Vaihdevuodet ja vaativa työ ilman hormonikorvaushoitoa
Nyt ne vaihdevuosioireet sitten alkoivat: kuumat aallot, huono uni, itkuisuus, ajatukset eivät pysy kasassa. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää tavallista suuremman rintasyöpäriskin takia.
Miten jaksaa ja pärjätä miesvaltaisessa yritysmaailmassa, jossa pitää ratkaista monimutkaisia ongelmia ja olla skarppina 110% ja hyvät hermot?
Olen vain haamu entisestä itsestäni...
Kommentit (76)
Mullekin määrättiin ensin päälääkkeet. Sitten itse tajusin, että kärsin vaihtareista, vaikka olen vasta hiukan yli 40v. Laastareilla elämä lähti kohenemaan! Nyt olen jo miltei ennallani. Olin samassa tilanteessa, että vuodenvaihteessa jouduin ihan sairaslomalle, koska voin niin huonosti.
Itsellä auttoi kuumiin aaltoihin Emotionista ostettu Chello Forte, se punainen pakkaus.
Kiinalainen lääketiede osaa auttaa vaihdevuosioireisiin. Etsi ammatinharjoittaja jolla on kunnollinen koulutus ja kokemusta.
Sano että olet kääntynyt muslimiksi, ja vedä kaapu päälle. Sen alla voi olla pitää pelkkiä alusvaatteita, niin ei ole yhtä tukala olo kuin tavallisissa vaatteissa.
Jos rupeavat nikottelemaan tai valittamaan heikentyneestä suorituksesta, uhkaa haastaa firma oikeuteen syrjinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia naiset edes ottaa noita hormoneja ja tuputtavat niitä vielä muillekin! Itse olen nyt esivaihdevuosissa ja ikinä en aio mitään hormoneja käyttää. Mitä sitten, jos hiki valuu, muisti pätkii? Työnantaja saa olla ihan mitä mieltä siitä tahansa. Antakoon vaikka potkut, eipähän tarvitse töissä kitua. Nytkin minulla on yöuni häiriintynyt, mutta olkoon. Petipuuhat eivät ole kiinnostaneet enää aikoihin ja ukko saa tyytyä siihen. Lähteköön sekin lätkimään, jossei meno maita. En ikinä huoli mitään syöpäriskihormoneja! Ja joo, on kyllä tiedossa ihan, että ne kokkelit ehkäisevät paksusuolisyöpää. Silti katuisin enemmän, jos niiden syömisen seurauksena saisin vaikka rintasyövän. Itseäänhän siitä sitten syyllistäisi.
Valiumia sinä tarvitset 😂🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtu pois= loppuu vuodot ja elämä helpottuu. Tasaantuu. Estrogeenia minimiannnos, löytyy kokeillen. Välillä olen ilman. Tarv. aamuyön unta tukeva lääke. Juttele lääkärin kanssa.
Kohdunpoistolla ei hoideta vaihdevuosioireita.
Hullu ajatus.
Ei ole hullu ajatus, mutta voi olla, että ei ainakaan julkisella puolella onnistu. Jos ei ole kohtua, voi käyttää pelkkää estrogeeniä ilman keltarauhashormonia, jolloin riskit ovat pienemmät.
Hyvä ketju! Minulla on hormonikierukka ja estrogeenigeeli käytössä. Melatoniini ja pätkäpaastoan, enkä todellakaan selviäisi ilman näitä. Hatunnosto jos joku pärjää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia naiset edes ottaa noita hormoneja ja tuputtavat niitä vielä muillekin! Itse olen nyt esivaihdevuosissa ja ikinä en aio mitään hormoneja käyttää. Mitä sitten, jos hiki valuu, muisti pätkii? Työnantaja saa olla ihan mitä mieltä siitä tahansa. Antakoon vaikka potkut, eipähän tarvitse töissä kitua. Nytkin minulla on yöuni häiriintynyt, mutta olkoon. Petipuuhat eivät ole kiinnostaneet enää aikoihin ja ukko saa tyytyä siihen. Lähteköön sekin lätkimään, jossei meno maita. En ikinä huoli mitään syöpäriskihormoneja! Ja joo, on kyllä tiedossa ihan, että ne kokkelit ehkäisevät paksusuolisyöpää. Silti katuisin enemmän, jos niiden syömisen seurauksena saisin vaikka rintasyövän. Itseäänhän siitä sitten syyllistäisi.
Oletpas ärhäkkä. Varmaan tuota välttääkseen?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän runsaat vuodot, anemia, ja vuodot kiihtyi vain vaihdevuosissa. Miksi kohtua ei voisi poistaa, kun kaikin puolin helpompaa?
Kohdunpoisto auttaa runsaista vuodoista aiheutuviin ongelmiin, mutta monen vaihdevuosioireissa ei ole noita ollenkaan.
Toinen juttu on vielä se, että kohdunpoisto on iso leikkaus, jolla on etujen lisäksi myös yleisesti pysyviä haittoja. Haittoja, joista kärsitään vielä vanhainkodissakin. Kohdunpoiston ei koskaan tule olla kevyesti tehty ratkaisu.
Lääketehtaat hyötyvät vaihdevuosien medikalisoimisesta. P.S. Ei miehetkään ole työpaikallasi skarppina 110%
Vierailija kirjoitti:
Lääketehtaat hyötyvät vaihdevuosien medikalisoimisesta. P.S. Ei miehetkään ole työpaikallasi skarppina 110%
Eivät, mutta harva mies on töissä yhtä huonossa kunnossa kuin pahoista vaihdevuosioireista kärsivät ovat joka päivä. Olen onnellinen, että pystyin käyttämään estrogeeniä muutaman vaikeimman vuoden ajan, ilman sitä en lopulta olisi ollut työkykyinen. Miksi haaskata hyviä työvuosia ongelmaan, joka on helposti hoidettavissa niillä, joille hormonihoito sopii. Jos viisikymppisenä syrjäytyy työelämästä, niin jää lopullisesti työttömäksi. Samalla tuleva eläke jää helposti takuueläkkeen tasolle. Turha uhrata koko loppuelämän toimeentuloaan mihinkään 'minähän en lääketehtaita tue' mantraan. Etenkin, jos hormonihoidon sijasta joutuu sitten syömään montaa eri lääkettä (unilääkkeet, mielialalääkkeet, särkylääkkeet, beetasalpaajat).
Uskon ymmärtäväni APn tilannetta. Itsellä sama muutama vuosi sitten, vaativa työ ja kauheat oireet alkoi kunnes tilanne sellainen että tosiaan en olis ollut työkykyinen. Kuumat aallot, paha unettomuus, vatsa sekaisin, sydänoireet ja pahimpana henkiset oireet jatkuva ahdistus, paniikki, masennus ja sellainen outo 'feeling of doom' koko ajan. Ainoa oire mitä ei ollut oli ns aivosumu, mistä monet kertoo. Itse olin ehkä tavallistakin skarpimpi, johtuen varmaan jatkuvasta elimistön hälytystilasta.
Mun oireet alkoi pandemian aikana ja pystyin onneksi tekemään töitä etänä pahimman ajan, joten en tarvinnut sairaslomaa. Korvaushoito ja kärsivällinen gyne oli mun pelastus. Oikean lääkityksen/annostuksen löytämisessä meni melkein vuosi ennen kun alkoi selkeästi helpottaa ja ihana gyne jaksoi kuunnella ja etsiä aina uusia vaihtoehtoja. Oli kyllä järkyttävä kokemus, varsinkin sen huomaaminen että miten paljon sitä on riippuvainen estrogeenista kun niitä reseptoreitahan on kaikkialla elimistössä. Toki kaikilla ei noin rajuja oireita tule.
APn tilanteessa hankalaa kun korvaushoito poissuljettu, mutta varmaan jos gyne on perehtynyt vv hoitoon niin osaisi suositella muitakin vaihtoehtoja. Ja sairauslomahan on aina vaihtoehto jos ei jaksa. Itse olin liiankin tunnollinen, jälkikäteen ajatellen olisin tarvinnut saikkua mutta oma tilanne jotenkin nolotti niin en sit hakenut vaikka luonnollinen asiahan vaihtarit on. Valitettavasti vaan edelleen monella työpaikalla se on tabu.
Tsemppiä APlle!
Kuntosali, juoksu tms stressaavat lajit pois. Tilalle Qigong, jooga tai pilates.
Kahvia ja alkoa kannattaa välttää molemmat hiottaa ja tekee unihäiriöitä.
Korvaushoito myös käyttöön, vaikuttaa muutamassa viikossa.