muuta niin ei. En vaan pysty kiristämään ruokavaliota enenmän tai liikkumaan enenmän. Nyt päätin et olkoon, ensi vuonna elän.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin muutoksen vuosi sitten. Ja tulos..en ole laihtunut yhtään. No en lihonnutkaan, mutta tuntuu, että koko vuosi meni vain hukkaan. Lisäsin päivittäistä liikkumista, lopetin alkoholin lähen kokonaan(2 kuohuviinilasia olen juonut vuodessa), lopetin päivittäisen iltaherkuttelun, muutin ruokavalion 90% kasvisruuaksi. Olen jättänyt niin monet istujaiset ja juhlat väliin tai juonut teetä niissä ilman mitään muuta niin ei. En vaan pysty kiristämään ruokavaliota enenmän tai liikkumaan enenmän. Nyt päätin et olkoon, ensi vuonna elän.
Hei, ei tuo kuulosta miltään elämältä, että jättää illanistujaisia väliin. Kai sitä voisi juoda vaikka holittoman oluen juoda, esim. Lapin kulta -tölkki reilu 46 kcal. Mutta minkälainen olo sinulle tuli noista muutoksista noin muuten? Luulisi, että elämänlaatu paranisi kuitenkin, jos liikkuu ahkerammin, syö monipuolisemmin kasviksia ja käyttää vähemmän alkoholia?
Itse kokeilin 100 % kasvisruokavaliota pari vuotta sitten ja rauta- ja vitamiiniarvoni romahtivat, vaikka yritin olla tarkkana. Vaatii enemmän tarkkuutta saada hyvä suhde kaikkia ravintoaineita kuin sekasuojana. Nyt ajattelin syödä pääasiallisena proteiinin lähteenä kanaa ja kalaa. Itse kasvisruokavalio minua ei aikoinaan laihduttanut yhtään, enkä kyllä odottanutkaan sitä, kun ei vegaanisiin kasvisruokiin on kuitenkin mahdollista lisätä kermaa, voita ja juustoa, enkä tuolloin pyrkinyt laihtumaan, vaan ympäristösyistä lopettamaan lihansyönnin. Eli kiinnititkö myös huomiota muutoin saamaasi kalorimäärään, annoskokoon jne.? Mutta hyvää uutta vuotta 2025 kuitenkin sinulle!
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei tuo kuulosta miltään elämältä, että jättää illanistujaisia väliin. Kai sitä voisi juoda vaikka holittoman oluen juoda, esim. Lapin kulta -tölkki reilu 46 kcal. Mutta minkälainen olo sinulle tuli noista muutoksista noin muuten? Luulisi, että elämänlaatu paranisi kuitenkin, jos liikkuu ahkerammin, syö monipuolisemmin kasviksia ja
*sekasyöjänä 😅
Muistakaa sitten että muutosten pitää olla pysyviä eli niitä tulee pystyä ylläpitämään. Ei mitään hetken rajuja kärsimysdieetttejä.
Mä aloitan myös. Mutta otan yhden tasoittavan ensin...🍺
Vierailija kirjoitti:
Melko varmaa on se, että kroppasi on kuitenkin paremmassa kunnossa kun jos et olisi liikkunut, olisit kiskonut kaljaa tai herkutellut joka ilta. Tuo juhliin menemättömyys on vähän outoa ja kertoo että sulla on ongelma joko makeanhimon tai alkoholin kanssa jos joudut olemaan menemättä sen pelossa että lähtee lapasesta. Jos näin on niin vahva suositus jatkaa mitä olitkin tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvisruualla laihdukaan.
Oma elämäntaparemontti ei liity ulkonäköön juurikaan. Ehkä vaatetyyliäni voisin vähän muuttaa värikkäämmäksi ja aikuisemmaksi. Paino kyllä tippuu hiljalleen, kun herkut ja ylisuuret annokset jättää pois. Siihen asiaan en siis sen kummemmin panosta.
Hengelliseen puoleen olisi kyllä aiheellista panostaa eniten. Mutta se taas riippuu siitä, kuinka uusi vuosi alkaa. Jos ei tule mitään, mikä kannustaa siinä asiassa eteenpäin, keskityn sitten vain ulkoisiin asioihin.
Haluatteko vielä mukaan tulevat/tulleet myös ottaa käyttöön jonkun nimen/nimimerkin ja allekirjoittaa kommentit sillä, jotta teidät tunnistaisi alusta saakka ja olisi helpompaa seurata keskustelua? 😊
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin kanssa suklaa-, juusto-, sipsi-, ym.lakossa pari vuotta, eikä tapahtunut mitään. On kummiskin hyvä ajatella niin, että vaikka paino ei putoaisi, niin ei ahtaisi soluihinsa kakkaa, kuten sokeria. Kummiskin muodostut joko sokeri-rasvatahnasta tai hedelmävihannessoseesta ja on terveeempi jos lihakset ja solut on vihannessosetta, eikä rasvatahmaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten että muutosten pitää olla pysyviä eli niitä tulee pystyä ylläpitämään. Ei mitään hetken rajuja kärsimysdieetttejä.
Itse 18 kg n. 4 vuotta sitten pudottaneena yhdyn tähän muutosten pysyvyyteen ja laihdutuskuurien välttämiseen. Koko elämää ei tarvitse laittaa uusiksi laihtuakseen ja edetä voi pienin askelinkin, itse pudotin painoa n. 1,5 kg kuukaudessa ja saavutin silti melkein tavoitepainoni n. vuodessa. Suosittelen aloittamaan ruokailurytmin muutoksella ja kerta-annoksia pienentämällä mikä voi sekin yksinäänkin jo pudottaa painoa. Syödä pitäisi 5-6 kertaa päivässä välipalat mukaan lukien. Kun mieli ja keho ovat tottuneet uuteen ruokailurytmiin voi vähitellen muuttaa syömiään ruokia terveellisemmäksi; kovat rasvat vaihto pehmeisiin, vilja pääasiassa täysjyvää (myös pasta), riisiä voi korvata vaikka ruokakauralla tai -ohralla, punaisen lihan syönti suositusten tasolle ja tilalle vaikka kalaruokia ja kasvisten, hedelmien ja marjojen syöntiä lisää jos niitä kuuluu nyt vain vähän ruokavalioon. Kun pääasiassa syö terveellisesti voi silloin tällöin herkutella jollakin vähemmän terveelliselläkin syömisellä (myös painon pudotuksen aikana). Kasviksia ja kalatuotteita voi myös ostaa ihan hyvin kaupan pakastealtaasta, jolloin ne ovat vaivattomampia käyttää ja tulevat usein myös halvemmaksi kuin tuoreena. Liikuntaa kannattaa sitäkin aloittaa maltillisesti jos ei ole ennen sitä juurikaan harrastanut, itse aloitin kävelyllä jota lisäsin pikku hiljaa voimien ja jaksamisen lisääntyessä ja painon pudotessa. Tavoitepainon saavuttamisen jälkeen olen käynyt pari kertaa viikossa kuntosalilla talvikuukausina ja kesällä liikunta on ollut lähinnä tuota kävelyä ja pyöräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Oma elämäntaparemontti ei liity ulkonäköön juurikaan. Ehkä vaatetyyliäni voisin vähän muuttaa värikkäämmäksi ja aikuisemmaksi. Paino kyllä tippuu hiljalleen, kun herkut ja ylisuuret annokset jättää pois. Siihen asiaan en siis sen kummemmin panosta.
Hengelliseen puoleen olisi kyllä aiheellista panostaa eniten. Mutta se taas riippuu siitä, kuinka uusi vuosi alkaa. Jos ei tule mitään, mikä kannustaa siinä asiassa eteenpäin, keskityn sitten vain ulkoisiin asioihin.
Hengelliseen puoleen liittyen, mielenterveystalolla on maksuton ahmimisen omahoito-ohjelma. Ajattelin tehdä sen, mutta en ole vielä tarkemmin tutustunut siihen. Tämä kuitenkin osui ja upposi:
"Syötkö häiritsevän usein niin paljon, että sinulle tulee huono olo? Koetko, että ruoka hallitsee sinua etkä sinä ruokaa? Ahminnan omahoito-ohjelma auttaa sinua askel askeleelta löytämään tasapainoisemman suhteen ruokaan."
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengelliseen puoleen liittyen, mielenterveystalolla on maksuton ahmimisen omahoito-ohjelma. Ajattelin tehdä sen, mutta en ole vielä tarkemmin tutustunut siihen. Tämä kuitenkin osui ja upposi:
"Syötkö häiritsevän usein niin paljon, että sinulle tulee huono olo? Koetko, että ruoka hallitsee sinua etkä sinä ruokaa? Ahminnan omahoito-ohjelma auttaa sinua askel askeleelta löytämään tasapaino
Tseppiä sinulle kovasti tuohon omahoito-ohjelmaan. 💕
Minulle hengellinen tarkoittaa enemmänkin uskonasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 18 kg n. 4 vuotta sitten pudottaneena yhdyn tähän muutosten pysyvyyteen ja laihdutuskuurien välttämiseen. Koko elämää ei tarvitse laittaa uusiksi laihtuakseen ja edetä voi pienin askelinkin, itse pudotin painoa n. 1,5 kg kuukaudessa ja saavutin silti melkein tavoitepainoni n. vuodessa. Suosittelen aloittamaan ruokailurytmin muutoksella ja kerta-annoksia pienentämällä mikä voi sekin yksinäänkin jo pudottaa painoa. Syödä pitäisi 5-6 kertaa päivässä välipalat mukaan lukien. Kun mieli ja keho ovat tottuneet uuteen ruokailurytmiin voi vähitellen muuttaa syömiään ruokia terveellisemmäksi; kovat rasvat vaihto pehmeisiin, vilja pääasiassa täysjyvää (myös pasta), riisiä voi korvata vaikka ruokakauralla tai -ohralla, punaisen lihan syö
Älä nyt viitsi tällaisia ohjeita antaa. Tuollainen napostelusyöminen on aivan turhaa.
Itse olin vähän ajatellut suurin piirtein tällaista ruokavaliota:
Aamupala: Ruispala, hummusta ja kasviksia leivän päällä, kahvi ja kauramaito
Tämä on normaali aamupalani, mutta hummuksen sijasta olen syönyt kermajuustoa. Haluan, että aamiainen on mieluinen. Puuro ei pidä minulla nälkää, enkä pidä siitä, joten koko loppupäivä on mielitekoja.
Lounas ja päivällinen: perunoita/riisiä/täysjyväpästaa n. 1 dl, 150-200 g kalaa/kanaa ja paljon kasviksia.
Välipala:
Kahvi ja hitusen pähkinöitä, porkkana/hedelmä
Iltapala:
Luonnonjogurtti ja keräämiäni mustikoita, hitusen hunajaa.
Paljon vettä päivän mittaan. Yritän olla alkuvuoden tipattomalla. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole olla ehdoton, vaan syödä maltilla samaa ruokaa muiden kanssa esim. juhlissa. En usko ihan täyskieltoihin.
Mitä mieltä olette, kuinka tätä voisi parantaa?
- Ap
Joa hiton vuosi päätän että tänä vuonna sitä ja tätä. Yleensä ne kariutuu jossain vaiheessa tai jäävät lähtökuoppiin.
Aloitin epäsäännöllisen säännöllisesti erittäin vhh tai hetkittäin jopa keto ruokavalion jo viime v huhtikuussa, tavoitteena saada painoa pois lähes 20 kg, useamman v aikana toki, sekä poistaa vain vilja- ja sokeriherkkupitoisen ruoan tuoman turvotuksen ym pois.
No, aikansa aina jaksan skarpata ja uutuudenviehätyksessä pysyn ruodussa. En kuitenkaan saa häviämään mieltymystäni suklaseen ja erilaisiin makeisiin kavileipiin. Kaupassa silmiini takertuu kaikki sokerinen herkku, vaikka 8/10 pystynkin olemaan ostamatta. Repsahtelen pienimmässäkin nälässä ja jos san jostain liikaa hiilaria, se ruokkii heti lisätarvetta jollon en hkä pysty enää hillitsemään iteäni. Usko loppuu kun laihtuminen on olematonta tai todella hidasta. En jaksa pysyä ns ruodusa jos siitä ei olemitään hyötyä.
Ei odotakaan mitään ihmeellistä äkkilaihtumists enää näin 54 v naisena, mutta ei ole lähtenyt ees 1kg /kk vauhtia ja maraskuun pimeyden, kylmyyden ja joulu herkkuhoukututen myötä tuli 2 kk vielä reippaasti yli 3 kg painoa takaisin. Ihan toivotonta. Jos saisin tuloksia niin jaksaisin, mutta kun juuri mitään ei tapahdu vaikka kuukausia jaksan noudattaa ohjeita ja olla syömättä hiilaeita, kk kekiarvo voi olla -300-400g.
No, yritän jatkaa taas ja kerätä motivaatiota siihen että pysyn ns ruodussa. Ehkä pointti onkin siinä että pitäisi löytää jotain uutta ja positiivista elämään, että ruoasta nautinnon haku jäisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tulit mukaan! 💪 Itselläni kanssa lähtenyt vuosi vuodelta enemmän lapasesta herkuttelu. -14 kg olisi itsellänikin optimi, mutta alkutavoite -8 kg. Yritän pienentää annoskokoa, vähentää herkuttelua ja lisätä liikuntaa.
- Ap
Mieti ap vielä onko annoskoon pienentäminen oikeasti se joka teke hyvää kokonaisvaltaisesti laihdutusyrityksellesi jos et sitten ole jotenkin poikkeuksellisen suuria annoksia vedellyt tähän saakka.
Nykytietämksen mukaan laihduttaminen ei tapahdu nälkiinnyttämällä itseään ja pihistelemällä entistä kevyemmällä ruoalla, nälkävelka vaan ajaa siihen että jossain vaihessa joko sitä päivää tai viikon päästä vedät taas kaksin käsin jotain. Syö aamupalalla ja lounaalla aina itsesi kylläiseksi, oikeasti niin että ei tee mieli enää suupalaakaan, terveellistä vhh ruokaa. Näin verensokeri pysyy tasaisena eikä oikeastaan koko loppupäivänä ole nälkä eikä tule napostelun mielitekoja. Näin päivän kokonais kalorimäärä jä todennäköisesti pienemmäksi kuin sillä että närppii kokoajan jotain. Yöllä vähintään 12h paasto jolloin suolisto saa levätä toimii myös painonhallinnassa.
Mutta anyway, zemppiä itse kullekin tavoitteiden saavuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Jos -14kg haluaa pois, niin ystävällisessä hengessä annan vinkin: jätä herkut nyt ihan kokonaan pois. Sitten kun olet tavoitteessasi, niin mieti niiden maltillista ottamista taas elämään. Ja en kettuile, ihan vain koitan antaa vinkin.
Minä. Ostin jo muutos.net valmennuksen. Tarkoitus on olla koko vuosi jäsenenä. Ongelmana paino, jota on 14 kg liikaa. Ahmin, syön liikaa sokeria ja sipsejä. Mielitekoja on päivittäin. Jotain pitää päässä ja kropassa muuttua.