Vaihdevuodet ja vaativa työ ilman hormonikorvaushoitoa
Nyt ne vaihdevuosioireet sitten alkoivat: kuumat aallot, huono uni, itkuisuus, ajatukset eivät pysy kasassa. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää tavallista suuremman rintasyöpäriskin takia.
Miten jaksaa ja pärjätä miesvaltaisessa yritysmaailmassa, jossa pitää ratkaista monimutkaisia ongelmia ja olla skarppina 110% ja hyvät hermot?
Olen vain haamu entisestä itsestäni...
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vaihda helpompaan työhön naisvaltaiselle alalle.
Työn vaihtaminen naisvaltaiselle alalle ei kai onnistu noin vain ilman uudelleenkouluttatumista. Olen tosi huono kaikissa ihmisiin liittyvissä töissä...siksi olen miesvaltaisella alalla.
3-5 tuntia unta / yö. Aikansa jaksat. Kohta kuukahdat. Oletko bibolaarinen? Tai muuten sairaudentunnoton?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja ja olen vaihdevuosissa ja vaativassa työssä. Mutta, mulla ei kyllä vaihdevuodet ole vaikuttaneet millään tapaa suorituskykyyn töissä. Hyvä tuuri siis kai, kun mulle on ihan vieraita esim. kuumat aallot, mielialavaihtelut ja sellaiset. Ainoa oire on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelu kunnes menkat sitten loppui. Jotenkin perinnöllistä tän täytyy olla, koska mulla ei ainakaan koskaan ole ollut hyvät elintavat, ja olen lihavakin, ei voi ylpeillä että omilla elintavoilla saavuttanut helpot vaihdevuodet...
-Rasvakudos itseasiassa säilöö estrogeenia. Ylipaino saattaa siis tavallaan lieventää vaihdevuosioireita. Tämä on siis teoria ei joka ei välttämättä pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Mitä ruokia kannattaisi välttää? Syön jo nyt terveellisesti: paljon kasviksia ja kuituja, hiilarit minimissä. Kahvia juon tosin 2-3 kuppia päivässä, koska pää niin sekaisin väsymyksestä. Liikuntaa harrastan myös ja paino normaali.
Transrasvat, sokeri, gluteeni, alkoholi, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka ja mahdolliset henkilökohtaiset allergiat. Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosissa.
Lisäisin vielä punaisen lihan ja maitotuotteet.
Kamala yhdistelmä. Minä en selviä edes työkyvyttömyyseläkkeellä vaihdevuosioireiden kanssa jotka on 10 kertaa pahempia kuin sairaudet mistä olen työkyvytön ja eläkkeen saanut.
5mg melatoniini ja harkitse vielä hormoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja ja olen vaihdevuosissa ja vaativassa työssä. Mutta, mulla ei kyllä vaihdevuodet ole vaikuttaneet millään tapaa suorituskykyyn töissä. Hyvä tuuri siis kai, kun mulle on ihan vieraita esim. kuumat aallot, mielialavaihtelut ja sellaiset. Ainoa oire on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelu kunnes menkat sitten loppui. Jotenkin perinnöllistä tän täytyy olla, koska mulla ei ainakaan koskaan ole ollut hyvät elintavat, ja olen lihavakin, ei voi ylpeillä että omilla elintavoilla saavuttanut helpot vaihdevuodet...
-Rasvakudos itseasiassa säilöö estrogeenia. Ylipaino saattaa siis tavallaan lieventää vaihdevuosioireita. Tämä on siis teoria ei joka ei välttämättä pidä paikkaansa.
Ylipaino pahentaa vaihdevuosioireita.
Voisko joku kertoa, mihin hiivattiin mun kuumat aallot hävisi talvella? Olisin tarvinnut niitä, kun oli kylmä talvi ja kallista sähköä. Kai ne tulee vielä takaisin? Ehti just puolisen vuotta hikoilla, ei se voi olla tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Olet onnekas. Minä olen perinyt hankalat vaihdevuosioireet.
Kohtu pois= loppuu vuodot ja elämä helpottuu. Tasaantuu. Estrogeenia minimiannnos, löytyy kokeillen. Välillä olen ilman. Tarv. aamuyön unta tukeva lääke. Juttele lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Mitä ruokia kannattaisi välttää? Syön jo nyt terveellisesti: paljon kasviksia ja kuituja, hiilarit minimissä. Kahvia juon tosin 2-3 kuppia päivässä, koska pää niin sekaisin väsymyksestä. Liikuntaa harrastan myös ja paino normaali.
Transrasvat, sokeri, gluteeni, alkoholi, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka ja mahdolliset henkilökohtaiset allergiat. Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosissa.
Lisäisin vielä punaisen lihan ja maitotuotteet.
Pitäisin maitotuotteista, esim kreikkalaisenjogurtin.
Vähenevä estrogeenituotanto voi vaikuttaa myös luun kalsiumiin. D-vitamiinilisän nauttiminen, liikunta ja kalsiumpitoisten ruoka-aineiden syönti auttavat pitämään luut terveinä.
Minulla ei,ollut mitään vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
5mg melatoniini ja harkitse vielä hormoneita.
Kukaan lääkäri ei mulle tn. hormonireseptiä anna, mutta melatoniinia voisin kokeilla.
Onko soijatuotteet kielletty myös? Niissähän olisi estrogeenijohdannaista.
Vierailija kirjoitti:
3-5 tuntia unta / yö. Aikansa jaksat. Kohta kuukahdat. Oletko bibolaarinen? Tai muuten sairaudentunnoton?
En varmasti ole bipolaarinen, olen hyvinkin tasainen ihminen luonteeltani, ei minkäänlaista ailahtelua masennuksesta yli-innokkuuteen. Kymmenisen vuotta olen jo näin jaksanut, ja hyvin pärjään. Kun äitini kanssa joskus juttelin, hän sanoi ettei hänkään ole vaihdevuosista eteenpäin kovin paljoa nukkunut, mutta se ei tunnu haittaavan. Hän on jo lähes kasikymppinen ja edelleen voi hyvin. Itse uskon, että kyllä kroppa sitten unensa ottaa jos alkaa enemmän tarvia. Nyt ei ilmeisesti tarvi.
Voi hemmetti kun on Meillä naisilla aina! jotakin 🥹
Tsemppiä AP:lle 🍀
Kaikilla vaihdevuodet ei ole niin pahoja. Meille on myyty mielikuva että kaikilla on vaikeat vaihdevuodet. Ne joilla on, ei muuta kuin lisää liikuntaa, säkin hakkaamista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino pahentaa vaihdevuosioireita.
Itse asiassa yleensä ei, vaan juuri noin kuin aiempi sanoi, että varsinkin merkittävä lihavuus voi helpottaa, koska vatsan alueen rasvakudos erittää estrogeeniä. Tästä syystä myös usein lihavat miehen tavallaan naisistuu ulkoasultaan. https://www.sttinfo.fi/tiedote/69910904/juuri-julkaistu-naisen-rasvakud…
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa, mihin hiivattiin mun kuumat aallot hävisi talvella? Olisin tarvinnut niitä, kun oli kylmä talvi ja kallista sähköä. Kai ne tulee vielä takaisin? Ehti just puolisen vuotta hikoilla, ei se voi olla tuossa.
Ne on täällä mulla. Kärsitty nyt 1,5 vuotta, joista 1 e-pillereillä, jotka juuri vaihdettu mirenaan ja geeliin. Tuotan lämpöä tälläkin hetkellä varmasti enemmän kuin OL3. 45v, yay.
Onko ruokavalio kunnossa eli kahvi, sokeri, vehnä ja alkoholi ainakin heti pois?