Lapsettomat häät, joihin osan läheisten lapset on kutsuttu
Kesällä on yhden veljeni häät. Heillä ei ole lapsia ja haluavat pitää lapsettomat häät. Meitä on yhteensä viisi sisarusta, meillä neljällä muulla on lapsia, kaikki alaikäisiä vielä. Ja nyt kahden meistä sisaruksista lapset on kutsuttu, kahden ei. Ja muiden vieraiden ei. Onko tämä teidän muiden mielestä ok? Minun lapset kuuluu kutsuttujen joukkoon, mutta kahden siskoni lapset ei, ja he ovat aika pahoillaan asiasta. Ja minäkin heidän puolestaan. Olen kysellyt veljeltäni miksi on toiminut näin, mutta en saa mitään ymmärrettävää vastausta. Vähän tunnelma pilalla jo. Mp?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Nämä nyt on näitä, niinku jossain vaiheessa oli muotia kaverihäät, ettei setiä ja enoja ja tätejä tarvi kutsua. Vaikka näille sukulaisille on helpotus ettei tarvitse osallistua näitten pilalle passattujen kolmekymppisten aikuislastenjuhliin. Elämä selkeytyy huomattavasti kun koko se osasto pyyhkiytyy pois.
Nyt on jollain jäänyt kutsumatta jättäminen vähän hampaankoloon. :D
Hääpari tietysti kutsuu kenet haluaa, mutta ehkä pointti tässä on, että jos he erikseen sanovat "lapseton", sen pitäisi tarkoittaa ettei lapsia ollenkaan. Eli he ovat hämmentäviä, mitä he oikeastaan edes tarkoittavat, jos osa lapsista saa tulla? Olisivat sitten suoraan sanoneet vaikka "ei alle 15- vuotiaita lapsia"
Ymmärrän hyvin, jos sinun lapsesi ovat vaikkapa 15- ja 17-vuotiaat ja sisarustesi lapset esim. 3-5-vuotiaita. Lapsi on niin kovin laaja käsite.
Vierailija kirjoitti:
"Niin. Miksi kutsua häihin niin etäisiä ihmisiä että heidän lapsensa eivät ole tervetulleita, vaikka muiden ovat? En tarkoita inttää mutten vain ymmärrä."
Minä taas en ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. On selvää että jokaisella ihmisellä on läheisiä ja vähemmän läheisiä ihmisiä eri asteikolla. Silti voi haluta myös esimerkiksi niitä harvemmin näkemiään kavereita mukaan juhlimaan, mutta ei välttämättä halua kestitä koko heidän perhettään siinä ohessa. Vs. esim. sisaruksen lapset, kummilapset yms.
Eli vähemmän läheiset ihmiset saavat nähdä enemmän vaivaa hääpäivän eteen Ei kuulosta loogiselta. Olisi lisäksi tosi suuri pettymys kuvitella, että saa illan vapaata lapsista ja juhlistaa aikuisten kesken, mutta sitten paikalla olisikin lapsia. Siinä tapauksessa olisin vain mieluiten jättänyt juhlat väliin, koska niitä lapsivapaita iltoja ei voi kuitenkaan määräänsä enempää ottaa.
Jokainen saa kutsua juhliinsa kenet tahtoo. Eikä sitä tarvitse selittää
Yleensä näissä on syynä, ettei kakruja ole opetettu tavoille.
Koen kuitenkin, että olisi reilua kertoa etukäteen, eikä antaa ymmärtää että häät ovat lapsettomat jos ne eivät sitä ole. Silloin myös kutsuttu saa itse päättää mitä mieltä on asiasta, eikä tarvitse juhlapäivänä yllättyä kun paikalla onkin lapsia ja ok itse kovalla vaivalla järjestänyt lapsille hoitajan. En voi käsittää, miksi kukaan kutsuu häihinsä ihmisiä joille ei voi suoraan ja kunnioittavasti selittää näitä asioita.
Kuinka paksusta rautalangasta pitää taivuttaa, että vieras ymmärtää, mitä eroa on, morsiamen veljellä ja sulhasen serkun pojalla?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, jos sinun lapsesi ovat vaikkapa 15- ja 17-vuotiaat ja sisarustesi lapset esim. 3-5-vuotiaita. Lapsi on niin kovin laaja käsite.
Moniko 15-17 v lähtee vanhempien kanssa johonkin häihin? Etenkään jos siellä ei ole muita suunnilleen samanikäisiä.
Pidän alkoholittomat häät, mutta sanon siskolleni että hän saa tuoda Kossua tarjolle.
Jos kutsussa lukee lapsettomat, niin ei siellä silloin ole lapsia.
Itse sain kutsun lapsettomiin häihin. Tytär tietysti oli pahoillaan, kun ystäväni oli meillä käydessään hössöttänyt häistään koko talven. Ei missään vaiheessa sanonut, että ne ovat lapsettomat. Kutsussa sitten vasta luki tuo lapsettomat.
Naapurin rouva sitten lupasi ottaa tyttöni illaksi luokseen. Tyttö olisi niin halunnut lähteä mukaan, mutta urheasti laittoi minulle hiuskoristeen vielä ennen lähtöä lainaan.
Kirkkoon päästyäni selvisi, että paikalla oli lapsia. Jälkikäteen kuulin, että jotkut olivat vaan pamahtaneet paikalle lastensa kanssa vaikka kutsu oli heillekin sama kuin muille. Ja ystäväni vasta jälkikäteen kertoi, että sen ja sen lapsi piti ottaa, kun ei ne saa hoitajaa, kun ovat yh. Ööh, olin minäkin.
Kirkossa sitä itkua ja penkkeihin potkimista kuunneltuani, jaksoin seremonian loppuun asti, mutta jätin muut heittämään riisit ja juhlapaikan sijaan suunnistin hakemaan tytön naarupurista. Keksimmekin lähteä paistamaan makkaraa ja nuotiolettuja ja naapurin rouvan kanssa hörpimme lahjaksi tarkoittamani samppanjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko 15-17 v lähtee vanhempien kanssa johonkin häihin? Etenkään jos siellä ei ole muita suunnilleen samanikäisiä.
Hyvinkin moni. Varsinkin, jos kyseessä on läheisen ihmisen häät. Normaali teini pärjää muutaman tunnin ilman omanikäistäkin seuraa. Tekee vain hyvää oppia tulemaan toimeen monenikäisten ihmisten kanssa. Et sinä työelämässäkään voi valita, että olet vain omanikäistesi seurassa. Ja aika moni teini on kesätöissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin. Miksi kutsua häihin niin etäisiä ihmisiä että heidän lapsensa eivät ole tervetulleita, vaikka muiden ovat? En tarkoita inttää mutten vain ymmärrä."
Minä taas en ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. On selvää että jokaisella ihmisellä on läheisiä ja vähemmän läheisiä ihmisiä eri asteikolla. Silti voi haluta myös esimerkiksi niitä harvemmin näkemiään kavereita mukaan juhlimaan, mutta ei välttämättä halua kestitä koko heidän perhettään siinä ohessa. Vs. esim. sisaruksen lapset, kummilapset yms.
Eli vähemmän läheiset ihmiset saavat nähdä enemmän vaivaa hääpäivän eteen Ei kuulosta loogiselta. Olisi lisäksi tosi suuri pettymys kuvitella, että saa illan vapaata lapsista ja juhlistaa aikuisten kesken, mutta sitten paikalla olisikin lapsia. Siinä tapauksessa olisin vain mieluiten jättänyt juhlat väliin, koska niitä lap
Ehdottomasti kannattaakin jättää välistä, jos juhliin lähteminen ilman lapsia on turhan vaivalloista. Normaaleille ihmisille se ei tuota kummoista päänvaivaa, etenkin kun häät ovat juhla joihin kutsu tulee yleensä tosi hyvissä ajoin ennen h-hetkeä.
Enkä minä kutsuun tietenkään kirjoittaisi mitään lapsettomista häistä jos ne eivät sellaiset olisi. Siinä lukisi sinun ja puolisosi nimi tai sinä + 1.
Vierailija kirjoitti:
Koen kuitenkin, että olisi reilua kertoa etukäteen, eikä antaa ymmärtää että häät ovat lapsettomat jos ne eivät sitä ole. Silloin myös kutsuttu saa itse päättää mitä mieltä on asiasta, eikä tarvitse juhlapäivänä yllättyä kun paikalla onkin lapsia ja ok itse kovalla vaivalla järjestänyt lapsille hoitajan. En voi käsittää, miksi kukaan kutsuu häihinsä ihmisiä joille ei voi suoraan ja kunnioittavasti selittää näitä asioita.
Kuinka paksusta rautalangasta pitää taivuttaa, että vieras ymmärtää, mitä eroa on, morsiamen veljellä ja sulhasen serkun pojalla?
No, siinä vaivassa jonka lastenhoidon järjestämisessä joutuu näkemään ei kuitenkaan ole eroa vaikka kuinka olisi sulhasen serkun poika. Eihän sitä etäistä sukulaista ole pakko kutsu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lähtisi? Meillä teinit ovat mukana perheen elämässä ihan samalla tavoin kuin pienemmätkin lapset. Käydään matkoilla, mökillä, sukuloimassa, juhlissa jne. Ei mitään ongelmaa ikinä.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Yleensä? Itse en ole koskaan törmännyt siihen, että jotkut lähisuvun lapset jätetään kutsumatta käytöksen vuoksi. Iän perusteella olen kyllä nähnyt eri käytäntöjä esim. 14-vuotias on kutsuttu, mutta ei niitä 4-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä? Itse en ole koskaan törmännyt siihen, että jotkut lähisuvun lapset jätetään kutsumatta käytöksen vuoksi. Iän perusteella olen kyllä nähnyt eri käytäntöjä esim. 14-vuotias on kutsuttu, mutta ei niitä 4-vuotiaita.
Tuossa on kyse nimenomaan käytöksestä. 4v rajaton lapsi riekkuu miten sattuu, mutta 14v osaa olla asiallisesti, vaikka häntä ei kotona olisi opetettu tavoille. Hän on tottunut koulussa käyttäytymään ihmismäisesti.
t. eri
Ovatko ne lapset esim. kummilapsia? Jotkut kutsuvat vain kummilapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lähtisi? Meillä teinit ovat mukana perheen elämässä ihan samalla tavoin kuin pienemmätkin lapset. Käydään matkoilla, mökillä, sukuloimassa, juhlissa jne. Ei mitään ongelmaa ikinä.
t. eri
Ei lapset eikä varsinkaan teinit yleensä viihdy missään häissä. Ei edelleenkään etenkään tilanteessa jossa siellä ei ole muita saman ikäisi. Harvemmin häissä on, muissa juhlissa kyllä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän häihin tulivat kutsutun perheen teini-ikäiset lapset. Toivat vielä seurustelukumppaninsa mukanaan, vaikka heitä ei oltu mitenkään kutsuttu/laskettu mukaan lautasien määrään, nämä teinit toki oli. Vastauspyynnössä oli mainittu vaan nämä perheen omat lapset, ei näitä ylimääräisiä. Onneksi ruoka riitti, mutta ketutti nähdä ylimääräiset ihmiset, kun pitopalvelulle oli ilmoitettu tarkka lukumäärä. Ja teini-ikäisistä meni vielä aikuisten maksu, kiva maksella kolmea ylimääräistä suuta.. tämä ot.
Kyseessä ei ole lapsettomat häät, jos vieraana on myös lapsia. Veljesi ei ilmeisesti osaa suomea.