Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ruuhkassa-hoitotäti ei joustanut

26.01.2007 |

Haluaisin kuulla mielepiteenne asiasta, minkä vuoksi harkitsen lapseni hoitopaikan vaihtoa. Keskiviikkona oli aivan hillitön lumisade ja mahdoton ajokeli- ainakin täällä Länsi-Suomessa. Olin matkalla hakemaan lasta perhepäivähoidosta ja juutuin ruuhkaan. Ruuhkan syyksi selvisi (radiosta)ojaan ajanut rekka ja poliisi oli ohjaamassa liikennettä. Liikenne kuitenkin suorastaan mateli eteenpäin joten soitin hoitotädille etten millään pysty noutamaan lasta normaaliin aikaan varttia yli neljä. Tähän täti totesi olevansa lähdössä ja kysyi miten kauan kestää. Kysymykseen oli tietysti mahdoton vastata kun en edes ollut vielä päässyt onnettomuuspaikan kohdalle. En myöskään pystynyt tekemään u-käännöstä koska seisoin autojonossa moottoritiellä. Hädissäni soitin miehelleni joka on yrittäjä, että onko hän mahdollisesti lähettyvillä jotta voi hakea lapsen. Mieheni tekee liikkuvaa työtä ja oli minun vuoroni hakea lapsi, joten en yhtään tiennyt missäpäin hän tuolloin oli. Luojan kiitos isä oli satumalta lähellä ja pystyi hakemaan lapsen - kauempaa se ei olisi onnistunut koska kaikki tiet olivat lumentulon takia aivan tukossa.

Isälle hoitaja sanoi olevansa lähdössä lääkäriin. Ymmärrän kyllä mainiosti, että lasten hoitajillakin on oma elämänsä ja ehkä se oli ainoa mahdollinen saatavilla oleva lääkäriaika tuona päivänä mutta silti! Itse olen ollut työssä liikennealalla enkä voinut ikinä sopia menoja alkavaksi sillä punaisella minuutilla kun töiden olisi pitänyt loppua- aina saattoi sattua kaikenlaista esim. viivästymisiä juuri sään takia. En myöskään myöhästele kroonisesti, usein vien lapsen hoitajalle viimeisenä ja haen aina viimeistään vartin yli neljä. Muutenkin hoitajan työpäivät ovat hyvin säännölliset 7.30-16.15 eli hän ei joudu jostamaan jatkuvasti.

Mutta tilanne- itse jumissa ruuhkassa ja hoitotäti pois lähdössä - oli kauhea. Yksin hän ei olisi voinut lasta jättää, hänen olisi pitänyt saattaa lapsi taksilla pienten lasten vastaanottokotiin ( siis samaan paikkaan huostaanotettujen lasten kanssa!). Tällä kertaa mitään ei sattunut, lapsi pääsi kotiin isän kanssa ja minäkin lopulta 20 min myöhässä. Paha mieli kuitenkin jäi, koska isä olisi yhtä hyvin voinut olla asiakastapaamisella toisella paikkakunnalla. Eli hoitopaikka taitaa olla vaihdossa - mitään joustoa ja inhimillisyyttä kun ei tältä tädiltä näemmä ole luvassa!

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitteille jättäisi! Mutta ymmärrän hyvin myös hoitajan " hädän" siitä, että hän myöhästyy sovitusta menosta.

ps. Ja jos kyseessä oli lääkäriaika, liian myöhään tehdystä peruutuksesta joutuu maksamaan " sakkomaksun" .....

Vierailija
42/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sinun hädän ja ahdistuksen asiasta. Eihän sitä koskaan pysty ennakoimaan mitä matkalla tapahtuu. Mutta muutama juttu tuli mieleen hoitajan kannalta. Jos hänellä oli jo etukäteen varattuna lääkäriaika, niin ymmärrän täysin että hän sinne halusi päästä. Oliko aikataulu niin tiukka että hän ei olisi pystynyt yhtään odottamaan?

Saattaa olla että hänenkään ei ole helppo sopia uutta aikaa. Lasta hän varmaankaan ei olisi voinut eikä pystynytkään mukaan ottamaan. Sekin on ihan ymmärrettävä pointti. Mietippä, jos hän olisi jättänyt lapsesi jollekkin muulle vahdittavaksi, esim. perheenjäsenelleen tai tutulle naapurille. Mitäs sitten jos silläaikaa lapselle olis sattunut jotain?

Silloin vastuuasiat olisi ollut aikas hankala selvittää. Nythän miehesi sai lapsen haettua. Eikös hoitajalla ole varahoitopaikkaa? Olisiko hän voinnut jättää lapsen sinne eikä ensimmäisenä viedä sosiaaliviranomaiseten hoitoon?

Sinuna miettisin vielä usean kerran mahdollista hoitopaikan vaihtoa jos olette muuten tyytyväisiä nykyiseen sekä lapsi siellä viihtyy.

Tosiaan kurja tilanne tälläinen, toivottavasti vaan yksittäinen sattuma.

Omaa elämäähän sillä hoitajallakin työajan jälkeen on oikeus elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti hataannyit, niin olisin hataantynyt minakin. Mutta ymmarsin niin etta lapsi ei olisi jaanyt heitteille vaan hanet olisi viety vastaanottokotiin? Eli siina mielessa tilanne ei kai ollut vaarallinen vaan enneminkin kiusallinen. Onneksi teilla oli kuitenkin isa joka pystyi hakemaan.

Mietin kuitenkin etta miksi tati oli noin tiukka; ehka ennen kuin alat vaihtaa hoitopaikkaa (jos kaikki on muuten ok) kannattaisi jutella hanen kanssaan ja yrittaa ymmartaa hanen nakokulmansakin? Ehka hanella on huonoja kokemuksia (jos han joustaa kerran, vanhemmat rupeavat lipsumaan sovituista ajoista kroonisesti)? Ehka han ei valttamatta tunne sinua kovin hyvin eika voi siksi tietaa etta sinulle tama oli todella poikkeuksellinen tilanne etka " veisi koko katta" jos han joustaisi ja " antaisi pikkusormen" . Toisaalta hanelle voi olla myos vaikeaa joustaa yhden vanhemman suhteen koska sitten pitaisi reiluuden nimissa joustaa muillekin, eivatka kaikki ehka ole yhta jampteja. Tuli myos mieleen etta tiedatko millaiseen laakariin tati oli menossa (vaikka tietysti tama on hanen yksityisasiansa)? Itsellani on kinkkinen ja harvinainen sairaus jota varten on ollut aika tyo hankkia laakarinaikoja spesialisteilta, ja en kylla varmasti hevilla luopuisi ajasta vaikka tyonantajani sita vaatisi (muuten joudun kylla joustamaan itsekin tyon puolesta).

Meilla on tarhassa sama tilanne, tosin kyseessa iso, institutionaalinen laitos, ja saanto on etta jos lasta ei ole haettu klo 18.15 mennessa hanen hoitonsa jarjestetaan muulla tavoin vanhempien kustannuksella. Tatien tyoaika loppuu silloin ja he lahtevat kotiin. Meilla on viela sikali hankalampi etta lapsen saa hakea vain vanhempien allekirjoittamalla listalla oleva henkilo (toki lapsien oman turvallisuuden takia); ex tempore kesken paivan ei siis voi pyytaa jotain jo listalla olematonta ihmista hakijaksi vaan se on pitanyt jarjestaa etukateen. Lisaksi tarhan lapsista suurin osa ei asu kotimaassaan joten laajaa tukiverkkoa ei ole. Mutta tuli mieleeni ihan konkreettisestikin etta voisittekohan tekin sumplia vastaavia tilanteita varten listan etukateen ihmisista joiden kanssa on sovittu etta he voivat hatatilanteessa hakea lapsen jos isa tai aiti ei paase? Meilla tallaisella listalla on jopa vahan kaukaisempia tyokavereita ja muita vanhempia samasta ryhmasta.

Vierailija
44/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, nyt meillä tilanne meni hyvin, isä sai haettua lapsen mutta mieleen jäi kysymys mitä jos? Eli tämä oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen kun soitin hoitajalle myöhästyväni ja syykin oli mielestäni melko pätevä.

Vastaus oli vain mieltä kylmäävä. Lisäksi me olemme joustaneet hakuajoista jotta täti pääsee hierojalle tms. Kyse ei siis nyt ollut omasta piittamattomuudesta vaan siitä että olin tilanteessa josta en kerta kaikkiaan päässyt pois ja johon olin ilman omaa syytäni joutunut. Ja varmasti olisin soittanut isälle heti jos hänellä olisi ns. normaali työ jossakin lähiseudulla mutta kun näin ei valitettavasti ole. Myöskään isovanhemmat tms. eivät asu lähistöllä. Tuli vaan mieleen että pitää varmuuden vuoksi viedä lapsi yksityiseen päiväkotiin joka on auki jopa viiteen asti jos vaikka itse sattuu ajamaan autolla ojaan.

Vierailija
45/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maribel:

Isälle hoitaja sanoi olevansa lähdössä lääkäriin.

No kyllä meidän hoitotäti ilmoitti jo hyvissä ajoin, jos hänellä oli jotain omaa menoa. Ja lapsi täytyi hakea ajoissa.

Vierailija
46/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitäti ilmoittaa kun viedään jos hänellä heti menoa töiden jälkeen, tosin olen ilmoittaunut että haetaan klo 15.30 ja usein haen viimeistaan klo 15

Voisitko jutella hoitotädin kanssa ja pyytää et ilmoittaa sinulle jos meno heti töiden päätyttyä.

En vaihtaisi paikkaa jos täti muutoin ok

Vierailija
47/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen, että eikö hoitotädille tullut mieleen missään vaiheessa (edes, kun selvisi minkälainen keli oli, koko päivän melkein täällä Länsi-Suomessa tosiaan) ilmoittaa sinulle, että hänellä on varattu aika lääkäriin ja kysyä voisitko ehkä lähteä töistä aiemmin. Meillä hoitotäti ainakin ilmoittaa jo aamulla mikäli hänellä on varattu aika jonnekin vaikka heti puoli viideksi, että voidaan hakea poikkeuksellisesti lapset aiemmin.

Toinen on, että mikäli tämä oli ensimmäinen kerta, kun olet myöhässä, niin ehkä hän ei tullut ajatelleeksi, että nyt olisit myöhässä. Tosin minusta hänenkin pitäisi tosiaan tajuta tämä force major: jo radiota kuuntelemalla hänellekin olisi aika pian käynyt selväksi, että autolla voi joutua ruuhkaan melkein missä vain tai että liikenne on muuten vain hidasta/tukossa... Että sikäli kuulostaa aika joustamattomalta. Kannattais varmaan keskustella asiasta ainakin hoitojärjestäjän kanssa, jos et halua suoraan hoitotädin kanssa tästä asiasta keskustella sen enempää enää. Ehkä hänkin voisi kertoa onko hoitotäti todella aina joustamaton vai missä vika.

Eikö teillä ole määrättyä varahoitopaikkaa? Tuli vielä mieleen sekin, että meillä lapset oltais tollasessa tilanteessa varmaan annettu varahoitoon eikä viety suoraan jonnekin toisaalle. Tosin eihän nekään aina toimi (niinkuin meillä nyt, kun hoitotätejä on pitkillä sairaslomilla jne. ...)...

T: Piia

Vierailija
48/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa sääntöjen mukaan vanhempia täytyy odottaa klo 19 asti ennen kuin otetaan yhteyttä lastensuojeluun. En tiedä minkälaiset säännöt perhepäivähoitajilla on ko. tilanteiden suhteen. Se asia sinun täytyy varmistaa joko hoitajalta tai oman kuntasi päivähoidon johtajalta.

Uskoisin, että jos et olisi päässyt ajoissa hakemaan lastasi, hoitaja olisi joutunut peruuttamaan oman menonsa. Kuten jo aiemmin mainitsin, en usko, että kukaan hoitaja jättää lasta heitteille.

Mutta hoitajan kannalta tilanne on ollut äärimmäisen ikävä. Hän on sopinut menon omalle VAPAA-ajalleen, joten hän ei todellakaan ole menoistaan tilivelvollinen lasten vanhemmille.

Mikäli vanhempien työajat ovat vähänkään epäsäännölliset, kannattaa sopia kaiken varalta lapsen hoitoaika pidemmäksi.

Maribel:

Siis, nyt meillä tilanne meni hyvin, isä sai haettua lapsen mutta mieleen jäi kysymys mitä jos? Eli tämä oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen kun soitin hoitajalle myöhästyväni ja syykin oli mielestäni melko pätevä.

Vastaus oli vain mieltä kylmäävä. Lisäksi me olemme joustaneet hakuajoista jotta täti pääsee hierojalle tms. Kyse ei siis nyt ollut omasta piittamattomuudesta vaan siitä että olin tilanteessa josta en kerta kaikkiaan päässyt pois ja johon olin ilman omaa syytäni joutunut. Ja varmasti olisin soittanut isälle heti jos hänellä olisi ns. normaali työ jossakin lähiseudulla mutta kun näin ei valitettavasti ole. Myöskään isovanhemmat tms. eivät asu lähistöllä. Tuli vaan mieleen että pitää varmuuden vuoksi viedä lapsi yksityiseen päiväkotiin joka on auki jopa viiteen asti jos vaikka itse sattuu ajamaan autolla ojaan.

Vierailija
49/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako kolmen vuoden hoitosuhteen jälkeen katkaista se oman mielipahasi takia? Et sie välttämättä ojaan ajettuasi ehdi lasta hakemaan yksityisestäkään viideltä, joten tilanteita tulee uudessakin hoidossa. Ja mieti nyt lapsen kannalta, onko tämä hoitajan vaihdon arvoinen asia, kun voit jutella asian läpi. Ihan varma mie oon siitä, että lastasi hän ei olisi jättänyt heitteille. Eihän kukaan terve jätä lasta yksin. Hän oli joustamaton vain koska tilanne olisi todella monimutakistunut, jos lasta ei olisi haettu.

Miulle tuli mieleen, että jo on kyse lääkäriasiasta, oli hoitajalla varmasti joku todellinen huoli. Aattele nyt, jos hän on vaikka löytänyt kyhmyn rinnastaan. Normaalille terveysasemalle tuskin enää illalla meni, nehän on kiinni ja jos ei hän akuutistikaan voinut olla sairas, kun kerta työnsä teki.

Mie oon päiväkodissa nähnyt niin monelaisia selityksiä, että hyvin voi myös olla sellanen huono kokemus taustalla hänelläkin. Sää on aina hemmetin huono veruke (kolari on asia erikseen), sillä senhän näkee ikkunasta ja JOKAINEN tajuaa lumipyryllä, että matkaan menee enemmän. Naurettavia ne vanhemmat, jotka tulevat myöhässä lapsiaan hakemaan, kun toisetkin on ajoissa ehtineet. Pitää vaan olla sen verran fiksu ja varata enemmän ajoaikaa tai lähteä aiemmin töistä. Asiakaskäynnitkään ei ole tärkeämpiä kuin omat lapset. Kyllä voi sanoa, että miun on nyt pakko lähteä lasta hakemaan. Ihmisiähän ne asiakkaatkin on, ehkä myös lapsellisia.

Vierailija
50/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän myös vanhempien pitää ymmärtää lähteä ajoissa liikkeelle, jos keli on huono tai ilmoittaa hoitajalle, että saattaa myöhästyä huonon kelin vuoksi. Ei hoitajan voi olettaa soittelevan kaikkien vanhempien perään että " lähtekäähän tänään ajoissa liikenteeseen, kun on huono keli" ..........

Päivähoidon ihmisille lastenne hoitopaikka on TYÖpaikka siinä missä teillekin. Jokainen teistäkin varmasti haluaa päästä lähtemään töistä kotiin ajoissa ja sopia omalle VAPAA-ajalle omia menoja ilman, että niistä täytyy ilmoitella muille?

elias2003:

Mulle tuli mieleen, että eikö hoitotädille tullut mieleen missään vaiheessa (edes, kun selvisi minkälainen keli oli, koko päivän melkein täällä Länsi-Suomessa tosiaan) ilmoittaa sinulle, että hänellä on varattu aika lääkäriin ja kysyä voisitko ehkä lähteä töistä aiemmin.

Tosin minusta hänenkin pitäisi tosiaan tajuta tämä force major: jo radiota kuuntelemalla hänellekin olisi aika pian käynyt selväksi, että autolla voi joutua ruuhkaan melkein missä vain tai että liikenne on muuten vain hidasta/tukossa...

Vierailija
51/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin peruuttaminen saattaa olla äärimmäisen hankalaa ja ikävää muistakin kuin taloudellisista syistä. Hänellä on ollut mitä ilmeisimmin pakottava tarve päästä lääkäriin, ja kuten joku mainitsikin, vaikkei tarve olisikaan ollut pakottava kyse oli hoitajan vapaa-ajasta. Totta kai ja luonnollisesti suurin osa hoitajista varmasti kuitenkin tinkii omista ei niin pakollisista menoistaankin lasten vanhempien myöhästymisistä johtuen vaikkei heillä siihen olisikaan mitään lainopillista velvollisuutta.

Kannattaa miettiä omalle kohdalleen vaikka tilannetta jossa on joku akuutti vaiva joka vaatii lääkekuurin tai mitä tahansa jossa lääkäriinmenoa ei halua viivästyttää. Lapsi ei ollut jäämässä heitteille, eikös tässä niin sanottu? Ikävä tilanne, mutta asiahan kääntyi parhain päin. Ehkäpä jos lapsen isä ei olisikaan päässyt hakemaan täti olisi kuitenkin ollut valmis peruuttamaan menonsa?

Vierailija
52/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olisin varmasti ehtinyt huonosta kelistä huolimatta jos ei tiellä olisi ollut onnettomuutta. Huonon kelin voi vielä ennakoida mutta onnettomuutta tuskin? Eikö siis hototätien teidän mielestänne pidä edes täysin ennakoimattomissa tilanteissa joustaa? Joustosta puhun itse siksi että olen työssäni-sekä liikenne- että opetusalalla itse joutunut niin paljon joustamaan ja elämään ns. tilanteen mukaan että kohtuuden nimissä odottaisin sitä poikkeustilanteessa muiltakin. Ja valitettavasti kaikista töistä ei voi huonoon keliin vedoten lähteä aiemmin. Yhteispelillä asiat tietysti parhaiten hoituisivat.

Mutta kyseessä oli todellakin yksittäistapaus, lapsi ei ollut vaarassa eikä mitään sattunut, se täytyy todeta.

Hoitopaikan vaihtoa olen miettinyt muutenkin monista syistä.

Ehkä meidän hoitotädillä on oikeasti joku sairaus tai muu huoli, koska hän on muutenkin väsyneen ja kieltämättä leipiintyneen oloinen. Ennen hän mm. kuljetti isompia lapsia kerhoon mutta ei enää. Voi olla, että murheet heijastuvat työhön juuri niin ettei jaksa joustaa tai tehdä mitään ns. ylimääräistä. Itse hän ei ole terveydentilanteestaan meille mitään puhunut eikä myöskään ollut esim. sairauslomilla.

Vierailija
53/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ja tottakai onnettomuustilanteissa löytyy ratkaisuja. Mie oon kerran seissy päiväkodin pihalla, eikä vanhempia kuulunut eikä saanut puhelimella kiinni. Olivat lähteneet synnyttämään etuajassa kiireellä. Ei siinä tohinassa katottu kelloa, että hoitoaika on päättymässä. Tämä on elämää.

Ota huomioon, että jos hoitaja kerran viikossa joustaa jokaiselle perheelleja ei päivinä, ei hän muuta teekään kuin joustaa ja joustaa ja joustaa ja joustaa.

Etkös aiemmin jo todennut, että hän on ennen joustanut? Mie oon aivan varma, että nyt oli hänellä hätätilanne ja ehkä pitkään odottanut lääkärikäyntiä, ehkä sai jotain tuloksia siellä tai ainakin tuikitärkeää apua. Kuka olisi maksanut peruuttamismaksun?

Jos olit ennenkin miettinyt hoitajan vaihtoa, sait nyt vaan hyvän syyn tehdä se. Mie kyllä oon hoitajan kannalla tällä kertaa.

Vierailija
54/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen miettinyt varahakijalle varahakijan, niin että jos joskus todellinen este tulee, en tuhraa aikaa miettimiseen vaan alan heti toimia.

En kyllä ymmärrä niin mustavalkoista ajattelua, ettei hoitaja voisi YHTÄÄN valottaa vapaa-ajan menojaan noin yhteistä sujuvuutta ajatellen.

Esim. oma pph:mme oli tänään aamulla lääkärissä ja myöhensin lasten menoa. Tämän menon hoitaja kertoi minulle jo pari viikkoa sitten.

Vierailija
55/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se naisen elämä monta kertaa on - ainakin itsestä tuntuu siltä.

Koulussa, missä itse yritän kasvattaa vähän isompia lapsia sitä kaivataan harva se päivä. Ajattele- kaksikymmentä lasta joiden kaikkien vanhemmat odottaa yhdeltä opettajalta yksilöllistä ja joustavaa kasvatusta ja ymmärrystä erilaisissa tilanteissa! Eli kokemusta löytyy myös ns. antavana osapuolena. Itse yritän aina parhaani ja joskus tottavie tekisi mieli sanoa että ensi vuonna on nämä samat kokeet taas maaliskuussa-yrittäkää silloin uudestaan.. Ja sitten kun joustaa, niin helposti tulee sellainen fiilis että vedettiinkö nyt taas nenästä? Että oliko se vatsa just koepäivänä oikeasti kipeä? Itse yritän uskoa ihmiseen ja tietysti sitä oppii haistamaan kuka puijaa mutta kyyniseksi tyyliin " kaikki on keksittyjä selityksiä" en haluaisi ryhtyä. Ehkä tämä oma vuodatukseni johtui hätäännyksestä ja voimattomuuden tunteesta- en päässyt sovittuna aikana paikalle kovasta halusta huolimatta. Eli kiitos kommenteista, ymmärrän hyvin myös niitä ,joilta sitä kuuluisaa venymistä odotetaan :)

Vierailija
56/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei päiväkodista haeta ajoissa eikä vanhempia tai varahakijoita saada puhelimitse kiinni, lapsi päätyy lastensuojeluun. Ja ainakin vanhemmille ilmoitettu aikataulu pääkaupunkiseudulla oli melko tiukka.

Kukapa vapaa-ajallaan haluaa töissä olla.

Vierailija
57/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varahakijoita, ettei joudu tuollaiseen tilanteeseen. Voihan olla, että miehesi ajaa kolarin ja sinun täytyy lähteä kiireen vilkkaa hänen luo sairalaan tai itse sairastut ja miehesi on jossain muualla. Teidän kannattaisi tosiaan miettiä joitain ihmisiä, jotka voisivat ennalta suunnittelemattomissa tiukissa paikoissa hakea lapsenne hoidosta.

Me asutaan ulkomailla, eikä ole sukulaisia eikä pitkäaikaisia tuttavuussuhteita, mutta olen hommannut lapsille muutaman varahakijan tarhasta/koulusta lasten kavereiden vanhemmista. Hoitajalla saattaa tosiaan olla pakottavia syitä lopettaa työt silloin kuin hoitosopimuksessa on sovittu - eikä kyse ole joustamattomuudesta. Vanhempien vastuulla on järjestää elämäänsä niin, että JOKU pääsee lasta hakemaan sovittuna aikana. Kuten sanottu, tiedän omasta kokemuksesta, että ns. turvaverkon nyhjääminen tyhjästä on työlästä, mutta osa vanhemmuutta ja onnistuu kyllä, jos siihen pistää aikaa ja energiaa ja vaivannäköä.

Vierailija
58/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini esimerkiksi joutui odottamaan eräälle erikoislääkärille pääsyä 4 kuukautta, eikä se edes ole pisin jonotusaika jonka tiedän. Tästä syystä kyllä ymmärrän hoitajan näkökulmaa. Liikenneonnettomuus on minusta juuri sellainen syy myöhästyä jossa hoitajan kyllä odottaisi normaalioloissa joustavan, ja ehkä ap:n lapsen hoitaja olisikin joustanut nimenomaan niissä normaaliolosuhteissa. Monen muun tavoin ehdottaisin varahakijan etsimistä, joku ystävä tai sukulainen.

Jonkun toisen samassa hoitopaikassa olevan lapsen vanhempien kanssa voi myös tehdä yya- sopimuksen: vastavuoroisesti otetaan toisen lapset hoidosta mukaan ja viedään omaan kotiin odottelemaan vanhempien tuloa, jos toiessa perheessä on mahdotonta hakea lapset ajoissa.

Vierailija
59/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhempi on myöhässä ja kuitenkin ilmoittaa että on tulossa niin pian kuin pääsee on lapsen kannalta todella ikävää. Itse olen kerran joutunut ottamaan vastaan lapsen jota ei oltu haettu päiväkodista ja vanhempia ei tavoitettu ja kyllä teki pahaa pienen puolesta joka oli täysin vieraassa paikassa ja vieraan aikuisen huomassa aivan yllättäen kun on odottanut kotiinpääsyä. Ja varmasti myös oli pelottavaakin sillä meillä ei nuoriso ollut kaikkein rauhallisimmasta päästä. Eli joku muu varasijoituspaikka pitäisi pph:lla lapselle olla jos vanhempi on myöhässä tai sitten sitä joustoa löytyä. Päiväkodissa kun on kuitenkin yleensä mahdollista lapsen olla pidempään jos vanhemmalle tulee haulle este.

Itselleni on kerran tullut tilanne jossa oli töissä lasten kanssa Helsingissä sirkuksessa ja en todellakaan tunne Helsinkiä yhtää ja kun pimeällä ajettiin kotiin ja ilma oli mennyt huonoksi ajettiin sen verran harhaan että aikataulut meni sekaisin enkä ollutkaan takaisin työpaikkalla silloin kun olisi pitänyt olla. Soitin päiväkotiin ja selitin tilanteen ja siellä täti sanoi että ei hätä ole tämän näköinen että hän voi jäädä töihin siiheksi kun pääsen lapset hakemaan. Olin todella kiitollinen sillä toinen vaihtoehto olisi ollut että lapset jäävät yöksi joka sekään ei olisi maata kaatanut sillä olivat he hoidossa yötä olleet usein ennenkin. Olin siis todella kiitollinen tästä joustosta jota päiväkodin puolelta tuli vaikka hoitajan ei todellakaan olisi tarvinnut enää töihin jäädä ja päiväkodin ssäntöjenkin mukaan niin myöhään ei olisi enää saanut lapsia noutaa.

Toki jos pph yleensä tarvittaessa on joustanut ja hänen kanssaan muuten menee hyvin niin ei kai hoitopaikkaa silloin kannata vaihtaakkaan. Lääkäri aikaa on osiaan hankala peruakkaan. Tosin minusta hoitaja voisi kyllä aamulla sanoa että hänellä on sitten iltapäivällä omia menoja heti töiden jälkeen että vanhemmat tietävät tosiaan vaikka vautua ja lähteä vaikka hiukan aiemmin töistä varmuuden vuoksi. Niin ja olisihan se hyvä vanhemmilla olla varahakijoita jos jotain yllättävää tulee mutta tosiaan meilläkään ei ole varahakijaa joka ihan minuutilleen pääsisi lapsen hoidosta hakemaan jos meillä olisi ap:n kaltainen tilanne vaan järjestelyyn menisi ½-1h joka tapauksessa.

Vierailija
60/103 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin lasta hakiessa hoitajan kanssa ja nyt sekavat tunteet, kiitos jos vielä jaksatte vastata ja kommentoida!

Eli hoitaja oli todellakin menossa lääkäriin ja hänen mukaansa minun olisi heti pitänyt soittaa isälle tai jollekin muulle varahakijalle kun juutuin ruuhkaan onnettomuuden takia. Aivan oikein, mutta vaistomaisesti soitin sinne missä lapsi on, enkä edes tiennyt pyytäväni jotain ennenkuulumatonta, koska tiedän hoitajan joustaneen erään toisen lapsen äidin kanssa useita kertoja esim. ruuhkan takia. itse en ollut ikinä aiemmin soittanut myöhästyväni. Ja kuten sanottua, isä oli sattumalta lähistöllä (liikkuva työ) muuten varahakijan paikalle saamiseen olisi mennyt aikaa, kukaan läheinen ei valitettavasti ole meillä saatavilla lasta hakemaan saman tien. Koska esim. omalla äidilläni ei ole autoa olisi hänen pitänyt lähteä taksilla paikalle sankassa lumisateessa ja siinäkin olisi pakosti mennyt aikaa n. 30 min. Olen melkein kateellinen teille kaikille, joilla on niin hyvä turvaverkko, että apua on saatavilla melkein koska tahansa, meillä ei valitettavasti ole niin hyvä tilanne.

Lisäksi hoitaja sanoi, että hänelle riittää työaika, joka on pidempi kuin millään muulla alalla, hän ei ilmaiseksi hoida lapsia. En todellakaan ole pyytänyt ketään ilmaiseksi lastani hoitamaan, nyt kyse oli oikeasti tilanteesta, jossa hätäännyin ja luulin oikeasti olevani juuri sillä hetkellä lapsen ainoa hakija. Eli varahakijoita meillä on muttei sillä silmän räpäyksellä kun joutuu esim. onnettomuuteen koska esim. isovanhemmilla on omatkin menonsa eivätkä he ole aina saatavilla.

Eli meidän perheen osalta lapsi voisi hyvinkin joutua vastaavassa tilanteessa lastenkotiin.

Luulen, että vielä korvaani särähti aika tavalla maninta ilmaisen työn tekemisestä koska itse taidan olla niin hölmö että väsään oppilailleni " ilmaisena työnä" kaikenlaista ja joustan kun näen siihen aitoa tarvetta. Ehkä minäkin vielä kyynistyn enkä tosiaankaan myöhemmin urallani tee yhtään mitään ylimääräistä. Mutta luottamus hoitotätiin kärsi kolauksen, olin kuvitellut että myös hoitohenkilöstö olisi poikkeustilanteissa jollain tavalla osa hoitolapsen turvaverkkoa, vaikkei laki siihen suoranaisesti edes velvoittaisi.