Voiko Kela pakottaa perustoimeentulotuella elävää muuttamaan halvempaan asuntoon, jos siellä ei ole hissiä?
Nykyinen asunto siis liian kallis "kuntakohtaisen rajan" mukaan.
Miten muka pysyisin muuttamaan tuommoiseen asuntoon ja kantamaan kamani sinne? Asunto olisi 3 kerroksessa eikä ole hissiä.
Maksaako Kela muuttomiehet kantoapuun koska yksin en saa kannettua kamojani todellakaan?
Sukulaisia tai ystäviä ei ole jotka voisi auttaa.
Kommentit (82)
Mulla on espoon kuntakohtainen raja 500 euroa. Nykyisen asunnon vuokra 860 euroa. Ei ole rahaa muuttaa...
Blaa, blaa, blaa.
Lässyti, lässyti, lässyn.
Joo, totta kai Kela pakottaa sut muuttamaan siihen paikkakunnan ainoaan kämppään, jonne ei ole hissiä, jonne ei tule juoksevaa vettä ja jossa ei siis ole edes omaa vessaa. Huoh.
Kelasta saa muuttorahaa, ei se kyllä riitä moneen muuttomieheen.
Miksi tarvitset monta muuttomiestä? Eikö yksi riitä? Kanna itse apuna.
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma nauroi minut pihalle kun sanoin että kela maksaa. Tein muuton sukulaisten kanssa ja hain jälkikäteen korvausta kelasta ja he totes että olisi pitänyt hakea ennakkoon.
-eri
Ei kela pakota ketään muuttamaan. Voit asua nykyisessä asunnossasi edelleen mutta et saa enää asumistukea yhtä paljon. Sinun pitää maksaa loppu vuokra omasta pussista. Jos sinulla ei rahat riitä tähän niin sitten sinun pitää säästää muusta tai muuttaa halvempaan. Mikä siinä on niin vaikeaa. Ei kukaan työssäkäyväkään voi asua asunnossa jonka vuokraa hänellä ei ole varaa maksaa. Miksi sinun pitäisi voida?
Ei Kela pakota muuttamaan, se vaan ei maksa ylikallista vuokraa niin hövelisti kuin tähän asti.
maksat erotuksen itse .as tuki tarkoitettu tukemaan vuokranmaksua,ei että se kattaa tt tuen kanssa koko vuokra. kela ei voi pakottaa muuttamaan,ei laillista. hän ei ole sopijaosapuoli vuokrasopimuksessa eikä voi irtisanoa. ei etsi sinulle uutta asuntoa,itse etsit jos et ole valmis maksamaan tt tuesta osaa vuokrastasi. monet 150 e esim. se on muusta pois,mutta jos asynto juuri nykyinen tärkeä ,pidä se. kela antaa vaihtoehtoja. kuntakohtaisen rajan summa ei sama kuin minkä voi asunto maksaa,mutta maksat itse ns ylimenevän. muuttotukea saa eri lailla,liikuntarajoitus, oma muutto,,eli itse hoidat muuton, myös eri tapauksissa kantoapua ja ulkoistettuun muutton kyllä, auto esim ja kantomiehet. itsehän asunnon valitset, vai luulitko kelalle tekeväsi kiusaa valitsemalla hankala muuttokohteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma nauroi minut pihalle kun sanoin että kela maksaa. Tein muuton sukulaisten kanssa ja hain jälkikäteen korvausta kelasta ja he totes että olisi pitänyt hakea ennakkoon.
-eri
Miksi sinä et hakenut ennakkoon???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
ei voida pakottaa maksusitoumukseen. se rikkoo lakia ellet itse suostu- sovi,että maksat itse jasaat hyvityksen jälkiperoisesti . maksusitoumus kyllä,jos olet valmis siihen,että salassapidettävät asiakkuustietosi siirtyvät mm muuttofirmaan. tuo mainitsemasi esimerkki-muuttofirma nauroi....- niin he ymmärsivät mitä ilmeisemmin väärin,että rutiini-kela maksaa kaikkieb,ei sitä että jos taloudelliset syyt ovat olemassa,jopa työssäkäyvä,iso perhe,työ uudella paikkakunnalla,heikko varallissu tulotaso, silloin kelalta tukea. olisit selventänyt muuttofirmoille mistä olisi kyse. olivatpa tietämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on espoon kuntakohtainen raja 500 euroa. Nykyisen asunnon vuokra 860 euroa. Ei ole rahaa muuttaa...espoossa yksinasuvalla raja on 715 euroa,...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Miksi sinä et hakenut ennakkoon???
Hain mutta sanoivat että myöntävät takautuvasti. Se olisi loogista kun esittää kuitit. Noh ei ole eka kerta kun tulen huijatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on espoon kuntakohtainen raja 500 euroa. Nykyisen asunnon vuokra 860 euroa. Ei ole rahaa muuttaa...espoossa yksinasuvalla raja on 715 euroa,...
Eläkkeensaajan asumistuki...
Ei voi pakottaa, edes ministeriö. Osa on kipeitä ja vaivaisia. Joten tapaus suljettu.
Taasko sä raukka joudut muuttamaan, moneskohan kerta jo kevään aikana.