Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö niitä ylipitkiä lomia voida leikata virkamiehiltä? Säästöä!

Vierailija
19.05.2024 |

Ja eläkekerrointa laskea?

Onhan se koomista että virkamies tekee töitä vain 10 kk ja lomailee täydellä palkalla 2 kk (kun kikkailee)

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain etuja niilläkin on oltava, kun palkat on kuitenkin keskimäärin pienempiä kuin yksityisellä sektorilla.

Jos julkisella puolella ei olisi mitään etuja, niin monet siirtyisivät yksityiselle.

Vierailija
2/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ap kikkailisit itsesi töihin niin voisit ehkä pitää vuosilomaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä siis virkamies?

T. Varhaiskasvattaja

Vierailija
4/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos vaikka kaikille annettais paremmat lomat? Ainiin ei Suomessa saa edes haaveilla paremmasta.

Vierailija
5/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain etuja niilläkin on oltava, kun palkat on kuitenkin keskimäärin pienempiä kuin yksityisellä sektorilla.

Jos julkisella puolella ei olisi mitään etuja, niin monet siirtyisivät yksityiselle.

4. Vuosilomalain mukaan lomaa kuluu viikossa kuusi päivää eli myös lauantai on lomapäivä.

Kunnallisessa virka- ja työehtosopimuksessa (KVTES) ja Hyvinvointialueiden yleinen virka- ja työehtosopimuksessa (HYVTES) on sovittu, että vuosiloma kuluttaa viisi lomapäivää viikossa.

https://www.tehylehti.fi/fi/lomankertyminen

Pitkät lomat kertyy, kun lauantaita ei lasketa lomapäiväksi. Sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat Suomen suurimmat työnantajat. Mikä yksityinen taho heidät työllistää? 

Vierailija
6/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puolet tästä vuodesta vuorotteluvapaalla. Ensi vuonna pidän kaikki säästövapaat ja tämän vuoden lomat, niin olen ensi vuonna kesäkuukaudet poissa töistä.

Vierailija
7/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Varhaiskasvattaja

Onko sinulla virka?

Vierailija
8/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, mutta tämän tulisi koskea kaikkea julkista puolta. Myös niitä hoitajia, joille maksetaan usein kunnallisella lähtökohtaisesti parempaa palkkaa, lisäksi on ylityöt, hälyrahat jne, joten kokonaisansiot voi olla hyvinkin korkeat. Virkamiehelle ei ylitöitä juuri maksella. Se on tunti tunnista vapaata. 

Vierailija
9/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Varhaiskasvattaja

Et. 

Vierailija
10/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Vierailija
11/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)

Vierailija
12/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)

Kiitos sinulle vastuunkannostasi. Kuningas Kustaa Vaasa ei viistäisi sinulta päätä (kuten huonoilta voudeilta), vaan läimäyttäisi isällisesti olalle ja sanoisi että hyvin sä vedät. På Svenska tietysti. 

Vierailija
13/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Varhaiskasvattaja

Onko sinulla virka?

Kyllä minäkin olen ns. virkamies, vaikka en ole mies eikä minulla ole virkaa. Toimin virkavastuulla, olen viranomainen. 

Vierailija
14/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa että täällä etsitään säästöjä vaikkei Purra sitä tavan kansalaisille ole tehtäväksi antanut. Mikä teitä riivaa, lisää työttömiäkö haluatte ?

Vierailija
15/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis nämä neuvoteltiin aikoinaan tessiin. Kun luovuttiin palkankorotuksista ja sovittiin että otetaan ne vapaina. Pakkoko niistä on olla kateellinen. Ilmoittakaa liittoihinne että haluatte vaatia vastaavan. Luovutte palkankorotuksista ja otatte enemmän lomaa. Helppoa vai mitä???

Vierailija
16/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadakseen pitkän loman, virkasuhteen pitää olla vähintään 15 vuotta. Valtion lomat kompensoi yksityistä huonompaa palkkaa. Uran aikana ei myöskään palkka nouse yhtä joustavasti ja hyvin kuin yksityisellä. 

Vierailija
17/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muuten katosi ajatus nelipäiväisestä työviikosta?

Vierailija
18/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sinä saat 2 kk lomaa 38 päivästä? Samalla tavalla 30 päivää tarkoittaa melkein 7 vko, kunhan hieman kikkailee.

Lisäksi 38 vrk saa vasta 15 työvuoden jälkeen eli pitää olla lähes 60 v ennen kuin tuo tulee täyteen. Nykyisin ei enää mennä töihin 25v iässä.

Vierailija
19/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivien leikkaus on palkanalennus. 

Mitäs jos sinulta leikataan palkkaa tai vapaapäiviä? Eikö kelpaakaan? Onko se hyvä idea vain, jos sen kohteena on "joku muu"?

Vierailija
20/106 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeriössä olevana tiedät, että lomallakin tehdään töitä, sähköpostit katsotaan kerran päivässä jne., koska sijaisia ei ole ja töiden pitää sujua koko ajan. Monessa paikassa paras lomakohde on oma virasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi