Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppimisvaikeudet ja ADHD tekevät elämästäni helvettiä

Vierailija
20.05.2024 |

Tuntuu, että koko elämä on täysin turhaa. Olen jo vuosia vain virunut kotona, välillä teen töitä ja lopun ajasta vain olen yksin kotona. Elämässäni ei ole oikeastaan mitään sisältöä, päivät menevät palstalle roikkuen.

Koti on ollut siivoamatta kohta puoli vuotta, vino pino laskuja ja luottotiedot menneet aikapäiviä sitten. En jaksa enää edes yrittää mitään. Ainoa syy pysyä hengissä on sääli vanhempiani kohtaan, vaikka usein tuntuu, että kuolemani olisi heillekin helpotus.

Koulut olen aina jättänyt kesken jos olen jotain saanut aloitettua, tehnyt pelkkiä pätkätöitä ja ilmaisia työkokeiluja. Muuta työtä ei löydy päivittäisestä hakemisesta huolimatta ja useimmissa työpaikoissa tarkistetaan nykyään luottotiedot, joten suurin osa työpaikoista on poissuljettu jo sen vuoksi. 

Olen onnistunut pilaamaan elämäni hienosti ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Mistä saisin rohkeutta tehdä lopullisen päätöksen kaikelle? Apua en aio enää ottaa vastaan, ainoa asia mitä haluan tehdä on selvittää sotkuni ja sen jälkeen lähteä kivuttomasti ja tyylikkäästi ja jättää kauniin kirjeen vanhemmilleni. Mikään ongelmistani ei ole vanhempieni syytä, he ovat tehneet kaikkensa ja rakastaneet minua aina. Itse olen asiani sössinyt. Pahalta tuntuu heidän puolestaan, tiedän että olen molemmille maailman rakkain ja tärkein ihminen. En vain enää jaksa yrittää, jos tätä samaa menoa pitää katsella vielä vuosikin eteenpäin en vain jaksa.

Masennuslääkityksestä ei ole ollut mitään apua, ei terapiasta eikä tukihenkilöistä. Kukaan ei ole voinut auttaa minua ja tiedän, että muutoksen pitäisi lähteä sisältäpäin. Minulla ei ole voimia tehdä mitään muutosta enää. Ainoa toiveeni on enää se, että sairastuisin esimerkiksi hoitamattomissa olevaan syöpään mahdollisimman nuorena ja saisin kokea luonnollisen kuoleman, jotta vanhempieni ei tarvitsisi kokea huonoa omaatuntoa.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla keskittymistä tukeva lääke?

Vierailija
2/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen itse diagnosoinut ADHD:n, mutta diagnoosia ei ole kukaan lääketieteen ammattilainen vahvistanut. Voimia tutkimuksiin ei tällä hetkellä ole ollenkaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvun kaikesta tekemisestä saman tien. Siivota olen yrittänyt osissa, yhtenä päivänä aina esimerkiksi pari astiaa tiskata ja sen jälkeen voinkin nukkua koko päivän. Tuntuu, ettei voimia ole muuhun kuin hengittämiseen.

Ap

Vierailija
4/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs masennus? 

Vierailija
5/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen minulla on lääkitys, hyödytön kylläkin. Escitalopramia käytän.

Ap

Vierailija
6/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, sorry, näköjään sellainen oli diagnosoitu. Oletko edes päässyt mihinkään tutkimuksiin oppimisvaikeuksien takia? Masennus aiheuttaa noita samoja oireita. Toisaalta ADHD aiheuttaa masennusta. Yleensä kyllä ADHD ihmiset on aikaan saavia omalla tavallaan. Rohkeita ja ottavat riskejä. Hyviä bisneksissä. Ei auta kuin itse löytää omat vahvuudet ja mennä niillä. 

Vierailija
7/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmänkin voimakkaalta masennukselta kuin ADHD:ltä.

Vierailija
8/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä eri lääkettä masennukseen ja nyt ei luovuteta. Kaikki ei ole vielä menetetty 

Vierailija
9/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksia tutkittiin vuosia sitten ja minulla on todettu laaja-alainen oppimishäiriö sekä laaja-alainen kehityksellinen häiriö, ts. lievä kehitysvamma ilmeisesti. Todennäköisesti kuuluisin eläkkeelle ja saisin diagnoosin jos vain jaksaisin hakeutua tutkimuksiin. Peruslabrat myös kunnossa, ei ole mitään fyysistä ongelmaa. 

Ap

Vierailija
10/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa kyllä vaikealta masennukselta. Hae parempi lääkitys.

Vierailija
11/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo melko monta kertaa tässä ketjussa kertonut olevani myös masentunut ja käyttäväni masennuslääkitystä. Lääkityksestä ei ole ollut apua, useampia lääkityksiä ja terapioita on kokeiltu. Minulla on ollut masennus niin kauan kuin muistan, alkoi jo pienenä lapsena. Ilmeisesti ongelma on kemiallinen, mitään traumaa ei ole eikä lääkäreille tai terapeuteille lässyttäminen ole ongelmaa mitenkään lievittänyt. Lääkityksen tehokaan ei ole kummoinen, tuntuu että väsyttää vain entistä enemmän. Todennäköisesti kuolen jonnekin tänne roskakasojen sekaan parin vuoden kuluttua ihan luonnollisesti. 

Ap

Vierailija
12/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat suorittajalta. En tarkoita pahalla, vaan olet asettanut riman elämäsi laadun ja kaiken tekemisesi suhteen niin korkealle. Suorittajana näet itsesi ja kaiken osaamisesi pelkästään kurjana, epäonnistuneena ja joka suhteessa pieleen menneenä. Vain kuolema korjaisi kaiken? Osaat kuitenkin katsoa itseäsi ulkopuolelta ja kuvailla elämäsi tilannetta kokonaisuutena kuin takertuisit pieniin yksityiskohtaan. Kirjoitat hyvin ja analyyttisesti.

Itsesääli herahti vanhempiesi kohdalla, jolloin lukijana koin että sinulla on vielä energiaa ja järkeä ja selviät.

Saatat kärsiä ennemminkin uupumuksesta, johon et saa apua. Oletko antanut itsellesi luvan vain olla? Kuunnella tarkemmin, mitä toivot elämältäsi ja mihin suuntaisit. Olisiko joku TE-toimiston työelämän kouluttaja vaihtoehto ja kartoittaa voisitko opiskella tai mikä olisi sopivinta työtä sinulle? 

Voitko puhua vanhemmillesi, ettet jaksa enää samalla tavoin ja haluat muutosta? Ovatko he kuuntelijoita ja keskustelijoita? Jos eivät, niin onko lähipiirissä ketään maltillista ajattelijaa ja joka ei heti asettaisi sinulle paineita suorittaa työnhakua ja tehdä jotakin "järkevää":

ÄLä tee itse diagnooseja. Se ohjaa sinua tielle, jossa voit vääristää omaa käsitystä itsestäsi ja mihin kykenet. Olen itse adhd ja siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. 

Vierailija
13/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rimani on äärimmäisen matalalla, kiitos kuitenkin. En ole lainkaan suorittajatyyppiä, olisin valtavan tyytyväinen normaaliin elämään siistissä yksiössä minimipalkalla ja jos saisin edes jonkun pupukurssin suoritettua. Vanhempiani en halua murheillani vaivata, kummallakin on omat ongelmansa. Olen vain "ollut" ja "levännyt" nyt 4 vuotta sängynpohjalla tekemättä yhtään mitään. 

Ap

Vierailija
14/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee toiveisiini, toivon lähinnä saavani jotain työtä jotta voisin maksaa velkani ja sitten kuolla rauhassa. Elämällä ei ole minulle mitään muuta tarjottavaa eikä minua kiinnosta katsoa tätä näytöstä loppuun.

Ap

Vierailija
15/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän kyllä sinua ap. <3 Suosittelen kyllä vielä uutta lääkekokeilua. Voisit lääkkeiden avulla saada työkykysi takaisin.

Vierailija
16/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis työkykyinen ja käyn osa-aikatyössä. Muita töitä en ole luottotietojen puutteen vuoksi hakemisesta huolimatta saanut.

Ap

Vierailija
17/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis masentunut ja kyllä sulla voi hyvin olla tarkkaamaton adhd:n muoto (entinen add). Sun pitää koittaa jaksaa mennä tutkimuksiin.

Vierailija
18/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Minä olen viisikymppinen,  joka ei ole pärjännyt elämässään. On oppimisvaikeuksia ja sairauksia. Vaatii voimia, että jaksaa aamuisin ylös nousta. En ikinä ajatellut, että elämäni menisi näin. Toivon sulle, että saat kokopäivätyön ja tarkoituksen elämälle.

Vierailija
19/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle 18. Itse en haluaisi edes elää viisikymppiseksi, en edes kolmekymppiseksi. Olen siis tällä hetkellä 21-vuotias. Monet minun ikäiseni ovat jo suorittaneet korkeakoulututkinnon, ovat työelämässä ja monilla jopa asuntolainat ja oma perhe. Minulla ei ole mitään muuta kuin osamaksuvelkaa, sotkua ja toivottomuutta päivästä toiseen.

Ap

Vierailija
20/59 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorihan sinä ap vielä olet. Hyvin harvalla tuossa iässä on akateemista korkeakoulututkintoa. Amk toki varmaan monellakin mutta turha sitä on murehtia. Jokainen elää tyylillään, sinun tyylisi on tuo ja varmasti sinäkin saat asiasi kuntoon kun vain saat oikeanlaista apua. Suosittelisin kyllä lääkärissä käyntiä. Lääkityksesi annos voi olla pielessä. Jos annostusta nostettaisiin voisit saada toimintakykyä takaisin. Voit myös tehdä itse itsestäsi huoli-ilmoituksen sosiaalityöntekijälle. kunhan saisit jonkun ammatin hankittua ja löytäisit kokopäivätyön varmasti mieliala kohentuisi ja reipastuisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi